Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-07-2024
Beste Tweakers,

Ik wil graag jullie advies over het al dan niet aankopen van een Surface Pro.

Naast de vraag of ik er één moet halen in mijn situatie hoor ik ook graag jullie meningen over welke versie dan. 3? 4? En welke processor dan?

Ik heb al een forum search gedaan voor dit onderwerp, maar ik geloof niet dat het aansluit bij mijn vraag en situatie.

Bij voorbaat heel veel dank voor jullie antwoorden.

Kort mijn situatie:

In het dagelijks leven ben ik marketing consultant. Ik kom veel over de vloer bij klanten, maar werk ook regelmatig thuis (met een monitor) of op locatie.

Dat doe ik momenteel met mijn Macbook Pro 2012. Die doet het al bijna 4 jaar vrijwel vlekkeloos, maar ik kan niet ontkennen dat ik hem zwaar vind. OSX vind ik heerlijk snel en stabiel, maar ik kan niet ontkennen dat ik productiever was op Windows: Office is gewoon niet hetzelfde op de Mac. Ik werk veel met sneltoetsen in die programma's en de Mac versie ontbeert veel van die combinaties en bijbehorende functies simpelweg.

Ik vind het dus prima om weer richting Windows te gaan, maar als ondernemer vind ik het belangrijk dat dingen gewoon werken. Mijn oude Windows bak (goedekope Acer laptop met Windows 7, dat was nog in 2012) had constant problemen met vastlopen, virussen... afijn, je kent het.

Aangezien Windows 10 de bom moet zijn (eindelijk weer eens een stabiele Windows versie) en ik in feite in de markt ben voor én een nieuwe laptop én een tablet dacht ik... die Surface, is dat niet wat?

Ik heb namelijk ook nog geen tablet en daar vind ik het wel eens tijd voor worden: dat gezeul met die laptop door huis ben ik zat. Ik zit vaak beneden op mijn telefoon te turen, terwijl de dame comfortabel op de bank zit met een iPad. Hmm...

Bovendien speel ik in een bandje: ik sta daar nog steeds te hannessen met papieren chord sheets, terwijl mijn mede-muzikanten met hun blitse tablets in een handomdraai hun nummers transponeren.

Ik blijf alleen lezen dat de batterijduur van de Surface tegenvalt. In laptopmodus vind ik het geen drama om hem na een paar uurtjes aan de stroom te hangen. Maar als tablet wil je wel even je gang kunnen gaan! Zeker als je notities aan het nemen bent op een conferentie.

...

Wat heb ik nodig qua capaciteiten?

Mijn werkzaamheden vinden allemaal plaats binnen Office en browsers. Ik gebruik verder vrijwel geen apps, behalve echte mainstream dingen als Evernote. Een goede muziek-lees-app zal er moeten komen, maar onderzoek wijst uit dat er daar genoeg van zijn op Windows.

Gamen heb ik wel gedaan op mijn Macbook Pro, maar is voor deze aankoop absoluut geen vereiste. Ik heb ook een Playstation 4 en dat is eigenlijk wel voldoende. Ik heb wel een i7 processor in mijn Mac en hij is daarom ook nog steeds rete-snel in al zijn taken, daar geniet ik nog steeds van (en dus ben ik een beetje terughoudend naar zo'n M3 processor in de Surface Pro 4).

Zware Adobe applicaties gebruik ik niet: met Pixlr en Canva ben ik eigenlijk al tevreden. Videos editen doe ik ook niet.

Het moet allemaal gewoon lekker vlot reageren en stabiel zijn!
...

Wat weet ik al en heb ik geprobeerd??

Ik heb al uitgebreid reviews zitten lezen van de Surface Pro 3 en 4. Ik ben er eigenlijk al wel van overtuigd dat dit apparaat mij gaat helpen: licht, een mooie tablet (die pen lijkt me ook wel, ik houd wel van fysiek aantekeningen maken) en toch gewoon goed bruikbaar als laptop.

Waar ik echter bang voor ben is de batterijduur. Toegegeven, mijn oude Macbook hangt ook eigenlijk permanent aan de stroom, die batterij is ook niet best meer. Maar dat is wel na vier jaar en een tablet wil je toch ook vooral zonder kabeltje gebruiken!

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen wat betreft batterijduur. Is het echt zo slecht met de SP4 gesteld als sommige mensen zeggen? Anderen zeggen weer behoorlijke levensduur te krijgen... En ik hoor dat Microsoft nog bezig is het softwarematig te verbeteren.

En is de SP4 echt zo'n stuk beter dan de SP3? Ik vind het niet erg om iets meer uit te geven als het apparaat langer mee gaat. Of zou de SP3 met de nieuwe typecover ook goed werken, gezien de specs?
...

