Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies gevraagd m.b.t. aanschaf klein dieseltje 8000 Euro

Pagina: 1
Acties:

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-11 15:07

Denko

|{ing Øf ßlitz

Topicstarter
Goedenavond,

Ik wilde graag wat input en advies over de aanschaf van een nieuwe auto.

Situatieschets:
Ik woon samen met mijn vriendin en zij zal binnen nu en 2 maanden haar leaseauto moeten inleven. Dit is een skoda octavia uit 2015. Hele solide auto, naar mijn mening. Ikzelf rij een een fiat panda uit 2010. De Skoda had een contract van 30.000 km per jaar. En dat maakten we eigenlijk makkelijk op.
Zij rijdt ongeveer 8.000-10.000 km ww per jaar.
Ik rij ongeveer 20.000-25.000 km ww per jaar.

Zij wil graag mijn fiat overnemen. Ik zal dan een andere auto aanschaffen voor woon werk verkeer. En die zal dan ook moeten dienen als eerste auto.

Ik ben opzoek naar:
Een auto voor om en nabij 8000 euro, op diesel. Groter dan een panda. Daar komt het op neer. wat meer luxe dan de panda zou leuk zijn, maar volgens mij komt dat sowieso wel goed gezien de panda niet gek veel heeft aan boord.

Musthave::
- Meer vermogen dan de panda (70PK)
- De mogelijkheid tot een trekhaak, en een trekgewicht van zo'n 750 KG
- een beetje leuk uitzien (subjectief, ik snap het)
- Confortabeler dan de fiat panda (voor iemand van rond de 1.90)
- redelijk zuinig 1:18 of beter
- 5 deurs
- 2010 of nieuwer

Wat liever wel:
- Heb al 10 jaar oid alleen maar auto's gehad met parkeersensoren. Dus dat zou ik wel weer willen. Al is achteraf inbouwen natuurlijk ook een optie
- Cruisecontrole.
- alles wat je eigenlijk tegenwoordig standaard mag noemen. (airco, abs, electrische ramen)

Wat liever niet:
- Een franse auto
- Een auto met een franse motor.
- iets boven de 1250 kg
- een 1.2 TDI

Eigen inbreng/wat heb ik zelf al bekeken:
- Fiat Punto evo 1.3.

Dit lijkt op het eerste ogenblik een ideale auto. Alleen ik ben bang dat het gebrek aan vermogen gaat irriteren. Tevens als je een aanhanger erachter hangt blijft er niet veel over. Chippen kan dat wellicht rechttrekken.

- Volkswagen polo 1.6 TDI

Dit is ook een kanshebber. Met chippen zelfs een pittig bakkie te maken. Voelt best solide aan. Volgens mij ook redelijk betrouwbaar. Ziet er ook mooi uit vind ik zelf.

- Ford Fiesta 1.6tcdi.

Dit is een auto waar ik weinig vanaf weet. Maar lijkt me ook interresant. De 1.6 lijkt me ook een solide motor kwa rijeigenschappen en karakter. Ik ben alleen bang dat het dezelfde motor die ook geleverd is in de V40 bijvoorbeeld. En dat is een motor waar ik liever met een bocht omheen loop.

- Seat ibiza

zelfde verhaal eigenlijk als de polo. Lijkt allemaal in orde.

De vraag is nu alleen:
Heb ik dingen over het hoofd gezien? Zijn er nog japanse modellen die ik absoluut moet bekijken? Ik hoor graag wat jullie ervan denken. Tevens, mochten er nog vragen zijn hoor ik het graag.

PSN & XBL: Denkoyugo

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Oude Toyota's hebben niet zo veel uitstraling. Moderne Toyota's zijn echt prachtige auto's. Een Toyota Auris D4D wellicht?

Als je ongeveer 25.0000 km per jaar rijdt, neem dan geen korte auto. Hoe verder de voor- en achterwielen uit elkaar staan, hoe meer snelwegcomfort. Ik vind het knap dat je nog geen last hebt van je rug, met 25k per jaar in een Fiat Panda.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Polo en Ibiza zijn niet zo betrouwbaar, hoewel die 1.6 beter is dan veel andere motoren.

Fiat Punto lijkt me daarom de beste optie van dit rijtje.

Verwijderd

rij zelf de fabia 1.2 diesel (zelfde groep als ibiza en polo),

En echt in de steek heeft die me nog niet gelaten ondanks de 145.000km op de klok op dit moment.
Wel is het niet de meest hoogwaardige auto en zijn er wel de nodige mankementen aan op en aan te merken.
-Wielnaven kunnen krom raken, gebeurde bij mij pas bij 90k echter tot 115k wel om de 4 - 6k aan kilometers hebben ze nieuwe schijven gemonteerd. Bij 115k hebben ze uiteindelijk toch de wielnaven vervangen en dat is weggebleven tot 140k.. nu is het probleem weer terug.
-Vocht in de auto waar je gek van wordt vooral in de ochtend. Je rijdt weg met een heldere ruit en 50 meter verder zit de hele auto van binnen potdicht en zie je dus praktisch niets meer. (volgens de dealer normaal...??)
-Fabia kwaal: Als het regent zie je niets meer door je zijruiten al het regenwater loopt er pal overheen als een waterval. Windgeleiders lossen dit een fractie op maar het blijft zeer slecht. Mogelijk polo / ibiza ook maar dat weet ik niet.
-Meer een irritatie puntje: Het touchscreen van de navigatie is in de loop van de tijd lucht / speling tussen gekomen waardoor het invoeren heel vaag aanvoelt.

Nu vanaf zo'n 140K begin ik wel te merken dat de echte slijtage er in begint te hakken.
Versnellingsbak heeft zo nu en dan spontaan kuren dat die niet goed in zijn 2 wilt.
Schokbrekers rondom zijn echt wel aan vervanging toe (helaas leasebak die nog maar paar maanden mee moet dus moet er mee leven).
Maar ik verwacht dat het met zo'n 150 - 180k wel gebeurt is voor deze auto.

Als je ook kijkt op aanbieders sites met veel meer dan 110 - 120k ga je ze niet vinden en de verkoop vraagprijs staan op 6000 of eronder zelfs. Nu is het ook geen dure auto geweest met 175000. Maar als 2ehands zou ik deze echt links laten liggen.

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:43
Als je de grens van 1250 kilo iets optrekt, heb je voor ongeveer een tientje per maand meer wegenbelasting een veel grotere keuze aan auto's/modellen, vooral met diesel. En waarschijnlijk ook een stuk meer comfort :).

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-11 12:26

SeatRider

Hips don't lie

Ja, waarom koop je geen Octavia terug, 1.6 TDI heb je wel voor dat geld, zelfs nog model van na de facelift. Anders een Leon 1.6 TDI, zijn wellicht ietsjes duurder, wel sportiever en mooier.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Trommelrem
Verwijderd schreef op zondag 07 februari 2016 @ 10:03:
-Vocht in de auto waar je gek van wordt vooral in de ochtend. Je rijdt weg met een heldere ruit en 50 meter verder zit de hele auto van binnen potdicht en zie je dus praktisch niets meer. (volgens de dealer normaal...??)
Laat de dealer dit zwart op wit zetten!

(voor het geval dat de dealer straks vertelt dat eventueel defecte elektronica veroorzaakt wordt door vochtschade).

Verwijderd

het is een leasebak het staat in de documenten die de dealer opstelt, lease maatschappij weet er ook vanaf.

en voor mij is het daar mee klaar nog een paar maanden dan ben ik er waarschijnlijk nu toch vanaf.

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:51
zeker weten dat een Clio niks is?
Ik nu nu ook een half jaar in een franse auto, en tot nu heb ik 0,0 problemen gehad.
De auto rijdt echt perfect.
Ik heb velen auto's gehad, hier voor een Fiat Punto 1.3.
Maar als je aardig veel op de snelweg rijdt, dan zou ik toch iets zwaarders nemen.
Ook heb ik een ford focus 1,6 gehad, het 1na nieuwste model ... en deze zou ik persoonlijk overslaan.
Veel problemen met deze motor, en je moet echt op tijd het olie verversen, het liefst elke 10.000 km .. en je blijft bezig dan.
Ik had zelf ook van het bekende probleem... lekkende verstuivers

Je kan altijd een proefritje maken.

http://www.autotrack.nl/tweedehands/renault/clio/14492233

http://www.autotrack.nl/tweedehands/renault/clio/14602680

http://www.autotrack.nl/tweedehands/renault/clio/13664425 (hier kan je nog wel wat geld afkrijgen)

hier zit climate control op, navigatie, parkeersensoren, half lederen bekleding enzo)

Ik heb ook een 1,5 en ik rij pittig door en zit gemiddeld 1:20 a 1:22

[ Voor 38% gewijzigd door Aggressor op 07-02-2016 11:13 ]

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:32
Ik begrijp niet waarom het geen franse auto mag zijn, maar wel een fiat. Fiat staat volgens mij niet echt op een veel hoger (betrouwbaarheids)plan. Daarnaast doen de VAG auto's het wat betrouwbaarheid ook niet veel beter...

