Toon posts:

Matrox G4xx 16MB of 32MB (2D)

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik gebruik m'n pc vooral voor 2D. Nu twijfel ik tussen Matrox:
>- G400 16MB
>- G400 32MB
>- G450 16MB
>- G450 32MB

wat zou ik nemen, rekening houden met een beperkt budget, maar tock ook nog goede kwaliteit...

ik ga een van de dagen een Philips 19" kopen als dat wat uitmaakt.

en wat zijn de verschillen tussen OEM en retail? kaart zelf is toch dezelfde he? wat zit er extra bij retail?

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

16 of 32 gaat niet veel verschil maken. De polygonenmolen draait een kleine 2 miljoen minder dan een regular TNT2 (die doet 8 Mil), dus dat plaatst alles een beetje in perspectief.

Als de 32 Mb maar ietsie duurder is, ga daar dan voor. Als het prijsverschil een stuk hoger is, dan zal een 16 Mb ook prima voldoen, het is toch niet een echte gamekaart. Spelletjes doen 't prima, maar je moet niet teveel willen..

Verwijderd

Topicstarter
wat is die polygonenmolen?

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ja, iets met triangleoutput. Beetje de term voor rauwe rekenkracht. De Radeon zit met T&L op 30 Mil. en de Geforce op 25 Mil.

Daaruit blijkt, dat een G400 niet bijster krachtig is ten opzichte van zijn directe concurrenten. Verwacht er daarom geen wonderen van. UT is prima te doen, maar je moet een veertje laten. Perfecte 2d, dat wel.

Ik heb zelf een G400 SH 16 Mb, welke prima voldoet. Als je nog eens wat gaat gamen, is wel een 500+ processor in combinatie met deze kaart gewenst. Hij schaalt namelijk erg goed, dit in tegenstelling tot een regular (geen M64) TNT2.

De G450 heeft DDR geheugen, maar dan wel een 64 bit databus tussen GPU en geheugen. Dit levert hetzelfde op als de standaard G400 met 128 bit databus maar SDR geheugen. De G400 Max heeft DDR geheugen met 128 bit databus, wat dan nog vergelijkbare resultaten tegenover de TNT2 oplevert.

Let wel op, dat onder OpenGL een g400/g450 helemaal over zijn nek gaat, als ie een lijnenskelet moet weergeven. FPS zakt in als een joker, terwijl hetzelfde model met textuurinvulling gewoon prima draait (GLexcess demo).

Voor 2d dus een prima keus, met name de dual head functie. Ga je niet voor Dual head, dan beslist even bijleggen voor een Radeon SDR, waarbij je 2d ook op een hoog peil staat en je 3D nog prima voor elkaar is. Ik heb ook een Radeon SDR, en voor de prijs een prima deal...

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 21 juni 2001 16:56 schreef Wekkel het volgende:
...

Ik heb zelf een G400 SH 16 Mb, welke prima voldoet. Als je nog eens wat gaat gamen, is wel een 500+ processor in combinatie met deze kaart gewenst. Hij schaalt namelijk erg goed, dit in tegenstelling tot een regular (geen M64) TNT2.
die processor is hier toch de gewone processor he? ik heb een 800Mhz Duron.
De G450 heeft DDR geheugen, maar dan wel een 64 bit databus tussen GPU en geheugen. Dit levert hetzelfde op als de standaard G400 met 128 bit databus maar SDR geheugen. De G400 Max heeft DDR geheugen met 128 bit databus, wat dan nog vergelijkbare resultaten tegenover de TNT2 oplevert.
ff tussendoor: GPU = Graphical Processing Unit :?
Let wel op, dat onder OpenGL een g400/g450 helemaal over zijn nek gaat, als ie een lijnenskelet moet weergeven. FPS zakt in als een joker, terwijl hetzelfde model met textuurinvulling gewoon prima draait (GLexcess demo).
Ik weet wel dat OpenGL iets met 3D is, maar wat is het precies? zelfde vraag voor FPS en GLexcess demo. sorry, kben newbie
Voor 2d dus een prima keus, met name de dual head functie. Ga je niet voor Dual head, dan beslist even bijleggen voor een Radeon SDR, waarbij je 2d ook op een hoog peil staat en je 3D nog prima voor elkaar is. Ik heb ook een Radeon SDR, en voor de prijs een prima deal...
dual head is toch dat je twee schermen op een pc kan zetten he?

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:04
Over de G450:

Qua 2D zit er tussen de 16MB en de 32MB geen enkel verschil. Let op: van de 16MB is ook nog een LE versie, die heeft geen TV-out kabeltje en die kan in dualhead maximaal tot 1600x1200, die wil je dus niet hebben.

