GSM versterker in bedrijf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 692116

Topicstarter
Ik heb als opdracht op mijn stage gekregen om het bereik te verbeteren, we zitten in een klein kantoor met
open ruimtes en twee verdiepingen. Binnen is nergens te bellen en daardoor missen werknemers vaak belangrijke telefoontjes als ze mobiel gebeld worden. Ik weet welke frequenties ik nodig heb, maar twijfel over de sterkte van de binnen-antenne.

De ICT hier heeft een directionele GSM versterker (http://www.betergsmbereik...mts-repeater-kit-1000-m2/) op het pand hier gericht, vanaf een ander pand op het dak, maar dat haalde weinig uit. Ik heb rondgekeken naar versterkers, maar ze lijken mij niet krachtig genoeg om iedereen bereik te kunnen geven hier.

Heeft iemand advies voor update mogelijkheden voor de bestaande GSM versterker of mogelijkheden wat ik nodig heb qua sterkte om het pand hier van GSM bereik te voorzien binnen.

Versterkers die ik al bekeken heb:
http://www.gsm-repeater-s...repeater-900-1800mhz.html
http://gsmversterkers.nl/...R-?sort=p.price&order=ASC
http://www.mobielversterk...ucts/mr-powermax-900-1800
https://www.gsm-repeater-...ter-900-1800mhz-3773.html

Beste antwoord (via Anoniem: 692116 op 08-02-2016 13:23)

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Anoniem: 692116 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 13:14:
[...]

Ik had een systeem gezien die zo werkte met een GSM versterker, maar dat is natuulijk illegaal. Weet je een bedrijf die dit legaal kan doen?
Wat begrijp je nu nog niet ?

Enige optie is het netwerk waar het bedrijf klant bij is, deze schakelen onderaannemers in. Alle andere opties gaan niet werken of mogen niet zonder toestemming netwerk of vergunning OPTA.

Simpeler kan ik dit niet uitleggen.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:38
TIP:

adviseer je werkgever te stoppen met illegale activiteiten. Hoewel de apparatuur vrij te koop is, is het installeren ervan niet toegestaan zonder toestemming van de netwerkoperators.
Het in de handel brengen van GSM-repeaters mag alleen als ze voldoen aan EMC- en R&TTE-regelgeving. Een van de voorwaarden is dat de repeaters voorzien zijn van CE-markering met waarschuwingsteken. Daarnaast moet er voor gebruik van GSM-repeaters in Nederland toestemming zijn van mobiele telefonieproviders.

Wat doet Agentschap Telecom?

Agentschap Telecom treedt op als repeaters op de markt worden gebracht die niet voldoen aan de essentiële eisen. Agentschap Telecom treedt ook op bij aanleg en gebruik van repeaters als dit zonder toestemming van mobiele telefonieproviders gebeurt. Een boete kan oplopen tot enkele duizenden euro’s per aanwezige repeater.
http://www.agentschaptele...ur-verkopen/gsm-repeaters

In een paar minuten potentieel een paar duizend euro bespaard. Als dat geen goede beoordeling oplevert :P

[ Voor 28% gewijzigd door PROnline op 08-02-2016 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-07 18:08
Contact opnemen met de provider of die een oplossing kan bieden... is daar al aan gedacht? Wij hebben hier een vergelijkbaar probleem gehad met de data, 2G voor het bellen was geen probleem maar 3G/4G werkte simpelweg voor geen meter. Contact opgenomen met de provider (Vodafone) en die hebben ons toen heel goed geholpen, in eerste instantie voor de korte termijn hebben ze ons toen kleine 4G access points geleend die werkten via de vaste aansluiting, op de lange termijn hebben ze voor betere dekking gezorgd.

Ik weet niet hoe groot de organisatie is, maar als het bijvoorbeeld om een paar honderd aansluitingen gaat dan is een provider daar meestal best gevoelig voor... kan of wil de provider geen oplossingen bieden dan is een dergelijke klacht een gegronde reden om het contract te laten ontbinden vanwege slechte service, want daar betaal je immers voor. Dan kan je overstappen naar een provider die wel goede dekking biedt en/of wil meewerken aan een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
PROnline schreef op maandag 08 februari 2016 @ 10:58:
TIP:

adviseer je werkgever te stoppen met illegale activiteiten. Hoewel de apparatuur vrij te koop is, is het installeren ervan niet toegestaan zonder toestemming van de netwerkoperators.

