Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Windows server 2003 wilt niet starten.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedeavond,

Ik heb is een vraagje. Gisteren avond is er een server stil gevallen. Die van een vriend aan huis.
Nu het probleem is. Op het eerste zicht lijkt de server op te starten. Maar eens hij in het windows laadscherm komt valt hij stil en begint hij opnieuw met booten.

Waar ik heb aan heb liggen denken aan een hardware failure.

Het belangrijkste is. Deze ouders zijn zelfstandige en op deze server staan belangrijke bestanden en documenten.

Kan Iemand mij helpen om deze server terug online te krijgen zonder enige data verlies.

Aangezien ik echter niet echt bekend ben met Windows servers hoop via deze weg hulp te vinden.

Hier onder vind je een filmpje van het boot proces dat hij nu momenteel doet.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=jCc37UrTD7s&feature=youtu.be]

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:52
Werkt een live CD/USB wel? Bijvoorbeeld een live Ubuntu CD/USB installatie?

Verwijderd

Topicstarter
Stroopwafels schreef op zondag 07 februari 2016 @ 19:53:
Werkt een live CD/USB wel? Bijvoorbeeld een live Ubuntu CD/USB installatie?
even testen!

• Lars Kremers
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:31
Heb je de optie "automatisch opnieuw opstarten bij systeemcrash uitschakelen" al geprobeerd? Mogelijk krijg je een BSOD.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
In plaats van te rotzooien het oude hardware/software die waarschijnlijk stuk is zou je misschien beter eerst even de schijven kunnen gaan kopiëren. Als de schijven stuk zijn en daardoor opstarten niet lukt dan maak je het alleen maar erger door ze aan te laten staan en constant te herstarten. Met een kopie van de data kan je tenminste altijd verder op een nieuw systeem. En dan kan je daarna altijd nog later herstel proberen. Stel dat je niet weet hoe je moet vinden wat er fout is of hoe je het moet herstellen en er daadwerkelijk zelfstandige ondernemers van afhangen moeten ze misschien gewoon geld uitgeven aan een bedrijf dat het wel weet?

[ Voor 25% gewijzigd door johnkeates op 07-02-2016 19:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Lars Kremers schreef op zondag 07 februari 2016 @ 19:54:
Heb je de optie "automatisch opnieuw opstarten bij systeemcrash uitschakelen" al geprobeerd? Mogelijk krijg je een BSOD.
neen dat heb ik nog niet geprobeerd. En ik zou eerlijk gezegd ook niet weten hoe ik dit probeer.

• johnkeates
Verwijderd schreef op zondag 07 februari 2016 @ 19:57:
[...]

neen dat heb ik nog niet geprobeerd. En ik zou eerlijk gezegd ook niet weten hoe ik dit probeer.
Weet je zeker dat je verder wil gaan dan? Het gaat om de bedrijfsdata zo te lezen en de meeste bedrijfjes overleven complete dataloss niet zomaar.

Verwijderd

Topicstarter
johnkeates schreef op zondag 07 februari 2016 @ 19:56:
In plaats van te rotzooien het oude hardware/software die waarschijnlijk stuk is zou je misschien beter eerst even de schijven kunnen gaan kopiëren. Als de schijven stuk zijn en daardoor opstarten niet lukt dan maak je het alleen maar erger door ze aan te laten staan en constant te herstarten. Met een kopie van de data kan je tenminste altijd verder op een nieuw systeem. En dan kan je daarna altijd nog later herstel proberen. Stel dat je niet weet hoe je moet vinden wat er fout is of hoe je het moet herstellen en er daadwerkelijk zelfstandige ondernemers van afhangen moeten ze misschien gewoon geld uitgeven aan een bedrijf dat het wel weet?
Maar is er dan echt geen andere (tijdelijke) oplossing zodat deze persoon morgen gewoon aan het werk kan?

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
De backup?

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:18
Als het écht belangrijk was hadden ze backups en draait het niet op een antieke server welke al 10 jaar geleden afgeschreven was met een OS wat al tijden geen updates meer ontvangt.

