Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Focus 1 fase 1] Soms moeilijk in 1e versnelling te krijgen

Pagina: 1
Acties:

• D33F
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-11 10:47

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Beste Tweakers,

De laatste tijd heb ik gemerkt dat ik soms moeite heb om mijn auto in de 1e versnelling te krijgen. Dit treedt vooral op wanneer de auto nog koud is.

Soms gebeurt het nadat ik vanuit de 2e versnelling wil terugschakelen naar de 1e of vanuit de achteruit naar de 1e wil schakelen.
Het voelt dan aan alsof hij niet in de versnelling wil vallen (zoals dat normaal voelt wanneer je te veel snelheid hebt om hem in de 1 te kunnen zetten).

De keer daarna dat ik dit wil proberen schakelt hij soms wel weer probleemloos.
Verder heb ik ook de versnellingen geprobeerd zonder draaiende motor en dan gaat hij zonder problemen in alle versnellingen (versnellingsbak dus nog in orde?).

Oorzaken die ik zelf tot nu toe heb gevonden:

Versnellingsbak olie
Druklager koppeling
Versnellingsbak (synchromesh)

Het gaat om de volgende motor/auto/versnellingsbak:
Focus 1 fase 1 wagon 2001 met 196k op de teller
Zetec S(E) 1.6l 16V
IB5 transmissie

Wat denken jullie wat het mogelijk probleem kan zijn?

Zelf denk ik niet dat er iets mis is met de synchromesh ringen gezien ik totaal geen bijgeluiden hoor en hij soms ook wel probleemloos schakelt naar de eerste versnelling.

Lies are obvious to read because the truth is already written

• Qaatloz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:14
Wat ik wel eens begrepen heb van automonteurs is dat bij wat oudere auto's de synchromesh niet vloeiend genoeg meer werken. In de yaris van 2004 van mijn ouders merk ik dat vooral in het schakelen naar zijn achteruit als je vanuit zijn 2 aan kwam rollen. Vaak moet ik dan even de koppeling op laten komen in zijn vrij voordat ik de versnellingsbak in zijn achteruit krijg. Ik weet niet of dit verhaal ook opgaat voor de eerste versnelling. Daar merk ik alleen als ik op snelheid hem in zijn 1 wil zetten dat dit moeite kost.

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-11 13:06

NoFearCreations

3DPrint the world!

Grote kans dat het inderdaad de synchromesh ringen zijn. Als je ze hoort is het al veels te laat. Dure reparatie, maar niet echt nodig. Bij sommige auto's helpt het om hem eerst in zijn 2e of 3e versnelling te zetten, en dan terug naar z'n 1. De meeste oude Alfa's hebben hier ook last van, met enige oefening raak je er aan gewend, en leer je er mee omgaan.

---RAWE CEEK!!!---

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:40

Bommes

Capo del formaggio

Er zijn maar weinig auto's met een gesynchroniseerde achteruit versnelling, dat lijkt me dus niet de oorzaak voor het slechter in de achter uit gaan.
Vaak is het een versleten koppeling waardoor het zaakje net niet meer goed vrij komt.
Je merkt dit door het lastiger inschakelen van de 1ste en de achteruit versnelling.

Je kunt kijken of je de kabel (tenzij het een hydraulisch systeem is) wat strakker kunt stellen.
echter bij te strak stellen gaat de koppeling weer slippen in hogere versnellingen.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Bommes schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 09:52:
Er zijn maar weinig auto's met een gesynchroniseerde achteruit versnelling, dat lijkt me dus niet de oorzaak voor het slechter in de achter uit gaan.
Vaak is het een versleten koppeling waardoor het zaakje net niet meer goed vrij komt.
Je merkt dit door het lastiger inschakelen van de 1ste en de achteruit versnelling.