[...]

http://www.agentschaptele...ur-verkopen/gsm-repeaters

In een paar minuten potentieel een paar duizend euro bespaard. Als dat geen goede beoordeling oplevert :P
PROnline,
Weet jij waar ik, of het bedrijf toestemming kan krijgen voor een GSM versterker? Het is aardig oponthoud voor werknemers om telefoontjes te missen van partners, we hebben al is memo's gestuurd om alleen met de landlijn te bellen, maar dat mocht ook niet echt baten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MicGlou schreef op maandag 08 februari 2016 @ 11:09:
Contact opnemen met de provider of die een oplossing kan bieden... is daar al aan gedacht? Wij hebben hier een vergelijkbaar probleem gehad met de data, 2G voor het bellen was geen probleem maar 3G/4G werkte simpelweg voor geen meter. Contact opgenomen met de provider (Vodafone) en die hebben ons toen heel goed geholpen, in eerste instantie voor de korte termijn hebben ze ons toen kleine 4G access points geleend die werkten via de vaste aansluiting, op de lange termijn hebben ze voor betere dekking gezorgd.

Ik weet niet hoe groot de organisatie is, maar als het bijvoorbeeld om een paar honderd aansluitingen gaat dan is een provider daar meestal best gevoelig voor... kan of wil de provider geen oplossingen bieden dan is een dergelijke klacht een gegronde reden om het contract te laten ontbinden vanwege slechte service, want daar betaal je immers voor. Dan kan je overstappen naar een provider die wel goede dekking biedt en/of wil meewerken aan een oplossing.
Het bedrijf wil graag, dat externe relaties ook kunnen bellen bij vergaderingen. Vandaar een GSM versterker die meerdere frequenties ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
@MicGlou:Ontbinden omdat je binnen/indoor niet kan bellen, ligt meestal altijd aan de bouwconstructie en als je de contracten naleest staat er nergens een gegarandeerde indoordekking in, laat staan dat je recht hebt op ontbinding (geen geronde reden). Als het ook buiten een slechte dekking is (geen 2g/spraak), dan is het een ander verhaal mbt ontbinding.

@13ramon13: Maar wat dacht je nu echt zelf....dat alle netwerken bij jullie op de zaak zendmasten gaat neerzetten ? (vergeet dat maar)

De boetes die je kunt krijgen kunnen behoorlijk oplopen als je signaal ook andere gebruikers/zendmasten gaat storen en de netwerken/providers ondervinden hier schade van.

Het heeft er volgens mij mee te maken dat elke zender/zendmast van een netwerk, zijn eigen frequentie heeft en niet mag storen met de omliggende zendmasten. Hierdoor krijg je dus een soort honingraat model waarbij de netwerken allemaal moet afspreken welke frequentie er gebruikt wordt om elkaar niet te storen.

Stel je gaat een GSM zender hier tussen stoppen (stel A2) die in willekeurig frequenties gaat uitzenden, zonder dat de rest dit weet, dan hebben alle omliggende cellen hier potentieel last van en kan het zijn dat een complete buurt storingen gaat geven bij allerlei netwerken.

Afbeeldingslocatie: http://www.rfwireless-world.com/images/gsm-radio-frequency-planning.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door Breezers op 08-02-2016 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Breezers schreef op maandag 08 februari 2016 @ 11:33:
@MicGlou:Ontbinden omdat je binnen/indoor niet kan bellen, ligt meestal altijd aan de bouwconstructie en als je de contracten naleest staat er nergens een gegarandeerde indoordekking in, laat staan dat je recht hebt op ontbinding (geen geronde reden). Als het ook buiten een slechte dekking is (geen 2g/spraak), dan is het een ander verhaal mbt ontbinding.

@13ramon13: Maar wat dacht je nu echt zelf....dat alle netwerken bij jullie op de zaak zendmasten gaat neerzetten ? (vergeet dat maar)

De boetes die je kunt krijgen kunnen behoorlijk oplopen als je signaal ook andere gebruikers/zendmasten gaat storen en de netwerken/providers ondervinden hier schade van.
We zitten hier net buiten het bereik van alle providers, als we naar buiten gaan en bijv. op een tafel gaan staan kunnen we net bellen. De constructie is erg oud en slecht geïsoleerd (met verbouwen vonden wij kranten uit de jaren 30 tussen de muren). Is er ook een alternatief voor de oplossing die we nu gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
Anoniem: 692116 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 11:43:
[...]

