Upgrade nieuwe videokaart nog mogelijk of CPU bottleneck

Pagina: 1
Acties:

• K1LL3RB33
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-11-2025
Ik zoek een?
Ik wil graag na de nieuwe releases van AMD en Nvidia een nieuwe videokaart gaan halen (bijv. R480 of R490)

Wat is je budget?
Is afhankelijk van wat de nieuwe high-end kaarten dan gaan kosten.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Momenteel heb ik onderstaande systeem en gebruik hem voornamelijk voor gamen en foto bewerken.
Het meeste speel ik Battlefield 4 en naar verwachting komt eind 2016 Battlefield 5 uit (zal nog wel uitlopen naar 2017).
Echter vroeg ik me af of het nog wel zinvol is om met mijn huidige CPU een upgrade naar de nieuwste high-end kaarten te doen of zou ik dan tegen een CPU bottleneck aanlopen?

Ik heb zojuist even BF4 gespeeld en mijn CPU en GPU loads gelogd.
CPU load schommelt tijdens het spelen tussen 70 en 80%.
GPU load is continue 100%.
Settings in BF4 staan dan op Ultra en 1920 x 1200, dit zorgt voor FPS van rond de 50.

Zou ik met mijn 6 jaar oude i7 920 @ 3,8Ghz nog één keertje een videokaart upgrade kunnen doen die zinvol is?

#ProductPrijsSubtotaal
1Core i7 920 (4.02Ghz @ 1.35v) (3836A875)----
1Asus P6T-Deluxe----
1Club 3D Radeon HD 7950 royalKing€ 0,-€ 0,-
3640Gb Samsung F1 Spinpoint (2 x 640Gb in RAID 0)----
1Asus Xonar DGX€ 33,95€ 33,95
1Cooler Master CM690----
1Zalman ZM-MFC1 Plus (Zwart)€ 32,95€ 32,95
5Scythe S-Flex SFF21F, 120mm€ 0,-€ 0,-
1Corsair TR3X6G1600C8D (1700Mhz @ 8-8-8-24-1T)----
1Samsung optical drive----
1Zalman 850W----
1Samsung 840 Pro 256GB€ 259,95€ 259,95
1D-Tek Fuzion v1, Thermochill 120.2, Swiftech MCP 655, EK reservoir, XSPC black tubing, Bitspower fit----
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 326,85

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Ik denk dat je beter afscheid kan nemen van je 920 die inmiddels links en rechts voorbij word gestreefd door Haswell en de Skylake cpu's.

Je zal bij het gebruik van de 920 hoogstwaarschijnlijk tegen een cpu bottleneck aanlopen. Normaal zou ik nog even een paar benchmarks erbij pakken, maar dat gaat nogal lastig op mijn Android telefoon.

Wellicht is het een idee om de grafische settings op laag te schalen naar high om zp de 60 fps te behouden.

[ Voor 13% gewijzigd door Lip op 06-02-2016 04:09 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Wacht even, doe dan een upgrade van video kaart. Ondanks dat de CPU 6 jaar oud is, zijn de 9xx en 8xx i7's gewoon nog beesten qua cpu. Misschien niet in Benchmarks maar gewoon hele goede processoren die heel goed mee kunnen. Je eventuele nieuwe GPU kan je dan gewoon meenemen naar een nieuw systeem.

Overigens, loopt je meer tegen de limiet aan van je GPU dan je CPU. Wanneer je GPU meer kan verwerken, meet memory heeft dan krijgt je CPU het een stuk rustiger. Je volgende bottleneck zal dan waarschijnlijk memory worden. En dan kan je desnoods alsnog upgraden.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Verwijderd

Wim-Bart schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 04:51:
Wacht even, doe dan een upgrade van video kaart. Ondanks dat de CPU 6 jaar oud is, zijn de 9xx en 8xx i7's gewoon nog beesten qua cpu.
Beesten zou ik het echt niet meer noemen. Ze komen in sommige situaties nog wel mee. Ga je er een moderne processor naast zetten, dan zie je echter het verschil. Het nieuwe spul is vaak twee keer zo snel - of zelfs meer.

Zie bijvoorbeeld hier.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2016 05:07 ]

• Wim-Bart

Wim-Bart

Verwijderd schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 04:59:
[...]

Beesten zou ik het echt niet meer noemen. Ze komen in sommige situaties nog wel mee. Ga je er een moderne processor naast zetten, dan zie je echter het verschil. Het nieuwe spul is vaak twee keer zo snel - of zelfs meer.

