Ruis op speakers en subwoofer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Manu Claessens
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-12-2023
Beste mede-Tweakers ( _/-\o_ ),

Aan het woord (of aan het typen ;) ) is een 18-jarige en beginnende audio-geïnteresseerde. Net omwille van die laatste reden schafte ik de afgelopen tijd de volgende hardware aan:

Tannoy Mercury V1i (link)
Klipsch R-10SW (link)
Marantz SR7005 (tweedehands)
König Koperkabel van 2,5mm2 (link), wat gelijk staat aan een straal van 8mm

Na alles enthousiast aan te sluiten klinkt er geluid door zowel speakers als subwoofers, maar heb ik helaas ook last van noise, zowel op beide speakers als op de subwoofer. Graag zou ik hierbij enkele tips en mogelijks zelfs een oplossing willen sprokkelen.

Even wat achtergrond: de AV Receiver van Marantz is tweedehands, maar ziet er kraaknet uit, kwam in de originele doos met alle er bij horende acessoires en kostte me € 500, wat me een perfect redelijke prijs voor het toestel leek (niet te goedkoop, maar zeker ook niet te duur).

Mijn ruimte is een kamer in Gent, waaruit je misschien al kan opmaken dat deruimte beperktt is. De twee speakers staan links en rechts van mijn laptop, de subwoofer staat onder de tafel "in de hoek". De versterker is van zodanig formaat (40x45x18 cm) dat deze niet op m'n tafel past; bijgevolg heb ik deze op een Ikea-bijzettaffeltje onder mijn bed gezet. In totaal knipte en stripte ik 15 meter koperkabel (5 meter voor iedere aansluiting; speaker L, speaker R, subwoofer).

Hier zou een mogelijk eerste factor zitten; deze kabels liggen langs twee muren onder de rand van het tapijt "gerout", over de hierboven beschreven 5 meter. Kan de kabel van de subwoofer wat meer afscherming gebruiken ?

Zoals je misschien hebt kunnen afleiden ben ik zeker niet de meest ervaren "audio-man". Be gentle on me en red me uit de nood !

Met hoopvolle groeten,

Manu
manuclaessens98@gmail.com

[ Voor 57% gewijzigd door Manu Claessens op 07-02-2016 21:01 . Reden: Niet afgewerkt ]

Beste antwoord (via Manu Claessens op 08-02-2016 14:18)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:46

FeaR

In GoT we trust

Manu Claessens schreef op zondag 07 februari 2016 @ 20:52:

Aan het woord (of aan het typen ;) ) is een 18-jarige en beginnende audio-geïnteresseerde.
Een eerste stap lijkt mij toch altijd het lezen van de handleidingen. Met de subwoofer aansluiten via speakerdraad hoopte ik nog even dat je High Level aan had gesloten, maar die ingang ontbreekt de Klipsch. Lijkt me sterk dat in de handleiding staat om gewone speakerkabel in RCA-aansluitingen te proppen. Waarbij die zo los zitten dat je je überhaupt af zou moeten vragen of die kabel wel de juiste is.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 23:25
Hoe heb je de subwoofer precies aangesloten? Volgens je tekst heb je deze met luidspreker kabel aangesloten in plaats van een RCA kabel.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:22
Je schrijft dat de receiver tweedehands is. Heb je de receiver van tevoren kunnen beluisteren? De kabel lijkt mij niet het probleem. Althans ik neem aan dat je de subwoofer gewoon via een enkele of dubbele rca/tulp kabel hebt aangesloten? Dat is een hele andere kabel, dus het zou vreemd zijn als het dan aan de kabel zou liggen. (zo niet, dan zou ik graag een foto zien hoe je dat in hemels naam met speakerkabel hebt kunnen aansluiten :+ )

Bedoel je met noise echt een ruistoon? of meer een toon die je hoort wanneer het volume eigenlijk veel te hard staat en er verder geen signaal uitgestuurd wordt.

En let op met je e-mail adres zomaar neer te plempen.

[ Voor 14% gewijzigd door LA-384 op 07-02-2016 21:14 ]

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-01 09:17
Wat is je bron? Heb je ruis op alle bronnen? Heb je nog ruis als je niks aansluit anders dan speakers en subwoofer?

• Manu Claessens
Niet van tevoren kunnen beluisteren - puur op gevoel moeten aankopen
Alles aangesloten via voorgenoemde koperen kabels (zie eerste bericht)
Op de speaker klinkt de ruis als de ruis die je ook hoort op de achtergrond van een beginnende YouTuber (slechte microfoon, slechts gepositioneerd, slechte audio-bewerking, ...)
Geteste bronnen: Nokia 130, iPod Touch 3e generatie, verbonden via 3,5mm naar LR op aux 1 aan voorkant
Ook ruis wanneer er geen invoerbron is... :(

• Manu Claessens
Sorry MewBie, nu pas gezien; inderdaad, gewoon met koperen kabel op Sw 1 Pre Out aangesloten
Fout ? :/

