Laten we beginnen met zeggen dat het mijn mening is dat het voor de geluids
kwaliteit geen moer uitmaakt. Welke dac beter klinkt en OF dacs (en kabels) uberhaupt hoorbaar verschillend klinken is al een controversieel iets waar de wat meer esotherische "ik hoor het toch" audiofielen van zeggen dat het wel zo is. De Z906 is geen audiofiele luidsprekerset. Als het zo werkt en je bent tevreden (geen gekke ruis uit het moederbord bijvoorbeeld), dan gaat het geen objectief waarneembare verbetering geven. Het kan wel beter gaan klinken, net zoals het beter kan gaan klinken als je er betere analoge kabels tussen zet. Let op het verschil tussen "beter klinken" en "objectief waarneembaar beter". Ik vind dat belangrijk.
Nu de verwarring. Er zijn drie situaties:
1. Je gebruikt films met dolby digital of DTS geluid (99,9% van alle moderne films). Dan werkt het beide prima. Zowel je speakers als je geluidskaart kunnen het
decoden
2. Je gebruilkt films met een hogere kwaliteit audiospoor, zoals DTS-HD. Dan werkt het wel zoals je het nu aangesloten hebt, maar niet via een optische kabel. Het geluid zal dan "terugvallen" naar gewoon DTS (dat is in bijna alle films mee gecodeerd) en je hebt wel gewoon geluid. Strikt genomen zorgt een digitale aansluiting dan zelfs voor een lagere geluidskwaliteit (maar ook hier zeg ik van: Moet je willen horen, is meer voor de audiofiele sets. DTS en DD zijn al erg goed).
3. Je hebt een spel dat 5.1 geluid ondersteunt. Je computer moet hier 5.1 geluid
maken. Jouw geluidskaart kan dat, zolang je de analoge uitgangen gebruikt. Sluit je het digitaal aan, dan moet de geluidskaart die 5.1 kanalen
encoden naar een dolby digital of DTS signaal. Dat heet DD live enzo.
Hoop dat dit weer wat helderheid geeft over de signalen. Ik denk dat het wat minder helderheid en meer discussie geeft over de waarde van de soorten kabel en kwaliteit. Daar zijn mensen erg fel in. Ik geloof altijd maar de objectieve onderzoeken.
Mijn devies: maakt geen zak uit (voorwaarde, geen gekke plopjes, ruisjes met bewegen muis enzo uit het analoge signaal van het moederbord). Ben je tevreden, doe er dan vooral niets aan

.
[
Voor 8% gewijzigd door
JvS op 07-02-2016 17:26
]