Zie bijvoorbeeld hier.
Vind het verschil niet zo groot, ja op sommige zaken is het gewoon sneller, maar dat wil niet zeggen dat de 920 traag is. Het is dat mijn MB kapot was gegaan, anders was ik zelf nooit van dat platform afgestapt omdat het verschil niet noemenswaardig is in gebruik en gaming experience. Zeker op resoluties van 1080p.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Verwijderd

Wim-Bart schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 05:18:
Vind het verschil niet zo groot, ja op sommige zaken is het gewoon sneller, maar dat wil niet zeggen dat de 920 traag is. Het is dat mijn MB kapot was gegaan, anders was ik zelf nooit van dat platform afgestapt omdat het verschil niet noemenswaardig is in gebruik en gaming experience. Zeker op resoluties van 1080p.
Het kleinste verschil in die benchmarks is 150%, het grootste 233%. Maar weinig mensen noemen dat verschil niet zo groot.

• Wim-Bart

Wim-Bart

Verwijderd schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 05:36:
[...]

Het kleinste verschil in die benchmarks is 150%, het grootste 233%. Maar weinig mensen noemen dat verschil niet zo groot.
Dat is een kwestie van interpretatie en hoe je de percentages berekend. Maar hij is wel snel, maar wanneer je de 920 vergelijkt, moet je dus ook de langzaamste uit de skylake serie vergelijken want de 920 is ook de langzaamste uit de 920,930,950 serie.

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Nee, ik vind dat je de adviesverkoopprijs bij introductie als uitgangspunt moet nemen. Om die reden kan je Intel Core i7-4790K Boxed prima vergelijken met de Intel Core i7 920.

Edit : Wat kocht je toen voor €300 en wat koop je daar nu voor, en hoeveel ga je er mee vooruit?

[ Voor 22% gewijzigd door Lip op 06-02-2016 07:24 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Verwijderd

Wim-Bart schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 07:00:
Dat is een kwestie van interpretatie en hoe je de percentages berekend. Maar hij is wel snel, maar wanneer je de 920 vergelijkt, moet je dus ook de langzaamste uit de skylake serie vergelijken want de 920 is ook de langzaamste uit de 920,930,950 serie.
Het is geen kwestie van interpretatie. Het ding is oud. Modern spul is aanzienlijk sneller. Het verschil is groot, of heel erg groot. Kies zelf maar, maar het verschil is en blijft aanzienlijk. Over de percentages hoeven we ook geen discussie te voeren, dat kan je gewoon uitrekenen.

De 920 is gewoon een verouderde processor, hoe je het ook wendt of keert. Koop je iets courants, wordt het oude beestje vierkant voorbij gelopen, welk model je ook pakt. Zelfs als je een overclockte 965 (aanzienlijk sneller dan de 920) tegenover een stock 6700K zet is het verschil significant.

Daarnaast, TS vraagt ook helemaal niet om één of andere theoretische vergelijking, hij wil er nu moderne spellen mee spelen. Als je maar hard genoeg je best doet valt er vast wel een vergelijking te verzinnen waarbij de oude chip het niet aflegt, maar dat verandert niets aan de feiten. Nieuw spul is sneller, en flink ook.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2016 07:55 ]

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:15
Ik heb zojuist even BF4 gespeeld en mijn CPU en GPU loads gelogd.
CPU load schommelt tijdens het spelen tussen 70 en 80%.
GPU load is continue 100%.
Settings in BF4 staan dan op Ultra en 1920 x 1200, dit zorgt voor FPS van rond de 50.

Zou ik met mijn 6 jaar oude i7 920 @ 3,8Ghz nog één keertje een videokaart upgrade kunnen doen die zinvol is?
Je kunt het gewoon proberen, je percentages laten zien dat er nog wel wat rek in je cpu zit (tov een 7950, ok). Als het niet bevalt kan je als nog je systeem upgraden. Denk wel dat een nieuwe cpu een stuk(je) sneller is dan je huidige maar alleen jij kunt bepalen of je je 920 nog snel genoeg vindt

[ Voor 11% gewijzigd door Rrob op 06-02-2016 13:26 ]

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 15:21

Twarp

just grin...

Als je wil weten of je CPU de bottleneck is, zet dan threads uit en/of minder cores, dan zie je pas waar je bottleneck zit. Dropt je framerate enorm dan is je CPU de boosdoener anders is de GPU de veroorzaker.

Mijn vermoeden is dat het gewoon je GPU is, i7 cpu's zijn over het algemeen stevig genoeg om niet vol te lopen. Het een en ander hangt ook van de game/applicatie af.

Ter info een jijpijp filmpje; YouTube: Bottlenecking! How to bottleneck a video card.

Meh ...

Verwijderd

Dat valt inmiddels ook niet meer te zeggen, daarvoor gaat de naam i7 al te lang mee.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:19
Ligt natuurlijk helemaal aan de games, BF is doorgaans prima multithreaded en dan kan die i7 echt nog wel even mee, zeker op 4GHz.
Op die snelheid kan hij zich nog prima meten met een FX8350, en die is ook nog niet helemaal afgeschreven.
Games zoals Total War draaien wel aanzienlijk beter op een recente intel processor.

[ Voor 21% gewijzigd door mitsumark op 07-02-2016 12:58 ]

Pagina: 1