• MewBie
Manu Claessens schreef op zondag 07 februari 2016 @ 21:30:
Sorry MewBie, nu pas gezien; inderdaad, gewoon met koperen kabel op Sw 1 Pre Out aangesloten
Fout ? :/
Als je het daadwerkelijk zo hebt aangesloten zoals je het omschrijft wel ja. :+

Voor het aansluiten van de subwoofer heb je een kabel nodig met aan beide kanten 1 tulp connector of aan de ene kant 1 connector en aan de andere kant 2 connectors (aan beide kanten 2 connectors is ook mogelijk maar niet zo netjes.
Een kabel zoals deze bijvoorbeeld:
https://de.hama.com/00044...-rca-plug-2-rca-plugs-2-m

En die kabels kun je zo duur krijgen als je zelf wilt. :P

De kant met 1 connecter sluit je aan op de SW1 pre out en de 2 connectors sluit je aan op de subwoofer.

[ Voor 6% gewijzigd door MewBie op 07-02-2016 21:43 ]

*beeeeep*

• Manu Claessens
Oké, zeer wel bedankt
Normaal gezien zou dat de ruis op de subwoofer moeten oplossen, niet ?
Dan resteert de ruis op de speakers nog; me er bij neerleggen lijkt wat vroeg !

• MewBie
Je zou de kabel naar de subwoofer even los kunnen halen, is al je ruis dan weg dan zou alleen een juiste kabel naar de subwoofer het probleem geheel op kunnen lossen. Heb je nog steeds ruis zul je verder moeten zoeken naar de oplossing, maar je hebt dan in ieder geval wel je subwoofer goed aangesloten.

*beeeeep*

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:22
Probeer eerst die kabel maar eens. De manier zoals het nu aangesloten was is zó verkeerd, dat het waarschijnlijk de enige reden is voor ruis. Ik ben wel benieuwd hoe je alles precies hebt aangesloten. Kun je foto's maken en hier neerzetten?

• Manu Claessens
La-384, zal morgen bij daglicht enige foto's maken, oké ?
Subwoofer af, nog steeds enige ruis op de speakers. Vermoedelijk ben ik gewoon iets te kritisch: op verschillende plaatsen online gelezen dat speakers altijd in meer of mindere mate een hiss zullen verspreiden, die des te hoorbaarder is als ze op minder dan 1m van je standaard luisterpositie staan, wat bij mij zeker het geval is...

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-01 09:17
Inputsignaal niet gewoon te hard staan? Of juist volume veel harder dan nodig? (volume op reciever bv goed hard, en op je mp3 speler/telefoon) heel zacht?

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02-2025
En als je tv kijkt ???

Acties:
  • Beste antwoord

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:46

FeaR

In GoT we trust

Manu Claessens schreef op zondag 07 februari 2016 @ 20:52:

Aan het woord (of aan het typen ;) ) is een 18-jarige en beginnende audio-geïnteresseerde.
Een eerste stap lijkt mij toch altijd het lezen van de handleidingen. Met de subwoofer aansluiten via speakerdraad hoopte ik nog even dat je High Level aan had gesloten, maar die ingang ontbreekt de Klipsch. Lijkt me sterk dat in de handleiding staat om gewone speakerkabel in RCA-aansluitingen te proppen. Waarbij die zo los zitten dat je je überhaupt af zou moeten vragen of die kabel wel de juiste is.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Manu Claessens
FeaR schreef op zondag 07 februari 2016 @ 22:45:
[...]
Lijkt me sterk dat in de handleiding staat om gewone speakerkabel in RCA-aansluitingen te proppen.
"Audiokabel is audiokabel," zei de student, en hij gebruikte speakerdraad om zijn subwoofer aan te sluiten ? :F

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2019 12:14 ]

• MewBie
Verwijderd schreef op maandag 08 februari 2016 @ 00:53:
[...]

Je maakt hier een onduidelijk rekenfoutje want een kabel met een diameter van 1,6 cm kom je niet vaak tegen.
Zeg maar gerust nooit. :+
150mm2 kabeltje, die bestaan gewoon hoor. Alleen een beetje lastig aansluiten en leggen. :+

*beeeeep*

Verwijderd

Wordt ruis / bromtoon niet veroorzaakt door slechte aarding ofzo? Of in ieder geval in contact met iets dat geaard is? Denk aan een brug van TV met KabelTV naar versterker ofzo.

Volume kan ook gewoon te hard staan. Of de input is te zacht, kan ook :+

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Brom en ruis zijn wat anders. Ik ga ervan uit dat de TS echt het over ruis heeft, ook gezien:
Op de speaker klinkt de ruis als de ruis die je ook hoort op de achtergrond van een beginnende YouTuber

• Manu Claessens
Update:

Naar MediaMarkt voor een kabeltje (Hama, 3 sterren, cinchkabel plug naar plug)
Koperen kunstwerk ontplugt
Nieuw kabeltje gelegd en verbonden met receiver

Resultaat: geen ruis, noch op speakers, noch op subwoofer ! :)

Beide deze wil deze ongedurige jongeman jullie allen bedanken voor de vliegensvlugge reacties ! _/-\o_

Mvg,
Manu

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2019 12:15 ]

Pagina: 1