We zitten hier net buiten het bereik van alle providers, als we naar buiten gaan en bijv. op een tafel gaan staan kunnen we net bellen. De constructie is erg oud en slecht geïsoleerd (met verbouwen vonden wij kranten uit de jaren 30 tussen de muren). Is er ook een alternatief voor de oplossing die we nu gebruiken?
Ga eerst beginnen om een aangetekende brief te schrijven aan de huidige provider en aangeven dat je buiten geen dekking hebt. Geef aan dat je de provider in gebreke stelt met een fataal termijn en verwacht dat als deze dit binnen een redelijk termijn kan verzorgen, dat jullie kosteloos van het contract af kunnen.

Vanuit die positie zou je kunnen aangeven dat als er niets wordt gedaan aan het bereik, dat jezelf voornemens bent apparatuur aan te schaffen om dit te verzorgen en dat jij er vanuit gaat dat het netwerk hiervoor een vergunning afgeeft aan jullie voor het gebruik hiervan. (je kunt het altijd proberen)

Als je als bedrijf zijnde een stagiair opdracht geeft om GSM versterkers uit te zoeken, dan vraag ik mij wel af wat voor houtje-touwtje bedrijf dit is.

[ Voor 22% gewijzigd door Breezers op 08-02-2016 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-07 16:55
Ik heb wel eens oplossingen gezien van providers die dan bij jou in het pand een zendstation plaatsen welke verder via de vaste lijn naar buiten gaat, informeer hier dus eens voor bij je provider.

Daarnaast kan een andere provider wel eens beter ontvangst hebben op je locatie. Zo heb ik met Vodafone op mijn werk beter bereik dan met KPN terwijl ergens anders dat weer andersom kan zijn.

Kijk ook eens naar telefooncentrales waarop je de mobiele nummers naar toe kan laten doorschakelen wanneer de desbetreffende persoon binnen is. Zo komt je telefoontje gewoon via de vaste lijn binnen. Als bij mij op het werk bijvoorbeeld iemand zijn werkmobiel niet opneemt, komt deze via de vaste lijn bij de telefoniste uit. Zoiets zou voor jullie ook een oplossing kunnen zijn. Hoe dit precies in zijn werk gaat durf ik zo niet te zeggen, maar wederom, daar zou je provider iets over moeten kunnen vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Breezers schreef op maandag 08 februari 2016 @ 11:50:
[...]

Ga eerst beginnen om een aangetekende brief te schrijven aan de huidige provider en aangeven dat je buiten geen dekking hebt. Geef aan dat je de provider in gebreke stelt met een fataal termijn en verwacht dat als deze dit binnen een redelijk termijn kan verzorgen, dat jullie kosteloos van het contract af kunnen.

Vanuit die positie zou je kunnen aangeven dat als er niets wordt gedaan aan het bereik, dat jezelf voornemens bent apparatuur aan te schaffen om dit te verzorgen en dat jij er vanuit gaat dat het netwerk hiervoor een vergunning afgeeft aan jullie voor het gebruik hiervan. (je kunt het altijd proberen)

Als je als bedrijf zijnde een stagiair opdracht geeft om GSM versterkers uit te zoeken, dan vraag ik mij wel af wat voor houtje-touwtje bedrijf dit is.
Helaas zijn ze hier al naar meerdere providers geweest die geen oplossing konden leveren en hebben ze al meerdere offertes aangevraagd die het bedrijf te duur vond, daardoor is het idee ontstaan voor een GSM versterker.

Als we toestemming vragen bij de provider, dan kom ik wel weer terug bij de originele vraag, wat heb ik nodig om binnen voldoende ontvangst te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-07 17:44
Anoniem: 692116 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 12:03:
Helaas zijn ze hier al naar meerdere providers geweest die geen oplossing konden leveren en hebben ze al meerdere offertes aangevraagd die het bedrijf te duur vond, daardoor is het idee ontstaan voor een GSM versterker.
Want tienduizenden euro's boete is niet te duur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11193

Via je provider een small cell bestellen, bijv. deze voor Vodafone:
https://www.vodafone.nl/_...signaalplus_snelstart.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
Anoniem: 692116 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 12:03:
[...]

Als we toestemming vragen bij de provider, dan kom ik wel weer terug bij de originele vraag, wat heb ik nodig om binnen voldoende ontvangst te hebben.
Fijn dat je dat ook even in je openingstopic zet, is toch wel belangrijk, vindt je niet ?

Je bedrijf wil voor een dubbeltje op de eerste rij zitten, heeft alles al een keertje uit (laten) zoeken en laat nu een stagiair dit voor een habbekrats uitzoeken, welke met illegale zendapparatuur aan komt zetten, waarbij het bedrijf mogelijk een strafbaar feit pleegt en een hoge boete kan gaan krijgen. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Pizza_Boom schreef op maandag 08 februari 2016 @ 12:07:
[...]
Want tienduizenden euro's boete is niet te duur?
Ik vond het ook al ironisch, maarja ik doe gewoon wat er gevraagd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Breezers schreef op maandag 08 februari 2016 @ 12:14:
[...]