De 1.6 uit de fiesta is volgens mij van PSA.

Zelf rijd ik een DS3 (ja frans) met 1.6 e-hdi. Motorisch gezien was dit destijds de beste keus onder de meusli spaar diesels. Soepele motor met relatief veel vermogen (vergeleken met de 1.2tdi van VAG en de 1.3 van fiat).

Zelf rij ik er 1:20~23 mee wat ik best netjes vind. Onderhoud vind ik wel aan de hoge kant, maar ik kan het niet vergelijken met de concurrent. Problemen zijn tot nu toe minimaal in 4 jaar tijd en 100.000km:
1x ging mijn raampje niet meer dicht (garantie)
1x hevig stotterende motor, wat na uit en aanzetten weer over was (naderhand door de dealer onder garantie wel een relais vervangen wat hiermee te maken had)

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Topicstarter
Trommelrem schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 23:56:
Oude Toyota's hebben niet zo veel uitstraling. Moderne Toyota's zijn echt prachtige auto's. Een Toyota Auris D4D wellicht?

Als je ongeveer 25.0000 km per jaar rijdt, neem dan geen korte auto. Hoe verder de voor- en achterwielen uit elkaar staan, hoe meer snelwegcomfort. Ik vind het knap dat je nog geen last hebt van je rug, met 25k per jaar in een Fiat Panda.
De fiat panda was een impulsaankoop, vriend van mij had hem voor zijn vader gekocht, en die overleed een paar jaar later.
Wist niet wat hij ermee moest, dus kreeg ik hem maar voor een enorm zacht prijsje met 25K op de teller in 4 jaar. Was eigenlijk verrast over hoe tevreden ik ben over die auto. Alleen voor de km's is het idd niet meer te doen.
Ik zal idd ook de toyota's een kans geven, het zijn idd geen spannende auto's maar zolang ze maar doen wat ze moeten doen.
Dersan schreef op zondag 07 februari 2016 @ 10:17:
Als je de grens van 1250 kilo iets optrekt, heb je voor ongeveer een tientje per maand meer wegenbelasting een veel grotere keuze aan auto's/modellen, vooral met diesel. En waarschijnlijk ook een stuk meer comfort :).
Zat ik zelf ook aan te denken. Een leuke 320D uit DE te halen oid. Maar dat staat voorlopig als "plan B" in de boeken. Ik heb dit jaar al een extra circuitfiets gekocht (de motorteller staat dus al op 4) en een nieuw huis moet ingericht worden. Dus ik ben een tikje op de centen aan het letten ;)
Aggressor schreef op zondag 07 februari 2016 @ 11:04:
zeker weten dat een Clio niks is?
Heb ik wel aan gedacht inderdaad. Alleen probeer ik toch liever de franse auto's te vermijden. Te veel narigheid gezien erbij. En ik vind meestal het rijgedrag wat minder. Het is me allemaal te zweverig. Maar ik zal hem er inderdaad bij zetten. Want ik vind het een mooie auto.
silencedead schreef op zondag 07 februari 2016 @ 13:25:
Ik begrijp niet waarom het geen franse auto mag zijn, maar wel een fiat. Fiat staat volgens mij niet echt op een veel hoger (betrouwbaarheids)plan. Daarnaast doen de VAG auto's het wat betrouwbaarheid ook niet veel beter...

Ik heb in de 15 jaar oid dat ik al rondrij meerdere italiaanse auto's gereden, en het was elke keer een glimlach waarmee ik uitstap. Zelfs met de panda, het vermogen is er niet, maar het gevoel wat je krijgt als je hem een rotonde rond zwiep is geweldig. Bij franse auto's wanneer ik erin moet rijden ivm werk oid heb ik dat helemaal niet. Ik heb heel erg het gevoel alsof ik slechts suggesties invoer in de auto en dat die ze naar eigen wens uitvoert. Beetje moeilijk uit te leggen. En ik heb zelden dat ik ze mooi vind. De Clio is goed gelukt, maar voor de rest valt het mij (in deze prijsklasse gewoon behoorlijk tegen)

Overigens is kwa betrouwbaarheid de panda tot nu toe bij mij met kop en shouders boven al mijn andere auto's gekomen.
Alfa 147- Nokkenas kapot. Nieuwe erin gedaan, verder geen motorschade. 80.000 gereden daarna nog.
Vw golf - 2 versnellingsbakken in 3 jaar geloof ik. En dan reed ik nog als een oud wijf.
Impreza sti - in 2 jaar heb ik die hele auto nog een keer gekocht aan onderhoud
BMW 740 - Gelukkig van de zaak, want die onderhoudskosten waren zeker niet mals. Een panda per 2 jaar ongeveer aan onderhoud.
Fiat panda - naast regulier onderhoud, niks in 50K km's ongeveer (btw, wist je dat een winterband 26 euro kost in die maat. En das nog de beste koop van de anwb test)

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
een bmw 740 en nu een panda? dat is wel een hele sprong... Maar bij een 740 heb je natuurlijk gigantische kosten, dat is nieuw gewoon een hele dure auto met qua techniek echt de creme de la creme van de autoindustrie op dat moment. Heel anders dan een Fiat Panda waar simpelweg niks op zit wat kapot kan.

Persoonlijk vind ik dat als je 20.000 per jaar rijd je dat wel moet doen in een auto waar je je fijn in voelt, en als jij al zegt dat je altijd met een glimlacht uit een italiaan stapt, en bij franse niet, dan zou ik dat gevoel wel achteraan gaan.

Overigens als je daar zo over denkt dan ga je een Skoda helemaal niks vinden. Ford komt dan nog wel in de buurt want dat stuurt wel geweldig zo'n fiesta

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

De Punto Evo is een prima gebalanceerde auto. Met genoeg vermogen om mee te kunnen, maar veel lol ga je er niet mee hebben.

Wel is het een hele verstandige keuze, veel verstandiger gaat het niet worden binnen je budget. :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

PSA diesels rden door Peugeot, Citroen, Ford en Volvo gebruikt. Allemaal niks mis mee.
Maar bij een voorliefde voor Italianen zou ik zelf naar een (ex lease) Alfa of Fiat Bravo gaan kijken. Prima JTD die daar in zit.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:41

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Punto zou ik afraden: zeer slechte wegligging, en niet comfortabel op lange afstanden.
De meest slechte auto die we hebben gehad.

Volkswagen en ibiza heb ik geen ervaring mee, bij volkswagen heb ik altijd het gevoel dat je meer voor het merk betaald dan voor de kwaliteit van de auto.

Ford: ik heb alleen ervaring met de 1.0 benzine variant en dat ding was niet vooruit te branden, maar aangezien we het hier over een andere auto hebben heb ik daar dus geen mening over. Verder de 2 weken dat ik deze auto heb mogen rijden beviel deze behoorlijk goed. wegligging en dergelijke.

2 merken die niet in je lijstje staan die ik wel wil benoemen (hebben we allebei hier voor de deur staan).

