[AUTO] Citroen C5 PH1 audio

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 383914

Topicstarter
Beste,

Ik heb mijn c5 al een tijdje en het is een prima auto maar de standaard audio systeem is flut / is wel aan vervanging toe. De auto kan nog wel een aantal jaartjes mee.

Radio is nog de standaard vanuit de fabriek , speakers ook.

Radio gaat waarschijnlijk vervangen worden door de: JVC KD-R862BTE
specs:
4x 50W
4 x 22W (vermogen over de volle bandbreedte, met minder dan 1% THD)
http://www.jvc.nl/product.php?id=KD-R862BTE&catid=238

Wat past er in de auto:
2x tweeters + 2x 16,5cm voor
2x16,5 cm achter
Heel veel koffer ruimte voor amp / sub

Nu heb ik een hoop websites zitten afstruimen maar ik ben niet echt verder gekomen.

Wat voor een muziek luister ik:
- af en toe dance
- Pop
- Eminem o.i.d.

Het hoeft niet super hard allemaal maar gewoon goed geluid voor de types muziek die ik hierboven heb beschreven.

Budget is ~600 euro.

Vragen:
1. - Heb ik een losse versterker nodig , of voldoet de versterker in de radio voor goed geluid?
2. - Ik heb gelezen dat gezien de tweeters het slim is om een component speaker voor te doen ?
3. - Is een losse (actieve) subwoofer nodig voor goed (niet super hard) geluid ?
4. - Wat voor een speaker (type) is geschikt voor de achter deuren ?
5. - Kan iemand mij merken of vooral modellen adviseren die aan de bovenstaande eisen voldoen?

Ik zie JBL, HERTZ, FOCAL en DLS allemaal rondvliegen als merken maar om hier een keuze in te maken is lastig voor mij...

Ik zag op een ander forum dat iemand een DLS b6a gebruikt in zijn C5 a.d.h.v. advies van een audio zaak. Iemand hier ervaring mee?

Ben verder technisch dus kan alles zelf kwa installeren / instellen o.i.d.

Mvg,
Thijs

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Over het algemeen voldoet een standaard headunit prima en volstaat het toevoegen van een versterker (essentieel) en betere speakers. Je budget is daarvoor voldoende. Moet er ook nog een headunit uit dit budget gekocht worden heb je voor alles net te weinig.

Een composet met losse tweeters zorgt voor een iets beter geluid omdat meestal de positie van de tweeter beter is. Een tweeter bij je knie is nou eenmaal niet ideaal.
Een goede sub voegt heel veel aan het geluid toe. Kies dan een giede en niet een cheapo boombox.
Ik zou om geld te besparen de achterdeuren nog niet doen. Een coaxiaal speaker is hier prima als je toch wilt vervangen.
Merken als Mts, polk zijn prima. Focal is top, maar duur. Jbl, pioneer zijn budgetmerken. Maar belangrijker is het type, ze maken allemaal redelijke tot (zeer) goede units.

Vergis je ook niet in de installatiekosten. Je moet nieuwe bekabeling trekken voor voeding, audio en speakers. Dat is niet eenvoudig.

[ Voor 57% gewijzigd door coinman63 op 07-02-2016 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb een alpine headunit kunnen overnemen van een vriend voor weinig geld. Het is de:
http://www.alpine-europe....cd-head-units19/cda-9887r
Met de bluetooth / carkit addon.

Tevens een audison srx3 amp:
http://130.com.ua/manuals...plifier-Audison-SRx-3.pdf

De tweaters zijn gemonteerd vlak voor de ruit in de hoek zeg maar.
Volgens mij is dit wel redelijk spul wat ik nu heb.

Diegene raadde eem HERTZ subwoofer aan (de kleinste)

mar eerst eens de radio aansluiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-06 10:34

Xanax959

relax...

zit je dan niet met dat extra schermpje? Ik weet niet hoe het met de phase1 is maar mijn phase2 C5 heeft ook knoppen op de radio voor het instellen van de klok en zo.

Atari portfolio Dos 2.11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ga het wat anders aanpakken:
1. laat de orginele headunit zitten -> "speaker" output -> match dsp in . Voor muziek uit andere bronnen switcht ie automatisch over wanneer er muziek over de matchdsp aux input gaat.
2. Match DSP gebruiken. Heb wat in de software gespeeld en voor het geld lijkt dit een heel complete unit.
Als ik zo de specs bekijk doet hij niet onder voor de Helix DSP (zelfde hoofdbedrijf).
3. Audison SRX3 amp wordt gebruikt voor de subwoofer (Hertz EBX 200.5 (45 euro op mp :) )
4. audio systems CO-65.4 versterker voor F en R speakers
evt. de tweeters apart aansluiten op de overige audison SRX3 lijnen
5. Voor een composet. Moet nog een keuze maken welke
6. Achter coaxiaal speaker of iets in de hoedenplank?

Meer dat het originele budget maar dan heb je het ook goed. Kan jaren meegaan.
Met de setup waar ik mee begin hoef ik geen nieuwe kabels naar de speakers te trekken. De huidige iso B connector kan ik hergebruiken. Gezien de relatief lage rms vermogens tot 65W moet de huidige bekabeling wel voldoen lijkt me zo. Moet alleen voeding voor de versterkers te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ESX VE-6.2C (2-Wege-Lautsprecher)
of
Rainbow SL-C6.2
Lijkt me wel wat. De bovenste is voor 180 te krijgen in DE voor. De onderste is rond diezelfde prijs.

Volgens hifitest valt de esx in de top klasse en de rainbow in de bovenklasse
Pagina: 1