Nogmaals dank en ik hoop snel van jullie te horen.

Groet,

Henrik

[ Voor 5% gewijzigd door Arachas op 06-02-2016 13:29 . Reden: Spelling -_- ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 550385

Beste Henrik,

Ik kan me voorstellen dat je twijfelt.Het verbaast me dat je van Apple terugwilt naar Windows.
De toetscombinaties van Windows zitten ook op de Mac. Daar durf ik mijn hand voor in het vuur te stekken, maar je zal je erin moeten verdiepen/ze opzoeken.

Dat terzijde, zelf heb ik geen Surface gehad en zal er ook nooit een kopen (afgezien van het feit dat ik van Windows ga afstappen). Ik zal je uitleggen wat mijn redenen zijn.

Het besturingssyteem terzijde, de hoofdredenen dat ik nooit een Surface zou aanschaffen is de prijs.Je betaalt minimaal 800 á 900 euro, afhankelijk welk model je neemt en je krijgt een kleine minicomputer met een lange accu en verder niks? Tuurlijk, ze zullen inmiddels wel het een en ander verbetert hebben, maar het is en blijft een pocket computer. Dat heeft voordelen, maar ook nadelen.

Ja, het is makkelijk mee te nemen, ze hebben een leuke batterij duur, maar de vraag is of je daar een 1000 euro voor wilt neertellen? Voor dat geld zou ik zelf kijken naar een MacBook Air. Dan krijg je (in mijn optiek, maar dat is afhankelijk van hoeveel je waarde hecht aan bepaalde factoren) meer voor je geld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Anoniem: 550385 schreef op zondag 07 februari 2016 @ 18:37:
Beste Henrik,

Het besturingssyteem terzijde, de hoofdredenen dat ik nooit een Surface zou aanschaffen is de prijs.Je betaalt minimaal 800 á 900 euro, afhankelijk welk model je neemt en je krijgt een kleine minicomputer met een lange accu en verder niks? Tuurlijk, ze zullen inmiddels wel het een en ander verbetert hebben, maar het is en blijft een pocket computer. Dat heeft voordelen, maar ook nadelen.

Ja, het is makkelijk mee te nemen, ze hebben een leuke batterij duur, maar de vraag is of je daar een 1000 euro voor wilt neertellen? Voor dat geld zou ik zelf kijken naar een MacBook Air. Dan krijg je (in mijn optiek, maar dat is afhankelijk van hoeveel je waarde hecht aan bepaalde factoren) meer voor je geld :)
Wut, dus je raadt een Surface omdat hij te duur is en dan raad je macbook air aan die zelfs duurder is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik bedoel te zeggen, dat je in mijn optiek voor 100 euro extra, meer voor je geld krijgt. Maar dat is persoonlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Iemand die Windows te duur vind en daarom over gaat stappen naar Apple 8)7

De hardware van een MacBook Air en Surface pro is identiek, verschil is dat je op de Surface een waanzinnig mooi scherm krijgt met een veel gunstigere verhouding voor text dan de 16:10 van de air. Verder is Windows 10 sneller dan OS X, het OS is tevens veiliger.

Bij een Surface moet je het toetsenbordje er los bijkopen, dit is dan tevens de cover. Iemand die overstapt naar Apple zou juist daar helemaal geen problemen mee moeten hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Windows is niet te duur, een Surface vind ik te duur* Je moet het wel goed verwoorden ;)

Als er een systeem is wat zo lek is als een mandje, dan is het Windows (10) wel. OS X is veiliger. Dan terzijde, ik ben zelf gewoon geen fan van dit soort oplossingen als de Surface.

Daarnaast, maakt het voor de prijs verhoudingsgewijs geen klap uit, want als je de SP4 neemt met een toetsenbord (die moet je nog eens los erbij kopen) ben je evenveel kwijt als de goedkoopste MacBook Air. Dus ik zou zelf even kijken waar je voorkeur naar uit gaat Henrik. Als je Apple zat bent en per se een Surface wilt, dan zou ik persoonlijk voor het laatste model gaan ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 550385 op 07-02-2016 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Laten we wel wezen, zowel de Surface Pro als de Macbook Air zijn duur. Maar als je een touchscreen en een digitizer wil, dan krijg je bij een Macbook Air totaal niet wat je zoekt. Bovendien heeft de Surface Pro gewoon een heeeeeeel erg veel beter scherm dan de MBA. Niet alleen de resolutie is beter, ook de kleurechtheid. Dus wil je bijv. foto's bewerken dan neem je liever een Surface.

