Game PC + custom water- of luchtkoeling

Pagina: 1
Acties:

• K1LL3RB33
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-11 01:53
Ik ben van plan om uiterlijk mei / juni over een nieuw systeem te beschikken zodat met mijn huidige Windows 7 Ultimate licentie nog gratis kan upgraden naar Windows 10 Pro.
Hierdoor kan ik weer zo'n EUR 100,- besparen want ik was toch van plan om dit jaar een nieuwe pc aan te schaffen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ga het nieuwe systeem met name gebruiken voor gamen.
Daarnaast ga ik het gebruiken voor foto bewerken met Photoshop en Lightroom.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het systeem mag rond de 1000 - 1200 euro kosten.
Assembleren doe ik zelf.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb voor mezelf besloten om de volgende onderdelen mee te nemen naar mijn nieuwe systeem (deze staan ook niet meer in het overzicht van mijn huidige systeem):
  • Samsung 840 Pro SSD
  • Club3D 7950 Royalking 3Gb (deze wil ik op het einde van het jaar vervangen i.v.m. nieuwe releases en om kosten te spreiden)
  • 1x Samsung F1 Spinpoint 640Gb HDD
  • Asus Xonar DSX
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb het volgende in de wenslijst geselecteerd.
Dit was bedoeld voor een prijsindicatie en daarmee liggen bijv. voeding, geheugen, etc. nog niet exact vast.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Tray€ 251,56€ 251,56
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII RANGER€ 180,80€ 180,80
1WD Purple WDxxPURX, 3TB€ 106,-€ 106,-
1Phanteks Enthoo Pro M Acrylic Window Edition€ 82,50€ 82,50
1Corsair Air Series SP120 High Static Pressure Witte led (Twin pack), 120mm€ 22,72€ 22,72
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 100,95€ 100,95
1Corsair RM550x€ 92,95€ 92,95
1Samsung 950 Pro 256GB€ 181,95€ 181,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.019,43

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen specifieke voorkeuren maar heb zeer goede ervaringen met Intel, Asus, Corsair, Coolermaster en Samsung.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Heb niet veel eisen met betrekking tot energieverbruik.
Wat betreft grootte is een midi-tower toch wel het grootst toelaatbare.
Geluidsniveau stoor ik me niet zo heel erg aan maar mag wel wat lager zijn dan bij mijn huidige systeem.

Ga je overklokken?
Ja, ga overklokken maar niet tot de allerlaatste MHz.

Wat verwacht je van ons?[i]
Op dit moment heb ik onderstaand systeem (zie eerste onderstaande overzicht) en tijdens het zoeken naar nieuwe hardware weet ik eigenlijk niet goed wat nou het verstandigste zou zijn om te doen (compleet nieuw systeem vs huidige systeem upgraden).
Ik word in feite een beetje gek van alle mogelijkheden die door mijn hoofd gaan en de mooie spullen die ik tegen kom. 8)7 |:(

#ProductPrijsSubtotaal
1Core i7 920 (4.02Ghz @ 1.35v) (3836A875)----
1Asus P6T-Deluxe----
2640Gb Samsung F1 Spinpoint (2 x 640Gb in RAID 0)----
1Cooler Master CM690----
1Zalman ZM-MFC1 Plus (Zwart)€ 32,95€ 32,95
5Scythe S-Flex SFF21F, 120mm€ 0,-€ 0,-
1Corsair TR3X6G1600C8D (1700Mhz @ 8-8-8-24-1T)----
1Samsung optical drive----
1Zalman 850W----
1D-Tek Fuzion v1, Thermochill 120.2, Swiftech MCP 655, EK reservoir, XSPC black tubing, Bitspower fit----
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 32,95

Ik gebruik momenteel een verbouwde CM690 mk1 kast met custom waterkoeling maar ik weet niet goed of ik die kast en custom waterkoel onderdelen wil houden.
Ik hoop dat ik met jullie advies tot de juiste keuze kan komen.

Gezien mijn wensen heb ik in mijn optiek nu grofstoffelijk een 4-tal opies (zal hieronder naar mijn idee de voor- en nadelen opsommen per optie):
  1. Huidige systeem verkopen (excl. bovengenoemde delen) en volledig nieuw systeem aanschaffen (incl. bovengenoemde delen) met waterkoeling
  2. Huidige systeem verkopen (excl. bovengenoemde delen) en volledig nieuw systeem aanschaffen (incl. bovengenoemde delen) met luchtkoeling
  3. Nieuwe systeemkast en hardware kopen en bestaande waterkoel spullen overzetten
  4. Huidige systeemkast gebruiken incl. waterkoeling setup en alleen CPU, mobo en RAM vervangen
Optie 1
Ik zou mijn huidige systeem kunnen verkopen excl. de bovengenoemde onderdelen. In principe is het systeem dan direct bruikbaar wanneer er een videokaart in gezet wordt.
Maar wat zou dat systeem nog opbrengen incl. alle custom waterkoeling hardware?
Bij het aanschaffen van een volledig nieuw systeem incl. waterkoeling zou ik dan waarschijnlijk een AIO waterkoel set kiezen (bijv. swiftech h220 x2 prestige of swiftech h320 x2 prestige).

