Verwijderd

Topicstarter
is er iemand hier die weet waarom er zoiets als geloof is uit gevonden en door wie? is het ontworpen om mensen bang te maken of om mensen regels op te legen en de heilige boeken staat er waarheden in of is het allemaal maar een beetje slap geouwehoer ik bedoel onbewust creeert iedereen een groep dat zijn meestal mensen waar men zich op zijn gemak voelt mou moet ik zeggen dat ikzelf 2 keer in mijn leven in een kerk ben geweest en ik persoonlijk me daar niet op mijn gemak voel en ik vind het ook niet leuk dat er regels op gelegt worden door wie dan ook maar ja soms zijn ze noodzakelijk a;s iemand hier meer oever weet hoor ik het graag

Vriendelijke groet
Fritzz

Verwijderd

Een geloof (ergens in) bestaat al zolang als de mens bestaat...
De eerste mens had geen/ of nauwelijks wetenschappelijke kennis en dan is een geloof al snel geboren......

Verwijderd

Topicstarter
ja maar waarom als je weinig wetenschappelijke kennis heb dan vertouw je dus op de kennis van andere is dit dan een menselijke afwijking of zie ik het te zwart wit

Verwijderd

De Franse socioloog Emile Durkheim heeft een interessante visie op het geloof, die o.a. wordt uiteengezet in zijn werk Les formes elementaires de la vie religiuese; le systeme totemique en Australie (1912).

Durkheim stelt dat religie een aantal functies heeft:
1. Sociaal bindende functie, door samen te geloven, dat schept een band.
2. Cognitieve functie. Geloven geven op eenvoudige, heldere en toegankelijke wijze antwoord op allerlei vragen die de mensheid bezig houden (sexualiteit, goed vs kwaad, leven & dood, etc). Durkheim ziet de wetenschap echter als meer geschikt voor deze functie dan het geloof, maar stelt ook dat het geloof de cognitieve functie pas zal verliezen als de wetenschap ook een antwoord heeft op de vraag die alle wetenschappers vrezen; Waarom zijn we op aarde?

Dit is een beknopte weergaven van een klein deel van het oeuvre van Durkheim en doet geen recht aan het geheel. Ook de socioloog Comte heeft uitspraken gedaan over geloof. Er zullen ongetwijfeld godsdienstsociologen zijn die andere visies hebben op het geheel ...

Verwijderd

Wat is wetenschap: (in het kort) beschrijven van de wereld om ons heen....
Geloof doet in principe hetzelfde. Geloof stamt al uit vroege tijden en heeft een aardige evolutie meegemaakt van natuur-krachten tot goden to 1 god.... (weer in het kort)
De mensen gebruikten het eerst om de werkelijkheid ermee te verklaren. Dingen die niet te verklaren waren met de gewoonlijke kennis konden verklaard worden met Geloof (het is God's wil).......
Andere mensen gebruiken geloof omdat het ze kracht geeft, ze zijn zelf onzeker en hebben in een Geloof kracht gevonden en andere mensen die hetzelfde denken
En weer anderen gebruiken het Geloof om anderen mee te onderdrukken (Taliban, Iran, Heksenjacht in de Middeleeuwen etc etc.)

Dit is volgens mij de reden waarom Religie bestaat...... (Ben zelf wetenschapper iig probeer het te zijn)
Ik heb geen Religie nodig want ik probeer op een andere manier de werkelijkheid te beschrijven en dat bevalt me veel beter....

Maar iedereen moet doen wat ie zelf wilt zolang je mij er maar niet mee lastig valt (Jehova's getuigen)

Verwijderd

De eerste geloven hingen sterk samen met de natuur: de mens probeerde de natuurverschijnselen om zich heen te verklaren en verzon dat de zon en de sterren goden waren etc..

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-01 09:52

DeX

Hoop

Om mensen van hun zorgen af te halen hebben ze besloten hun leven's in iets te zetten dat niet bewezen is. Een "god" dus. Dit spraken de mensen erg aan omdat ze eindelijk iets hadden dat boven hun stond. Een beetje toezicht houden.
Hoop hield de mensen aan het werk en zorgde voor gehechtheid in de gemeenschappen. samen naar kerk. samen bidden etc. We doen zoveel voor "god" en wat krijgen we ervoor terug?
Mensen die terminaal ziek worden begginnen weestal in "god" te geloven. Om hun hoop te geven op het hiernamaals en hoop om te overleven.

Peace.

Verwijderd

Ik geloof zelf niet in god omdat ik denk dat je zelf controle hebt over je leven, want wat is het nut om de heledag aan iemand te weiden waarvan je nieteens weet of hij bestaat?

• Unicorn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04-2024

Unicorn

rogue soeper

Ik heb wel eens gelezen dat er een "God spot" bestaat, een gedeelte van de hersenen dat religieuze ervaringen kan opwekken. Zou het kunnen dat religie (gedeeltelijk) een fysiologisch verschijnsel is?

