ASUS N550JK Windows 10 'upgrade' is fout gegaan!

Pagina: 1
Acties:

• elpee
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 31-10 02:34
Heb laatst mijn ASUS N550JK geüpgraded naar Windows 10. Helaas heb ik dit vluchtig en wellicht ietwat ondeskundig gedaan. Ik heb namelijk een 'kale' Windows 10 erop gezet en geen daadwerkelijke upgrade, wat ASUS wel adviseert. Het probleem is dat er nu allerlei, voor mij, essentiële drivers niet meer werken. Ik heb bijvoorbeeld 5.1 geluid op mijn laptop, hiervan doen jammer genoeg er maar 2 speakers op het moment. De drivers zijn van Realtek, maar ik kan onmogelijk de juiste software vinden. Op de website van ASUS staan ook weinig Windows 10 drivers: https://www.asus.com/us/s.../0/4/YVF7HRbsK0Xt6t2h/41/

Ik heb ASUS gebeld en zij adviseerde mij de Windows 8.1 drivers te installeren, dit werkt helaas niet. Ik kan nu mijn laptop terugsturen ter reparatie, vervolgens zullen zij een oorspronkelijke OEM versie erop zetten. Buiten het feit dat dit grapje mij €75 zal gaan kosten ben ik mijn laptop ook 3 tot 4 weken kwijt. Dit is dus eigenlijk geen optie.

Heeft iemand een idee hoe ik of aan een oorspronkelijke OEM versie van mijn systeem kan komen? Of is er een mogelijkheid dat ik mijn drivers handmatig bij elkaar kan speuren?

In ieder geval hartelijk dank voor jullie hulp!

[ Voor 3% gewijzigd door elpee op 06-02-2016 13:00 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Heb je de key van WIn7/8 (welke je ook had) nog?
Dan kan je gewoon van Microsoft passende installatiemedia downloaden voor Win7 en 8.
Voor Win7 heb je een retailkey nodig, OEM werkt niet helaas. Maar 8 kan je gewoon dowloaden bij MS zelf, zonder gebruik van een key.

https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/home

Dan krijg je de boel in ieder geval weer draaiend met de juiste drivers.

Edit:
Als er geen key sticker op je laptop zit, dan zit de key soms in de BIOS. Gewoon installeren, kijken wat er gebeurt.
Je kan checken of de key er in zit met een tool als ReadWriteEverything.

Zie: http://www.nextofwindows....-product-key-from-bios/10

[ Voor 26% gewijzigd door McKaamos op 06-02-2016 12:23 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• elpee
Bedankt voor je reactie! Is het zeker dat als ik Windows 8 erop zet (Oorspronkelijke OS) de drivers wel weer zullen werken? En zoja, moet ik deze allemaal handmatig installeren of zal Windows dit zelf doen?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

elpee schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 12:28:
Bedankt voor je reactie! Is het zeker dat als ik Windows 8 erop zet (Oorspronkelijke OS) de drivers wel weer zullen werken? En zoja, moet ik deze allemaal handmatig installeren of zal Windows dit zelf doen?
Als hij daar origineel mee gekomen is, dan moeten de drivers van de supportpagina van Asus gewoon gaan werken.
Die stonden (normaliter) ook geinstalleerd toen je de laptop kocht.

Je zal ze wel zelf even moeten downloaden en installeren. Misschien raadzaam om dat vooraf te doen en het op een USB stick te zetten.
Dan kan je de boel meteen werkend maken.

Edit:
Mocht je, na alles weer werkend te hebben gemaakt, overwegen om opnieuw een upgrade naar Win10 te gaan ondernemen, maak dan vooraf even een volledige disk image.
Dat kan je b.v. doen met een tool als CloneZilla.

Heb je een schijfje CloneZilla voor nodig (ISO downloaden en op DVD branden), een extern opslagmedium met voldoende capaciteit (gebruikte schijfruimte +10% is een goeie stelregel als absoluut minimum, USB harddisk is raadzaam dus) en een half uurtje tijd.