Voordelen:
- Opbrengst oude systeem bijleggen bij nieuwe systeem
- Volledig nieuwe hardware (o.a. voeding / USB 3.0 / M.2 slot / SATA-600)
- Modernere kast met goed kabelmanagement
- Goed overklokbaar met waterkoeling

Nadelen:
- Hogere kosten door aanschaffen volledig nieuw systeem
- Wanneer ik nieuwe waterkoeling wil moet ik compleet nieuwe onderdelen of AIO kopen (= extra kosten)

Optie 2
Lijkt op optie 1 alleen zou ik voor het nieuwe systeem dan geen waterkoeling maar luchtkoeling aanschaffen (bijv. Mugen 4).
De Phantek die ik nu gekozen heb is wel voorbereid voor het installeren van AIO en custom waterkoeling sets.
Dus in de toekomst zou dat altijd nog een optie kunnen zijn.
Ik heb echter geen idee hoe goed je een i5-6600K kan overklokken op luchtkoeling en over wat voor temps je het dan hebt?
Ik heb ook begrepen dat een zware luchtkoeler slechte gevolgen kan hebben op een 1151 socket en de stress die het geeft op je mobo. Is dat correct?

Voordelen:
- Opbrengst oude systeem bijleggen bij nieuwe systeem
- Phantek biedt mogelijkheid tot waterkoeling in de toekomst

Nadelen:
- Hogere kosten door aanschaffen volledig nieuw systeem
- Zware luchtkoeler slecht effect op 1151 socket vanwege gewicht
- Slechter overklokbaar

Optie 3
Nog een keuze is om een nieuw systeem aan te schaffen (incl. spullen die ik van huidige systeem overneem) en daarbij mijn huidige waterkoeling spullen te gebruiken.
Echter zijn deze waterkoel spullen ook niet direct bruikbaar want Thermochill 120.2 radiator past niet zo maar in ieder systeemkast.
Waterkoelblokje moet wellicht vervangen worden i.v.m. compatibiliteit probleem LGA1366 bracket vs 1151 socket.

Voordelen:
- Waterkoeling

Nadelen:
- Hogere kosten i.v.m. aanschaf relatief veel nieuwe hardware
- Thermochill 120.2 radiator past niet in alle systeemkasten (waarschijnlijk ook niet in Phantek Enthoo Pro M, die ik nu gekozen heb)
- Waterkoel blokje zal waarschijnlijk vervangen moeten worden
- Gebruik 6 jaar oude pomp
- Huidige systeem niet zo maar meer verkoopbaar i.v.m. ontbreken koeling en gemodificeerde systeemkast

Optie 4
Ik zou ook mijn huidige kast kunnen gebruiken en alleen CPU, mobo en RAM kunnen vervangen.
Echter denk ik dat ik dan ook mijn waterkoelblokje moet vervangen want volgens mij past een LGA1366 bracket niet op een LGA1151 socket. Kan iemand dit bevestigen?

Voordelen:
- Veel lagere kosten i.v.m. onderdelen die hergebruikt worden
- Goed overklokbaar met waterkoeling
- Huidige CPU, mobo en RAM verkoopbaar of bruikbaar als vervanging voor huidige HTPC hardware

Nadelen:
- CM690 mk1 heeft geen USB 3.0 front aansluitingen
- Maak gebruik van 6 jaar oude hardware (m.n. voeding en pomp) en dus hogere kans op uitvallen
- Gat aanbrengen in mobo achterplaat want is nu niet aanwezig en dus lastig om CPU bracket te bereiken
- Kabelmanagement in CM690 niet optimaal

• K1LL3RB33
Zou iemand me kunnen vertellen wat mijn huidige systeem zoals in bovenstaande post vermeldt nog op zou kunnen leveren?
Voor foto's zie mijn inventaris.
Wellicht dat dat me al op weg helpt met keuzes af te strepen.

[ Voor 17% gewijzigd door K1LL3RB33 op 05-02-2016 22:29 ]

• lazershark
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-01 11:54
Tja, je huidige waterkoelingsysteem verkopen is misschien een goede optie als je het allemaal in 1 keer verkoopt dan. Maar ik heb geen idee hoeveel je nog kan krijgen van een tweedehands Custom Waterkoelingssysteem?

Ik heb de indruk dat mensen die zich willen bezighouden met custom waterkoeling het liever zelf van nul af aan opbouwen. En mensen die hier geen interesse in hebben willen niet te hoeven bezig zijn met onderhoud en mogelijke risicos van custom waterkoeling. Ik weet dus niet of hier een goede tweedehands markt voor is? Je krijgt er dan misschien relatief weinig voor.

Financieel lijkt het mij slimmer om zoveel mogelijk onderdelen van je huidige systeem te behouden, en enkel de relevante onderdelen te vervangen. Optie 3 of 4 dus.

Optie 4 is waarschijnlijk de goedkoopste en eenvoudigste / snelste. Ik weet niets over pompen, maar een voeding van 6 jaar oud is toch prima? En geen USB 3.0 vooraan... tja.. Ik sluit de meeste hardware toch achteraan aan, buiten af en toe een USB stickje? Niet de moeite om een hele nieuwe case voor te kopen lijkt me. Met het geld dat je bespaart kan je een betere GPU aanschaffen ofzo.

Just my 2 cents. Als budget geen rol speelt, of je wil gewoon verandering, kan je ook gewoon verkopen en alles nieuw kopen. Ik denk dat niemand deze keuze voor jou kan maken.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:51

br00ky

Moderator Harde Waren
Taxatie is niet toegestaan op het forum :).

• K1LL3RB33
br00ky schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 22:32:
[...]

[mbr]Taxatie is niet toegestaan op het forum :).[/]
Ok, sorry daarvoor. Moet ik die post verwijderen?