Upgrade Dell Inspiron 1764 nog zinvol

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-02 10:47
Ik heb de laptop van een vriend van me nagekeken, waarbij zijn grootste klacht de traagheid was + het continu volzitten van de C-schijf. Gebruiksprofieel is voornamelijk wat internetten, officewerk en fotos opslaan. De laptop hebben ze begin 2010 gekocht, en is dus alweer 6 jaar oud.

De C-schrijf was makkelijk, die is ten koste van de D-schijf wat groter gemaakt.

De laptop blijft echter ernstig traag (opstarten duurt een eeuwigheid), terwijl de specificaties nog best goed zijn. De laptop is uitgerust met de volgende onderdelen:

Intel i5-430M(2.26GHz) Mobile CPU
Optical Drive : 8X DVD+/-RW Drive including software
Hard Drive : 320GB Serial ATA (5400RPM)
Memory : 4096MB (2x2048) 1067MHz DDR3 Dual Channel
Display : 17.3in High Definition+ (1600X900) WLED

De processor lijkt me zeker voor het gebruiksprofiel voldoende snel, evenals het werkgeheugen.

Zou het vervangen van de harde schijf door een SSD een zinnige optie zijn? Omdat ze ook voldoende opslag nodig hebben is 256GB wat krap, dus dan bijvoorbeeld een Crucial BX200 van 480GB. De laptop heeft geen extra SATA-slot, dus vervangen is de enige optie (DVD-drive moet er in blijven zitten). De SSD kan eventueel ook mee naar een volgende laptop.

De vraag is dus, vervangen of lekker laten?

Beste antwoord (via Jape op 06-02-2016 19:33)

Verwijderd

Jape schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 16:48:
Even nog een toevoeging, die SSD is dus een goed idee, maar dit is ook nog rendabel gezien de leeftijd van de laptop?
Rendabel is opzich een lastig fenomeen met computers.
Als je kijkt naar wat een beetje leuke SSD kost en wat je PC nog oplevert waarschijnlijk niet. Maargoed als zo'n SSD voorkomt dat je en nieuwe PC koopt ben je voorlopig onder de streep gewoon veel minder geld kwijt. Dus ja. :P

Ik vind persoonlijk eigenlijk alles waar Windows 7 of recenter op loopt wel SSD waardig.
Daaronder moet je ook OS upgrades doen en wordt het wellicht snel minder leuk als de hardware ook heel matig is.
Dat loopt dan opeens wel rap in de papieren en kan je vaak beter een beetje bijleggen voor een hele nieuwe machine.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2016 18:54 ]

Alle reacties

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Ja. SSD doen!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:25

Speedmaster

Make my day...

Absoluut!

• Jape
Even nog een toevoeging, die SSD is dus een goed idee, maar dit is ook nog rendabel gezien de leeftijd van de laptop?

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:01
Een schone windows installatie i.c.m. een ssd doet wonderen :)

Verwijderd

Ipv de BX200 zou ik de pricewatch: OCZ Trion 100 480GB nemen die betere prestaties levert voor een een tientje extra.

• Jape
En deze schijf dan? pricewatch: Toshiba Q300 480GB Op papier in elk geval even snel en 20 euro goedkoper. Dat verschil ga je toch niet merken? De laptop heeft sowieso alleen een sata-II aansluiting, dus dat limiteerd de boel ook al behoorlijk. Maar het grootste verschil komt toch van de I/O bij een SSD en niet van de rauwe snelheid.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:39
Bedenk dat je een SSD altijd nog mee kan nemen naar een volgende laptop.
Dus als het in deze kan, dan kan die over een aantal jaar wellicht ook in een volgende.

Verwijderd

In de praktijk is de Toshiba trager dan de OCZ (wat tegenwoordig ook onder Toshiba valt) en heeft een minder betrouwbare controller.

Sata 2 of 3, wat maakt het uit. Een ssd is op beiden veel sneller dan een hdd.

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

Jape schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 16:48:
Als je kijkt naar wat een beetje leuke SSD kost en wat je PC nog oplevert waarschijnlijk niet. Maargoed als zo'n SSD voorkomt dat je en nieuwe PC koopt ben je voorlopig onder de streep gewoon veel minder geld kwijt. Dus ja. :P

Ik vind persoonlijk eigenlijk alles waar Windows 7 of recenter op loopt wel SSD waardig.
Daaronder moet je ook OS upgrades doen en wordt het wellicht snel minder leuk als de hardware ook heel matig is.
Dat loopt dan opeens wel rap in de papieren en kan je vaak beter een beetje bijleggen voor een hele nieuwe machine.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2016 18:54 ]

• Jape
Verwijderd schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 18:50:
[...]

De SSD zal waarschijnlijk meer kosten dan wat de laptop nog opleverd, maar het gaat er dan inderdaad om dat er geen nieuwe gekocht hoeft te worden. Ik heb het doorgegeven, nu maar afwachten wat hij wil.

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 12:34
Jape schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 19:36:
[...]

De SSD zal waarschijnlijk meer kosten dan wat de laptop nog opleverd, maar het gaat er dan inderdaad om dat er geen nieuwe gekocht hoeft te worden. Ik heb het doorgegeven, nu maar afwachten wat hij wil.
Sowieso kan je een SSD vaak nog wel meenemen naar een nieuwe laptop, of voor weinig geld in een externe behuizing zetten (~15 euro). Dus met de aanschaf van een SSD loop je m.i. weinig risico.

Mijn eigen ervaring met een eerste C2D E4200 (o.i.d.) laptop is dat een SSD 'm nog lange tijd houdbaar heeft gehouden. Nu werkt het allemaal nog steeds, maar begint ie ook meer moeite te krijgen met dagelijkse taken.

LinkedIn
BlackIntel

Pagina: 1