Relay aanzetten via Raspberry Pi - alleen via

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:22
Beste Pi-vrinden,

Middels de Pi wil ik een relays onderbreken waardoor het apparaat achter de relays even uit gaat.

Ik heb deze relays

Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/images/g/0MoAAOSwD0lUduWt/s-l1600.jpg

Heb hem getest via de GND en 5V van de Pi en dat werkte perfect, lampje wat ik erachter had ging aan en een rood lampje op de relays ging ook branden.

Maar goed, de 5V staat altijd aan, ik wil deze even uit kunnen zetten. Heb toen de boel via een pin aangeboden en deze op HIGH gezet, maar er gaat niks aan. Waarschijnlijk levert een GPIO pin te weinig spanning om de relays "aan" te zetten.

Klopt dat? Ik heb ondertussen al deze besteld:

Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/images/g/l2QAAOSwAYtWQUmt/s-l1600.jpg

Mmmm ik bedenk me net, zou ik misschien de Pi kunnen rebooten waardoor je effectief een onderbreking van de 5V hebt? Even testen, misschien niet zo netjes maar voor mijn toepassing goed genoeg (moet bijna maand wachten op laatst bestelde item) O-)

[edit] Nou ja, dat maakte helaas niks uit. Als je de Pi reboot blijft hij 5v leveren. Misschien kun je dat uitstellen?

[ Voor 5% gewijzigd door Red devil op 06-02-2016 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:30
Pi rebooten en dan verwachten dat de 5V uit/aan gaat zit er niet in volgens mij, dan moet je de stroom van de Pi zelf onderbreken.

De GPIO van de Pi werkt op 3.3V. Volgens het plaatje van dat relais zou dat ook nog moeten werken, maar blijkbaar doet 'ie dat niet. Had je wel de goeie pin ? Misschien toch nog even nameten, de Pi kent namelijk verschillende pin nummering-schema's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, die SSR aansturen rechtstreeks van de GPIO zal niet goed gaan, en je moet er tenminste een transistor tussen doen. Liefst misschien nog wel een optocoupler.

Let ook even op, van die bovenstaande relais (fotek) zijn veel counterfeits (namaak) gemaakt, die doorbranden, aan blijven staan, etc. En die zijn ook verspreid via reguliere webshops etc. Wees er zeker van dat het een 'echte' Fotek is anders gaat je huis er door afbranden...
http://www.instructables....f-Counterfeit-FOTEK-SSRs/

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2016 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Middels de Pi wil ik een relays onderbreken waardoor het apparaat achter de relays even uit gaat.
Kan je dan niet beter een relais nemen dat altijd aan staat en met een signaal 'uit' gaat en zonder signaal automatisch weer aan? De meeste relais hebben dat sowieso al ingebouwd door een common en twee schakelpinnen te hebben. In plaats van alles constant te laten 'werken' zou je beter alles by default in 'rust' kunnen laten en alleen bij de tijdelijke onderbreking iets actief doen.

GPIO trouwens nooit zomaar rechtstreeks op iets aansluiten, die pinnen kunnen niet heel veel hebben. Tenminste een transistor driver, maar liefste een optocoupler zoals al gemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
BastiaanCM schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 17:37:
Pi rebooten en dan verwachten dat de 5V uit/aan gaat zit er niet in volgens mij, dan moet je de stroom van de Pi zelf onderbreken.

De GPIO van de Pi werkt op 3.3V. Volgens het plaatje van dat relais zou dat ook nog moeten werken, maar blijkbaar doet 'ie dat niet. Had je wel de goeie pin ? Misschien toch nog even nameten, de Pi kent namelijk verschillende pin nummering-schema's.
Ja misschien daar een foutje gemaakt, denk van niet maar wellicht dat er iets niet goed staat.
Verwijderd schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 17:37:
Ja, die SSR aansturen rechtstreeks van de GPIO zal niet goed gaan, en je moet er tenminste een transistor tussen doen. Liefst misschien nog wel een optocoupler.