Renault clio 1.5 cdti 2013 (92.000km) : Zeer goede wegligging ook op snelheden van 195km/u. rijdt soepel op grote afstanden.
Kan aanhangers makkelijk trekken en je kan ook daar nog aardig wat mee spelen. zelfs als je even wat vrachtwagens wilt inhalen op de snelweg dan is het geen probleem om met een hoge 1000kg zware aanhanger te versneller naar 120 om het allemaal soepel te laten verlopen.
Verbruik 1 op 23
auto zweeft wat meer over de weg, moet je van houden. ik voel liever elk kiezeltje onder de auto.
Veel ruimte aan de binnenkant ook op de achterbank.
nadelen zijn er ook, diverse issues gehad met de auto: TomTom die vast loopt (ga hier links af, ga hier links af, ga hier links af (x1000) ). Radio die spontaan maximaal volume aangaat en niet meer uit te zetten is. Motorblok kapot gevroren 2 weken geleden.
De cruisecontrol werkt vaak net niet met een hoge zware aanhanger achter de auto. de snelheid daalt dan langzaam naar de 80.... niet echt prettig om steeds gas te moeten bijgeven

Opel Corsa 2011 1.3cdti (190.000km) standaard versie heeft 500kg trekgewicht maar er zijn ook andere versies op de markt gekomen (1000kg). rijdt super ook op lange afstanden. Echter bij 180km/u wordt de wagen toch iets instabieler (zeker vergeleken met de clio) en ook als de wagen vol zit merk je dat je auto moeilijker vooruit komt. (heb geen trekhaak eronder dus kan vertellen hoe die met een aanhanger rijdt)
Verbruik: records: 1:15(duitse snelweg) en 1:33 (provinciaal). gemiddeld rij ik 1 op 20,5 en mijn vriendin 1 op 25
Auto ligt strak op de weg en stuurt zeer direct. echt mijn soort auto :D
problemen zijn er ook geweest afgelopen 190.000km: op een dag ging mijn brandstof klepje niet open. en na zelf via chineze CAN-modules mijn auto uit te lezen/schrijven wilde mijn auto niet meer starten. (boordcomputer reset bij de garage heeft dat verholpen). klinkt als een tractor, maar rijdt super.

[ Voor 7% gewijzigd door Smuggler op 07-02-2016 17:53 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• silencedead
Ik heb in de 15 jaar oid dat ik al rondrij meerdere italiaanse auto's gereden, en het was elke keer een glimlach waarmee ik uitstap. Zelfs met de panda, het vermogen is er niet, maar het gevoel wat je krijgt als je hem een rotonde rond zwiep is geweldig. Bij franse auto's wanneer ik erin moet rijden ivm werk oid heb ik dat helemaal niet. Ik heb heel erg het gevoel alsof ik slechts suggesties invoer in de auto en dat die ze naar eigen wens uitvoert. Beetje moeilijk uit te leggen. En ik heb zelden dat ik ze mooi vind. De Clio is goed gelukt, maar voor de rest valt het mij (in deze prijsklasse gewoon behoorlijk tegen)

Overigens is kwa betrouwbaarheid de panda tot nu toe bij mij met kop en shouders boven al mijn andere auto's gekomen.
Of een auto voor jou goed rijdt verschilt per model. Om weer met mijn auto te vergelijken. Citroën staat over het algemeen niet bekend om strak sturende auto's, maar mijn DS3 ligt toch een stuk strakker op de weg dan bijvoorbeeld een fiat punto of een ibiza/polo.

Destijds heb ik met de punto evo gereden en dat vond ik echt belabberd sturen. Je draaide aan het stuur en je moest maar hopen dat er gebeurde wat je wou. Zelfde geld ook voor een panda waar ik wel eens mee gereden heb. Maaarrrr dat is natuurlijk allemaal persoonlijk. Als jij die auto's lekker vind rijden moet je het zeker doen.

Wat betrouwbaarheid betreft wil het niet zeggen dat als jij nu goede ervaringen hebt met italiaanse auto's dat je nieuwe ook probleemloos is. Volgens de statistieken moet je een japanner kopen, die gaan het minst vaak kapot. Maar ook hiervoor geldt, ook deze kunnen kapot.

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-11 22:45
The Eagle schreef op zondag 07 februari 2016 @ 17:32:
PSA diesels rden door Peugeot, Citroen, Ford en Volvo gebruikt. Allemaal niks mis mee.
Maar bij een voorliefde voor Italianen zou ik zelf naar een (ex lease) Alfa of Fiat Bravo gaan kijken. Prima JTD die daar in zit.
De 1.6HDI (PSA) diesel zou ik nochtans proberen te vermijden. Die dingen zijn vrij fragiel (zeker de turbo) en hebben echt nood aan hun oliewissels op tijd. Wat te laat en (veel) grotere kans dat je motor in de soep loopt. Prima motor als je ze nieuw koopt, maar toch echt oppassen bij tweedehands daardoor.
1.6TDI en die JTD zijn overigens prima motoren zonder echt grote problemen die vaak voorkomen.

• The Eagle

The Eagle

Dat valt op zich mee, maar je moet die turbo gewoon met wat liefde behandelen :)
Dus goede olie er op (en niet die vn de Action) en voor je hem uit zet nog een paar sec stationair laten lopen Zodat ie zijn olie kwijt kan en er niks aankoekt.
Dus ja, je moet opletten met de olie. Maar dat geldt eigenlijk voor alle auto's lijkt me. Alleen de frequentie is wat anders.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 17:36

Nox

Noxiuz

AndRo555 schreef op zondag 07 februari 2016 @ 18:42:
[...]

De 1.6HDI (PSA) diesel zou ik nochtans proberen te vermijden. Die dingen zijn vrij fragiel (zeker de turbo) en hebben echt nood aan hun oliewissels op tijd. Wat te laat en (veel) grotere kans dat je motor in de soep loopt. Prima motor als je ze nieuw koopt, maar toch echt oppassen bij tweedehands daardoor.
1.6TDI en die JTD zijn overigens prima motoren zonder echt grote problemen die vaak voorkomen.
Na 2 ton je turbo reviseren, op tijd onderhoud en prima dingen? Zorg er ook voor dat hij altijd vol zit qua olie, minder dan de helft op het peilstokje is asap bijvullen. Verder rij ik er niet zachtaardig mee en moet ik alleen de turbo reviseren binnenkort. Maar ding heb al dik 2 ton gelopen, als dat het enige is...

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Topicstarter
Ok, ik heb de volgende auto's nu in het vizier.

- Volkswagen polo 1.6TDI 2009-2011
- Ford Fiesta 1.6tdci 2009-2011
- Fiat punto evo 1.3TDI 2010-2012
- Toyota Auris d4d 2009-2011
- Renault clio 1.5dci 2010-2013
- Seat Ibiza 1.4/1.6TDI 2009-2011

Iemand nog een model die er ECHT bij zou moeten horen? Ik begin sowieso even met proefrijden ;)

• AndRo555
The Eagle schreef op zondag 07 februari 2016 @ 19:39:
Dat valt op zich mee, maar je moet die turbo gewoon met wat liefde behandelen :)
Dus goede olie er op (en niet die vn de Action) en voor je hem uit zet nog een paar sec stationair laten lopen Zodat ie zijn olie kwijt kan en er niks aankoekt.
Dus ja, je moet opletten met de olie. Maar dat geldt eigenlijk voor alle auto's lijkt me. Alleen de frequentie is wat anders.
Het valt uiteraard wel mee als je al je oliewissels op tijd gedaan hebt met redelijke olie. Echter is dat wel iets waar je bij deze 1.6 PSA diesel wel naar uit kijkt bij een tweedehandse aankoop. En je weet ook niet hoe die behandelt is na al die jaren. Dus dan is de voorkeur voor een blok/turbo die betrouwbaardere te boek staat snel gemaakt. Denk bv aan een 1.6TDi of iets anders.
NoxiuZ schreef op zondag 07 februari 2016 @ 23:02:
[...]

Na 2 ton je turbo reviseren, op tijd onderhoud en prima dingen? Zorg er ook voor dat hij altijd vol zit qua olie, minder dan de helft op het peilstokje is asap bijvullen. Verder rij ik er niet zachtaardig mee en moet ik alleen de turbo reviseren binnenkort. Maar ding heb al dik 2 ton gelopen, als dat het enige is...
2 ton voor 1 turbo is niets om over naar huis te schrijven. Dat is ronduit crap. Van een turbo mag je toch verwachten dat die de levensduur van een auto meegaat. Op zijn minst 350-400k km.
Denko schreef op maandag 08 februari 2016 @ 11:53:

Iemand nog een model die er ECHT bij zou moeten horen? Ik begin sowieso even met proefrijden ;)
Misschien nog de Skoda Fabia van rond die periode? Al staat die wel op een ouder platform als de Polo/Ibiza.

