Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:44
Mijn vraag

Ik heb een ASUS P8Z68-V, waarmee ik niet in de BIOS kom. Als ik het bord aanzet duurt het ongeveer 10 seconden voordat hij überhaupt beeld geeft, in deze tijd brand het CPU_LED lampje constant. Vervolgens krijg ik het ASUS logo (kort), en daarna krijg ik het volgende scherm:

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/11t5t9d.jpg

"Please enter the setup to recover BIOS settings the data in the EC or EC flash might be corrupted".

Vervolgens sluit hij inderdaad na 15 seconden af. De BIOS is de meest recente versie (3603).

Ik denk dat het probleem ligt bij een corrupte BIOS chip, maar dat weet ik niet zeker. Als het zo zou zijn dan wil ik kijken of ik zelf de BIOS chip kan vervangen (op YT staat een filmpje waarin dit redelijk makkelijk te doen is, soldeerwerk komt geen eens van pas).

Mijn vraag is of iemand dit al eens eerder heeft gehad en wat de mogelijke oplossingen zijn.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Mobo: ASUS P8Z68-V
Processor: Intel Core i7 3770
Geheugen: Corsair CMV4GX3M1A1333C9
Voeding: OCZ ModXStream Pro 500W

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

1. CMOS reset
2. Opstarten zonder BIOS batterij (in de hoop dat hij vervolgens naar default zou gaan).
3. RAM op de verschillende sloten geprobeerd.

V&A advertenties

Beste antwoord (via Koen179 op 10-02-2016 11:05)

• MrBigfield
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-04 16:20
Mocht het allemaal niet lukken kan je eventueel de bios chip verwisselen. (Deze zijn verwisselbaar). Je kan ze bijvoorbeeld op eBay vinden.
http://www.ebay.com/sch/i...nkw=P8Z68-V+bios&_sacat=0

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcfreak1997
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-05 02:37
je bios is corrupt geraakt je moet hem opnieuw flashen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcfreak1997

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
Probleem is dat ik niet in de bios kom, dus kan ik hem niet flashen... Bedankt voor je reactie!

V&A advertenties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcfreak1997
probeer is de cmos jumper te verwijderen. ik bedoel dan dit using the clear cmos jumper did the trick

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Heb je een CD/DVD-speler en de bijgeleverde moederbord CD?
Mij staat bij dat ASUS deze gebruikt voor recovery, simpelweg door ermee te booten.

Kom je btw. helemaal niet verder in de BIOS?
Je kan ook een USB aanmaken, met FAT32 als FS geloof ik.
Volgensmij moet je dan de laatste BIOS erop zetten met een speciale naam/extensie.

[ Voor 5% gewijzigd door HollowGamer op 05-02-2016 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
HollowGamer schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 23:39:
Heb je een CD/DVD-speler en de bijgeleverde moederbord CD?
Mij staat bij dat ASUS deze gebruikt voor recovery, simpelweg door ermee te booten.

Kom je btw. helemaal niet verder in de BIOS?
Je kan ook een USB aanmaken, met FAT32 als FS geloof ik.
Volgensmij moet je dan de laatste BIOS erop zetten met een speciale naam/extensie.
Bedankt voor je reactie francoism, ik heb een CD/DVD speler en de cd van het moederbord, dus ik ga dit morgen even proberen.

Ik kom inderdaad niet in de BIOS, ik kom wel bij het ASUS bootlogo maar daarna springt hij gelijk over op het scherm wat ik in de startpost heb toegevoegd. Ik ga proberen om de BIOS op een USB te zetten, echter denk ik niet dat hij hem dan direct pakt bij het booten aangezien ik dit niet kan instellen.

V&A advertenties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Koen179 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 23:55:
[...]

Bedankt voor je reactie francoism, ik heb een CD/DVD speler en de cd van het moederbord, dus ik ga dit morgen even proberen.

Ik kom inderdaad niet in de BIOS, ik kom wel bij het ASUS bootlogo maar daarna springt hij gelijk over op het scherm wat ik in de startpost heb toegevoegd. Ik ga proberen om de BIOS op een USB te zetten, echter denk ik niet dat hij hem dan direct pakt bij het booten aangezien ik dit niet kan instellen.
Weet inmiddels weer hoe dit proces heet: Crashfree BIOS
De bootvolgorde zou niets moeten uitmaken omdat er al is geconstateerd dat er iets mis is met de huidige, en zal direct moeten zoeken naar de USB of CD en vervolgens EZFlash moeten starten.

Lees en zoek even goed, volgensmij moet je de BIOS file renamen naar iets anders, tenminste zoiets staat me bij. :9

Suc6. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
ALT+F2 voor BIOS flash. CMOS reset kan ook helpen als met data settings bedoeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
Ik heb beide opties geprobeerd, maar het lukt me niet om de BIOS te flashen (USB wordt wel herkend maar ALT + F2 geeft geen reactie). Moederbord CD heeft helaas ook geen effect.

V&A advertenties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
CMOS reset gedaan? ASUS gebeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
CMOS reset heb ik al meerdere keren geprobeerd, ASUS heb ik nog geen contact mee opgenomen. Ik heb geen garantie meer, dus ik weet niet wat zij dan nog kunnen doen?

V&A advertenties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Koen179 schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 01:18:
CMOS reset heb ik al meerdere keren geprobeerd, ASUS heb ik nog geen contact mee opgenomen. Ik heb geen garantie meer, dus ik weet niet wat zij dan nog kunnen doen?
Heb je de volgende links al geprobeerd:
https://www.asus.com/nl/support/faq/1012219/
http://forum.fok.nl/topic/1409169/2/25
http://www.tomshardware.c...fatal-error-system-halted
http://www.tomshardware.c...1-30-corrupted-bios-flash
https://rog.asus.com/foru...-flash-might-be-corrupted (alles goed ingestoken?)

