Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolftk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-04-2024
Ik heb een sinds een maand de raspberry pi 2 model b Ik start hem altijd op om de oplaadstekker eruit en erin te doen. Maar opeens startte hij niet op! Ik heb geprobeerd met een andere hdmi kabel ofeen andere hdmi aansluiting, ik heb hem op een andere tv aangesloten maar niks werkte toen heb ik op internet research gedaan en toen moest ik een bestandje veranderen dus ik heb de micro sd card in de computer gestopt en ik mocht niet in de schijf tenzij ik hem ging formatteren dus dat werkte ook niet!
Weet iemand hoe ik hem normaal op kan starten?! 8)7 |:( :?

Beste antwoord (via Rolftk op 20-04-2017 17:50)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Je hoort een R-Pi ook helemaal niet op die manier uit te doen. Je moet het besturingssysteem, vermoedelijk een variant van Linux, netjes af te sluiten en dan pas mag de stroom er af.
Zomaar uitzetten hoor je niet te doen. Daar krijg je datacorruptie van, en dat verklaart ook direct waarom Windows vraagt om het SD kaartje te formatteren als je m in je PC prikt.
Dat werkt voor een desktop formaat PC ook zo, en ik neem aan dat je die ook niet uit zet door de stekker er uit te rukken... een Pi is ook maar een gewone computer

Weinig wat je nu nog kan doen.
Je zou kunnen proberen om het SD kaartje uit te lezen met een tool als Recuva oid, maar gezien het een Linux partitie type is, geef ik je weinig kans dat je nog iets terug kan halen.

Misschien dat er tools onder Linux bestaan om je data terug te krijgen, maar ik zou zo snel geen tool kunnen noemen.

Edit:
Tip voor de volgende keer: gebruik Putty om via SSH in te loggen en dan het commando 'shutdown -h now' in te tikken.
Is dat teveel werk, dan kan je een knopje op de GPIO pins hangen met een scriptje erbij wat de Pi netjes afsluit.
Zie ook: https://www.element14.com...ton-to-the-raspberry-pi-b

[ Voor 27% gewijzigd door McKaamos op 07-02-2016 12:42 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-09 16:32
Het zou natuurlijk zomaar kunnen dat er iets mis is met je SD kaart. Je zou even een ander kaartje kunnen proberen om dat uit te sluiten.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:02
Misschien de sd kaart formatteren en dan opnieuw het os erop zetten.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Je hoort een R-Pi ook helemaal niet op die manier uit te doen. Je moet het besturingssysteem, vermoedelijk een variant van Linux, netjes af te sluiten en dan pas mag de stroom er af.
Zomaar uitzetten hoor je niet te doen. Daar krijg je datacorruptie van, en dat verklaart ook direct waarom Windows vraagt om het SD kaartje te formatteren als je m in je PC prikt.
Dat werkt voor een desktop formaat PC ook zo, en ik neem aan dat je die ook niet uit zet door de stekker er uit te rukken... een Pi is ook maar een gewone computer

Weinig wat je nu nog kan doen.
Je zou kunnen proberen om het SD kaartje uit te lezen met een tool als Recuva oid, maar gezien het een Linux partitie type is, geef ik je weinig kans dat je nog iets terug kan halen.

Misschien dat er tools onder Linux bestaan om je data terug te krijgen, maar ik zou zo snel geen tool kunnen noemen.

Edit:
Tip voor de volgende keer: gebruik Putty om via SSH in te loggen en dan het commando 'shutdown -h now' in te tikken.
Is dat teveel werk, dan kan je een knopje op de GPIO pins hangen met een scriptje erbij wat de Pi netjes afsluit.
Zie ook: https://www.element14.com...ton-to-the-raspberry-pi-b

[ Voor 27% gewijzigd door McKaamos op 07-02-2016 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Het klinkt inderdaad alsof je het bestandssysteem gecorrumpeerd hebt. Als je verder geen linux-systeem in huis hebt, is de beste oplossing een nieuwe image op je SD-kaartje zetten. Met wel linux in huis kan je nog fsck proberen los te laten op het SD-kaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

synoniem schreef op zondag 07 februari 2016 @ 12:41:
Het klinkt inderdaad alsof je het bestandssysteem gecorrumpeerd hebt. Als je verder geen linux-systeem in huis hebt, is de beste oplossing een nieuwe image op je SD-kaartje zetten. Met wel linux in huis kan je nog fsck proberen los te laten op het SD-kaartje.
Ook zonder Linux PC in huis kan je gewoon Linux gebruiken hoor ;)
Genoeg Live-CD's van verschillende distributies die je gewoon zonder installatie, rechtstreeks van CD of USBstick kan draaien.
Linux Mint, Ubuntu (live versie), Debian Live, Knoppix, Mandriva, PuppyLinux, etc etc.