Werkt het na de upgrade niet goed en kom je er niet uit? Kan je binnen een half uurtje downgraden door simpelweg de gemaakte disk image weer terug te zetten.

[ Voor 32% gewijzigd door McKaamos op 06-02-2016 12:35 ]

• elpee
Ok. Dit klinkt hoopgevend. Bedankt voor je snelle reactie. Ik denk dat ik weet wat me te doen staat!

• elpee
Ik herinner me nu ineens dat de oorspronkelijke OS Windows 8 was en dus niet 8.1. Voorzie je hier nog problemen in bij een herinstallatie van Windows 8.1 mbt de drivers?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

elpee schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 12:48:
Ik herinner me nu ineens dat de oorspronkelijke OS Windows 8 was en dus niet 8.1. Voorzie je hier nog problemen in bij een herinstallatie van Windows 8.1 mbt de drivers?
Nee, is geen probleem. 8 en 8.1 maakt geen verschil in dat opzicht.

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:20
Bij de N550JK zit de key inderdaad in de BIOS.

• El_Bartholomew
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-11 20:22
Ik heb helaas een herinstallatie gedaan van het besturingssysteem (10) na een upgrade. Ik ging ervan uit dat Asus de nodige drivers zou voorzien.

Nou werkt alles wel behalve wifi ... Er is ook geen driver voorzien voor wifi onder Windows 10.

Voor Windows 8 zijn er 3 verschillende wifi drivers beschikbaar (het is gewoon een zooitje) en je kan ook niet zien welke chip erop zit.

Ik kom terecht bij de qualcomm/atheros drivers. Heeft iemand enig idee?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

El_Bartholomew schreef op donderdag 01 september 2016 @ 20:01:
Ik heb helaas een herinstallatie gedaan van het besturingssysteem (10) na een upgrade. Ik ging ervan uit dat Asus de nodige drivers zou voorzien.

Nou werkt alles wel behalve wifi ... Er is ook geen driver voorzien voor wifi onder Windows 10.

Voor Windows 8 zijn er 3 verschillende wifi drivers beschikbaar (het is gewoon een zooitje) en je kan ook niet zien welke chip erop zit.

Ik kom terecht bij de qualcomm/atheros drivers. Heeft iemand enig idee?
Uitzoeken wat het PCI Vendor en Device ID is. Dat zijn 2 codes van 4 tekens in hexadecimaal format.
Je kan het uitzoeken via Apparaatbeheer in Windows, maar je kan ook een tool gebruiken zoals PCI-Z.
Dan weet je van welke fabrikant de primaire chip is gekomen en dan kan je bij de fabrikant (die de chip heeft gemaakt) de correcte driver downloaden, ipv via de systeem samensteller (b.v. Asus als je daar een laptop van hebt)

• El_Bartholomew
Bedankt, echter groot probleem, er wordt niets van wifi weergegeven in de PCI devices.

Heb al een andere interessante link gevonden van iemand die veel moeite heeft gedaan voor zijn Asus laptop, zie: http://ivanrf.com/en/late...vers-for-windows-10/#wlan

Ik vraag me nu af of de kaart eruit ligt of er een probleem in de BIOS is en of ik die misschien moet flashen naar een de laatste versie.

Voor Broadwell/Atheros kan je het trouwens vergeten, die verwijzen je door naar de 'vendor' voor drivers in tegenstelling tot bv Realtek, Intel en 'consorten' die wel nog hun eigen drivers aanbieden.

Op de achterkant van de laptop kleeft een klein labeltje met heel kleine lettertjes met daarop Atheros en welk model ...

[ Voor 12% gewijzigd door El_Bartholomew op 02-09-2016 14:35 ]

• El_Bartholomew
Ik heb ondertussen gevonden dat buiten dat in apparaatbeheer er geen wifi adapter tevoorschijn komt ook Windows wireless service niet opstart.

Ik heb nu volgende uitgeprobeerd zonder resultaat zover:

https://support.microsoft...network-connection-issues

https://support.microsoft.com/en-us/kb/929833

http://windowsreport.com/...vice-not-running-windows/
Pagina: 1