moederbord fsb 667 mhz met processor 800 mhz

Pagina: 1
Acties:
  • 473 views

Vraag

• draadje
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2025
Mijn vraag
...voor kennis met vaio laptop van sony. zit een t3400 processor in, zij heeft een t4300 processor van een vriend. sony heeft na diverse email gezegd geen ondersteuning meer te geven, zij maken geen vaio laptops meer. kan ook nergens vinden of dit moederbord uberhaupt die fsb 800 ondersteunt. wie weet meer?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...win7 word
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
... niets kunnen vinden, alleen geheugen is naar fsb 800 gegaan dit geeft geen probleem
zat eerst 667mhz in. :(

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:12

br00ky

Moderator Harde Waren
Het zou schelen als je in plaats van halve zinnen, complete zinnen zou typen, maar wat ik ervan begrijp, je wilt een laptop van een nieuwe cpu (snellere) voorzien?

Een cpu upgraden van een laptop werkt vaker niet dan wel. Er zijn zoveel factoren die meespelen, dat het eerder roulette is dan een onderbouwde keus. Waarom wil je dit eigenlijk? Voor een sneller systeem? Dan is een SSD de enige zinnige upgrade.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:30

nelizmastr

Goed wies kapot

Welke chipset en socket? Socket M gaat maar tot 667FSB, dus dan ben je beperkt tot 667FSB. Heeft niks met Sony te maken.

Met de nieuwste BIOS kunnen de meeste processors er wel op.

[ Voor 20% gewijzigd door nelizmastr op 05-02-2016 22:03 ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• draadje
nelizmastr schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 22:03:
Welke chipset en socket? Socket M gaat maar tot 667FSB, dus dan ben je beperkt tot 667FSB. Heeft niks met Sony te maken.

Met de nieuwste BIOS kunnen de meeste processors er wel op.

socket p

Verwijderd

In plaats van halve zinnen geen zinnen.......duidelijk. Vreemd draadje dit.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Sowieso als ik goed kijk op ark.intel dan hebben we 't over een PGA478 en een PPGA478, en hoewel die op elkaar lijken zijn ze NIET pincompatible.

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Kijk gewoon eens op Google welke processoren zijn geleverd in dat model (beetje slim zoeken, bijv. notebookcheck). Dan weet je zeker welke processors erop kunnen. Als het idd socket P is, dan zullen er sowieso 800Mhz FSB chips in kunnen. Dan is de snelste een T7800.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:41
Mij lijkt het een hopeloze/nutteloze actie.

We weten niet wat voor laptop het precies is, dus ik kijk even in de glazen bol.

Waarschijnlijk ondersteunt de chipset in de laptop alleen maar 667 MHz. Dat was namelijk heel vaak in de versies met pentiums. Dan draait de nieuwe processor dus op 10.5 x 166= 1,75 GHz. Je zit nu op 2,0. Sowieso als de andere processor wel zou werken, zit je op 2,1 GHz.

Dan is het nog de vraag of je bios het ondersteunt en je daadwerkelijk de bussnelheid kunt instellen.

TL:DR te veel werk/onzekerheden voor nauwelijks meer performance.

Verwijderd

br00ky schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 22:02:
Het zou schelen als je in plaats van halve zinnen, complete zinnen zou typen, maar wat ik ervan begrijp, je wilt een laptop van een nieuwe cpu (snellere) voorzien?
Dan begrijp je meer dan ik, ik snap er werkelijk geen barst van...... :?

• draadje
nelizmastr schreef op zondag 07 februari 2016 @ 11:08:
Kijk gewoon eens op Google welke processoren zijn geleverd in dat model (beetje slim zoeken, bijv. notebookcheck). Dan weet je zeker welke processors erop kunnen. Als het idd socket P is, dan zullen er sowieso 800Mhz FSB chips in kunnen. Dan is de snelste een T7800.
niets te vinden bij nootebookcheck

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

draadje schreef op zondag 07 februari 2016 @ 18:44:
[...]

niets te vinden bij nootebookcheck
Als je de conclusies van de medetweakers hierboven had bekeken zou je weten dat het dus sowieso zinloos is om een processor upgrade te doen als er een 667FSB limiet op blijkt te zitten. Met 800FSB kan je tot een T7800 welke wel goed meekan als je er een SSD'tje in drukt, maar een racemonster zal het niet worden.

