Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs4me
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-08 01:11
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
- Java programmeren
- (video) chat
- Surfen
- Video kijken

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
1000 - 1500 euro

Voor m'n vriendin ben ik aan 't kijken naar een laptop.
We twijfelde eerst tussen 13" of 15", maar zijn er vanwege de prijs met name wel uit, dat 13" prima voldoet.
Wat nu overblijft is de afweging Air of Pro.
"Vroeger" was 't nog een enorm verschil, tegenwoordig, als ik er zo wat benchmarks op nasla, valt dat wel mee.
Nu is het prijsverschil ook niet enorm, wat het dus lastig maakt :-)

Het zwaarste wat ze doet is JAVA programmeren en compilen. Verder geen Photoshop of dat soort zaken.
Dus het lijkt me dat RAM dan misschien nog wel 't zwaarste weegt. Beide hebben immers een prima processor en SSD.
Nu zag ik bij de Mediamarkt een Air met 8GB ram voor 1099.
De Pro met 8GB zie ik voor +- 1375.
Is de Air goed genoeg hiervoor, of ga je 't soms wel merken?
Of is 16GB een nog beter plan? Die moet je dan wel configureren, want die vind je niet standaard in de winkels. Kom je alweer op 1690 uit, ruim 300 euro voor 8GB ram is een beetje over de top.

De vraag is ook hoeveel impact de processor, of grafische processor, hier nog op heeft van Air vs Pro. Ga je dat wel merken voor bovenstaande taken?

En daarnaast Retina vs niet Retina uiteraard. Dat is een duidelijk verschil vs batterijduur en lichter gewicht van de Air.

Misschien dat iemand nog opmerkingen / argumenten heeft die voor een bepaalde keuze spreekt :D

[ Voor 9% gewijzigd door xs4me op 07-02-2016 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrameWork.
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 23:09
MacBook Pro voornamelijk vanwege het beeldscherm. Zowel qua kwaliteit als de keuze in verschillende resoluties :) Met programmeren vind ik het fijn om op mijn 15" MBPr 1920x1200 te draaien. Deze resolutie draai ik ook op mijn MacBook Retina.

In principe zal 8GB wel voldoende zijn voor de voorstelde werkzaamheden. Zelf vaak genoeg Netbeans en IntelliJ op een MacBook Pro met 8GB gedraaid zonder noemenswaardige problemen. Mocht 16GB in jullie budget liggen zou ik dit wel overwegen (oog op de toekomst en omdat het RAM van de MBA en MBPr later niet uitgebreid kan worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdizzy12
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-07 23:13
Android Studio (voor als je die kant op gaat met Java) heeft aan 8gb ram wel genoeg, maar kan best zwaar hierop draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThoffeGast
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-09 22:05
volgens mij moet je ook nog speciale truukjes uithalen voordat java runtime met zoveel geheugen kan draaien :).

16gb kan alleen met de pro en das aardig prijzig zoals je al zei. 8gb is voldoende voor developen zonder virtual machines erbij (ook met kan nog wel trouwens, doe het hier soms op air met maar 4 gb).

Persoonlijk vind ik de glossy schermen van de pro niet prettig werken, zeker niet als je af en toe buiten wil zitten. Scherm van de Air gaat stukje beter.

hardeschijfruimte zou ik ook niet onderschatten. Met die vele android sdks die steeds worden geinstalleerd loopt dat nog best vol, als je zeker weet dat je verder niets anders ermee gaat doen, dan is 128 wel genoeg. Ga je ook nog een windows partitie erbij zetten, dan toch wel minimaal 256 nodig.

• xs4me
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-08 01:11
Het is uiteindelijk de 8Gb Macbook Pro 13" geworden.
Bedankt iedereen voor de reacties :D

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:42

Bob Popcorn

Plop!

Het scherm van de Retina Pro is veruit superieur aan de Macbook Air, goeie keus dus. (y)

Kan niet stoppen met ontploffen!

Pagina: 1