Windows 10 is inderdaad veiliger dan OS X, maar erg veel zal dat niet schelen. Voor Windows geldt eigenlijk gewoon: geen illegale software installeren, dan vat je ook geen virussen.

Voor het tonen van je bladmuziek (of zelfs het schrijven ervan) kan je Staffpad gebruiken.

Het probleem van de SP4 is eigenlijk Skylake. De nieuwe CPU van intel was gewoon nog niet helemaal klaar voor release, tenminste de software/drivers die bij de CPU horen. Dat leverde wat problemen op die afaik allemaal wel gefixed zijn inmiddels. De SP4 heeft een iets kleinere accu dan de SP3 omdat de koeling is verbeterd, de SP4 zal dus minder snel geluid maken. De SP4 biedt met de laatste versie van Windows 10 support voor intel Speed Shift, waarmee de gebruikerservaring soepeler is dan op de SP3.

De SP4 heeft verder een veel hogere resolutie scherm dan de SP3 wat er volgens mij echt fantastisch uit moet zien. Of je een SP3 of 4 moet kopen dat kan ik niet voor je bepalen, ze zijn allebei erg goed. Zelf heb ik een SP3 die het nog altijd uitstekend doet, met een batterijduur van 6 uur doorgaans. Misschien kan je voor weinig een SP3 van V&A halen?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Anoniem: 550385 schreef op zondag 07 februari 2016 @ 18:51:
Als er een systeem is wat zo lek is als een mandje, dan is het Windows (10) wel. OS X is veiliger. Dan terzijde, ik ben zelf gewoon geen fan van dit soort oplossingen als de Surface.
Je moet even stoppen met en bronloos zwart maken van producten op basis van een vooroordeel of onderbuik gevoel. Als je er een onderbouwing dmv. van bronnen bij hebt dan heeft de TS er allicht wat aan.
Je kan ook nog kijken naar de producten van andere fabrikanten, de Spectre x360 van HP en ook Lenovo heeft een aantal convertibles in het assortiment. Als je na aankoop hier zelf een verse installatie van Windows 10 opzet heb je dezelfde Windows ervaring als op een Surface. Dit is tegenwoordig niet meer zo een gedoe omdat je de iso direct van Microsoft kan downloaden en je Windows 10 key is opgeslagen in UEFI dus die hoef je niet meer in te typen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je kan wel aangeven dat ik moet stoppen met het zwart maken van producten, maar jullie doen precies hetzelfde. Jullie zeggen dat Windows 10 veiliger is, zonder met bronnen te komen. Dus doe alsjeblieft niet of ik de enige ben. Ik heb zelf dan maar even gekeken en moet jullie verder wel gelijk geven dat Windows 10 het op dit moment beter in orde heeft dan Apple ;)

Dat ik zelf geen fan ben van dit soort oplossingen (Surface) heb ik al onderbouwd. Zo te lezen zijn jullie ervaringen met Windows beter dan die van mij. Dat kan en dat mag.

Even als onafhankelijk zou ik zeggen, kijk waar je zelf behoefte aan hebt. Ben je op zoek naar een handzame, snelle computer met Windows en een goede accu dan zit je bij een Surface goed. Vergeet niet dat je alsnog een tobo moet halen en op hetzelfde bedrag komt als van een 'goedkope' Apple. Het is maar net waar je voorkeur naar uitgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThoffeGast
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:05
even los van de apple/windows discussie, moet je je vooral even afvragen of je inderdaad een 2 in 1 device wil. Het is feitelijk net geen laptop, en net geen tablet. Oftewel je moet hier en daar wat inleveren om de voordelen van de combi te krijgen.

Als combi is het denk ik het beste apparaat op de markt (zou dan wel gelijk voor de 4 gaan, is toch weer wat verder uitontwikkeld). Als laptop zijn er betere en lichtere alternatieven, evenals tablets. Kijk vooral even goed naar hoe je het wil gaan gebruiken.

Persoonlijk vind ik ipad op de bank niets, vergeleken bij mn macbook air (zoals even dit berichtje tikken), meerdere tabjes in de browser, even tekstje copy/paste in zoekvenster etc. De surface pro is iets meer balanceren op je schoot (als je toetsenbord erbij houdt), en als tablet is hij weer wat zwaar (2 handen nodig of tegen een kussen oid aanzetten). Qua gewicht ontloopt een surface pro 4 een macbook air niet zo veel.

WIl je echter je (blad) muziek op een standaard zetten, dan is een laptop weer wat meer balanceren :)

Qua Office gebruik snap ik wel wat je bedoelt. Even los dat je sommige sneltoetsen moet googlen (omdat de menus niet de shortcut laten zien, zoals bijvoorbeeld "insert page break") voelt heel office op de mac ook een stuk minder prettig aan (misschien dat dat met 2016 wordt opgelost?).