[ Voor 16% gewijzigd door AndRo555 op 08-02-2016 12:08 ]

• Trommelrem
Denko schreef op zondag 07 februari 2016 @ 15:43:
[...]
Ik zal idd ook de toyota's een kans geven, het zijn idd geen spannende auto's maar zolang ze maar doen wat ze moeten doen.
Toyota timmers wel heel erg aan de weg m.b.t. design. Oudere Toyota's zijn saai (maar rijden wel verdomd lekker). Moderne Toyota's lijken wel echt ergens op. En:

Dit soort dingen zijn geen uitzondering voor Toyota's (overigens ook niet voor goed onderhouden Volvo's, Audi's, VW's etc.).
Smuggler schreef op zondag 07 februari 2016 @ 17:46:
Punto zou ik afraden: zeer slechte wegligging, en niet comfortabel op lange afstanden.
De meest slechte auto die we hebben gehad.
Dat zegt iedereen die een keer in een Punto heeft gereden. Ik vind het ook geen fijne auto's. Toch blijven ze verkocht worden...

[ Voor 23% gewijzigd door Trommelrem op 08-02-2016 12:33 ]

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
silencedead schreef op zondag 07 februari 2016 @ 13:25:

Zelf rijd ik een DS3 (ja frans) met 1.6 e-hdi. Motorisch gezien was dit destijds de beste keus onder de meusli spaar diesels. Soepele motor met relatief veel vermogen (vergeleken met de 1.2tdi van VAG en de 1.3 van fiat).

Zelf rij ik er 1:20~23 mee wat ik best netjes vind. Onderhoud vind ik wel aan de hoge kant, maar ik kan het niet vergelijken met de concurrent. Problemen zijn tot nu toe minimaal in 4 jaar tijd en 100.000km:
1x ging mijn raampje niet meer dicht (garantie)
1x hevig stotterende motor, wat na uit en aanzetten weer over was (naderhand door de dealer onder garantie wel een relais vervangen wat hiermee te maken had)
Ik denk dat het niet veel slechter kan dan mijn Fabia, die ik gehad heb...
Wat een drama bak en dealer ook overigens...

Youtube: DashcamNL

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Ford focus, is net wat meer auto dan de fiesta. Wel iets te zwaar (7kg :) )

• G-bird
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-12-2017

Kijk eens naar een Kia Rio. Heeft standaard 7 jaar garantie. Dus met een oudere heb je nog fabrieksgarantie.

Het is ook de aziatische concurrent van alle genoemde Europese autos. Bovendien is de 1.2 benzine ook erg zuinig.

Ik zou op dit moment geen diesel meer aanraden. Wegenbelasting zal vanaf 21072017 erg omhoog gaan en dan komt het omslagpunt ver boven de 30000 km te liggen.

[ Voor 13% gewijzigd door G-bird op 08-02-2016 13:40 ]

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:41

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

G-bird schreef op maandag 08 februari 2016 @ 13:27:
[...]
Ik zou op dit moment geen diesel meer aanraden. Wegenbelasting zal vanaf 2107 erg omhoog gaan en dan komt het omslagpunt ver boven de 30000 km te liggen.
De komende 80 jaar wordt die auto heus wel een keer vervangen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

[...]

Ik zou op dit moment geen diesel meer aanraden. Wegenbelasting zal vanaf 2107 erg omhoog gaan en dan komt het omslagpunt ver boven de 30000 km te liggen.
Dat scheelt echt heel erg per auto. Er zijn best wel wat auto's waarbij dat punt al rond de 15000 km ligt

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Topicstarter
[...]

Kijk eens naar een Kia Rio. Heeft standaard 7 jaar garantie. Dus met een oudere heb je nog fabrieksgarantie.

Het is ook de aziatische concurrent van alle genoemde Europese autos. Bovendien is de 1.2 benzine ook erg zuinig.

Ik zie niet veel kia rio's die aan mijn eisen voldoen te koop in NL, maar ik zal er ook over nadenken. Heb er ook goede dingen over gehoord idd.
Overigens verwacht ik ook niet dat een auto die ik nu koop 91 jaar mee zal gaan (haha).
Neem aan dat je het volgende bedoeld:
Beleid autobelastingen van 2017 tot 2020 in hoofdlijnen
Verlaging van de aanschafbelasting personenauto's en motorrijwielen (bpm) voor 2020 met in totaal 12%.
Verlaging van 2% van de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor alle personenvoertuigen.
Verhoging van de mrb voor vervuilende dieselpersonenvoertuigen en dieselbestelauto's.
Vermindering van het aantal bijtellingscategorieën van 4 naar 2.
Verlaging van het algemene bijtellingspercentage van 25 naar 22.
Versterking van de fiscale stimulering van volelektrische auto's.
Vermindering van de fiscale stimulering van plug-in hybridevoertuigen.
Ik neem aan dat ze met vervuilende diesels meer de oude diesels bedoelen zonder roetfilter etc. Maar in die 2 jaar heb ik eigenlijk alweer zat bespaard. Ik reken eigenlijk ook weer dat deze auto (zoals elke auto bij mij) zo'n 2 a max 3 jaar meegaat. En dan wil ik weer iets anders.

Dit zegt de ANWB daarover btw:
Het kabinet wil de wegenbelasting voor verouderde dieselauto’s zonder roetfilter verhogen met gemiddeld 15 procent per 2019. Eigenaren van deze auto’s kunnen hun voertuig het beste tussen nu en de komende 3,5 jaar vervangen. Daar waar mogelijk kan je dan gebruik maken van een sloopregeling.

[ Voor 9% gewijzigd door Denko op 08-02-2016 13:44 . Reden: ANWB bron ]

• G-bird
Ik zie niet veel kia rio's die aan mijn eisen voldoen te koop in NL,
Ik vind er op autoscout genoeg en ook in een aardige prijsklasse.

Bijv.

http://ww3.autoscout24.nl/classified/284389769?asrc=st|

Alleen nog ff een trekhaak eronder leggen.

[ Voor 9% gewijzigd door G-bird op 08-02-2016 13:53 ]

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Topicstarter
G-bird schreef op maandag 08 februari 2016 @ 13:48:
[...]

Ik vind er op autoscout genoeg en ook in een aardige prijsklasse.

Bijv.

http://ww3.autoscout24.nl/classified/284389769?asrc=st|

Alleen nog ff een trekhaak eronder leggen.
Een benzineauto die 1 op 15 doet en 1000 euro meer kost dan wat ik wil uitgeven. Ik volg het even niet. Ik bedoelde dat er weinig diesel Kia rio's zijn in NL in mijn prijsrange.

• G-bird
Een benzineauto die 1 op 15 doet en 1000 euro meer kost dan wat ik wil uitgeven. Ik volg het even niet. Ik bedoelde dat er weinig diesel Kia rio's zijn in NL in mijn prijsrange.
Uiteraard is dat een vraagprijs met wellicht wat ruimte. ;)

Ik wist niet dat je een diesel wilt. Die zul je weinig vinden idd in de Kia Rio.

Mijn punt was ook dat je wellicht een benzine zou kunnen overwegen, zeker omdat de overheid diesel niet zal stimuleren en eerder afstraffen in de toekomst. Ja diesels zijn (net iets, maar scheelt niet veel meer) zuiniger maar dat wil niet per se zeggen goedkoper.

Ik ben zelf onlangs ook van diesel naar benzine gegaan met 30000 km per jaar. Tot nu toe heeft me dat geen windeieren gelegd. Besparing aan wegenbelasting is bijna 500 Euro op jaarbasis, lagere afschrijving en ook goedkopere verzekering (vanwege prijsverschil met een nieuwe diesel). Het verbruik van de benzine is bijna net zo zuining als de 7 jaar oude diesel. Gem. 1 op 16.

• G-bird
Ik kwam trouwens deze ook nog ff tegen.

100000 km en nog twee jaar garantie en een diesel. :)

http://ww3.autoscout24.nl...search-nl&utm_term=detail

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07:47
Ik heb laatst nog eens de vergelijking gemaakt tussen een 4 jaar oude Scenic diesel, benzine en lpg. De vraag was welke voordeliger was bij 20.000km/jr. Volgorde: LPG het meest voordelig, dan diesel, dan benzine. Dat komt omdat je bij een 2e-handsauto niet meer de 'dieselpremie' betaalt die je wel bij een nieuwe betaalt.
Vervolgens ben ik nog naar het aanbod gaan kijken, waaruit bleek dat voor dit model de diesels aanmerkelijk goedkoper waren dan benzines (diesel ca 14.000, benzine 16 à 17.000). LPG-aanbod was ook duurder, maar heel schaars.
Bovendien is vier jaar en 80.000km later de restwaarde van een diesel nog beter, omdat van een diesel nog wat makkelijker de hoge km-standen worden vergeven.

Kortom: koop gerust een diesel. Voor je budget zijn genoeg Polo's e.d. beschikbaar.