• draadje
hallo het is een p478 socket. er kan en de t3400 in en de t4300.in . verschil zit in het fsb. 667 versus 800mhz

de bios is vanaf 2010 niet meer te updaten .dus geen nw versie meer verschenen.

de vraag is dus ,is de t4300 compatible met de bios van 2010! waar dus nu de t3400 in zit.

ik moet dus uitvinden of intel die processor of in dit geval sony ook beschikbaar heeft gemaakt voor dat moederbord. en dat is juist de crux! sony vertikt het omdat mede te delen.of weten het niet!!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:14

Nemesizz

Untouchable

Ga er maar vanuit dat er geen support voor is.

Ten eerste: zelden dat een laptop extra CPU support krijgt via een BIOS update (vaak is het een heel klein lijstje met supported CPU's, alles wat daarna is uitgekomen word niet support).

Ten tweede: verschil tussen 65nm en 45nm, en de daar bijbehorende voltages, bij desktop borden was de support tussen 65nm en 45nm al niet gegarandeerd (sommige desktop borden konden het wel, vele anderen niet), bij laptops kun je zoiets dus al vergeten qua support. Zelfde met het FSB verschil.

Ten derde: volgens mij worden CPU upgrades nooit officieel support bij laptops, en dan gaat een OEM er ook geen informatie over uitgeven. Bij heel veel OEM's is het ook zo "Wil je sneller? koop de duurdere variant" (nu gaat dat bij Sony lastig omdat die gestopt zijn met laptops maken, maar zo gaat het wel).

En kan zo nog wel doorgaan denk ik.

Ik schat de kans dat die upgrade gaat lukken nihil in, en ondanks dat de socket evenveel pins kan hebben, wil niet zeggen dat de pin-out (waar welke pin voor dient) hetzelfde is.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
Je kan er alleen maar achter komen door het te proberen, maar ik ben het eens met de rest en ik acht de kans dat het werkt vrij klein.

Dat de sony helpdesk je hiermee niet kan helpen is niet zo gek. Buiten dat ze geen laptops maken hebben de klantenservice medewerkers niet dusdanige inzicht in de werking van het systeem. Een groepje engineers hebben een moederbord ontworpen met bijbehorende bios ondersteuning. Dergelijke info is niet van belang voor klantenservice/verkopers etc. Dus die hebben ze niet. Misschien had het technisch wel gekund, maar is de mogelijkheid niet ingebouwd. Dat kan zijn omdat het niet getest is, dan gaan ze er geen garantie op geven.

Om diezelfde reden gaat een klantenservice niet helpen met dergelijke aanpassingen. Als het toch niet blijkt te werken (om wat voor reden dan ook) krijgen ze een boze klant aan de telefoon

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TS, nog los van je bijna niet te begrijpen taalgebruik het hoeft niet literair te zijn, maar leesbaar is toch echt noodzakelijk als je hulp wilt presteer je het om na vier posts van jou en nog meer van anderen waarin dringend om informatie gevraagd wordt nog steeds niet exact aan te geven om welk laptop het hier exact gaat. Wat verwacht je dan van ons? Dat we magisch met glazen bol die info kunnen raden en dan jouw vraag over welk CPU er in dat specifieke laptop kan kunnen beantwoorden :?

Nee dus.

Met zo'n zwakke topicstart gevolgd door niets doen aan kritiek van anderen kunnen we gewoonweg niets met dit topic en heeft het geen zin. Ik sluit het.

Voor de volgende keer:
Het algemeen beleid #quickstart
Dat ik iemand die hier al 14 jaar rondloopt daar nog naar moet verwijzen...

Dus:
- een duidelijk leesbare topicstart
- volledige info, op z'n minst exacte hardware waar het over gaat
- als mensen inhoudelijke vragen stellen, geef dan de gevraagde info

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.