Fijn dat je dat ook even in je openingstopic zet, is toch wel belangrijk, vindt je niet ?

Je bedrijf wil voor een dubbeltje op de eerste rij zitten, heeft alles al een keertje uit (laten) zoeken en laat nu een stagiair dit voor een habbekrats uitzoeken, welke met illegale zendapparatuur aan komt zetten, waarbij het bedrijf mogelijk een strafbaar feit pleegt en een hoge boete kan gaan krijgen. ;w
De GSM versterker was er al, mijn opdracht was origineel om een nieuwe te kopen, omdat die niet goed functioneerde. Het is niet dat het uit mij komt om illegale hardware aan te bieden (lijkt mij ook niet goed voor mijn beoordeling), ik heb ook zojuist gevraagd over de legale oplossingen van jullie, dus ik ben net achtergekomen dat ze dat al geprobeerd hebben via de providers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
Anoniem: 692116 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 12:28:
[...]

De GSM versterker was er al, mijn opdracht was origineel om een nieuwe te kopen, omdat die niet goed functioneerde. Het is niet dat het uit mij komt om illegale hardware aan te bieden (lijkt mij ook niet goed voor mijn beoordeling), ik heb ook zojuist gevraagd over de legale oplossingen van jullie, dus ik ben net achtergekomen dat ze dat al geprobeerd hebben via de providers.
Brief schrijven aan netwerk en toestemming vragen:

http://repeatershop.nl/nl/informatie/9-gebruik-van-repeaters

Maar aangezien er geen/slechte buitendekking is, gaat een repeater/versterker (buitensignaal wordt naar binnengebracht) je niet veel brengen en kom je weer bij de duurdere indoordekkingsoplossing van het netwerk zelf, welke je bedrijf te duur vindt.

Je hebt een oplossing nodig die het signaal intern (dus een soort WiFi achtige, pico cell zender/ontvangertjes op elke afdeling, geschikt voor X gebruikers tegelijkertijd) naar een soort serverkast doorzet, welke met een (meestal) aparte data verbinding, die ruime voldoende moet zijn voor alle gelijktijdige gesprekken, rechtstreeks aflevert op de backbone van de infrastructuur van het betreffende netwerk om alle gesprekken correct te routeren.

Hiervoor moet er eerst dus een plan gemaakt worden (site survey, monteurs ter plekke), daarna bekabeling/ specifieke apparatuur/installatie/configuratie aangelegd/geleverd, datalijn huren/afsluiten en daarnaast moet de oplossing 24/7 gemonitord word en soms weer op locatie om storingen op te lossen.....en dat kost dus centjes.,,,snap je ? ;)

[ Voor 46% gewijzigd door Breezers op 08-02-2016 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Breezers schreef op maandag 08 februari 2016 @ 12:32:
[...]

Brief schrijven aan netwerk en toestemming vragen:

http://repeatershop.nl/nl/informatie/9-gebruik-van-repeaters

Maar aangezien er geen/slechte buitendekking is, gaat een repeater/versterker (buitensignaal wordt naar binnengebracht) je niet veel brengen en kom je weer bij de duurdere indoordekkingsoplossing van het netwerk zelf, welke je bedrijf te duur vindt.

Je hebt een oplossing nodig die het signaal intern (dus een soort WiFi achtige, pico cell zender/ontvangertjes op elke afdeling, geschikt voor X gebruikers tegelijkertijd) naar een soort serverkast doorzet, welke met een (meestal) aparte data verbinding, die ruime voldoende moet zijn voor alle gelijktijdige gesprekken, rechtstreeks aflevert op de backbone van de infrastructuur van het betreffende netwerk om alle gesprekken correct te routeren.

Hiervoor moet er eerst dus een plan gemaakt worden (site survey, monteurs ter plekke), daarna bekabeling/ specifieke apparatuur/installatie/configuratie aangelegd/geleverd, datalijn huren/afsluiten en daarnaast moet de oplossing 24/7 gemonitord word en soms weer op locatie om storingen op te lossen.....en dat kost dus centjes.,,,snap je ? ;)
Ik had een systeem gezien die zo werkte met een GSM versterker, maar dat is natuulijk illegaal. Weet je een bedrijf die dit legaal kan doen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
Anoniem: 692116 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 13:14:
[...]

