Laptop gecrasht; "user"-file mist

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Matthys
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15-05-2021
Goedemiddag,

Afgelopen week kreeg ik van iemand de vraag of ik kon helpen bij het terughalen van de documenten van een gecrashte laptop. Daartoe heb ik de HDD uit de laptop gehaald, in mijn pc gehangen, en gezocht naar de "user" map, zonder resultaat.

Alles lijkt aanwezig te zijn en bovendien functioneert de HDD nog gewoon naar behoren. Ook de "users" map is er nog, maar de betreffende user, met daarbij alle persoonlijke bestanden als documenten, downloads en dergelijke missen.

Deze bestanden staan niet op een andere hardeschijf en ook is er geen sprake van werken vanuit een cloud.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn en belangrijker, hoe dit opgelost kan worden?
Data recovery is misschien nog wel een optie, maar wellicht is het een of andere feature van windows 8, als zijnde bescherming van je persoonlijke bestanden?

Bij voorbaat dank.

Alle reacties

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-01 19:31
Misschien is de hdd in twee partities opgedeeld geweest waarbij de mappen van de gebruiker op de tweede partitie hebben gestaan en dat die tweede partitie 'kapot' is... of misschien is simpelweg de koppeling naar die gebruikers mappen stuk gegaan? Dat zou een eenvoudige en logische verklaring kunnen zijn voor zoals je het omschrijft... wat kan je zien in schijfbeheer?

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-01 22:56

NSG

Je weet niks!

Zou de map misschien 'verborgen' zijn?

Misschien kan Space sniffer je meer duidelijkheid geven.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:22
Eigenlijk zou je eerst een kopie van de harde schijf moeten maken (mits je ergens die ruimte hebt) zodat je kan proberen wat je wil, maar niks om zeep helpt. Vaak staan verwijderde bestanden nog wel op de schijf, alleen mist de indexering er naartoe, waardoor je ze als gebruiker niet meer ziet. Recovery programma's kunnen dit wel herstellen. Echter kan dat alleen als deze delen van de schijf niet zijn overschreven! Wat dat betreft moet je voorzichtig doen en geen schrijfacties op die schijf doen!

• Matthys
Hartelijk dank tot zover;

De verborgen mappen zichtbaar maken is inderdaad ook iets waar ik zelf al aan gedacht had, maar dat maakte wat dit betrof geen verschil.

Ook een tweede partitie lijkt uitgesloten, daar voor de rest alle bestanden die ik zou verwachten aanwezig zijn.

Het gebruiken van een recovery tool wil ik het liefst als laatste optie bewaren.
Nog andere suggesties??

• GENETX
Ik zou dus juist wel een recovery tool pakken. Dat is dus niet een herstelpunt in Windows ofzo, maar echt een recovery tool om data terug te halen. Daarmee zou je misschien ook data van andere partities (die wellicht zelfs verwijderd zijn :? ) terug kunnen halen. Je weet schijnbaar niet wat er is gebeurd, en zo weet de persoon van wie je de schijf hebt gekregen ook niets.

DAT IS DE REDEN om extra voorzichtig te zijn. Nogmaals: de acties die je uitvoert kunnen mogelijk destastreus zijn waardoor je de data nooit meer kan achterhalen!

• Matthys
Hartelijk dank voor je reactie;

Als ik het goed lees raad je me aan om dus even een recovery tool eroverheen te laten ruizen en dan maar eens weer te zien?
Een backup maken lijkt me normaal niet overbodig, maar in dit geval zijn de bestanden waar het om gaat al weg in the first place. Lijkt me in dit geval dus over te slaan?

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Het is handig om de geredde bestanden inderdaad extern op te slaan en daarna pas besluiten de boel opnieuw te installeren of te fixen met wat voor een tool/programma/plan ook. Hoewel ik het bijzonder vind dat de complete "user" map weg is na een crash. Is ie niet gewoon verplaatst? Of zelfs hernoemd? Je zou kunnen zoeken naar een specifieke bestandsnaam welke voor die tijd in bijvoorbeeld de map "downloads" gestaan heeft ;)

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Welke versie van Windows hebben we hier over? Tot en Met Windows 7 heette de map "Users" nog "Documents and Settings".

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 07-02-2016 20:23 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Hoe groot is de Users map?

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-01 19:31
Matthys schreef op zondag 07 februari 2016 @ 14:46:
Ook een tweede partitie lijkt uitgesloten, daar voor de rest alle bestanden die ik zou verwachten aanwezig zijn.
Zonder eerst in schijfbeheer te kijken hoe de hdd is ingericht kan je dat niet met zekerheid zeggen... het kan heel goed dat alleen de normale bibliotheken etc op een tweede partitie staan en de rest nog wel aanwezig op de c: partitie... to assume is the mother of al f-ups ;)

• GENETX
Matthys schreef op zondag 07 februari 2016 @ 20:09:
Hartelijk dank voor je reactie;

Als ik het goed lees raad je me aan om dus even een recovery tool eroverheen te laten ruizen en dan maar eens weer te zien?
Een backup maken lijkt me normaal niet overbodig, maar in dit geval zijn de bestanden waar het om gaat al weg in the first place. Lijkt me in dit geval dus over te slaan?
Nee, je begrijpt het blijkbaar niet. Een bestandssysteem heeft, net als een boek, een soort inhoudsopgave. Die verwijst naar de locatie waar een bestand staat. Als je een bestand verwijderd, dan wordt dit deel in de inhoudsopgave gewist. Echter, de pagina's worden niet verwijderd. Die worden pas overschreven als de ruimte voor iets anders kan worden gebruikt. Dat is ook de reden waarom je altijd moe(s)t defragmenteren, daarmee wordt namelijk geschoven zodat je niet met allemaal gaten blijft zitten die niet kunnen worden opgevuld.

Vandaar mijn opmerking om een "deleted files recovery programma" te gebruiken. Die kan deze inhoudsopgave herstellen en de bestanden terugkrijgen. Maar dat kan dus enkel als jij met de je acties die ruimte niet hebt overschreven! Verder wil je het liefste een 1-op-1 kopie van alle bits draaien (en dus geen "normale" backup!) om te zorgen dat die data blijft bewaard.

Let op: Jij kunt de bestanden dus niet zien, maar ze kunnen nog wel degelijk op de schijf staan. Het kan namelijk best zijn dat een virus iets dergelijks heeft gedaan. Verder kunnen dat soort programma's ook wel zien of er allemaal "gaten" zitten in je hardeschijf waar mogelijk data staat. Bijvoorbeeld als het versleuteld is en om die reden voor jou wordt verborgen.

Iets van deze tools bijvoorbeeld: http://www.techradar.com/...recovery-software-1141256

[ Voor 6% gewijzigd door GENETX op 08-02-2016 11:58 ]

Pagina: 1