Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor studie ± 1000 euro

Pagina: 1
Acties:

• Sokkeh
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-11 20:50
Nu mijn sony vaio laptop uit 2011 het begint te begeven is het tijd om op zoek te gaan naar iets nieuws. Heb zelf al redelijk veel rondgekeken maar vind het lastig om een keuze te maken en wil graag wat input van jullie!

Wat ga je met je laptop doen?
Het zwaarste waar de laptop voor gebruikt zal worden is OpenCV op ubuntu in een virtual machine. verder gebruik ik hem om te programmeren ( verschillende omgevingen: arduino, coocox, notepad++, etc) verslagen te schrijven, onderzoek te doen en speel ik er soms een spelletje op (denk aan hearthstone / csgo e.d.) gamen is niet een prioriteit bij aanschaf van deze laptop. Heb daar thuis een desktop voor en geloof dat ik hearthstone haast nog op een baksteen kan draaien ;-). Ik doe ook soms was aan videobewerking maar dit is niet erg serieus. Wil voornamelijk een snelle laptop die robuust is.

Wat is je budget?
de max ligt ergens rond de 1000 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, de laptop wordt de komende 1,5 jaar nog intensief meegenomen naar school etc. daarna is het onduidelijk wat er precies mee gaat gebeuren. Op school heb ik vaak wel de mogelijkheid om de adapter in de laptop te doen, maar er is helaas niet altijd plek omdat meeste lokalen 10 sockets hebben voor 30 studenten, erg handig natuurlijk op een faculteit voor natuur en techniek....

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik twijfel erg tussen een aantal modellen / opties. Op de site van HP krijg je een leuke studentenkorting op alle producten als je met je schoolmail aanmeld.

De opties waar ik over twijfel zijn:
een convertible met touchscreen, hier kijk ik naar de volgende modellen:

http://www.dell.com/nl/p/...d=inspiron-13-7359-laptop
pricewatch: HP Spectre x360 13-4110nd
pricewatch: Lenovo Yoga 700-14ISK (80QD008QMH)

Voordeel van deze laptops is dat ze beide klein zijn, makkelijk mee te nemen en een touchscreen lijkt me prettig om tijdens college's aantekeningen te maken op de laptop. (worden veel schema's getekend en wiskunde gebruikt dus typen is niet te doen, hier gebruik ik normaal gezien een notitieblok voor. Dikke plus voor deze laptops is om relaxt op de bank hearthstone te kunnen spelen. de HP spectre is een aluminium design wat me ook erg aanspreek vanwege het feit dat het robuuster is (mijn huidige laptop ziet er echt uit als een wrak wat iets te vaak is gereanimeerd).
De lenovo heb ik wat kortingscodes voor gevonden maar geen idee waar ik deze in kan vullen, weet iemand dit toevallig?

De tweede optie voor mij is een 13-14" dunne ultrabook als de volgende modellen:
pricewatch: HP Envy 13-d020nd
Voordeel van deze modellen is dat de HP een hoog resolutie scherm heeft waardoor ik meer werkruimte heb, helaas heb ik nog geen ervaring met de 3200x1800 resolutie op 13" en ik heb geen idee of ik het ook echt fijn ga vinden, heb gekeken in de mediamarkt maar ze hebben alleen laptops met maximaal FHD resolutie.

Last but not least een 15" "gewone" laptop. hier heb ik gekeken naar de volgende modellen:
pricewatch: Dell Inspiron 15-7559 (CN95701) (999 euro bij dell)
pricewatch: HP Envy 15-ae121nd (1110 bij hp store)

Voordeel van deze laptops dat ze krachtiger zijn, en de Dell hier heeft een echte quadcore ipv de dual core met hyperthreading versies van de skylake laptop processors. Denk dat dit redelijk wat performance op kan leveren bij het gebruik van VMware etc. Hierop zou ik ook meer games kunnen spelen onderweg, dit gaat natuurlijk wel weer ten koste van de andere voordelen die de kleinere convertibles hebben.
De HP envy 15" is hier een beetje een tussenweg met de 950m videokaart, i7 6500u en 15" scherm.

Het komt uiteindelijk neer op de keuze tussen een kleine convertible of een grote laptop met meer power. Momenteel sleep ik een 15,6" laptop mee met een extra dikke accu, ding weegt aardig wat en ben het zat om deze laptop mee te slepen.

TLDR:
3200x1800 op 13" fijn werken?
i7 6500u vs i5 6200u vs i7 6700HQ?
gaan voor mobility en accuduur of meer power?
zijn er nog belangrijke laptops die ik heb gemist?

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Ligt aan je eigen voorkeuren. Ik vind zelf 4K op zo'n klein scherm onwerkbaar, maar misschien valt het voor jou mee.
i7 6500u vs i5 6200u vs i7 6700HQ?
De U-suffix modellen zijn ULV exemplaren, deze hebben minder rekenkracht dan de HQ. Die laatste is een quad core met hyperthreading. Als het gaat om de krachtigste mobiele CPU te nemen, dan is de 6700 HQ en no brainer.
gaan voor mobility en accuduur of meer power?
Ligt aan hoeveel power je nodig hebt voor je werkzaamheden. Maar er zijn laptops die alle drie redelijk weten te combineren.
zijn er nog belangrijke laptops die ik heb gemist?
Beetje duur ding, maar misschien kan je deze met je studentenkorting goedkoper krijgen: pricewatch: HP ZBook 14 G2 J8Z76ET

14 inch workstation laptop van HP. Enige in zijn soort zo'n beetje. Helaas nog wel een Broadwell CPU, maar de bouwkwaliteit is goed. De aluminium behuizing is sterk genoeg voor dagelijks meeslepen van en naar school. De 15 inch versie heeft inmiddels een G3 refresh gehad waardoor deze nu met Skylake CPU's geleverd wordt.