Nieuwe game/edit pc €1000,-

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CasIT
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-11 15:26
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil met mijn nieuwe computer vooral gaan gamen en opnemen. Daarnaast ga ik ook als hobby Photoshoppen en met AfterEffects, Sony Vegas en Premier video's editten. Hoeft niet meteen een render machine te zijn, maar heb er wel een beetje rekening mee gehouden in m'n samenstelling. Ik ben van plan de volgende games te spelen: -GTA -GRID autosport -Minecraft(:P) -Simcity -FlightSimX. En nog wat die minder van de computer vragen. Zou leuk zijn als ze op high gespeeld kunnen worden op 1440p. Ik heb een overclockte monitor op 96Hz, dus als die framerate te behalen is zou het erg leuk zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik kan eigenlijk niet meer dan €1000,- uitgeven. Ik ben daarom van plan om al mijn onderdelen nieuw te kopen, behalve de GPU. Die wil ik hier in de V&A aanschaffen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb op het moment al een dvd brander en een BeQuiet Shadow rock (2?). Toetsenbord, muis en monitor gaan gewoon mee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat voor het Photoshoppen een Intel processor het lekkerst gaat werken. Een Nvidia gpu zou kunnen, maar mijn voorkeur gaat toch voor AMD en ben daarom ook aan het kijken naar een 290(x). Ik twijfel nog of ik er een 500gb SSD in zal doen, maar dat laat mijn budget niet echt toe... Dit is wat ik nu heb in de Pricewatch:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 249,50€ 249,50
1Asus Z170 PRO GAMING€ 151,95€ 151,95
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 47,95€ 47,95
1Aerocool Aero-1000 Zwart€ 69,84€ 69,84
1Kingston HyperX Fury black HX424C15FBK2/8€ 46,-€ 46,-
1XFX PRO850W€ 97,99€ 97,99
1Samsung 850 EVO 250GB€ 84,90€ 84,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 748,13

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ja! Mijn moederbord wordt sowieso een Asus, geen twijfel over mogelijk. Ook denk ik dat een Intel cpu op het moment een goede keuze is met het liefst een AMD kaart(vanwege zeer goede ervaringen). Verder heb ik liever geen Corsair meer in m'n systeem, vanwege slechte ervaring met zowel twee keer defecte voeding en slechte waterkoeler.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Alle onderdelen die er nu in staan zijn te koop bij Alternate. Dit is dan ook de winkel waar ik de componenten ga aanschaffen.
Energieverbruik maakt verder niet uit.

Ga je overklokken?
In het eerste jaar zal ik even aankijken hoe die gaat, maar wil daarna wel wat meer uit die cpu pompen. Ik wil in ieder geval de mogelijkheid.

Wat verwacht je van ons?
Graag zou ik jullie mening willen weten over hoe die er nu staat. Als je iets te verbeteren hebt hoor ik het ook graag met uitleg waarom.

Alvast bedankt mensen!
Groet, Casper

Alle reacties

• steff85
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-11 14:28
Ik zou een i7 aanbevelen voor videobewerking.
Je neemt de videokaart tweedehands, ik zou ook de processor tweedehands kiezen.
Desnoods een Haswell die eigenlijk niet onderdoet kwa rauwe performance, beter verkrijgbaar tweedehands (de skylake i7 is nieuw tot voor kort lastig verkrijgbaar, geen idee of dat inmiddels veranderd is).

Dan heb je ook de keuze voor goedkoper moederbord. En val je terug naar DDR3 geheugen. Ik vind dat je met een budget van 1000 niet op een 8 threaded cpu (i7) moet beknibbelen als videobewerking een hoofd-activiteit is. Een i7-6700k is dan natuurlijk extra fijn maar gaf de tweedehands Haswell (4770k/4790k) als goedkoper+beschikbaarder alternatief. :)

• CasIT
Hoi Steff,
De processor wil ik toch echt nieuw kopen. Een i5 voldoet denk ik wel voor het editten, als ik kijk naar het prijsverschil kan ik leven met iets minder power. Voor mij is het redelijk belangrijk om nú de nieuwste socket te hebben om later eventueel het systeem te kunnen upgraden.
Als je kijkt naar de eerste gen. i7 en de tweede, kan de tweede op zich nog wel wel mee, maar de eerste is echt te oud.

