PC geeft geen beeld zolang videokaart er in zit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Chotto Toire
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-12-2025
Beste Tweakers,

Gisteren heb ik met mijn zusje een PC voor haar in elkaar gezet. Specs komen hieronder. De videokaart heeft ze tweedehands gekocht. Nu krijgen we de PC alleen werkend wanneer we de videokaart er niet in hebben. Omdat mijn zusje helemaal niet ruim in het geld zit (en geen (bij)baan heeft) vind ik de gedachte dat ze misschien een stuk van haar zuurverdiende kerstvakantiebaantjesgeld kwijt is werkelijk vreselijk. Ik hoop daarom dat er hier op Tweakers wat heldere inzichten te vinden zijn. Daarvoor alvast heel erg bedankt!

Specificaties:
#Product
1Intel Pentium G4400 Boxed
1Gigabyte GA-H110M-S2H
1Sapphire Vapor-X HD5770 1GB GDDR5 PCIE
1WD Blue WD10EZEX, 1TB
1Zalman ZM-T3
1Crucial CT4G4DFS8213
1be quiet! System Power 7 350W
Bekijk collectie
Importeer producten

Hiervan is dus de videokaart tweedehands. De harde schijf hebben we meegenomen uit haar vorige computer.

Hieronder zal ik in zo veel mogelijk detail beschrijven wat er gebeurt met en zonder videokaart. Ik weet alleen niet zo goed welke conclusies ik hieruit kan trekken. Graag hulp hierbij!
  • Wanneer de PC helemaal zoals het lijstje hierboven in elkaar zit, gaat de PC keurig aan, gaan alle fans draaien (ook die van de videokaart), lichten de lampjes op de kast, het moederbord en de videokaart op
  • Ik ben er vrij zeker van dat het allemaal goed in elkaar zit. We zijn geen afstandsbusjes achter het moederbord vergeten, de CPU en het RAM staan op de support lists van het moederbord en alles is voorzien van de juiste stroomaansluiting--24 pins voor het moederbord, 8 pins voor de CPU en 6 pins in de videokaart
  • Hoewel alles dus aan gaat, geeft de computer geen beeld. Het beeldscherm geeft aan "geen signaal". Gek genoeg krijgen we nog steeds geen beeld wanneer het beeldscherm op het moederbord is aangesloten, dus wanneer de videokaart gepasseerd wordt
  • Ook een ander beeldscherm of andere aansluitingen gebruiken helpt niet, dus ik denk niet dat het aan het beeldscherm ligt
  • Ik heb nog geen moederbordspeaker aangesloten, dus ik weet niet eens zeker of de PC wel POST. Ik heb er wel eentje van een andere computer, dus ik ga dit nog proberen
  • Wanneer we de videokaart uit de computer halen, geeft de computer beeld en is hij volledig bruikbaar
  • Ik heb de videokaart nog niet in een andere computer gestopt. Dat ga ik nog proberen. Vandaag werk ik echter, dus dat wordt pas morgen. Wat we in ieder geval weten is dat de lichtjes op de videokaart wel gaan branden en dat de fan draait
Nu vraag ik me af welke conclusies ik eigenlijk uit bovenstaande kan trekken en wat ik nog meer kan proberen om alles werkend te krijgen. Moet ik de videokaart afschrijven? En zou hij al dood zijn geweest bij aankomst? Of zou het ook een probleem kunnen zijn met voeding of moederbord?

Ik ben zeer dankbaar voor alle ideeën en alle hulp.

Beste antwoord (via Chotto Toire op 07-02-2016 19:07)

• centr1no
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-01 11:04
Chotto Toire schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 10:03:
  • Hoewel alles dus aan gaat, geeft de computer geen beeld. Het beeldscherm geeft aan "geen signaal". Gek genoeg krijgen we nog steeds geen beeld wanneer het beeldscherm op het moederbord is aangesloten, dus wanneer de videokaart gepasseerd wordt
  • Wanneer we de videokaart uit de computer halen, geeft de computer beeld en is hij volledig bruikbaar
  • Ik heb de videokaart nog niet in een andere computer gestopt. Dat ga ik nog proberen. Vandaag werk ik echter, dus dat wordt pas morgen. Wat we in ieder geval weten is dat de lichtjes op de videokaart wel gaan branden en dat de fan draait
Wanneer de videokaart er in zit detecteert hij deze dus wel en zal daarom geen signaal over de videoaansluiting van het moederbord sturen.
Als je met opstarten in het bios kunt komen kun je daar wijzigen dat hij de onboard grafische chip moet gebruiken. Normaal moet je dan gewoon op kunnen starten.
Eenmaal in windows kun je in apparaatbeheer checken of de videokaart ge-identificeert wordt en de juiste drivers voor de kaart installeren.

Als dit niet werkt kun je eens checken of alle aansluitingen van de videokaart wel onbeschadigd zijn en of de kaart wel recht in de pci-slot hangt.
Waar is de 6 pins voor de kaart op aangesloten?