Verwijderd

Topicstarter
ik zelf ben ook niet gelovig maar dat van die god spot heb ik ook gehoort zou het ook niet kunnen dat mensen geloven omdat er andere zijn die dat ook doen de mens is eenmaal een kudde dier

kijk maar naar het rc5-64 project een begint velen volgen een stopt velen volgen

Verwijderd

Misschien stel je de vraag verkeerd.
Het gaat niet over het "waarom geloof is uitgevonden" ofzo.

Ik denk dat je dan nooit iets van geloof begrepen heb, en met deze gedachtengang krijg je ook geen bevredigend antwoord. Je wil namelijk een rationele verklaring voor iets irrationeeels.

Ergens huist een topic van geloof vs. wetenschap. Daar zijn we tot dezelfde conclusie gekomen.

Als je jezelf de vraag stelt "Wat is geloof", dan kom je denk verder dan als je vraagt "Waarom is geloof". Al moet je geen bevredigend antwoord verwachten als je als enige grond hiervoor herhaalbare wetenschappelijke bewijzen accepteert.

Verwijderd

Op donderdag 21 juni 2001 16:01 schreef Fritzz het volgende:
is er iemand hier die weet waarom er zoiets als geloof is uit gevonden en door wie? is het ontworpen om mensen bang te maken of om mensen regels op te legen en de heilige boeken staat er waarheden in of is het allemaal maar een beetje slap geouwehoer ik bedoel onbewust creeert iedereen een groep dat zijn meestal mensen waar men zich op zijn gemak voelt mou moet ik zeggen dat ikzelf 2 keer in mijn leven in een kerk ben geweest en ik persoonlijk me daar niet op mijn gemak voel en ik vind het ook niet leuk dat er regels op gelegt worden door wie dan ook maar ja soms zijn ze noodzakelijk a;s iemand hier meer oever weet hoor ik het graag

Vriendelijke groet
Fritzz
Sorry hoor. Het spijt me dat ik je moet teleurstellen, maar het geloof is niet uitgevonden. Het is gewoon zo dat velen onder ons nog niet gelofen. Maar ja, ik ben aan het einde niet degene die over hun gaat oordelen.

• Unicorn

Unicorn

rogue soeper

Maar ja, ik ben aan het einde niet degene die over hun gaat oordelen.
Ik kan me best voorstellen dat mensen gaan geloven omdat ze moe (of bang) worden van die voortdurende dreigementen...

Verwijderd

Hoe heeft er ooit een religie kunnen ontstaan over een goede en wijze God in dit 'slechte' heelal? Het schouwspel van het heelal kan nooit de grondslag van religie zijn geweest. Onze voorouders kunnen nooit zo dwaas zijn geweest dat ze lieflijke illusies hadden over een God, terwijl zij ook het lijden om zich heen zagen. Godsgeloof moet uit een andere bron zijn ontsproten....

• Unicorn

Unicorn

rogue soeper

Onze voorouders kunnen nooit zo dwaas zijn geweest dat ze lieflijke illusies hadden over een God, terwijl zij ook het lijden om zich heen zagen.
Misschien hebben ze toen juist goden bedacht omdat het zo'n zooitje was. :?

(En zo ontzettend liefelijk waren die goden nu ook weer niet...)

Verwijderd

Wetenschap is toch ook een geloof? Of heb ik het nu mis?

• chrisstructor
  • Laatst online: 01-02-2020

chrisstructor

Employ your more evil being

geloof veroorzaakt oorlog
(zie israel)
oorlog = wapens
wapens = groei economie
daarom dus geloof

There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't

Verwijderd

Op donderdag 21 juni 2001 23:15 schreef chrisstructor het volgende:
geloof veroorzaakt oorlog
(zie israel)
oorlog = wapens
wapens = groei economie
daarom dus geloof
Wetenschap veroorzaakt naar mijn mening ook oorlog
(zie hitlers genen theorie)

edit:

geloof wordt er alleen maar bijgetrokken omdat men zo de meeste aanhangers kan krijgen om die oorlog te voeren

Verwijderd

> Wetenschap is toch ook een geloof? Of heb ik het nu mis?

De wetenschap doet er juist alles aan om met bewijzen te komen. Dan hoeft er niet geloofd te worden, maar dan is er als het ware sprake van een universele waarheid. Dit is natuurlijk het meest tastbare bij de natuurwetenschappen, waar de natuurwetten zijn opgesteld. Daar hoef je niet in te geloven (bijv zwaartekracht), dat is zo. Een geloof is een niet bewezen verschijnsel, en daarin verschilt een geloof van de wetenschap. Wel proberen zowel de wetenschap als het geloof antwoorden te vinden op vragen. Tevens kunnen wetenschap en geloof goed samen gaan.

Als je het wat filosofischer bekijkt kan je discussieren over waarheid, etc, maar dat is denk ik interessant voor een andere thread.

Verwijderd

Of er ís gewoon een god... Simpele verklaring, ik weet het zelf ook niet, maar dit kan toch allemaal moeilijk toeval zijn? Jullie kunnen allemaal wel een verklaring proberen te vinden waarom iemand het geloof heeft uitgevonden, maar het kan ook gewoon een zo zeker iets zijn als suiker zoet is(diepzinnig?, misschien wel).