Let ook even op, van die bovenstaande relais (fotek) zijn veel counterfeits (namaak) gemaakt, die doorbranden, aan blijven staan, etc. En die zijn ook verspreid via reguliere webshops etc. Wees er zeker van dat het een 'echte' Fotek is anders gaat je huis er door afbranden...
http://www.instructables....f-Counterfeit-FOTEK-SSRs/
Ja goede tip! Ik heb hem dus via eBay gekocht, het waren deze. Ze waren dus minder dan 4 dollar dus ze zullen wel nep zijn... ;( .
Ik ben van plan om ze te gebruiken in de garage om een camera aan/uit te zetten (stomme ding crashed soms). Denk dat het met lage belasting (<10 watt) de kans op falen wel mee zal vallen? Ik weet in ieder geval dat ik er geen kacheltje mee moet gaan aanzetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
johnkeates schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 17:46:
[...]

Kan je dan niet beter een relais nemen dat altijd aan staat en met een signaal 'uit' gaat en zonder signaal automatisch weer aan? De meeste relais hebben dat sowieso al ingebouwd door een common en twee schakelpinnen te hebben. In plaats van alles constant te laten 'werken' zou je beter alles by default in 'rust' kunnen laten en alleen bij de tijdelijke onderbreking iets actief doen.

GPIO trouwens nooit zomaar rechtstreeks op iets aansluiten, die pinnen kunnen niet heel veel hebben. Tenminste een transistor driver, maar liefste een optocoupler zoals al gemeld.
Ja een relais die altijd aan staat zou ook niet verkeerd zijn, zodat je met een high signaal even de boel interrupteert. Zou je dat niet voor elkaar krijgen met andere item die ik heb besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Red devil schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 17:49:
[...]

Ja een relais die altijd aan staat zou ook niet verkeerd zijn, zodat je met een high signaal even de boel interrupteert. Zou je dat niet voor elkaar krijgen met andere item die ik heb besteld?
Ja, daar kan dat mee. Dan heb je dat solid-state relay ook niet nodig. De vraag is dan nog of het echte relays zijn of namaak die na een paar weken in de fik vliegen. Je zou er even nieuwe op kunnen solderen met dezelfde footprint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben van plan om ze te gebruiken in de garage om een camera aan/uit te zetten (stomme ding crashed soms). Denk dat het met lage belasting (<10 watt) de kans op falen wel mee zal vallen? Ik weet in ieder geval dat ik er geen kacheltje mee moet gaan aanzetten...
Nee. Gewoon in de prullenbak er mee. Dat risico wil je niet voor een paar euro nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
johnkeates schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 17:52:
[...]

Ja, daar kan dat mee. Dan heb je dat solid-state relay ook niet nodig. De vraag is dan nog of het echte relays zijn of namaak die na een paar weken in de fik vliegen. Je zou er even nieuwe op kunnen solderen met dezelfde footprint.
Ah dus dat ding niet eens nodig? Er staat bij: AC250V 10A dus dat moet geen probleem zijn voor mijn toepassing. Waarom hebben ze eigenlijk 3 uitgangen, 1 voor de aarde?
Verwijderd schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 17:55:
[...]

Nee. Gewoon in de prullenbak er mee. Dat risico wil je niet voor een paar euro nemen...
Mmm ja heb je eigenlijk wel gelijk in. Misschien 1tje open slopen om binnenwerk te bekijken? Ik heb er 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nonstop365
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-09 09:47
Red devil schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 17:59:
Ah dus dat ding niet eens nodig? Er staat bij: AC250V 10A dus dat moet geen probleem zijn voor mijn toepassing. Waarom hebben ze eigenlijk 3 uitgangen, 1 voor de aarde?
Er zitten 3 uitgangen op omdat deze relais zowel NO (Normally Open) als NC (Normally Closed) gebruikt kunnen worden.

Je voorziet de printplaat van 5v + GND en gebruikt voor ieder relais 1 pin om deze te schakelen (high of low). Afhankelijk van of je NO of NC gebruikt zet je het circuit dus open of dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Nonstop365 schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 23:20:
[...]

Er zitten 3 uitgangen op omdat deze relais zowel NO (Normally Open) als NC (Normally Closed) gebruikt kunnen worden.

Je voorziet de printplaat van 5v + GND en gebruikt voor ieder relais 1 pin om deze te schakelen (high of low). Afhankelijk van of je NO of NC gebruikt zet je het circuit dus open of dicht.
Oh wat handig, dat is inderdaad zeer nuttig. Hop NO en zo nu en dan NC voor mijn toepassing.
Pagina: 1