Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-09 05:38

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
Ik heb mijn MBP ingesteld op journaled Case Sensitive. Dat bleek niet zo handig, want onder anderen Steam en OneDrive vinden dit niet bruikbaar.

Ik wil dus graag mijn systeem omzetten naar Case Insensitive. Maar zonder dataverlies of het moeten terugzetten van een backup (want een backup heb ik nog niet, timemachine is dood).

Ik heb een MBP 13" mid el capitan 10.11.3

Ik heb wel enkele software dingen gevonden, zoals iPartition, die beweren het te kunnen. Alleen zijn deze applicaties allemal 30 euro o.i.d. zonder trial periode. En ik vind 30 euro voor deze ene keer dat ik het nodig heb iets teveel van het goede.

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Bij dit soort acties is een backup een must-have. Dus als er een methode bestaat, dan zou ik persoonlijk deze toch niet uitvoeren op het moment dat er geen backup aanwezig is.

En als er wel een backup aanwezig is, dan zou ik niet moeilijk doen en lekker een herinstallatie doen. :P

[ Voor 23% gewijzigd door Luit op 06-02-2016 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 13:13

zwik

randomized

Volgens mij is dit niet heel makkelijk omdat het ook echt daadwerkelijk verschillende partities zijn. De makkelijkste manier zonder je data kwijt te raken is het volgende:
  1. Gebruik Disk Utility om je huidige partitie te verkleinen
  2. Maak een nieuwe partitie die wel het juiste formaat heeft
  3. Maak een backup van de oude partitie op de nieuwe met bijvoorbeeld rsync
  4. Herstart je computer en houd de command toets ingedrukt tijdens het starten, selecteer je nieuwe partitie
  5. Verwijder de oude partitie en vergroot de nieuwe
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-08 10:05
Haha deze fout heb ik ook eens gemaakt. Ik had het ongedaan gemaakt met een backup. Is het al gelukt?

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXtink
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Het omzetten van een Case Sensitive naar een Case Insensitive is helaas niet mogelijk zonder de partitie opnieuw aan te maken. Hetgeen wat zwik hierboven aangeeft in een goede stap in de juiste richting. Alleen is het bij mac standaard niet mogelijk om met Disk Utitilty een partitie te vergrooten die aan het einde staat van je disk. Dus je zou het volgende kunnen doen:
  1. Gebruik Disk Utility om je huidige partitie te verkleinen
  2. Maak een nieuwe partitie die wel het juiste formaat heeft
  3. Maak een backup van de oude partitie op de nieuwe met bijvoorbeeld rsync
  4. Herstart je computer en houd de command toets ingedrukt tijdens het starten, selecteer je nieuwe partitie
  5. Verwijder de oude partitie en maak een nieuwe partitie aan die wel het juiste formaat heeft
  6. Maak een backup van de oude partitie (degene aan het eind van de disk) op de nieuwe met bijvoorbeeld rsync
  7. Herstart je computer en houd de command toets ingedrukt tijdens het starten, selecteer je nieuwe partitie
  8. Verwijder de oude partitie.
  9. Herstart je computer en deze zou als het goed is van de nieuwe partitie met het juiste formaat moeten starten
Dit is dus als je de ingebouwde software wilt gebruiken van Mac OS X. Wanneer je software van een derde partij gebruikt (bijvoorbeeld iPartition), dan kan je de eerste partitie met het juiste formaat vanaf het einde vergroten. Dit gaat een lange tijd duren, aangezien hij alle data naar het begin van de schijf gaat verplaatsen.

Zelf zou alle belangrijke data opslaan op een externe schijf en een volledig nieuwe installatie uitvoeren, dat is toch vaak het snelst en het gemakkelijkst. Ook heb je via deze manier het minste kans op data verlies, wat wel kan gebeuren als je bovenstaande stappen verkeerd uitvoert.

En sowieso altijd een backup uitvoeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-09 05:38

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
Naar het schijnt kan het ook met een timemachine backup. Door de disk te herpartitioneren en dan herstellen vanaf de timemachine.
Klopt dat?

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXtink
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Als je beschikking hebt tot een TimeMachine dan werkt dit inderdaad ook, als je hem weer aan de praat kan krijgen!
Pagina: 1