Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinowillaert
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-07-2023
Hallo,

telkens ik in het buitenland kom heb ik problemen met mijn mobiele internet. Alvorens ik mijn xperia z2 had, met dezelfde abonnementsformule liep alles vlekkeloos. Nu staat er tussen mijn lijst met toegangspunten een toegangspunt "euinternet" , eens op een buitenlands netwerk schakelt hij automatisch over daarop, verdwijnt mijn (in dit geval) telenet-toegangspunt en slaag ik er niet meer in te surfen. Ik kan dit eurinternet toegangspunt niet wijzigen, noch verwijderen. Hierdoor lijkt mijn toestel geen werkend 3g (of lte) netwerk te vinden in het buitenland. Bellen en sms-en gaat overigens probleemloos.

Ik zocht me rot op internet en probeerde aan de hand van wat ik vond onder meer volgende dingen
* roaming in eu (in het buitenland een lokale netwerkprovider gebruiken) uitvinken
* mijn voorkeursnetwerktype op wcdma (voorkeur)/gsm zetten ipv lte
* in euinternet dezelfde gegevens invoeren van mijn lokale provider, maar deze slaan niet op.
Telkens startte ik mijn toetel opnieuw op, zonder veel succes.

Ik herinner me dat ik vroeger (voor de z2) de grens overging naar een mobiel netwerk zonder al die stappen (hoogstens gsm eens in en uitschakelen), voor die euinteret er stond. Ik ben super tevreden over mijn toestel, maar denk er aan hem te verkopen en een andere aan te schaffen waarmee ik tenminste meteen gerust gemoed en niet steeds dezelfde spanning voor paar dagen over de grens kan, het is frustrerend.
Oh ja, ik stak mijn simkaart (in België weliswaar in mijn oude z1 compact en daar vond ik geen euinternet toegangspunt op terug... )

Zijn er nog mensen met een xperia z2 die deze problemen ondervinden ? Zijn er nog ideetjes, workarounds ? Groot nadeel is dat een mens het maar kan weten eens hij naar het buitenland gaat en dan is het meestal al te laat lol)

Eeuwige dank !!! ;)
...

Alle reacties

Verwijderd

Ik ervaar op dit moment precies hetzelfde probleem net in italie gearriveerd en een buitenland bundel gekocht, althans mijn vrouw met haar xperia; maar zo te zien heeft niemand nog een oplossing gevonden?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2016 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had net hetzelfde probleem voor begin deze maand. Na lang zitten zoeken de oplossing voor mij gevonden.
Ga naar 'Instellingen', onder 'Draadloos en netwerken' klik op 'Meer', klik op 'Mobiele netwerken', klik op 'Gegevensroaming', zorg dat deze 'aan' staat en dat er geen vinkje bij 'Roaming in de EU staat'. Indien vinkje, dit weghalen. Kijk ook dat 'Roaming' zowel 'Nationaal en internationaal' is.

Bij mij lag dit aan het vinkje dat actief stond bij roaming in de EU. Ik had dit destijds zelf aangevinkt omdat ik dacht dat dit moest als ik op reis ben in de EU. Echter zoals de omschrijving onder de titel aangeeft 'In het buitenland een lokale netwerkprovider gebruiken', dien je een contract te hebben met een provider in dat land. Dit heb je niet. Wanneer je het vinkje uitzet, zal het toegangspunt 'euinternet' ook verdwijnen en terug het gewone toegangspunt van je provider hier zijn.

Dit was voor mij de oplossing. Nadien zonder problemen kunnen surfen op het mobiele internet. Ik had ook zo een mobiele internetbundel voor het buitenland gekocht.

Hopelijk is dit ook voor jou de oplossing.
Succes