Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonasDeMoor
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-12-2022
Vraag

Goedenavond,

Ik heb enkele dagen geleden samen met mijn vader mijn computer geüpgraded. De volgende componenten zijn veranderd:
  • Moederbord: ASUS Sabertooth 990 FX --> MSI Z97 Gaming 5
  • Processor: AMD FX-8150 --> Intel i5 4690K @ 3.5 GHz
  • Processorkoeler: NZXT Kraken X31
  • RAM: 8 GB DDR3 --> 16 GB DDR3
  • Voeding: Corsair AX860i --> EVGA SuperNova g2 850 (vorige was defect)
(Op het einde van deze post bevinden zich de complete specificaties)

Mijn videokaart - een ASUS GTX 970 STRIX 4 GB OC - heb ik meegenomen in mijn nieuwe build.
Alleen is nu het probleem dat de temperatuur van de GPU nogal hoog geworden is.

Vroeger bereikte de kaart een maximumtemperatuur van ongeveer 70°C; nu wordt de kaart bij elke game of benchmark onmiddellijk 80°C. Bij de Windows 7 Prestatie Index behaalde ik zelfs 93°C.

Nu vroeg ik me af of deze temperaturen normaal zijn. De kaart draait door deze temperatuur nagenoeg constant op 80% fan speed, en dat maakt behoorlijk wat lawaai.

Ik heb niet gesleuteld aan de kaart of CPU (overklokken, fan profiles,...).

Onderaan bevinden zich de specificaties van mijn oude computer en van mijn huidige, nieuwe computer.

Vraag gerust als er meer informatie zou nodig zijn.

Alvast bedankt :)

Specificaties

Vorige Build
- CPU : AMD FX-8150 @ 3.6 GHz (niet overclocked)
- CPU Koeler: CoolerMaster HyperEvo 212
- GPU: ASUS GTX 970 STRIX (Factory overclocked)
- RAM: 8 GB DDR3 1333Mhz Dual-Channel RAM
- Moederbord: ASUS Sabertooth 990FX (First Generation)
- PSU: Corsair AX 860i
- Case: Antec Twelve Hundred V3
- SSD: Samsung 840 EVO (Windows-drive)
- HDD1: Seagate Barracuda 3TB (Data drive)
- HDD2: WD 500 GB (Back-up drive voor SSD)

Huidige Build
- CPU : Intel i5 4690k @ 3.5 GHz (niet overclocked)
- CPU Koeler: NZXT Kraken X31 AIO Water Cooler
- GPU: ASUS GTX 970 STRIX (Factory overclocked)
- RAM: 16 GB DDR 1600 Mhz Dual Channel RAM
- Moederbord: MSI Z97 Gaming 5
- PSU: EVGA SUperNova G2 850 Watt
- Case: Antec Twelve Hundred V3
- SSD: Samsung 840 EVO (Windows-drive)
- HDD1: Seagate Barracuda 3TB (Data drive)
- HDD2: WD 500 GB (Backup drive voor SSD)

[ Voor 1% gewijzigd door JonasDeMoor op 05-02-2016 22:04 . Reden: Typo's ; Extra informatie over overklokken bijgevoegd ]

Beste antwoord (via JonasDeMoor op 05-02-2016 23:47)

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Ik zou die fan en radiator aan de achterkant omwisselen qua plaats. Die radiator is een warmte bron natuurlijk waar de kaart kast van heeft, verder is de fan die warmte lucht bij de kaart weg kan halen van de kaart helemaal boven in verplaatst. Dus de kaart krijgt het als het dus lekker warm. Als ik het zo zie op de foto dan.

Wat voor koeling zit er als intake voorin de kast?

[ Voor 7% gewijzigd door freaky35 op 05-02-2016 22:51 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Ik denk dat het komt door de cpu, de i5 is (een stuk) sneller (single core prestaties) dan je oude fx. Hierdoor zal de 970 zijn volledige kracht kunnen laten zien, en dat kost meer stroom en dus krijg je meer warmte :) .

Overigens is ie niet te warm, een gpu mag 90 graden worden zonder problemen (nog hoger mag ook, ik meen tot 95 graden).

Verkeerd gelezen, ik dacht tijdens het gamen, maar idd, 93 graden en dat op 80% load, hmm. Heb je de drivers al opnieuw geïnstalleerd?? (Lijkt me raar, maar goed). Wat heb je zelf al geprobeerd??

[ Voor 44% gewijzigd door pwillemske op 05-02-2016 22:26 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Wat heb je precies qua koeling verandert?, heb je een foto van de binnenkant van de kast?

Lijkt me dat er misschien dan toch wat mis met de airflow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
pwillemske schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 22:22:
Ik denk dat het komt door de cpu, de i5 is (een stuk) sneller (single core prestaties) dan je oude fx. Hierdoor zal de 970 zijn volledige kracht kunnen laten zien, en dat kost meer stroom en dus krijg je meer warmte :) .
Deze kaart hoort niet zo warm te worden.
De 970 strix die ik heb gehad werd niet warmer als 70 full load . Als je b.v nu ook een b.v een 144hz scherm zou hebben, dan zou ik het wel begrijpen, want dan moet de kaart wel veel harder werken( wel meer warmte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
freaky35 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 22:27:
[...]