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Waarom een 850W voeding? Ben je van plan om later SLI/CF te draaien?
Voor datzelfde geld kun je veel beter een modulaire Gold voeding kopen zoals bijvoorbeeld een pricewatch: Cooler Master V Series V550 - 80+ Gold of pricewatch: Corsair RM550x (om maar wat voorbeelden te noemen).
CasIT schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 13:45:
...
De processor wil ik toch echt nieuw kopen.
Waarom wel een tweedehands GPU, maar geen CPU?
Nieuwe 6600K = €250,
Tweedehands 4670K / 4690K gaan voor rond de €175 weg.
Locked Haswell processors gaan zelfs voor €150 of minder weg, maar je geeft aan te willen gaan overklokken, dus die vallen af.
Dat scheelt toch flink wat geld, dan kun je nog een 500GB SSD aanschaffen in plaats van een 250GB.
...
Als je kijkt naar de eerste gen. i7 en de tweede, kan de tweede op zich nog wel wel mee, maar de eerste is echt te oud.
Destijds werden er nog grote stappen gezet op gebied van performance.
Nu stellen de nieuwe generaties bijna niets meer voor, paar procentjes sneller hier, wat zuiniger daar.
Afbeeldingslocatie: http://content.hwigroup.net/images/articles/ipc-skylake-cb-mt.png
Met een tweedehands Haswell kom je ook nog een heel eind. Scheelt ook weer een RAM upgrade t.o.v. Skylake.

Informaticus of vakkundig Googler?

Verwijderd

Bezuinigen door ddr3 te nemen ipv ddr4 zou ik niet doen. Ddr3 is uitontwikkeld, die van ddr4 begint pas en wordt alleen maar beter. Software zal meer en meer geoptimaliseerd worden voor ddr4. Ddr3 is dus geen besparing maar zorgt ervoor dat je weer eerder aan een nieuw systeem toe bent, zeker als je foto's en video's bewerkt.

• CasIT
Ik wil inderdaad niet besparen op ddr4, om bovengenoemde reden. Zit er dus gewoon niet in tweedehands cpu. Skylake is toch weer mooi 10% op Haswell.
Verder zie ik het nut van een Gold voeding niet helemaal in. Gezien elektriciteitsverbruik niet zo veel uitmaakt, en het in mijn ogen goed met net beter vergelijken is, blijf ik gewoon bij Bronze. Ik wil later inderdaad CF 290(x) gaan draaien, misschien in OC, die wel wat watts kunnen gebruiken...

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 15:41:
Bezuinigen door ddr3 te nemen ipv ddr4 zou ik niet doen. Ddr3 is uitontwikkeld, die van ddr4 begint pas en wordt alleen maar beter. Software zal meer en meer geoptimaliseerd worden voor ddr4. Ddr3 is dus geen besparing maar zorgt ervoor dat je weer eerder aan een nieuw systeem toe bent, zeker als je foto's en video's bewerkt.
OP vermeldt niets over zijn huidige systeem, maar ik zie een Z87-K in zijn inventaris dus daar hoort DDR3 bij. DDR3 kan dan gewoon meegenomen worden. Is geen kwestie van nieuw DDR4 is slechts €5 duurder dan nieuw DDR3, is een kwestie van geen investering t.o.v. wel een investering. Bovendien scheelt een investering in een Haswell CPU een investering in een nieuw moederbord.
Er van uitgaande dat de OP nu een Z87-based systeem heeft.
Leuk dat DDR4 steeds verder wordt ontwikkelt, maar wat merken we van die verhoogde kloksnelheden? Bar weinig.
CasIT schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 16:11:
Ik wil inderdaad niet besparen op ddr4, om bovengenoemde reden. Zit er dus gewoon niet in tweedehands cpu. Skylake is toch weer mooi 10% op Haswell.
Welja, die 10% prestatiewinst is er zeker, maar om daar een investering van 40-45% extra voor te doen...? |:( :X
Verder zie ik het nut van een Gold voeding niet helemaal in. Gezien elektriciteitsverbruik niet zo veel uitmaakt, en het in mijn ogen goed met net beter vergelijken is, blijf ik gewoon bij Bronze. Ik wil later inderdaad CF 290(x) gaan draaien, misschien in OC, die wel wat watts kunnen gebruiken...
Ok, dan is zo'n krachtige voeding inderdaad een goede keus. Wil je dan ook niet gelijk een modulaire voeding? Met twee videokaarten in een kast kan het aardig krap worden.

Ik vind een investering in een Skylake systeem in dit geval pure geldverspilling. Een DDR3 Haswell systeem kost véél minder en levert je slechts een fractie prestatieverlies op. Maar ja, meningen verschillen. :+

Informaticus of vakkundig Googler?

• CasIT
Ik neem, zoals ik in de eerste post al vermeldde, alleen randapparatuur en een koeler mee. De computer die in mijn inventaris staat heb ik op een andere locatie staan. Helaas is het niet mogelijk om hem werkend in tweeën te hakken, dus ga ik voor een nieuw systeem met wat randapparatuur van een tijdelijke pc.
Ga verder niet twijfelen of ik een mb+cpu tweedehands ga kopen, dit wordt gewoon een Skylake systeem (koppig hè?).
Zal wel even kijken naar een andere voeding, was mij nog niet opgevallen dat deze niet modulair is.
Pagina: 1