Enige optie is het netwerk waar het bedrijf klant bij is, deze schakelen onderaannemers in. Alle andere opties gaan niet werken of mogen niet zonder toestemming netwerk of vergunning OPTA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Breezers schreef op maandag 08 februari 2016 @ 13:20:
[...]

Duidelijk, bedankt voor je hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-07 18:08
Breezers schreef op maandag 08 februari 2016 @ 11:33:
@MicGlou:Ontbinden omdat je binnen/indoor niet kan bellen, ligt meestal altijd aan de bouwconstructie en als je de contracten naleest staat er nergens een gegarandeerde indoordekking in, laat staan dat je recht hebt op ontbinding (geen geronde reden). Als het ook buiten een slechte dekking is (geen 2g/spraak), dan is het een ander verhaal mbt ontbinding.[afbeelding]
Dat is een aanname die je doet, maar TS heeft daar gelukkig al op geantwoord dat bereik in het algemeen in het gebied slecht is.

Maar goed, zoals ook al opgemerkt kan je dit niet zomaar oplossen als dit een algeheel probleem is ongeacht provider... alhoewel het wel heel moeilijk voor te stellen is dat geen enkele provider een enigszins redelijke dekking bied, dan is het vermoeden dat het kantoor ergens in een buitengebied is gelegen.

Lastig geval, uiteraard kan er tijd en energie worden gestoken om alle providers met een eigen netwerk aan te schrijven over dit probleem en of er wil is om de dekking te verbeteren. Enige wat idd rest is de eigen provider maar dat is dan nog maar een deel van het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04:50
M.a.w. Vodafone komt klanten op dit moment niet tegemoet. Voor de volledigheid nog even de propositie van KPN:
In onze KPN XL-winkels kan je een zogenoemde femto-repeater aanschaffen. Dit kastje versterkt binnenshuis het 3G-signaal, zodat je ook thuis voldoende dekking hebt. De femto-repeater kost 299 euro. Kijk hier waar je de KPN XL-winkels kan vinden.
Eind vorig jaar nog zo'n repeater laten plaatsen in een ernstig geïsoleerd gebouw en het resultaat is perfect => telefoongesprekken en data via 3G weer volop mogelijk.

Edit: betreft deze repeater: https://www.kpnwebshop.co...cten/signaal-herhaal-3g/2

[ Voor 4% gewijzigd door nescafe op 09-02-2016 10:16 ]

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
nescafe schreef op maandag 08 februari 2016 @ 18:25:
[...]

M.a.w. Vodafone komt klanten op dit moment niet tegemoet. Voor de volledigheid nog even de propositie van KPN:

[...]

Eind vorig jaar nog zo'n repeater laten plaatsen in een ernstig geïsoleerd gebouw en het resultaat is perfect => telefoongesprekken en data via 3G weer volop mogelijk.
Vodafone biedt/bood een een soort femto cel die je bedraad aansluit op je eigen netwerk en de link die je geeft van KPN is een repeater zo te lezen ? Als het een repeater is dan blijft het probleem aanwezig dat er buiten kennelijk ook geen signaal is, dus Dan valt er ook weinig te repeaten ? Het lijken dus verschillende oplossingen te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04:50
Breezers schreef op maandag 08 februari 2016 @ 18:40:
[...]

Vodafone biedt/bood een een soort femto cel die je bedraad aansluit op je eigen netwerk en de link die je geeft van KPN is een repeater zo te lezen ? Als het een repeater is dan blijft het probleem aanwezig dat er buiten kennelijk ook geen signaal is, dus Dan valt er ook weinig te repeaten ? Het lijken dus verschillende oplossingen te zijn.
Klopt! Had ik overheen gelezen. Wat je er wel mee bereikt is dat je het signaal van een betere positie oppikt (bijv. hoger in de lucht), maar er dient inderdaad een bestaande mast in de buurt te zijn.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikvanhoutert
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-05 17:10
Ik heb denk z'n 8 installaties voorheen geïnstalleerd met 900/1800/2100 hz richt antennes en versterkers. Met officiële aanvragen bij de opta. Momenteel zijn we bezig met een grote woning die circa 24 zenders nodig heeft (ofja woning...half dorp)
Men kan gebruik maken van een signaal meter, maar zodra je het echt op kaart wilt hebben dien je wel een site survey te doen.

500m2 dekking ben je rond de 1500euro kwijt op een Single band.

hiernaast is het afhankelijk welke operator je wilt verplaatsen. Anders dien je een andere type installatie aan te leggen met diverse richt antennes.
Buitensignaal is heel belangrijk, maar met de juiste antenne en positie is het meestal haalbare kaart.
Pagina: 1