Maar de touchpad op de mac daarentegen is onovertroffen. BIj windows is het altijd even kijken welke gestures wel/niet ondersteund worden. Bijvoorbeeld 3 finger swipe forward/backward in je browser ben ik erg aan verslaafd.

Persoonlijk boot ik naar windows voor productie (software development) of draai ik de windows partitie in een virtual machine, daarop kan je dan zelfs de windows versie van office zetten als je zou willen :)

Met betrekking tot virussen enz op windows, is dat toch beetje probleem van de gebruiker. Als je geen troep installeert, krijg je (bijna) geen virussen stiekem mee. Zeker niet als je browst met up-to-date browsers. Voordeel van windows 10 (en 8..) is dat je je apps uit de windows store kan halen, dat scheelt weer met rommel mee installeren als je vage tooltjes downloadt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teddy270us
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-05 08:52
ook een klein iets om eventueel rekening mee te houden: zo een 2 in 1 als laptop gebruiken is prima zolang je een tafel hebt om het op neer te zetten. als je het ook wilt gebruiken door het op je schoot te zetten heb je al heel gauw problemen. Van wat ik las, zal je dat niet doen, maar mocht je dat toch met enig regelmaat doen, is dit iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-07-2024
Heel veel dank voor alle reacties, ik waardeer het echt enorm.

Ik zal even inhoudelijk reageren op een aantal dingen, zodat we daarmee hopelijk nog wat verder komen in de discussie.

Waarom over naar Windows?
Volgens mij ben ik vergeten dit eruit te lichten, dus even voor de volledigheid: ik ben een Getting Things Done gebruiker (Google even als je niet weet wat het is).

Ondanks dat deze manier van werken erg veel liefde krijgt op de Mac (met apps als OmniFocus of gewoon Evernote) heb ik nog geen enkel systeem gevonden dat zo lekker werkt als Outlook in Windows.

Outlook op de Mac is niet hetzelfde. Sterker nog... Outlook op de Mac is een drama. Eén van de functies die ik het meest zal gebruiken in Outlook is een email kopiëren naar de takenlijst: in Windows maakt Outlook er dan automatisch een taak van, met de tekst van de mail in de body. Ideaal.

Dit kan dus gewoon simpelweg niet op de Mac. Het is volslagen idioot, maar de functie zit er gewoon niet (meer) in. En dit is slechts een voorbeeld van de hoeveelheid functies die Outlook de Mac gewoon niet heeft ten opzichte van de Windows versie.

Dus ik wil met name terug naar Windows voor de productiviteit.

Wat betreft toetscombinaties: dat kan wel, maar het is zoeken en gedoe. En dan kun je nog steeds niet dezelfde dingen als in Windows (Go To Folder: Cltr + Y om maar eens wat te noemen).

Prijs
Dit argument snap ik niet zo goed. Als ik een Macbook Air koop, ben ik sowieso ook 1000 euro kwijt en dan heb ik nog geen tablet (not to mention... matig scherm, geen touchscreen...). Een Surface Pro 4 + cover is volgens mij zo'n 1200 euro, dat is nog steeds goedkoper dan een Air + iPad.

Soort apparaat
Om nog even door te gaan op het idee om "gewoon" een tablet te kopen voor lezen, muziek (staffpad is zware overkill trouwens voor wat ik nodig heb, ik zou een tablet versie van OpenSong wel iets vinden - maar dank voor de suggestie!) en dat soort dingen: dat is natuurlijk nog steeds een optie. Maar... daar kan op locatie dan weer niet zo lekker op werken en dan moet ik dus weer m'n Macbook mee zeulen... mwah.

Tablet op de bank
Dat vind ik dus geweldig, ik heb zelf weer helemaal niets met mijn laptop op schoot. Krijg ik binnen een half uur pijn in mijn rug van. Dit is natuurlijk geheel persoonlijk, dus ik waardeer de opmerking verder hoor!

Laptop op een standaard voor bij de muziek
Je hebt specifieke standaards voor tablets tegenwoordig, dat vind ik een stuk veiliger en gracieuzer. ;)

Ik ben wel benieuwd naar de "betere en lichtere" alternatieven voor tablets en laptops. Ik zag de HP Spectre x360... prachtig apparaat natuurlijk, maar dat is pas een pannenkoek op schoot (dubbelgevouwen laptop!).

Nogmaals dank en ik sta absoluut open voor andere suggesties dan een SP4.
Pagina: 1