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

G-bird schreef op maandag 08 februari 2016 @ 14:32:
[...]

Ik ben zelf onlangs ook van diesel naar benzine gegaan met 30000 km per jaar. Tot nu toe heeft me dat geen windeieren gelegd. Besparing aan wegenbelasting is bijna 500 Euro op jaarbasis, lagere afschrijving en ook goedkopere verzekering (vanwege prijsverschil met een nieuwe diesel). Het verbruik van de benzine is bijna net zo zuining als de 7 jaar oude diesel. Gem. 1 op 16.
de besparing aan brandstof voor diesel tov benzine is al bijna 700,- bij 30k per jaar (benzine kost 1,36, diesel 0,99). Dat je afschrijving minder word bij een nieuwere auto lijkt me sterk (auto's schrijven veruit het hardst af in de eerste jaren). Als je een nieuwe diesel had gekocht ipv benzine was deze waarschijnlijk nog zuiniger geweest dan 1 op 16.

• G-bird
thejoker80 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 16:13:
[...]

de besparing aan brandstof voor diesel tov benzine is al bijna 700,- bij 30k per jaar (benzine kost 1,36, diesel 0,99). Dat je afschrijving minder word bij een nieuwere auto lijkt me sterk (auto's schrijven veruit het hardst af in de eerste jaren). Als je een nieuwe diesel had gekocht ipv benzine was deze waarschijnlijk nog zuiniger geweest dan 1 op 16.
Niet als je in Belgie tankt. Daar kost benzine 1.20 Euro. Dat verandert het rekensommetje in redelijke mate.

Een nieuwe diesel is duurder dan een nieuwe benzine (van dezelfde auto). Dus hogere afschrijving. En waarschijnlijk bij dezelfde auto ook weer een catagorie hoger in de mrb.

Ik heb het sommetje gemaakt voor een Subaru XV. Uitgaande bij gelijkblijvend beleid is benzine bij 30K in mijn geval goedkoper.

In acht nemende dat de overheid iets moet gaan doen aan fijnstof (diesels dragen hier met name aan bij ook met roetfilter) verwacht dat het plaatje voor diesels alleen maar minder gunstig wordt. Leasemaatschappijen gebruiken inmiddels bijna 50k voor het omslagpunt, volgens mijn dealer.

• G-bird
Highland schreef op maandag 08 februari 2016 @ 16:09:
Ik heb laatst nog eens de vergelijking gemaakt tussen een 4 jaar oude Scenic diesel, benzine en lpg. De vraag was welke voordeliger was bij 20.000km/jr. Volgorde: LPG het meest voordelig, dan diesel, dan benzine. Dat komt omdat je bij een 2e-handsauto niet meer de 'dieselpremie' betaalt die je wel bij een nieuwe betaalt.
Vervolgens ben ik nog naar het aanbod gaan kijken, waaruit bleek dat voor dit model de diesels aanmerkelijk goedkoper waren dan benzines (diesel ca 14.000, benzine 16 à 17.000). LPG-aanbod was ook duurder, maar heel schaars.
Bovendien is vier jaar en 80.000km later de restwaarde van een diesel nog beter, omdat van een diesel nog wat makkelijker de hoge km-standen worden vergeven.

Kortom: koop gerust een diesel. Voor je budget zijn genoeg Polo's e.d. beschikbaar.
Je hebt gelijk dat je tweedehands de uitkomst van zo'n sommetje anders is dan nieuw. Het was voor mij echter een verassing dat bij 30k nieuw benzine voordeliger kan zijn. ik dacht immers ook nog steeds aan dieselen bij 30k.

Koop inderdaad gerust een diesel, maar staar je niet blind op het verbruik en brandstofkosten. Kijk naar het hele plaatje.

• The Eagle

The Eagle

Peug 207 HDI en de Kia ProCeed diesel.
Met name die laatste is voor jouw bedrag heel leuk aangekleed te krijgen. ProCeed's is wel de coupeversie btw, dus driedeurs :)

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:53
en how about een Renault Megane estate uit 2011? 8500 euro, afdingen tot 8k. ~110k gelopen, en diezelfde 1.5 dci. Blok is al járen uitontwikkeld. Rijdt heerlijk, en aanhangwagen kan in z'n 4 met 120 de berg op (vouwwagen op vakantie)

Hier rijden we ~1:21.

Clio 1.5 dci ook goede verhalen van gehoord
1.3 cdti is ook redelijk onverwoestbaar
en kia pro-ceed is ook degelijk

Verwijderd

Auris met zo'n onvoorstelbare voorsprong, de concurrentie is niet meer te zien. Kwalitatief lichtjaren beter dan de rest.

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

Verkijk je ajb niet op de citroen ds3 1.6hdi. Was als tweede auto en heeft zonder problemen 2 jaar lang vele kms afgelegd. Geen druppeltje olie verbruikt. Ondertussen ingeruild voor een Sportage met als enige reden gezinsuitbreiding.

• The Eagle

The Eagle

Ook nog niet genoemd volgens mij: de Volvo V50. Goede stoelen, volop luxe, ruimte, prima diesels. En waren leaseknallers dus meer dan genoeg te vinden :)

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Topicstarter
ErgoStijn schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 19:48:
en how about een Renault Megane estate uit 2011? 8500 euro, afdingen tot 8k. ~110k gelopen, en diezelfde 1.5 dci. Blok is al járen uitontwikkeld. Rijdt heerlijk, en aanhangwagen kan in z'n 4 met 120 de berg op (vouwwagen op vakantie)

Hier rijden we ~1:21.

Clio 1.5 dci ook goede verhalen van gehoord
1.3 cdti is ook redelijk onverwoestbaar
en kia pro-ceed is ook degelijk
Het is een franse auto, en boven wat ik aan wegenbelasting wil betalen. Tevens ook gewoon veels te groot. Totaal onnodig voor mij.
SYQ schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 19:55:
Verkijk je ajb niet op de citroen ds3 1.6hdi. Was als tweede auto en heeft zonder problemen 2 jaar lang vele kms afgelegd. Geen druppeltje olie verbruikt. Ondertussen ingeruild voor een Sportage met als enige reden gezinsuitbreiding.
DS3 is een auto die een beetje in het straatje van de clio valt. Liever niet want frans, maar wel een mooie auto. Alleen niet verkrijgbaar in 5 deurs, dus ik sla over.
The Eagle schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 21:22:
Ook nog niet genoemd volgens mij: de Volvo V50. Goede stoelen, volop luxe, ruimte, prima diesels. En waren leaseknallers dus meer dan genoeg te vinden :)
Had eigenlijk geen idee dat deze uberhaupt in de prijsrange zou zitten. Maar ook hier weer; veels te zwaar en groot voor wat ik nodig heb. Ik rij 99% van de tijd alleen. Tevens zijn de ervaringen met de D2 motor op zijn zacht gezegd niet geweldig (3 collega's hebben hem gehad in volvo v40's en 1 v50) De V40 heeft meer bij de dealer gestaan dan op de weg. Inclusief een mooie noodloop rond oud en nieuw op wintersport. Alles dicht rond die tijd. En wij maar lekker 80PK de berg op met 4 man en een topkoffer.

Heel erg bedankt voor alle nuttige reacties mensen. Ik heb zeker wat inspiratie kunnen opdoen.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Denko schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 10:38:
[...]

Het is een franse auto, en boven wat ik aan wegenbelasting wil betalen. Tevens ook gewoon veels te groot. Totaal onnodig voor mij.

[...]

DS3 is een auto die een beetje in het straatje van de clio valt. Liever niet want frans, maar wel een mooie auto. Alleen niet verkrijgbaar in 5 deurs, dus ik sla over.

[...]

Had eigenlijk geen idee dat deze uberhaupt in de prijsrange zou zitten. Maar ook hier weer; veels te zwaar en groot voor wat ik nodig heb. Ik rij 99% van de tijd alleen. Tevens zijn de ervaringen met de D2 motor op zijn zacht gezegd niet geweldig (3 collega's hebben hem gehad in volvo v40's en 1 v50) De V40 heeft meer bij de dealer gestaan dan op de weg. Inclusief een mooie noodloop rond oud en nieuw op wintersport. Alles dicht rond die tijd. En wij maar lekker 80PK de berg op met 4 man en een topkoffer.

