Ik heb de laptop van een vriend van me nagekeken, waarbij zijn grootste klacht de traagheid was + het continu volzitten van de C-schijf. Gebruiksprofieel is voornamelijk wat internetten, officewerk en fotos opslaan. De laptop hebben ze begin 2010 gekocht, en is dus alweer 6 jaar oud.
De C-schrijf was makkelijk, die is ten koste van de D-schijf wat groter gemaakt.
De laptop blijft echter ernstig traag (opstarten duurt een eeuwigheid), terwijl de specificaties nog best goed zijn. De laptop is uitgerust met de volgende onderdelen:
Intel i5-430M(2.26GHz) Mobile CPU
Optical Drive : 8X DVD+/-RW Drive including software
Hard Drive : 320GB Serial ATA (5400RPM)
Memory : 4096MB (2x2048) 1067MHz DDR3 Dual Channel
Display : 17.3in High Definition+ (1600X900) WLED
De processor lijkt me zeker voor het gebruiksprofiel voldoende snel, evenals het werkgeheugen.
Zou het vervangen van de harde schijf door een SSD een zinnige optie zijn? Omdat ze ook voldoende opslag nodig hebben is 256GB wat krap, dus dan bijvoorbeeld een Crucial BX200 van 480GB. De laptop heeft geen extra SATA-slot, dus vervangen is de enige optie (DVD-drive moet er in blijven zitten). De SSD kan eventueel ook mee naar een volgende laptop.
De vraag is dus, vervangen of lekker laten?
De C-schrijf was makkelijk, die is ten koste van de D-schijf wat groter gemaakt.
De laptop blijft echter ernstig traag (opstarten duurt een eeuwigheid), terwijl de specificaties nog best goed zijn. De laptop is uitgerust met de volgende onderdelen:
Intel i5-430M(2.26GHz) Mobile CPU
Optical Drive : 8X DVD+/-RW Drive including software
Hard Drive : 320GB Serial ATA (5400RPM)
Memory : 4096MB (2x2048) 1067MHz DDR3 Dual Channel
Display : 17.3in High Definition+ (1600X900) WLED
De processor lijkt me zeker voor het gebruiksprofiel voldoende snel, evenals het werkgeheugen.
Zou het vervangen van de harde schijf door een SSD een zinnige optie zijn? Omdat ze ook voldoende opslag nodig hebben is 256GB wat krap, dus dan bijvoorbeeld een Crucial BX200 van 480GB. De laptop heeft geen extra SATA-slot, dus vervangen is de enige optie (DVD-drive moet er in blijven zitten). De SSD kan eventueel ook mee naar een volgende laptop.
De vraag is dus, vervangen of lekker laten?