Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayyylias
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-07 17:03
Mijn vraag
ik heb een probleem met de Boolean Operator in blender

Relevante software en hardware die ik gebruik

Blender 2.76
Systeem
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3258 Boxed€ 69,90€ 69,90
1ASRock Z97 Anniversary€ 74,95€ 74,95
1Nvidia Quadro FX 1800€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 27,95€ 27,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 38,-€ 38,-
1Corsair VS350€ 0,-€ 0,-
1Intel 530 2,5" OEM 240GB€ 139,-€ 139,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 349,80

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
ik heb hier een video waarin ik het probleem laat zien

[YouTube: https://youtu.be/mFNjZrOB9u4]

wat er in het filmpje gebeurt/wat het probleem is:
als ik op een bepaald object een Boolean modifier toe pas sluit blender af zonder een melding te geven, andere modifiers op dit object zijn: Build en Solidify(volgens mij is dat alles) doordat ik geen melding krijg weet ik niet wat er gebeurt als blender afsluit.

[ Voor 5% gewijzigd door Ayyylias op 05-02-2016 18:01 ]

Beste antwoord (via Ayyylias op 05-02-2016 20:40)

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-07 14:57

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Dat is een probleem dat je wel vaker hebt met boolean acties, die moet je zo veel mogelijk vermijden.

• Als je mesh niet helemaal lekker in elkaar zit
• Als de normals van beide objecten niet lekker uit komen. Als de normals bij de case bijvoorbeeld naar binnen wijzen terwijl die van de cylinder naar buiten wijzen.
• Als je er vertices van beide objecten heel dicht op elkaar staan
• En nog eens tientallen andere oorzaken

Alle 3D pakketten hebben de neiging vast te lopen bij een boolean actie als er iets net niet helemaal lekker zit. En helemaal bij een simpele vorm als deze is een boolean helemaal niet nodig, dat gat kun je prima met de hand maken, en dan kun je ook gelijk de overige geometrie van die kast eens opschonen, want dat lijkt nergens op :P

Leer jezelf zo veel mogelijk aan om netjes te werken en je geometrie zo eenvoudig mogelijk op te zetten, dat scheelt een heleboel kopzorgen, maakt het proces leuker en makkelijker om p een later tijdstip aan te passen indien nodig.

De specs van je systeem doen hier ook niet terzake, elk systeem gaat bij dit soort dingen over zijn nek.

Onderstaande video geeft je een stel mogelijkheden om ronde gaten te maken met nette geometrie :)

[ Voor 4% gewijzigd door Spike_wolf op 05-02-2016 20:20 ]

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Het zou erg prettig zijn als je de vraag ook voor ons opschrijft, niet iedereen zit er op te wachten om naar een 3 minuten durend filmpje te kijken om er achter te komen wat je probleem is.

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayyylias
Spike_wolf schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 17:44:
Het zou erg prettig zijn als je de vraag ook voor ons opschrijft, niet iedereen zit er op te wachten om naar een 3 minuten durend filmpje te kijken om er achter te komen wat je probleem is.
heb de post aangepast

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Dat is een probleem dat je wel vaker hebt met boolean acties, die moet je zo veel mogelijk vermijden.

• Als de normals van beide objecten niet lekker uit komen. Als de normals bij de case bijvoorbeeld naar binnen wijzen terwijl die van de cylinder naar buiten wijzen.

Alle 3D pakketten hebben de neiging vast te lopen bij een boolean actie als er iets net niet helemaal lekker zit. En helemaal bij een simpele vorm als deze is een boolean helemaal niet nodig, dat gat kun je prima met de hand maken, en dan kun je ook gelijk de overige geometrie van die kast eens opschonen, want dat lijkt nergens op :P

Leer jezelf zo veel mogelijk aan om netjes te werken en je geometrie zo eenvoudig mogelijk op te zetten, dat scheelt een heleboel kopzorgen, maakt het proces leuker en makkelijker om p een later tijdstip aan te passen indien nodig.

De specs van je systeem doen hier ook niet terzake, elk systeem gaat bij dit soort dingen over zijn nek.

Onderstaande video geeft je een stel mogelijkheden om ronde gaten te maken met nette geometrie :)

[ Voor 4% gewijzigd door Spike_wolf op 05-02-2016 20:20 ]

Humankind… be both.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ayyylias
Spike_wolf schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 20:20:

[video]
verwacht dat mijn probleem te maken hat met dat ik een Build Modifier had gebruikt en daarna weer aan het knutselen ging met Boolean Operators, het probleem is dan ook opgelost ;), ik dacht mischien dat het hardware-software related was maar het werkt nu zoals ik het wil :)