Heel erg bedankt voor alle nuttige reacties mensen. Ik heb zeker wat inspiratie kunnen opdoen.
Ik snap dat je iets hebt van frans oei! eng!! Feit is alleen dat zowel de genoemde Clio als Megane een _STUK_ betrouwbaarder zijn dan Polo & Polo afgeleiden, die auto's zijn eigenlijk gewoon erg slecht. Buiten dat met bijna elk blok voor die auto's wel problemen zijn zijn ze qua onderstel slijtage gevoelig & zijn er redelijk wat die 'Franse taferelen' qua elektrische problemen krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door GoldenSample op 10-02-2016 18:19 ]

• The Eagle

The Eagle

Denko schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 10:38:
[...]

[...]

[...]

Vziw (maar correct me if I'm wrong :) ) is de D2 uit de V50 een PSA diesel en die uit de V40 een andere. Zoals gezegd, die PSA is een prima blok. En in het verleden behaalde resultaten...kan ook aan de berijder gelegen hebben.

Verwijderd

SYQ schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 19:55:
Dat is qua betrouwbaarheid en kwaliteit gewoon geen goede auto vergeleken met een Auris. Een Auris is fenomenaal op dat vlak. De absolute top. Een DS3 is middelmaat. Dat maakt hem niet slecht, maar in vergelijking met de absolute top komt ie veel tekort.

Ik vind een DS3 wel leuker, speelser en mooier. Maar dat zijn persoonlijke dingen.

Overigens moet je je er niet in vergissen hoe ontzettend weinig jouw ervaringen zeggen. Je moet nooit af gaan op wat andere eigenaren er van vinden, die zijn vaak VEEL te positief over hun auto's. Op een Alfa Romeo forum vind je zo 100 eigenaren van volstrekt probleemloze 147's of 156's, vrijwel geen negatievelingen. Dat terwijl volgens de objectieve bronnen die auto's gewoon HEEL slecht zijn.

• silencedead
Ik heb ooit wel eens gehoord dat de toyota d4d diesels ook niet zo betrouwbaar waren...
De rest van de auto geloof ik graag.

Verwijderd

Toyota D4D is betrouwbaarder dan de PSA 1.6 HDI. Maar alsnog het minst betrouwbare deel van de auto denk ik, heeft wel eens wat problemen met de DPF.

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Verkijk je niet op de D-CAT. Dat is één van de slechtste diesels ooit gebouwd. Niet nemen

Overigens is een Megane 1.5 dCi ook vrij licht en rijdt wat lekkerder dan een Clio. Tevens erg zuinig. Kun je ook tweedehands voor een prikkie halen met alle opties erop :)

[ Voor 49% gewijzigd door daandegoeiste op 10-02-2016 19:15 ]

• Speedmaster
  • Laatst online: 08:41

Speedmaster

Make my day...

Kijk en ga eens echt rijden met een Corsa 1.3 CDTI in de Cosmo uitvoering, heb er zelf diverse gehad de afgelopen jaren en is qua motor alleen maar beter geworden. Comfort is goed en ruimte achterin is er ook voldoende.

[ Voor 5% gewijzigd door Speedmaster op 10-02-2016 19:27 ]

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-11 15:09
Speedmaster schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 19:26:
Kijk en ga eens echt rijden met een Corsa 1.3 CDTI in de Cosmo uitvoering, heb er zelf diverse gehad de afgelopen jaren en is qua motor alleen maar beter geworden. Comfort is goed en ruimte achterin is er ook voldoende.
Zelf rij ik in een grande punto (non evo) uit 11-2010, die heeft dezelfde motor als een punto evo multijet 1.3. Nu 121.000km en ik heb alleen 1x een scheurtje gehad in het carterventilatie-slangetje waar ik gewoon mee heb kunnen door rijden.

De corsa van vanaf 2011 met 1.3 cdti motor heeft (in de basis) dezelfde motor van fiat er in.. Erg vlotte diesel(s) voor mijn gevoel en gewoon 4 cilinders.

Elke ex-mrb vrije+bpm vrije eco diesel gewoon proberen??

Zelf vind ik de 1.3 multijet motor erg fijn en ze zijn gemakkelijk te onderhouden. Via de duitse ADAC test is de voorloper van de 1.3 motor ook zeer goed uit de test gekomen (de basis is hetzelfde) er was geen meetbare slijtage na 100.000km aan de mechanische delen in de motor.

(Ik ben zelf 5.5j autotechnicus geweest en heb aan veel verschillende motoren gewerkt)

*edit*
De toyota D4D motoren zijn niet zo "goed" als de benzine motoren, inderdaad wel een aantal gezien waarbij de turbo kapot is gegaan door het roetfilter en/of andersom.

[ Voor 16% gewijzigd door Stef87 op 10-02-2016 20:01 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

Verwijderd schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 18:47:
[...]

Dat is qua betrouwbaarheid en kwaliteit gewoon geen goede auto vergeleken met een Auris. Een Auris is fenomenaal op dat vlak. De absolute top. Een DS3 is middelmaat. Dat maakt hem niet slecht, maar in vergelijking met de absolute top komt ie veel tekort.

Ik vind een DS3 wel leuker, speelser en mooier. Maar dat zijn persoonlijke dingen.

Overigens moet je je er niet in vergissen hoe ontzettend weinig jouw ervaringen zeggen. Je moet nooit af gaan op wat andere eigenaren er van vinden, die zijn vaak VEEL te positief over hun auto's. Op een Alfa Romeo forum vind je zo 100 eigenaren van volstrekt probleemloze 147's of 156's, vrijwel geen negatievelingen. Dat terwijl volgens de objectieve bronnen die auto's gewoon HEEL slecht zijn.
Serieus waar baseer je je mening op? Heb je beide auto's ruim jaar lang gereden dat je de Auris veel betrouwbaarder vindt? Wanneer een auto mij geen kopzorgen geeft zal ik hem zeker aanraden, zo ook de ex auto van vrouwtje. Absolute top of niet.
Wat ik helaas niet kan zeggen over mijn A5 3.2 :( bij 130d raammechanisme kapot en nu sinds gister ook het deurslot

En klopt de 147 was een bagger auto, maar de GT met diesel weer niet

[ Voor 3% gewijzigd door SYQ op 10-02-2016 20:02 ]

Verwijderd

SYQ schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 19:59:
[...]

Serieus waar baseer je je mening op? Heb je beide auto's ruim jaar lang gereden dat je de Auris veel betrouwbaarder vindt? Wanneer een auto mij geen kopzorgen geeft zal ik hem zeker aanraden, zo ook de ex auto van vrouwtje. Absolute top of niet.
Wat ik helaas niet kan zeggen over mijn A5 3.2 :( bij 130d raammechanisme kapot en nu sinds gister ook het deurslot

En klopt de 147 was een bagger auto, maar de GT met diesel weer niet
Ik baseer het op de betrouwbaarheidsstatistieken van onder meer de TUV, Reliabilityindex en JD Power. Objectief, en het gaat om honderden, duizenden, tienduizenden exemplaren en zegt dus oneindig veel meer dan de ervaringen van een enkeling.

Alles is statistiek. Krijg je mensen heel moeilijk uitgelegd. Mijn eigen ervaringen met verschillende auto's zeggen me veel minder dan die gegevens.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2016 20:13 ]

• silencedead
@benedict

Dit soort cijfers zeggen inderdaad veel meer dan die ene ervaringen van de buurman zijn schoonzus en daar de oom van.

Wat mij het meest opvalt is dat er vaak gezegd wordt dat mensen geen franse auto willen, maar wel een italiaanse of duitse auto.

Als je enkel naar betrouwbaarheidsstatistieken kijkt, moet je ze volgens mij bijna allemaal links laten. Wat betrouwbaarheid zou de juiste keuze zijn, gaan voor een japanner met turbo-loze benzine motor en weinig elektronische snufjes.

Of als je vraagt waarom iemand voor een VW Golf heeft gekozen het antwoord is, "want het is een goede auto". Wat is er dan zo goed aan? Duurder dan veel vergelijkbare auto's (en met de restwaarde ga je het volgens mij niet terugverdienen. Niet betrouwbaar(der). Wat rij eigenschappen niet erg uitgesproken en hetzelfde geld voor het uiterlijk.

• AndRo555
Verwijderd schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 20:12:
[...]

Ik baseer het op de betrouwbaarheidsstatistieken van onder meer de TUV, Reliabilityindex en JD Power. Objectief, en het gaat om honderden, duizenden, tienduizenden exemplaren en zegt dus oneindig veel meer dan de ervaringen van een enkeling.