Je enige hoop is z.s.m. die data veilig stellen en een andere computer/server neerzetten en daar de bestanden even op beschikbaar te maken.
Verwijderd schreef op zondag 07 februari 2016 @ 20:03:
[...]

Maar is er dan echt geen andere (tijdelijke) oplossing zodat deze persoon morgen gewoon aan het werk kan?
Ik denk dat ook al krijg je hem nu aan de gang, het binnen de kortste keren weer gebeurd. Of dat over een uur, een dag of een week is mag je zelf gokken.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• jaap.plugge
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 27-11 21:30
Er een beetje vanuitgaande dat er geen virtuele laag onder het OS draait (want Server2003, klein bedrijf)..

Begin eens met F8 / safe mode, indrukken tijdens/ vlak na de bootcycle. Dan moet je altijd op de CLI kunnen komen. Dan is het een kwestie van of troubleshooten, of een disk eraan hangen en data uitkopieren.

Is het wel een VM, dan kan je de disks gewoon mounten op een ander OS, en de data eruit halen.

• johnkeates
[...]

Nee. En gezien je ook niet weet wat je aan het doen bent zou ik vooral niet verder gaan en het overlaten aan een partij die het wel weet. In welke provincie zit je nu?

Verwijderd

Topicstarter
johnkeates schreef op zondag 07 februari 2016 @ 20:18:
[...]

Nee. En gezien je ook niet weet wat je aan het doen bent zou ik vooral niet verder gaan en het overlaten aan een partij die het wel weet. In welke provincie zit je nu?
Provincie Limburg, Belgie

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:30

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Hebben deze mensen ook een backup van de data ? Nee, dan is het helemaal van belang dat er iemand aan het werk gaat met ervaring en verstand van zaken. Mijn advies, zet de server uit en neem morgen ochtend contact op met een automatiseerder. Laat die jouw kennissen direct informeren over backup beleid en een nieuwe server met een hedendaags besturing systeem en hardware.

Overigens dit is niet verkeerd bedoeld richting jou als persoon, jouw bedoelingen zijn goed, maar het lijkt er op dat dit de juiste weg is waarmee jij deze personen kunt helpen.

[ Voor 19% gewijzigd door _Dune_ op 07-02-2016 20:25 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:06
[...]

De volledige backup terugzetten op een ander syteem c.q. de benodigde bestanden voor werkhervatting uit de backup halen en deze op een ander systeem beschikbaar stellen.

Hebben ze geen backup laat dan de vaste automatiseerder komen zo snel mogelijk. Hebben ze geen vaste automatiseerder, regel er dan 1, al is het maar een automatiseerder waar je alleen bij calamiteiten op terug kan vallen en die je kunnen adviseren je systeem up-to-date houden, Windows 2003 had namelijk allang uitgefaseerd moeten zijn, daar het OS niet meer in support is.

Voor een bedrijf is het veilig stellen van de data op de lange termijn veel belangrijker dan nu als een gek te werk gaan om proberen te zorgen dat de server morgen weer 100% draait. Stel dat bijv. de administratie of andere onvervangbare data op dit systeem staat kan dat mogelijk gewoon het einde van het bedrijf betekenen als er door bepaalde handelingen data verloren gaat. Ik heb genoeg kleine bedrijfjes gezien die over de kop zijn gegaan na het verlies van alle data omdat ze bijv. geen backup hadden.

Dit probleem kan van alles zijn (software of hardware matig), maar daar een probleem met de HDD('s) zeker niet uit te sluiten is is het zaak zo voorzichtig mogelijk te werk te gaan zeker als blijkt dat er geen backup is. Als je zelf eigenlijk al weer dat je de kennis niet hebt, zou ik mijn vingers er niet verder aan branden, het risico op dataverlies is imho daarvoor gewoon te groot.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

kans op vriendverlies ook

gewoon afblijven en iemand vinden met verstand van zaken

Iperf

Verwijderd

Ik had laatst een probleem dat de server bleef rebooten - Alle ram behalve 1 stick er uit getrokken en toen bootte hij wel gewoon - Misschien eens proberen om te kijken of er nog wat te redden valt?
Pagina: 1