Ik weet niet wat het is. Zelf vader die dominee is, beetje van het geloof afgestapt, maar toch blijf ik het altijd verdedigen. Misschien een tikkie wat altijd zal blijven...

• MrMartinH
  • Laatst online: 29-07-2024
Ik denk dat er geloof bestaat omdat een mens iets moet hebben waar ze zich aan vast kunnen grijpen. Iets waar ze op terug kunnen vallen. IEts waardoor ze zich veilig voelen.

Bv, sommige (misschien ook wel alle)Cristenen geloven dat God hen alles vergeeft, hetgeen ze een veilig gevoel geeft.

Ikzelf geloof niet.
Waarom niet?
Heel simpel.

Als er idd een God is, dan laat hij daar vrij weinig van merken. Mij is geleerd dat God geen kwaad wil in de wereld, en dat iedereen gelijk moet zijn. Nou daar laat hij dan vrij weinig van merken. Want hoeveel geweld is er wel niet in de wereld?

En ook als er een Satan zou zijn. Dan laat ook hij hier vrij weinig van merken. Wou hij niet de wereld veroveren en al het goede weg hebben? Nou blijkbaar lukt het ons duiveltje niet helemaal dan, want voor het zover is dat iedereen elkaar haat moet er nog heel wat gebeuren.

Signature

Verwijderd

ik ben van mening dat mensen in een god geloven omdat men gewoon graag ergens in wilt geloven en het idee wilt hebben dat ze niet voor niks leven...

mensen hebben graag een leider en het liefst eentje (wat menselijk gezien niet bestaat) die altijd het juiste doet en alleen maar liefde is.

of er ook werkelijk een god is of niet kan ik niet zeggen, tis alleen beetje dubieus...maar moet eerlijk zeggen dat ik het wel hoop...teminste, vind het idee vrij saai dat ik over jaartje of 50 a 60 gewoonweg niet meer besta voor niemand meer en er niks anders is dan lekker lonely wegrotten onder een bosje tulpen :).

• Unicorn

Unicorn

rogue soeper

Reggaeman:
Wetenschap is toch ook een geloof? Of heb ik het nu mis?
Ligt er aan wat je onder een geloof verstaat. In de wetenschap worden wel een paar aannames gemaakt, dingen die we dus gewoon geloven, zoals bijvoorbeeld "een natuurwet die vandaag geldig is, is morgen ook geldig" en "een natuurwet die hier geldig is, is ook daar geldig".

Maar vaak wordt er met geloof een religie bedoeld, en hierbij is het kenmerk dat er een intelligente en bovennatuurlijke entiteit aanbeden wordt. Dit is in de wetenschap niet zo.
Wetenschap veroorzaakt naar mijn mening ook oorlog
(zie hitlers genen theorie)
Daar was weinig wetenschappelijks aan.

Rampheerde:
Jullie kunnen allemaal wel een verklaring proberen te vinden waarom iemand het geloof heeft uitgevonden, maar het kan ook gewoon een zo zeker iets zijn als suiker zoet is(diepzinnig?, misschien wel).
Zit je alleen nog met de vraag welk geloof we "het" geloof gaan noemen. En dus alsnog met 362 andere geloven die we dan als verzonnen moeten beschouwen.

Verwijderd

vind het idee vrij saai dat ik over jaartje of 50 a 60 gewoonweg niet meer besta voor niemand meer en er niks anders is dan lekker lonely wegrotten onder een bosje tulpen :).
Dat maakt het leven toch zo mooi dat je moet genieten!!! Ik vind dat mensen teveel leven omdat ze "moeten", maar het is toch geweldig dat je van alle dingen in het leven mag genieten. Waarom zou je gaan geloven in iets of iemand waar je nooit achter komt of het waar is? Ik zou er niet goed van worden. Maar goed andere mensen worden er weer gelukkig van. Maar dan moeten ze niet van mij verwachten dat ik ook ga bidden bij bv het eten. Ik was bij mij vriendin thuis en daar bidden ze altijd voor en na het eten. Dan bedanken ze God voor de heerlijke maaltijd, maar dan heb ik zoiets van ik moet die moeder bedanken voor de maaltijd.
Maar ik hield mijn mond maar anders werd de sfeer zo irritant. Ik respecteer de mensen die geloven, maar ik merk vaak dat mensen mijn mening niet respecteren en ik denk vaak dat dat komt omdat ze stiekum denken dat ik toch gelijk heb. Maar dat vind ik jammer dat ze mij niet in mijn waarde laten. Ze voelen zich meestal meer (in mijn omgeving). Ik ben ook maar een mens!

Verwijderd

Geloof is ontstaan doordat mensen veel dingen die gebeurden niet konden verklaren. dus als er een hogere macht was zou het te verklaren zijn.

• Blaise
  • Niet online
Daarom zijn er nu steeds meer atheïsten?!
Pagina: 1