Je kunt kijken of je de kabel (tenzij het een hydraulisch systeem is) wat strakker kunt stellen.
echter bij te strak stellen gaat de koppeling weer slippen in hogere versnellingen.
Bedankt voor de tip maar de koppeling is hydraulisch.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:36
Als versnellingsbakolie ouder wordt dan wordt deze ook dikker, zeker bij een koude start en dat kan dan idd er voor zorgen dat het schakelen wat ruwer gaat... dat kan zeker een oorzaak zijn en is ook de snelste en goedkoopste om als eerste te proberen. Dat was iig bij mij de oplossing toen mijn Civic '07 niet meer zo soepel schakelde zoals ik gewend was... verse olie erin en het ging weer als vanouds.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

MicGlou schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 09:59:
Als versnellingsbakolie ouder wordt dan wordt deze ook dikker, zeker bij een koude start en dat kan dan idd er voor zorgen dat het schakelen wat ruwer gaat... dat kan zeker een oorzaak zijn en is ook de snelste en goedkoopste om als eerste te proberen. Dat was iig bij mij de oplossing toen mijn Civic '07 niet meer zo soepel schakelde zoals ik gewend was... verse olie erin en het ging weer als vanouds.
Dat is de goedkoopste en snelste fix
wel de meest ranzige voor wat betreft stank maar dat terzijde..bak olie :r

Help dat niet dan gok ik toch op de koppeling, als de achteruit versnelling al gesynchroniseerd is bij een focus lijkt het me sterk dat die tegelijk met de synchromesringen van de 1ste defect is geraakt.
Trouwens ik heb in al die jaren dat ik auto rijd nog maar 1 auto gehad met een gesynchroniseerde achteruit.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Bommes schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 10:03:
[...]

Dat is de goedkoopste en snelste fix
wel de meest ranzige voor wat betreft stank maar dat terzijde..bak olie :r

Help dat niet dan gok ik toch op de koppeling, als de achteruit versnelling al gesynchroniseerd is bij een focus lijkt het me sterk dat die tegelijk met de synchromesringen van de 1ste defect is geraakt.
Trouwens ik heb in al die jaren dat ik auto rijd nog maar 1 auto gehad met een gesynchroniseerde achteruit.
De achteruitversnelling is niet gesynchroniseerd voor zover ik weet. Sommigen zeggen dat de eerste ook niet gesynchroniseerd zou zijn.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Dat is ook meestal niet het geval.

Als je de versnelling niet ingeschakeld krijgt, helpt het dan om de koppeling een keer op te laten komen en opnieuw in te trappen (in zijn vrij dan natuurlijk) ??

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Bommes schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 10:43:
Dat is ook meestal niet het geval.

Als je de versnelling niet ingeschakeld krijgt, helpt het dan om de koppeling een keer op te laten komen en opnieuw in te trappen (in zijn vrij dan natuurlijk) ??
Soms wel, maar soms blijft hij er moeizaam ingaan. Wel doe ik het double clutchen zonder tussengas, dus wellicht heeft dat er ook iets mee te maken?

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Gebeurt het ook met warme motor??
Dan lijkt me bak olie uitgesloten maar toch kun je dat redelijk cheap (laten) vervangen.

Helpt dit niet laat eens een monteur er mee rijden, want dan vermoed ik toch dat in je het in de richting van koppeling moet zoeken.

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Bommes schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 13:03:
Gebeurt het ook met warme motor??
Dan lijkt me bak olie uitgesloten maar toch kun je dat redelijk cheap (laten) vervangen.

Helpt dit niet laat eens een monteur er mee rijden, want dan vermoed ik toch dat in je het in de richting van koppeling moet zoeken.
Met warme motor lijkt het minder vaak te gebeuren dat hij er niet in wil gaan. Monteur heeft twee weken geleden met de auto gereden gezien ik mijn banden heb laten vervangen, en heeft toen niks opgemerkt. Motor was toen wel al redelijk op temperatuur evenals de bak.

