Dimbare led onder de overkapping knippert bij dimmen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:05
Afgelopen dagen bezig geweest met het realiseren van ledverlichting (spots) onder mijn overkapping, allemaal in de balk geboord. Dat was een heel gedoe met kabels trekken, maar het resultaat is erg mooi.

Heb 16 van deze spots gekocht, verdeeld in een groep van 6 spots en 10 spots om los van elkaar te kunnen bedienen:
Afbeeldingslocatie: http://www.verlichtingkopen.nl/image/data/ledspots/ledspot-mini-12v-klein-3W.jpg

2x led dimmer:
Afbeeldingslocatie: http://www.verlichtingkopen.nl/image/data/led%20dimmer/soft%20start-led-dimmer-12-36V-RF-pulse-pulsdrukker.jpg

2x voeding 36Watt:
Afbeeldingslocatie: http://www.verlichtingkopen.nl/image/data/Voedingen/36W-12V-led-voeding-driver.jpg

1x afstandsbediening om de lampen aan/uit te zetten en te dimmen:
Afbeeldingslocatie: http://www.verlichtingkopen.nl/image/data/led%20dimmer/10-kanaals-afstandsbediening-zwart.jpg

Nu werken de 6 spots onder de overkapping perfect, zonder problemen.

Ik ervaar alleen problemen met de 10 spots welke ik als een rand om de overkapping heb geplaatst. Bij het dimmen van de leds begint een rij leds aan de zijkant van de overkapping te knipperen:

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=GnhyHOzw5Jo]

De overige lampen in die groep doen het dan wel goed (ze dimmen tot vrijwel helemaal uit). In het filmpje film ik op het eind een led die niet knippert (in het beeld zie je wel knipperingen maar dat komt door mijn camera).

Wat kan hier nu het probleem zijn? De groep heeft 10 leds a 3W, dat is 30W op een voeding van 36W. Ik dacht dat de capaciteit van de voeding niet toereikend zou zijn, maar wanneer ik 2 leds weghaal dan ontstaat hetzelfde fenomeen. Bij 3 leds eraf gebeurd dit ook.
Het vreemde is dat het knipperen alleen op bij de 3 leds van 1 zijkant voorkomt. Deze zitten ook het verste van de voeding aangesloten. Maar wanneer er iets met de bekabeling zou zijn dan zouden de leds toch helemaal niet branden? De bekabeling is overal 1,5mm2.

Wil graag nog weten waar het anders in zou kunnen zitten voordat ik alles weer los moet maken om bij de bekabeling te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Heb het topic even verplaatst naar EL, daar past het beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schlumpie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-12-2023

Schlumpie

Professioneel prutser

Is het een PWM-dimmer?
Je kan nog proberen een condensator in parallel met de knipperende leds te zetten om zo enige ruis op te vangen.

Verstuurd vanaf mijn magnetron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Dat weet ik zo niet of het PWM dimmer is.
De andere groep is helemaal perfect, maar is maar 6x 3W en qua kabellengte ook een stuk korter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Schlumpie schreef op zondag 07 februari 2016 @ 20:41:
Is het een PWM-dimmer?
Je kan nog proberen een condensator in parallel met de knipperende leds te zetten om zo enige ruis op te vangen.
Dat zou ik niet doen bij een dimmer die bedoelt is om een PWM output te hebben, krijg je vooral erg hoge kortsluitstromen door.
Je zou wel voor de dimmer een condensator kunnen zetten, al hoort dat gewoon ingebouwd te zijn.

Ik weet niet hoever het nu weggewerkt is, maar je zou kunnen proberen de dimmers/voeding te wisselen tussen de twee. Of bijvoorbeeld een aantal LEDs losdraaien om zo de belasting te verminderen. Zelf zou ik niet weten wat dit specifiek zal veroorzaken bij zo'n kant en klaar setup.

[ Voor 6% gewijzigd door Sissors op 07-02-2016 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:15

SA007

Moderator Tweaking
Dit is sowieso een PWM dimmer, op spanning dimmen van LEDs is een slecht idee, ga je geen gelijkmatig verloop mee krijgen en gemengde LED types kunnen onderling sterk gaan verschillen.

Een langere kabel zorgt niet zomaar voor meer knipperen, 1.5mm2 is een prima kabeldiameter voor zo'n vermogen leds/afstand.

Ik denk dat er ergens een mismatch is op PWM/schakel frequenties, maar daar is alleen achter te komen door met een scope te gaan meten aan de lampen en dat betekend niet dat je het kan fixen als je weet welke componenten elkaar storen.

Je kan proberen de voedingen/dimmers te wisselen of je een set hebt waarbij het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Of je neemt gewoon contact op met de winkel waar je het gekocht hebt en vraagt hen om een oplossing?
Het spul zal de nodige knaken gekost hebben lijkt mij, dan mag je ook wel wat ondersteuning verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Sissors schreef op zondag 07 februari 2016 @ 22:21:
[...]

Dat zou ik niet doen bij een dimmer die bedoelt is om een PWM output te hebben, krijg je vooral erg hoge kortsluitstromen door.
Je zou wel voor de dimmer een condensator kunnen zetten, al hoort dat gewoon ingebouwd te zijn.

Ik weet niet hoever het nu weggewerkt is, maar je zou kunnen proberen de dimmers/voeding te wisselen tussen de twee. Of bijvoorbeeld een aantal LEDs losdraaien om zo de belasting te verminderen. Zelf zou ik niet weten wat dit specifiek zal veroorzaken bij zo'n kant en klaar setup.
Ik heb eerst 2 LED's weggehaald, toen bleef het probleem. Heb toen nog een 3e LED weggehaald, maar ook toen bleef dit bestaan. Met 7 LED's zit je op een belasting van 21W. Nu gebruikt LED de eerste minuten een hogere wattage, heb ze ook al eens 10 minuten laten branden om te kijken hoe het dimmen dan gaat maar ook dat maakte geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Heb inmiddels reactie van de leverancier.
Ze adviseerden om de drivers eens van plek te veranderen om te kijken of het probleem dan mee verhuisde. Het zou dan in de drivers kunnen zitten.

De driver is hier te zien (rood/blauwe draad):
Afbeeldingslocatie: http://www.verlichtingkopen.nl/image/data/ledspots/ledspot-badkamer-verlichting.jpg

Ik ga er maar eens 3 loshalen en verplaatsen.
Pagina: 1