Alles is statistiek. Krijg je mensen heel moeilijk uitgelegd. Mijn eigen ervaringen met verschillende auto's zeggen me veel minder dan die gegevens.
Dan moet je zelf wel eerst de moeite doen om die statistieken te controleren he ;)

58 van de 129:
http://www.anusedcar.com/...ort-year-age/2015-2-3/489

11 van de 132:
http://www.anusedcar.com/...ort-year-age/2013-2-3/493

Reliabilityindex.com Auris (vorige gen) scoort 42, maar een C3 picasso scoort beter (los gerelateerd aan de DS3), DS3 staat er niet op.

JD Power: Heeft geen Auris in zijn lijsten....

De Auris is lang niet slecht, maar niet zo op en top beter dan een DS3 als jij, op je gevoel gebaseerd, doet vermoeden.
'absolute top' volgens jou, echt niet volgens de bronnen die jij stelt aan te nemen.

Niet elke Toyota of andere japanner is zaligmakend zo noch dat elke Fransoos uiteenvalt na een aantal jaar. Er zijn in de vorige paar decennia een aantal Franse auto's geweest die erg onbetrouwbaar waren, maar dat is toch echt grotendeels verleden tijd. Niet dat ze nu ineens de betrouwbaarheids toppen scheren, maar het is wel al een stuk beter.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Nissan Note 1.5 dCi ?

Alleen nu op as24 nog een tikkie duurder dan je voorkeur.

Verwijderd

AndRo555 schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 20:50:
[...]

Dan moet je zelf wel eerst de moeite doen om die statistieken te controleren he ;)

58 van de 129:
http://www.anusedcar.com/...ort-year-age/2015-2-3/489

11 van de 132:
http://www.anusedcar.com/...ort-year-age/2013-2-3/493

Reliabilityindex.com Auris (vorige gen) scoort 42, maar een C3 picasso scoort beter (los gerelateerd aan de DS3), DS3 staat er niet op.

JD Power: Heeft geen Auris in zijn lijsten....
Pardon?

Volgens de TUV lijst heeft de Auris een fault rate van 7.7%, de Citroen C3 Picasso van 10.5%. Als je alle periodes bekijkt: Auris 6.8%, C3 Picasso 12.9%. C3 zit ongeveer op niveau C3 Picasso, dat zijn heel veel getallen en ik heb nu ff geen zin om te middelen.

Reliabilityindex: Auris 42, C3 64, C3 Picasso 30. C3 komt dus gemiddeld op 47 en dat is slechter. Komt bij dat de onderdelen voor Franse auto's heel goedkoop zijn, de prijzen zijn ook meegenomen.
De Auris is lang niet slecht, maar niet zo op en top beter dan een DS3 als jij, op je gevoel gebaseerd, doet vermoeden.
'absolute top' volgens jou, echt niet volgens de bronnen die jij stelt aan te nemen.
Ik noem voorbeelden. Ook de ANWB neem ik mee: de DS3 wordt "best betrouwbaar" genoemd waarbij de Wegenwacht een stevige lijst met gebreken aanvoert, de Auris wordt "zeer betrouwbaar" genoemd met veel minder bekende gebreken.

Volgens AutoExpress is het zwakke punt van de DS3 de "build quality".
Niet elke Toyota of andere japanner is zaligmakend zo noch dat elke Fransoos uiteenvalt na een aantal jaar. Er zijn in de vorige paar decennia een aantal Franse auto's geweest die erg onbetrouwbaar waren, maar dat is toch echt grotendeels verleden tijd. Niet dat ze nu ineens de betrouwbaarheids toppen scheren, maar het is wel al een stuk beter.
Franse auto's zijn inmiddels best ok qua kwaliteit. Maar het zijn geen Japanners. Wel kunnen ze prima concurreren met bijvoorbeeld VAG.

Bottom line blijft: een Auris is een veel betere auto dan een DS3. Als je kijkt naar bouwkwaliteit, betrouwbaarheid dus. Op een aantal andere vlakken wint de DS3 wat mij betreft heel dik (looks, beleving o.a.).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2016 21:31 ]

• AndRo555
Verwijderd schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 21:13:
...

Neemt niet weg dat een Auris een veel betere auto is dan de DS3.
Achter dit statement wil je nog serieus genomen worden? (en dan nog je bericht achteraf veranderen 8)7 )
Weeg je objectief aan alle categorieën, dan komt de Auris er waarschijnlijk als iets betere uit de bus. Is het dan een 'veel betere' auto? Voor Tokkie misschien wel, voor jan in de straat weer totaal niet.
Als je alle periodes bekijkt: Auris 6.8%, C3 Picasso 12.9%.
Is het zo nuttig om alle periodes te bekijken terwijl de Auris toevallig de laatste jaren serieus slechter doet? Wat eigenlijk nog de beste indicator van allemaal is. betrouwbaarheid die (sterk) achteruitgaat met de tijd mee. En dan nog vergelijken met een C3 picasso, terwijl je evengoed met 208 of C3 kan vergelijken (of beter nog: DS3).

Volgens AutoExpress is het zwakke punt van de DS3 de "build quality".
Build quality zegt vaak niets over betrouwbaarheid. Quasi elke recenten (high end) Audi heeft een goede "build quality" echter zijn die niet allemaal even betrouwbaar. Het omgekeerde geld ook voor goedkope plastieken koekblikken waar niemand de term "good build quality" aan zou geven, terwijl ze op lange termijn best betrouwbaar bleken te zijn.
Verwijderd schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 18:47:
[...]

Degelijke superlatieven zou ik toch echt niet kleven aan een Auris. Zeker niet met die gemiddelde cijfers die er uit de bus vallen. Goed zou eerder op zijn plaats zijn.
De DS3 (eigenlijk C3 en verwanten, want van de DS3 is blijkbaar toch niet zoveel data te vinden) blijkt echt wel redelijk te scoren, middelmaat plak je er op, daarin kan ik mij perfect vinden.

Bottomline: betrouwbaarheid van wagens in extreme hoeken gaan duwen en dan met wat (bedenkelijk) rekenen dit gaan proberen onderbouwen draagt echt niet veel bij tot deze thread.

[ Voor 18% gewijzigd door AndRo555 op 10-02-2016 21:58 ]

Verwijderd

AndRo555 schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 21:40:
Achter dit statement wil je nog serieus genomen worden? (en dan nog je bericht achteraf veranderen 8)7 )
Weeg je objectief aan alle categorieën, dan komt de Auris er waarschijnlijk als iets betere uit de bus. Is het dan een 'veel betere' auto? Voor Tokkie misschien wel, voor jan in de straat weer totaal niet.
Waar ben je precies mee bezig? Ik edit mijn posting omdat "neemt niet weg dat" niet aansloot op het voorgaande, waar ik Japanse auto's al noemde. Taalkundig niet handig. Dat verandert niets aan de message volgens mij.

Ik begrijp dat je het niet waardeert als men achteraf postings op details aanpast om ze te verbeteren? Misschien moet je de admins eens contacteren met je ideeën.
Is het zo nuttig om alle periodes te bekijken terwijl de Auris toevallig de laatste jaren serieus slechter doet? Wat eigenlijk nog de beste indicator van allemaal is. betrouwbaarheid die (sterk) achteruitgaat met de tijd mee. En dan nog vergelijken met een C3 picasso, terwijl je evengoed met 208 of C3 kan vergelijken (of beter nog: DS3).
Beste vriend, jij begon echt zelf over de C3 Picasso.

Hier:

"Reliabilityindex.com Auris (vorige gen) scoort 42, maar een C3 picasso scoort beter (los gerelateerd aan de DS3), DS3 staat er niet op."

Dat was in die posting waar je mij verweet mijn bronnen niet te controleren, waarna je er verkeerde informatie uit haalde. Hetgeen je mij verweet, bleek dus niet te kloppen. En nu weer; ik neem over wat je zelf voorstelde.
Degelijke superlatieven zou ik toch echt niet kleven aan een Auris. Zeker niet met die gemiddelde cijfers die er uit de bus vallen. Goed zou eerder op zijn plaats zijn.
De DS3 (eigenlijk C3 en verwanten, want van de DS3 is blijkbaar toch niet zoveel data te vinden) blijkt echt wel redelijk te scoren, middelmaat plak je er op, daarin kan ik mij perfect vinden.
Volgens mij blijkt uit die TUV scores dat een C3 (en C3 Picasso) 2x zo veel fouten heeft/kapot gaat. Op Reliabilityindex scoort de Auris iets beter, dat zal komen doordat de kosten worden verdisconteerd in de score en Franse auto's goedkoper te repareren zijn. Is vergelijken met de C3 eerlijk? Ik citeer de wegenwacht:
"De DS3 is technisch in hoge mate identiek aan de C3 van dezelfde generatie. Daardoor komen de euvels van de C3 ook voor bij de DS3. "

De Wegenwacht en ANWB slaan de Auris duidelijk hoger aan dan de DS3. De Auris wordt "zeer betrouwbaar" genoemd.