Deze kaart hoort niet zo warm te worden.
De 970 strix die ik heb gehad werd niet warmer als 70 full load . Als je b.v nu ook een b.v een 144hz scherm zou hebben, dan zou ik het wel begrijpen, want dan moet de kaart wel veel harder werken( wel meer warmte).
Ja klopt, had verkeerd gelezen (zie edit van vorige post).

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-08 13:13
Hoe zit die nieuwe CPU koeler in je systeem ik denk dat je de fan verkeerd om hebt zitten waardoor je nu de warmte in je kast blaast. De kant waar het logo staat is de kant waar de lucht opgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonasDeMoor
MichaelvD2203 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 22:31:
Hoe zit die nieuwe CPU koeler in je systeem ik denk dat je de fan verkeerd om hebt zitten waardoor je nu de warmte in je kast blaast. De kant waar het logo staat is de kant waar de lucht opgaat.
De fan zit tussen de buitenkant van de kast en de radiator gemonteerd en inhaleert de lucht van buiten de kast in de radiator van de CPU koeler.

Hier zijn foto's van mijn kast (op OneDrive): http://1drv.ms/1nMSOHk

[ Voor 0% gewijzigd door JonasDeMoor op 05-02-2016 22:36 . Reden: Typfout ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Ik zou die fan en radiator aan de achterkant omwisselen qua plaats. Die radiator is een warmte bron natuurlijk waar de kaart kast van heeft, verder is de fan die warmte lucht bij de kaart weg kan halen van de kaart helemaal boven in verplaatst. Dus de kaart krijgt het als het dus lekker warm. Als ik het zo zie op de foto dan.

Wat voor koeling zit er als intake voorin de kast?

[ Voor 7% gewijzigd door freaky35 op 05-02-2016 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
freaky35 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 22:44:
Goed gezien. De Kaart kan ze warmte niet kwijt omdat de fan die normaal gesproken zorgt voor afvoer van de GPU's warmte nu bezet is door de intake van de CPU koeler. Waardoor er ook een extra luchtstroom de kast ingaat waardoor de top fan z'n werk ook niet kan doen.

Is er eventueel ook nog plek voor de CPU koeler in de voorkant van de kast ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonasDeMoor
freaky35 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 22:44:
Ik denk dat dit ook het beste zou zijn. Het probleem is dat de radiator niet past op de achterkant van de kast : de gaten komen niet overeen. Dus de fan eerst en dan pas de radiator is met deze kast de enige optie. Of ik moet een nieuwe kast kopen.

Ik had al gedacht om de fan in push te zetten i.p.v. pull, zodat de lucht langs de achterkant uit de radiator wordt geblazen. Ik weet niet of dit een goede oplossing zou zijn, aangezien ik niet echt superveel weet over radiators e.d.

EDIT: Ik weet niet of er nog plaats is aan de voorkant van de kast; daar zitten namelijk allemaal HDD bays. Weet niet of de radiator daarin zou passen.

[ Voor 7% gewijzigd door JonasDeMoor op 05-02-2016 22:54 . Reden: Antwoord op reply MichaelvD2203 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
JonasDeMoor schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 22:52:
[...]

Ik denk dat dit ook het beste zou zijn. Het probleem is dat de radiator niet past op de achterkant van de kast : de gaten komen niet overeen. Dus de fan eerst en dan pas de radiator is met deze kast de enige optie. Of ik moet een nieuwe kast kopen.

Ik had al gedacht om de fan in push te zetten i.p.v. pull, zodat de lucht langs de achterkant uit de radiator wordt geblazen. Ik weet niet of dit een goede oplossing zou zijn, aangezien ik niet echt superveel weet over radiators e.d.

EDIT: Ik weet niet of er nog plaats is aan de voorkant van de kast; daar zitten namelijk allemaal HDD bays. Weet niet of de radiator daarin zou passen.
Het lastig in deze kast. Omdat de radiator zo laag zit zit je GPU ook in het 2e pci slot en krijg nu ook amper tot geen airflow onder de kaart (vanaf voor in de kast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Er zal wat voor nodig zijn,maar er zijn mensen die de radiator zowel voorin of bovenin,of zelfs achterop de kast aan de buitenkant(!) hebben gemonteerd.Het vraagt wel tweaken van de kast.

Je kan ook de top fan eruit halen en de radiator boven plaatsen.Deze kast(ik heb deze toevallig ook gehad) heeft genoeg koelings mogelijkheden dus dat de top fan eruit is,is niet zo'n punt,de warmte stijgt omhoog dus de Radiator zit op een prima plek.Ver weg van de videokaart :)

[ Voor 3% gewijzigd door freaky35 op 05-02-2016 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonasDeMoor
MichaelvD2203 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 23:03:
[...]