Qua 3D weet ik het eigenlijk niet zo, m'n moeder heeft wel een 16MB G450, maar op haar PC ga ik geen spellen installeren :), op mijn G450 32 MB (icm Celeron 400) draait het meeste redelijk in 800x600 tot 1024x786 (behalve de nieuwe Dune, die draait zelfs in 800x600 met alles op low voor geen meter). De 16 MB versie is net zo snel als mijn oude ATI Rage Fury op een TB 850.

Mijn keuze:
- Speel je 100% geen spellen: 16 MB DDR
- Speel je af en toe een spel: 32 MB

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

De dualhead functie van Matrox is onovertroffen. Als je dualhead wil gebruiken, is Matrox je kaart. Als dit verder niet zo'n issue is, dan komt de Radeon SDR zienderogen dichterbij. Een stuk krachtiger, prima 2d en meer bij de tijd. FPS betekent Frames Per Second, oftewel hoeveel beeldjes kan die kaart per seconde uitspugen (absolute speelbaar of niet speelbaar grens bij 25 fps gemiddeld).
GlExcess is een Open GL demo. Open GL is een bepaalde computertaal voor 3d applicaties, zoals game engines. De tegenhanger van OpenGL, welke een open standaard is, is Directx van Microsoft. Verder bestaat er nog Glide, speciaal voor 3dfx kaarten. Glide sterft langzaam uit, vanwege het einde van 3dfx.

• CubicQ
Op donderdag 21 juni 2001 17:21 schreef Jppr het volgende:

ff tussendoor: GPU = Graphical Processing Unit :?
[..]
Yep
Ik weet wel dat OpenGL iets met 3D is, maar wat is het precies? zelfde vraag voor FPS en GLexcess demo. sorry, kben newbie
[..]
OpenGL is net als DirectX een manier om 3D zooi te laten weergeven. OpenGL komt oorspronkelijk van de 'serieuze' markt en draait ook onder meer besturingssystemen, DX is van MS en draait (dus) alleen onder Windows.

FPS: Frames Per Seconde
dual head is toch dat je twee schermen op een pc kan zetten he?
Ja, en dat is nou net de reden waarom je een G4x0 wilt :)

Verwijderd

Topicstarter
De dualhead functie van Matrox is onovertroffen. Als je dualhead wil gebruiken, is Matrox je kaart. Als dit verder niet zo'n issue is, dan komt de Radeon SDR zienderogen dichterbij. Een stuk krachtiger, prima 2d en meer bij de tijd.
ivm die dualhead: ik heb binnenkort een 19" scherm. Mijn vorig scherm was 14". We hebben ook nog een 15" liggen. Om bij die 19" een tweede scherm naast te plaatsen zie ik op dit moment niet echt zitten.

Wat zijn de verschillen/voordelen tussen die Radeon SDR en Matrox Millenium?

• CubicQ
Qua 2D zit er weinig tot geen verschil in (ok, ik vergelijk nu mijn oude ATI met m'n G450 en daar zie ik in ieder geval weinig tot geen verschil in (op 1600x1200), maar ik neem aan dat dat niet veranderd is).

Qua 3D: Radeon is een stuk sneller.

Qua drivers: hoewel ik zelf geen Radeon heb, denk ik dat de drivers van Matrox een stuk beter zijn. Bij ATI is dat altijd al een probleem geweest. Ze hebben bijvoorbeeld geen unified drivers, dus zodra de Radeon 2 uitkomt heb je een reele kans dat de ontwikkeling van de drivers voor de Radeon stil komen te liggen / op een laag pitje komen te staan. Voor de ATI Rage Fury kwam bijvoorbeeld pas in Maart '01 een Windows 2000 driver uit, ATI heeft zowiezo problemen met Windows 2000 (zie http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1422&p=12).

Nu wil ik niet zeggen dat het met de Radeon weer zoiets gaat gebeuren, je hoort daarover meer positieve verhalen en er komen een stuk meer drivers uit dan anderhalf jaar geleden, maar het is denk ik wel iets om rekening mee te houden (maar als je win98 draait en de komende tijd blijft draaien is er natuurlijk niets aan de hand).

• Bomberman
  • Laatst online: 20-01 15:31
Qua drivers: hoewel ik zelf geen Radeon heb, denk ik dat de drivers van Matrox een stuk beter zijn
Uit ervaring kan ik je zeggen dat dit niet zo is, beide drivers liggen ongeveer op hetzelfde (hoge) niveau ..

PC Specs

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb beide kaarten en voor beide kaarten geldt, dat de driverkwestie nou niet bepaald rooskleurig is.

Nogmaals, als Dualhead je item is samen met 2d, dan de G400/450, anders gewoon ietsie meer neerleggen voor een Radeon SDR.