Hier staat ook dat de USB kleiner moet zijn dan 8GB, gebruik ook geen USB 3.0 poort.
Je zou nergens op hoeven te drukken, het proces zou vanzelf moeten gaan.
Zie nu ook staan dat je de BIOS soms moet renamen naar je moederbord.

In CMOS reset uitvoeren is btw. nog niet zo heel eenvoudig.
Even de batterij eruit halen werkt in de meeste gevallen niet.
Je moet echt de jumper omzetten, vervolgens 10~ sec. wachten, en weer terugplaatsen.

[ Voor 6% gewijzigd door HollowGamer op 06-02-2016 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
Dank voor de input, ik heb alle linkjes nogmaals gelezen (meeste had ik al gelezen en geprobeerd).

Ik heb een USB van 4GB in een USB 2.0 poort gedaan, met de recentste BIOS (3603). Ik heb het bestand ge-renamed, heb je een link waar dit beschreven staat misschien?

De CMOS reset heb ik inderdaad op de manier zoals je beschrijft uitgevoerd, helaas zonder resultaat.

Ik ga ASUS een mail sturen, aangezien de telefonische helpdesk alleen tijdens kantooruren open is.

V&A advertenties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Koen179 schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 12:51:
Dank voor de input, ik heb alle linkjes nogmaals gelezen (meeste had ik al gelezen en geprobeerd).

Ik heb een USB van 4GB in een USB 2.0 poort gedaan, met de recentste BIOS (3603). Ik heb het bestand ge-renamed, heb je een link waar dit beschreven staat misschien?

De CMOS reset heb ik inderdaad op de manier zoals je beschrijft uitgevoerd, helaas zonder resultaat.

Ik ga ASUS een mail sturen, aangezien de telefonische helpdesk alleen tijdens kantooruren open is.
4e link: "Then rename the bios file to A8N32SLI.ROM."
Je zou kunnen kijken hoe de ROM staat op de CD en deze naam vervolgens geven aan de file op de USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
Ik ga het proberen en zal het resultaat terugkoppelen hier. Bedankt!

V&A advertenties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
Een mede-tweaker gaat de BIOS opnieuw flashen, in de hoop dat hij het daarna weer doet. Ik laat het nog even weten hier!

V&A advertenties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MrBigfield
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-04 16:20
Mocht het allemaal niet lukken kan je eventueel de bios chip verwisselen. (Deze zijn verwisselbaar). Je kan ze bijvoorbeeld op eBay vinden.
http://www.ebay.com/sch/i...nkw=P8Z68-V+bios&_sacat=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
Thanks voor je reactie, dat is inderdaad mijn laatste hoop dan. Ik kijk eerst of het flashen van de bios heeft geholpen, en dan kan ik kijken of het nog rendabel is om een nieuwe bios erin te zetten. Ik zag dat je ze ook via een Duitse webshop kon kopen, dan heb ik hem sneller in huis ;)

V&A advertenties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
Helaas heeft het flashen van de BIOS niet geholpen, ik kwam in eerste instantie met moeite in de BIOS na de eerste keer booten, maar mijn muis en toetsenbord werkte niet dus startte ik hem opnieuw op. Sindsdien kwam dezelfde melding als in mijn OP. Misschien dat de BIOS chip vervangen moet worden, maar ik vraag me af of dit het probleem gaat oplossen, aangezien hij ook erg traag opstart (CPU led lampje blijft circa 10 seconden branden voor hij verder gaat).

V&A advertenties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11:02
Ik had voorheen een P8Z68-V PRO. Ik was bezig met overklokken. Todat hij crashte op een instabiele memory overclock. Heb na een paar keer resetten hem weer tot leven gekregen.
Echter kreeg ik deze melding ook. Cmos rest bracht mijn bios niet terug naar de juiste manier van starten.
Uit eindelijk heb ik een andere cpu gemonteerd en toen kwam hij weer tot leven met de melding dat hij een nieuwe cpu gevonden had en dat ik via F1 de bios in moest.

Misschien te proberen als je een cpu hebt liggen.

[ Voor 15% gewijzigd door Chris96 op 15-02-2016 17:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 263284

Koen179 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 15:57:
Helaas heeft het flashen van de BIOS niet geholpen, ik kwam in eerste instantie met moeite in de BIOS na de eerste keer booten, maar mijn muis en toetsenbord werkte niet dus startte ik hem opnieuw op. Sindsdien kwam dezelfde melding als in mijn OP. Misschien dat de BIOS chip vervangen moet worden, maar ik vraag me af of dit het probleem gaat oplossen, aangezien hij ook erg traag opstart (CPU led lampje blijft circa 10 seconden branden voor hij verder gaat).
Mocht je toevallig een andere voeding hebben liggen probeer dat dan nog even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
Nog even een update, ik had een nieuwe BIOS chip gekocht via eBay. Jammer genoeg heeft ook dit niet geholpen. De eerste keer booten kwam ik in de BIOS, maar kort daarna liep hij vast en moest ik hem uitzetten. Vervolgens kwam dezelfde foutmelding die ik hiervoor had weer terug tijdens het booten.

V&A advertenties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexus6-007
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-08-2023
Andere combinatie al geprobeerd, Andere processor,Ander geheugen, voeding enz. moederbord kaal
zonder kast getest ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
Ja, van alles al geprobeerd. Ik heb hem als defect kunnen verkopen aan een andere Tweaker, hopelijk heeft hij er nog wat aan :)

V&A advertenties

Pagina: 1