Het lastig in deze kast. Omdat de radiator zo laag zit zit je GPU ook in het 2e pci slot en krijg nu ook amper tot geen airflow onder de kaart (vanaf voor in de kast).
Ik heb ook al gemerkt dat waterkoeling en deze kast een niet zo goede combinatie is. Ik had misschien toch bij luchtkoeling moeten blijven. Ik zit eraan te denken om me opnieuw een HyperEVO 212 aan te schaffen: mijn oude HyperEVO zit namelijk in de computer van mijn broertje :P

Het is zonde van het geld en natuurlijk ook dat de rest van mijn systeem - behalve de CPU - door deze waterkoeler niet genoeg airflow krijgt.
freaky35 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 23:09:
Er zal wat voor nodig zijn,maar er zijn mensen die de radiator zowel voorin of bovenin,of zelfs achterop de kast aan de buitenkant(!) hebben gemonteerd.Het vraagt wel tweaken van de kast.

Je kan ook de top fan eruit halen en de radiator boven plaatsen.Deze kast(ik heb deze toevallig ook gehad) heeft genoeg koelings mogelijkheden dus dat de top fan eruit is,is niet zo'n punt,de warmte stijgt omhoog dus de Radiator zit op een prima plek.Ver weg van de videokaart :)
Dit is misschien het proberen waard :) De radiator bovenaan monteren is denk ik dan de beste keuze. Waar zou de fan dan moeten gemonteerd worden? Naar buiten of naar binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
JonasDeMoor schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 23:17:

Dit is misschien het proberen waard :) De radiator bovenaan monteren is denk ik dan de beste keuze. Waar zou de fan dan moeten gemonteerd worden? Naar buiten of naar binnen?
Je wilt de airflow niet verstoren dus ik zou hem dan na buiten laten blazen. Als je nog ergens een 120mm fan over hebt kan je die aan de andere kant plaatsen (dus 2 fans die naar boven blazen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonasDeMoor
MichaelvD2203 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 23:20:
[...]

Je wilt de airflow niet verstoren dus ik zou hem dan na buiten laten blazen. Als je nog ergens een 120mm fan over hebt kan je die aan de andere kant plaatsen (dus 2 fans die naar boven blazen)
Ik denk dat ik het begrijp :) De top fan is groter dan een 120mm fan (ik geloof dat het een 200mm is). Ik heb eens gekeken, en ik weet niet echt hoe de radiator zou moeten vastgemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
JonasDeMoor schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 23:26:
[...]

Ik denk dat ik het begrijp :) De top fan is groter dan een 120mm fan (ik geloof dat het een 200mm is). Ik heb eens gekeken, en ik weet niet echt hoe de radiator zou moeten vastgemaakt worden.
Kwestie van fan eruit en kijken of er aansluitingen zitten voor een 120mm fan en dan zou je daar die Radiator kunnen plaatsen en dan zou de airflow in de kast een stuk beter moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonasDeMoor
MichaelvD2203 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 23:31:
[...]

Kwestie van fan eruit en kijken of er aansluitingen zitten voor een 120mm fan en dan zou je daar die Radiator kunnen plaatsen en dan zou de airflow in de kast een stuk beter moeten zijn
Bedankt voor je hulp, ik zal morgen eens kijken wat ik kan doen. Mocht het te moeilijk zijn om de radiator bovenaan te plaatsen, dan had ik gedacht om een 120mm dat ik hier nog ergens liggen heb aan de andere kant van de radiator te monteren. Zou dit ook helpen of juist helemaal niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
De bron is de radiator,die moet van die plaats weg,

Een fan zal zeker helpen om die radiator minder warm te krijgen.Dus ook minder warmte voor de videokaart.
Maar dan nog is het het beste als de radiator een andere plek krijgt,naar mijn mening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonasDeMoor
freaky35 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 23:40:
De bron is de radiator,die moet van die plaats weg,

Een fan zal zeker helpen om die radiator minder warm te krijgen.Dus ook minder warmte voor de videokaart.
Maar dan nog is het het beste als de radiator een andere plek krijgt,naar mijn mening
Het zou ideaal zijn mocht het mogelijk zijn om de radiator bovenaan te monteren. Het is een beetje een lastige kast op gebied van waterkoeling. In het slechtste geval koop ik opnieuw een Cooler Master Hyper 212 EVO. Wel een beetje zonde van het geld dan, maar in ieder geval beter dan slechte airflow :)

Iedereen hartelijk bedankt voor de hulp :) Ik heb het antwoord van freaky35 voorlopig als beste antwoord gemarkeerd.

Ik laat zeker en vast nog iets weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonasDeMoor
Dag iedereen, ik heb de oplossing gevonden: het is mij gelukt om de videokaart in het eerste PCIe slot te krijgen.

Nu draait de kaart Valley Benchmark met een maximumtemperatuur van 65°C.

Nogmaals bedankt iedereen voor de hulp :)
Pagina: 1