• AleXtc
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-07 14:43

AleXtc

Wannabe Pirat

Draai ook op een G400-32Mb. ben alleen niet tevreden. heb een abit kt7a-raid mb met een athlon 1200@1500. 256Mb Heb via een tweak util hem op 4x moeten persen. na een testbench op 3dmark 2000 kwam hij niet hoger als 3000 punten. Vet triest dus. stel je zelf de vraag of je dit nodig vind!!! Veel gamen? Zekers een andere uitzoeken!!!
Succes

Verwijderd

Topicstarter
Mijn keuze:
- Speel je 100% geen spellen: 16 MB DDR
- Speel je af en toe een spel: 32 MB
ik durf heel af en toe wel eens iets spelen als Theme Hospital of Theme Park ofzo, niet zo van die echt 3D spellen als Quake. Kan dit met een matrox?

en met die dualhead, ik weet het niet echt. zo'n 19" is wel vrij groot, en ik heb nu niet het geld om er zo'n twee te kopen. Dan een 14" naast een 19" is niet bepaald een knap zicht he?!

wat denken jullie?

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Theme park is prima te spelen op een G400..

Verwijderd

Topicstarter
ah, das handig.
Nog iets: gewone 3d filmpjes, zoals bvb de intro van een cd-rom ofzo (DirectX bvb) is dat te doen/slecht/goed ?

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:48
Ja, dat is te doen.
En een 15" naast een 19" zetten is helemaal geen schande hoor. Makkelijk om je winamp scherm weer te geven of tijdens een fotobewerkingsprogramma.
Het gemak van Matrox is dat je ook verschillende resoluties in kunt stellen voor verschillende monitoren. En de DH functie is perfect om ooit nog eens dvd's of divx op je tv te bekijken..

Verwijderd

de G550 van Matrox word in juli verwacht,hoorde ik. Verschil met G450 weet ik niet.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

De G550 heeft nog wat gecastreerde DX8 functies, die niets doen in games, alleen op speciale Matrox software. Verder is de dualhead functie weer wat verbeterd, geloof ik.

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:16
Maar nog steeds die trage 64 bit databus, dus voor 3d schiet het allemaal niet op met de nieuwe g550.
Tja, ik wil ook binnenkort mijn G400 gaan vervangen voor een snelle(re) 3d-kaart, maar dan wel één die qua 2d minstens zo goed is als de G400. Hopelijk is dat het geval bij de Radeon II straks...

• ReseT
  • Niet online
[b]Op donderdag 21 juni 2001 16:56
.....
De G400 Max heeft DDR geheugen met 128 bit databus, wat dan nog vergelijkbare resultaten tegenover de TNT2 oplevert.
....
Ehhmm de G400's hadden allemaal geen DDR geheugen, OEM G400's hadden SDR, retails hadden SGR, wat iets sneller is dan SDR. Verschil is echt minimum, 1frame maar qua overclockbaarheid is het perfect: mijn G400 SH "Vanilla" draait nu al 2jaar op 160core/213mem met MGATweak.

ID7T GTX. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)

Verwijderd

Als je wilt gamen niet doen. Ik game (bijna) nooit en programmeer hoofdzakelijk. De G400 DH 32 Mb is dan perfect. Als hoofdscherm een Sony E500 en daarnaast een Philips 17 ". Handleidingen, previews (HTML etc.) zet je op je tweede scherm. Maar net zoals met alle apparaten die je aanschaft moet je eerst eens goed nadenken over wat je er eigenlijk mee wilt gaan doen.

Verwijderd

Maaktdit ook uit voor DVD playback? 16 of 32 mb?

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-01 01:56

edward2

Schieten op de beesten

De drivers voor de G400 zijn toch al helemaal uit gerijpt of niet? , ik heb in een grijs verleden ;) een G400max gehad, zoals dat ding Messiah speelde, ongelooflijk, het was toen een echt d3d beest.

Hij laat idd veel werk aan de CPU over, ik heb nogwel eens hele hoge 3DMark resultaten gehad met een snelle coppermine.

Als je een beetje gamet zal ik toch voor de Radeon gaan hoor, bij beat-t staat de 32 mb DDR voor 292,- hiermee heb je gewoon een steengoeie kaart met een goede 2- en 3d.

Niet op voorraad.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Daar loopt al een draadje over. 300 ballen voor een DDR lijkt me niet echt de waarheid. Zal wel een foutje zijn.

Verwijderd

Topicstarter
is dat te veel of te weinig?

• Peetke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-06 23:27
Op zondag 24 juni 2001 00:08 schreef SiCnEsSs het volgende:
Maaktdit ook uit voor DVD playback? 16 of 32 mb?
nope...
Pagina: 1