De conclusie dat de Auris duidelijk betrouwbaarder is lijkt me dus gerechtvaardigd.

• AndRo555
Verwijderd schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 21:59:
[...]

Waar ben je precies mee bezig? Ik edit mijn posting omdat "neemt niet weg dat" niet aansloot op het voorgaande, waar ik Japanse auto's al noemde. Taalkundig niet handig. Dat verandert niets aan de message volgens mij.

Ik begrijp dat je het niet waardeert als men achteraf postings op details aanpast om ze te verbeteren? Misschien moet je de admins eens contacteren met je ideeën.
Omdat:
...

Neemt niet weg dat een Auris een veel betere auto is dan de DS3.
Een veel persoonlijk gekleurder (en dus echt minder relevant) statement is dan:

Franse auto's zijn inmiddels best ok qua kwaliteit. Maar het zijn geen Japanners. Wel kunnen ze prima concurreren met bijvoorbeeld VAG.

Bottom line blijft: een Auris is een veel betere auto dan een DS3. Als je kijkt naar bouwkwaliteit, betrouwbaarheid dus. Op een aantal andere vlakken wint de DS3 wat mij betreft heel dik (looks, beleving o.a.).
blabla C3,C3 picasso,etc.
Ja heel rigoureus was ik niet in het vergelijken van het materiaal. En het was mij ook echt niet de bedoeling op de betrouwbaarheid van allen 1 voor 1 tegen elkaar te gaan zetten.
Enkel jouw extreme lofzangen over de Auris waren nergens te staven met cijfers uit jouw bronnen. (naast het feit dat de Auris op zich niet echt zo betrouwbaar is dan de japanner afkomst doet vermoeden)
De conclusie dat de Auris duidelijk betrouwbaarder is lijkt me dus gerechtvaardigd.
Die is inderdaad gerechtvaardigd. Zeggen dat de Auris fenomenaal is en bij de absolute top hoort en dat dan te staven met feiten terwijl dat niet zo is, volgens diezelfde feiten nota bene, vind ik echt wel een brug te ver gaan.

Fin, genoeg geneuzel hierover, want dit helpt TS voor geen meter verder.

Verwijderd

naast het feit dat de Auris op zich niet echt zo betrouwbaar is dan de japanner afkomst doet vermoeden)
Feit? Hoezo is dat een feit?
Zeggen dat de Auris fenomenaal is en bij de absolute top hoort en dat dan te staven met feiten terwijl dat niet zo is, volgens diezelfde feiten nota bene, vind ik echt wel een brug te ver gaan.
Welke feiten? Volgens mij geven de feiten exact weer wat ik zei: de Auris is zeer betrouwbaar.

Je commentaar op mijn edit vind ik nonsens.

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Topicstarter
Mensen, kan het een beetje on topic blijven? Ik snap dat het een geladen onderwerp is (?) Maar mijn voorkeur om liever niet een franse auto te willen kan ook best uit een andere periode komen overigens.
Dat het tegenwoordig veel beter is geloof ik gelijk. Zoals je kan zien uit mijn lijstje van eerder; De clio staat ook netjes in het lijstje.

Het is voor mij ook een combinatie van: hoeveel kost het, hoe leuk rijdt het en hoe ziet het eruit. En ik been aanmaal een sucker voor kleine autotjes.

Heb overigens in een polo 1.6TDI gereden. Best een pittig dingetje nog. Voelt redelijk volwassen aan op de weg, maar we proefrijden verder.

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:11
Na heel veel onderzoek en twijfelen hadden we besloten om een Clio 3 te kopen. Vorige week eindelijk het model gevonden wat we wilden (1.5dci 85PK) en gekocht. Uit 2007 met 100.000KM voor €5000. Tot nog toe heel blij mee.

Wat ik je wel kan aanraden is op www.fiches-auto.fr te kijken. Slecht navigeerbaar maar wel waardevolle data. Als je geen Frans spreekt kun je met Google Chrome pagina's automatisch vertalen. Daar zag ik bijvoorbeeld dat de Clio 3 met 85PK veel beter (14 op 20) gewaardeerd werd dan de 75PK (10 op 20). Daarnaast kun je er ook vinden welke problemen er veelvoorkomend zijn, waar je vervolgens meer aandacht aan kan schenken bij de aanschaf. Klik op de verschillende motors om te vergelijken binnen één model auto. En met die zoekbalk kun je opzoek naar andere auto's. Geduld is noodzakelijk :o

Alvast een tweetal linkjes om je op weg te helpen: Clio Polo

De Polo wordt daar niet zo geweldig gewaardeerd met ook meer problemen dan een clio.

[ Voor 12% gewijzigd door FreeShooter op 11-02-2016 20:35 ]

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Topicstarter
Bedankt voor de serieuze reacties. Ik heb er veel aan gehad. Ik zal de komende paar weken een beetje proefrijden en ik laat het zeker hier weten.

Voorlopig is het:
- Polo 1.6 gereden. Geweldig autotje. Voelt heel volwassen aan.
- Punto evo. Voelt een beetje schraal aan, zowel interieur als motorkarakter en rijgedrag.

Rest moet nog proefgereden worden.

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Topicstarter
Ik zou nog even een update doen. Het is inderdaad een polo 1.6TDI highline geworden uit 2010. Heb er net 800KM mee gedaan, en een heerlijk autotje zover. Zitten zo een beetje alle opties in die ik mag verwachten van een polo (stoelverwarming, regensensor, lichtsensor etc)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/QmGmc8t.jpg?1

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Denko schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 10:12:
Ik zou nog even een update doen. Het is inderdaad een polo 1.6TDI highline geworden uit 2010. Heb er net 800KM mee gedaan, en een heerlijk autotje zover. Zitten zo een beetje alle opties in die ik mag verwachten van een polo (stoelverwarming, regensensor, lichtsensor etc)

[afbeelding]
Nog steeds tevreden na een half jaartje?
Sta voor zo'n beetje dezelfde keuze momenteel.

• JdBn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23-04 14:29
Ik vraag me bij die Polo's altijd af hoeveel van die bumperlippen er op een jaar aan gort worden gereden.. Zit dat geval niet veel te laag bij de grond?

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

JdBn schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 17:56:
Ik vraag me bij die Polo's altijd af hoeveel van die bumperlippen er op een jaar aan gort worden gereden.. Zit dat geval niet veel te laag bij de grond?
Valt wel mee, je kan er nog gewoon deftige borduur mee nemen. Schat iets van een 14-15cm van de grond?

@op. Prachtige wagen. Voor een "kleine" wagen is die wel groot en en voorzien van alle comfortt. Hebber ook weekje mee gereden. Top keuze 8)

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Topicstarter
MikeyMan schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 17:14:
[...]

Nog steeds tevreden na een half jaartje?
Sta voor zo'n beetje dezelfde keuze momenteel.
Jazeker, het 1.6 blok is gewoon top. Ik heb perse de 75pk versie genomen en ben vervolgens naar vagtechniek gegaan om daar de 110pk software erop te laten zetten (250 euro) Dit is niet echt chiptuning maar gewoon sodtware van een andere versie van hetzelfde blok (chippen kan ook, kom je op 145pk uit)

Verder niet echt iets bijzonders gehad afgelopen 20.000km, toevallig vandaag een beurt gehad. Enige wat kapot was was het kentekenlampje. Rijdt netjes 1 op 19/20/21 afhankelijk van de bandenmaat.

De 75pk vind ik persoonlijk net iets te traag om lekker mee te komen. En het blijft een kleine auto, dus neem Zoveel mogelijk luxe.

Verder is het lipje wat hierboven genoemd werdt eraf te klikken en te vervangen, als je die echt versleten hebt. Maar het is redelijk hoge auto standaard, dus heb geen gezeur met drempels ofzo.

Ik kan hem zeker aanraden, maar dat betekend niet dat een ander modelletje niet ook heel goed is. Mijn ervaring is dit iig.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Toppie, thanks for the feedback!
Pagina: 1