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
David Regeling schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 12:29:
[...]
Soms wel, maar soms blijft hij er moeizaam ingaan. Wel doe ik het double clutchen zonder tussengas, dus wellicht heeft dat er ook iets mee te maken?
Wat moet ik me daar bij voorstellen? in zijn vrij de tandwielen nog een slinger geven zodat ze moeilijker in de versnelling gaan?
De een heb je alleen nodig bij wegrijden zolang je nog rolt hoef je niet terug naar zijn een.

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:13
Is de koppelngsvloeistof al eens bijgevuld/vervangen? Is hetzelfde spul als remvloeistof en veroudert vrij snel. Als je koppeling slijt, zakt het vloeistofpeil. Zakt het te ver (koppeling hoeft dan nog niet persé versleten te zijn), dan kan er lucht in komen, als er lucht inzit, komt je koppeling niet (helemaal) vrij. Oude vloeistof is enigszins samendrukbaar, met als gevolg dat, je raadt het al, je koppeling niet goed vrjkomt. Ik zou daar ook even naar (laten) kijken.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Peenutzz schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 17:16:
Is de koppelngsvloeistof al eens bijgevuld/vervangen? Is hetzelfde spul als remvloeistof en veroudert vrij snel. Als je koppeling slijt, zakt het vloeistofpeil. Zakt het te ver (koppeling hoeft dan nog niet persé versleten te zijn), dan kan er lucht in komen, als er lucht inzit, komt je koppeling niet (helemaal) vrij. Oude vloeistof is enigszins samendrukbaar, met als gevolg dat, je raadt het al, je koppeling niet goed vrjkomt. Ik zou daar ook even naar (laten) kijken.
Bedankt voor de tip! Hier zal ik dan zeker eens naar laten kijken.

• RisingSun
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-11 15:07
David Regeling schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 21:04:
[...]

Bedankt voor de tip! Hier zal ik dan zeker eens naar laten kijken.
Je vloeistofpeil zakt niet bij een versleten koppeling, dit is wel bij versleten remmen (koppelings gaffel heeft altijd dezelfde slag) Lucht komt erbij door veroudering van de remvloeistof/koppelingsvloeistof en niet omdat het niveau te laag is (dan zou je handremlampje gaan branden)

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:13
Ook je koppelingsvloeistofpeil zakt als je koppeling slijt. Er verdwijnt voeringmateriaal en dat wordt "opgevuld" door de vloeistof, niet anders als bij een hydraulisch remsysteem. Hier heb ik even een denkfout gemaakt, RisingSun heeft gelijk. Schaam :$ :+ Te vroeg wakker denk ik.

Na de post van RisingSun even wat verder gegraven en erachter gekomen dat het rem- en koppelingsvloeistofreservoir inderdaad gedeeld wordt bij een Focus, dus een te laag niveau zal het niet zijn, anders had je het in de remmen gemerkt en was er een lampje gaan branden. Ik zou in ieder geval de vloeistof eens laten vervangen als dat nog niet gebeurd is :)

[ Voor 74% gewijzigd door Peenutzz op 07-02-2016 14:36 . Reden: fout gemaakt ]

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Peenutzz schreef op zondag 07 februari 2016 @ 13:07:
Ook je koppelingsvloeistofpeil zakt als je koppeling slijt. Er verdwijnt voeringmateriaal en dat wordt "opgevuld" door de vloeistof, niet anders als bij een hydraulisch remsysteem. Hier heb ik even een denkfout gemaakt, RisingSun heeft gelijk. Schaam :$ :+ Te vroeg wakker denk ik.

Na de post van RisingSun even wat verder gegraven en erachter gekomen dat het rem- en koppelingsvloeistofreservoir inderdaad gedeeld wordt bij een Focus, dus een te laag niveau zal het niet zijn, anders had je het in de remmen gemerkt en was er een lampje gaan branden. Ik zou in ieder geval de vloeistof eens laten vervangen als dat nog niet gebeurd is :)
Auto gaat sowieso nog voor een grote beurt :).

Ik heb de auto pas sinds januari dit jaar, wel heeft hij al de garage gezien voor een snelle check en het verwisselen van de banden (i.v.m. gecupte banden).

Pagina: 1