Alle reacties

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
nvm

[ Voor 157% gewijzigd door Breezers op 06-02-2016 12:07 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Verwijderd

De voeding is ruim voldoende. Onder volle belasting verbruikt het systeem misschien 175 watt.
GPU verbruikt max zo'n 100 watt en de CPU 50-60.

Je gebruikt steeds dezelfde beeldkabel en niet als je hem op het moederbord aansluit een andere?
Verder is het inderdaad handig om te kijken of de kaart het in een andere pc wel doet.

Acties:
  • Beste antwoord

• centr1no
Chotto Toire schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 10:03:
Wanneer de videokaart er in zit detecteert hij deze dus wel en zal daarom geen signaal over de videoaansluiting van het moederbord sturen.
Als je met opstarten in het bios kunt komen kun je daar wijzigen dat hij de onboard grafische chip moet gebruiken. Normaal moet je dan gewoon op kunnen starten.
Eenmaal in windows kun je in apparaatbeheer checken of de videokaart ge-identificeert wordt en de juiste drivers voor de kaart installeren.

Als dit niet werkt kun je eens checken of alle aansluitingen van de videokaart wel onbeschadigd zijn en of de kaart wel recht in de pci-slot hangt.

• Chotto Toire
Beste Tweakers,

Ik heb de kaart vandaag werkend gekregen. De problemen waren verholpen nadat we de kaart opnieuw in de computer plaatsten. Misschien was de oorzaak dus echt dat de kaart niet helemaal goed in het PCI-e slot zat. Het voelt wel een beetje lullig dat ik daar nou een vraagtopic voor heb aangemaakt zeg, ha ha.

Ik ga het antwoord van centr1no als oplossing markeren, simpelweg omdat daarin de suggestie staat te controleren of de kaart wel recht in de sleuf zat.

Wellicht ten overvloede, maar ik ga voor de volledigheid nog even de hier gestelde vragen beantwoorden.
Ik heb je reactie gelezen toen hij er nog stond, en ik zag dat je erg veel uitzoekwerk had gedaan. Hoewel het dus niet de oplossing was, ben ik wel erg dankbaar voor de moeite die je genomen hebt om me te helpen. Dat waardeer ik erg!
Verwijderd schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 11:00:
Je gebruikt steeds dezelfde beeldkabel en niet als je hem op het moederbord aansluit een andere?
Verder is het inderdaad handig om te kijken of de kaart het in een andere pc wel doet.
Nee, ik heb zowel VGA als HDMI geprobeerd. Geen van beide werkte gisteren nog.
centr1no schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 13:03:
Is dat echt zo? Bij mijn eigen PC is het namelijk zo dat zowel videokaart als onboard graphics aanstaan, ook als de videokaart er in zit. In de BIOS heb ik inderdaad aanstaan dat de onboard graphics actief zijn, maar dat was standaard zo in de optimized defaults. Hoewel ik het niet gecheckt heb, ga ik er dus van uit dat de onboard graphics van de PC van mijn zusje ook aanstonden.
centr1no schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 13:03:
Tot slot nog even de antwoorden hierop. De aansluitingen (b)lijken allemaal geheel onbeschadigd, maar het zou zoals hierboven vermeld best wel eens kunnen kloppen dat de kaart niet helemaal goed in de sleuf zat. :F De 6-pins connector zit direct op de videokaart aangesloten. In het PEG6 headertje (als dat zo heet..?).

Allemaal heel erg hartelijk bedankt voor de fijne hulp. Ik ben er blij dat alles nu werkt.

• centr1no
Chotto Toire schreef op zondag 07 februari 2016 @ 19:07:
Tot slot nog even de antwoorden hierop. De aansluitingen (b)lijken allemaal geheel onbeschadigd, maar het zou zoals hierboven vermeld best wel eens kunnen kloppen dat de kaart niet helemaal goed in de sleuf zat. :F De 6-pins connector zit direct op de videokaart aangesloten. In het PEG6 headertje (als dat zo heet..?).

Is dat echt zo? Bij mijn eigen PC is het namelijk zo dat zowel videokaart als onboard graphics aanstaan, ook als de videokaart er in zit. In de BIOS heb ik inderdaad aanstaan dat de onboard graphics actief zijn, maar dat was standaard zo in de optimized defaults. Hoewel ik het niet gecheckt heb, ga ik er dus van uit dat de onboard graphics van de PC van mijn zusje ook aanstonden
Mooi dat het werkt.
Met waar de 6-pins op aangesloten was bedoelde ik dus niet de videokaart, maar de andere kant van de kabel. Misschien met verloopstekkers, molex adapters o.i.d.

• Chotto Toire
centr1no schreef op zondag 07 februari 2016 @ 23:49:
Mooi dat het werkt.
Met waar de 6-pins op aangesloten was bedoelde ik dus niet de videokaart, maar de andere kant van de kabel. Misschien met verloopstekkers, molex adapters o.i.d.
Ah, op die manier. Slimme vraag. Molex adapters zijn natuurlijk minder betrouwbaar.

In ieder geval, er zit een 6-pins stekkertje direct vanuit de voeding in de videokaart.
Pagina: 1