Ff een schijfje branden of een USB stick voorzien van een bootable image, PC rebooten en dan het SD kaartje proberen te redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een zwart scherm krijgt bij het opstarten, dan moet je je Raspberry Pi 'forcen' om de hdmi te herkennen. Je kan de hdmi-kabel wel netjes verbinden, maar dat wil niet zeggen dat de software hem gelijk vind. Als je de config.txt bewerkt en de 2 regels aanpast naar dit: hdmi_force_hotplug=1 en
hdmi_drive=2 dan moet het goedkomen. Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07 08:01
Verwijderd schreef op zondag 07 februari 2016 @ 17:36:
Als je een zwart scherm krijgt bij het opstarten, dan moet je je Raspberry Pi 'forcen' om de hdmi te herkennen. Je kan de hdmi-kabel wel netjes verbinden, maar dat wil niet zeggen dat de software hem gelijk vind. Als je de config.txt bewerkt en de 2 regels aanpast naar dit: hdmi_force_hotplug=1 en
hdmi_drive=2 dan moet het goedkomen. Succes ermee!
Dat lukt natuurlijk niet als windows vraagt om de µSD te formatteren.

Ik heb hetzelfde ervaren. Onlangs twee oudere µSD kaartjes succesvol geformatteerd met SDFormatter (overwrite) en NOOBS er op gezet. Maar kreeg toch zwart scherm/regenboog scherm.
Samsung EVO kaartje gekocht, precies hetzelfde gedaan en de installatie ging vervolgens vlekkeloos.

Ik verwacht doordat de stroom er zo vaak op en af is gegaan dat het µSD kaartje van de TS corrupt is geraakt. En soms beschadig je hiermee de ingebakken controller van de µSD. Dan zit er niks anders op dan een andere/nieuwe te gebruiken.

De TS zou SDFormatter kunnen proberen via Windows. Of via een Live CD (een met GParted) de µSD de MBR opnieuw aanmaken en een FAT32 partition er op te formatteren (zou ik doen). En vervolgens NOOBS downloaden en er op kopiëren. Of eventueel de OSMC installer downloaden en uitvoeren.
Grote kans dat de installatie op de Pi dan niet helemaal voltooid en toch een nieuwe µSD kaartje nodig is. Maar het is altijd te proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Gewoon het image terugzetten op je sd-kaartje en hij doet het weer. Er zit niet echt een Bios in een Pi (afgezien van wat je op de sd-kaart zet) dus als daar iets mee is dan blijft het scherm zwart.

Je kunt de Pi2 ook gewoon aan laten staan, ik ben gestopt met uitschakelen nadat een paar keer het sd-kaartje corrupt is geraakt (ook als je het OS netjes afsluit gebeurd dat soms). Voor het stroomverbruik hoef je de moeite van het uitschakelen niet te nemen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07 08:01
Inderdaad. Bij mij staan de Pi's altijd aan. Alleen als ik iets met een Pi wil doen dan doe wil wel een proper shutdown.

Als Kodi er op staat kan je dat ook via de remote app op je smartphone voor shutdown/afsluiten kiezen.
Anders via ssh een "sudo shutdown -h now" uitvoeren via PuTTY, of een ssh client op je smartphone.
Dan wordt het µSD kaartje gesynct en wordt linux op de juiste manier afgesloten.
Zo voorkom je corrupte kaartjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-09 19:06

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Dit klinkt als een defecte µSD, geen data corruptie. Waarom? De bootpartitie (die nu niet gelezen wordt) is ALTIJD een FAT32-partitie op de µSD, ongeacht welk Pi-OS erop staat (Android uitgezonderd). Iedere Windows-pc moet die partitie als leesbaar herkennen en de (grote) datapartitie als lege ruimte of onleesbaar.

Als Windows direct begint met dat de kaart geformatteerd moet worden, is die eerste bootpartitie niet meer leesbaar. Aangezien die partitie door de Pi als read-only wordt behandeld, is de kans op data-corruptie door onjuist afsluiten vrij minimaal. De enige manier waarop het eigenlijk kan gebeuren is dat de µSD het helemaal opgeeft door het onjuiste afsluiten, en dat lijkt hier aan de hand te zijn.

Dus een nieuwe µSD pakken, het OS er opnieuw op knallen en je Pi doet het zo goed als zeker weer. De data op je oude µSD is zo goed als zeker verloren.

Sowieso een tip als een Pi het niet goed lijkt te doen, pak een andere µSD met een schone installatie. Het kaartje wisselen is zo gebeurd en werkt hij dan wel, dan weet je zeker dat het niet aan de Pi ligt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1