Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welke laptops kunnen via USB-C opladen? 12"-14"

Pagina: 1
Acties:

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:05
Ik ben op zoek naar laptops die ik met 1 kabel kan aansluiten op een dockingstation. Het gaat om een klassituatie, waarbij docenten rouleren over klassen samen met hun laptops. Dan is het handig dat er niet zo'n groot oud dockingstation staat, maar 1-tje waarmee je met 1 kabel USB, ethernet, Video en stroom kunt doorvoeren die je op de laptop inplugt.
Er zijn propriëtaire oplossingen voor (ik heb zelf een Lenovo Yoga met een Lenovo plug), maar om wat toekomst-vaster te zijn lijkt me het gebruik van een standaard beter.

Ik begreep dat USB-C dit zou kunnen. USB-C is dan de plug, en Thunderbolt (3?) het protocol? Ik raak daar de weg kwijt, ook omdat er meerdere types USB-C zijn. Ik weet ook niet of je elke laptop met een USB-C poort ook daarmee kunt opladen?

Wat ga je met je laptop doen?
In VO klassituatie door docenten laten gebruiken. Ze moeten minimaal 4 jaar meegaan. Zie hieronder qua specs. Windows als OS.
Ik denk aan i5, minimaal 4GB ram en 128SSD. Grootte tussen 12"en 14". Hoe lichter hoe beter.

Wat is je budget?
Tussen €700 en €900. Goedkoper is beter, maar niet realistisch. Duurder is informatief om te weten, (Dell XPS bijvoorbeeld) maar die zullen het sowieso niet worden.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Voorkeur:
Dell, Lenovo. Ik sta open voor alle andere merken.

• aufbakanleitung
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-10 19:18
Dat Thunderbolt gebeuren vind ik ook nog een beetje wazig. Er is ook een Thunderbolt plug volgens mij, maar USB-C ondersteunt ook Thunderbolt; dit kun je dan herkennen aan het bliksemschichtje. De XPS 15 heeft sowieso een USB-C en kan daar ook door opladen; of dat (veel) langzamer is dan via de daarvoor bestemde plug weet ik niet.
Afbeeldingslocatie: https://cdn3.vox-cdn.com/thumbor/giP3xssU-wQT5qiyYzpVE2Z9SBw=/cdn0.vox-cdn.com/uploads/chorus_asset/file/4136772/VLS_8022.0.jpg
De Dell XPS 15 (2016)

Andere laptops met USB-C charging zijn Apple’s MacBook 12, Google’s new Pixel Chromebook en HP’s Spectre X2.

[ Voor 22% gewijzigd door aufbakanleitung op 11-02-2016 15:11 ]

• Viince1
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-08 20:31
Om het jargon uit te splitsen:
usb 3.0 (of 3.1 generatie 1) is het protocol wat gebruikt wordt bij een USB-verbinding.
USB-C is inderdaad de connector (kenmerkend eraan is dat er geen 'boven' en 'onder' zijn, de kabel kan er op beide manieren in).
Thunderbolt 3 is een ander protocol met hogere doorvoersnelheid wat ook kan opereren via usb-C type adapter.

Beide thunderbolt 3 en USB-c kunnen benut worden voor de doeleinden die jij benoemt. Helaas zijn er nog weinig laptops te vinden met USB-C en is thunderbolt 3 erg duur.
Ik volg deze ontwikkelingen al een tijd uit eigen interesse, maar ik ben bang dat we nog even geduld moeten hebben tot USB-C (of het duurdere thunderbolt 3) beschikbaar komt op meer laptops.

Volgens mij valt deAsus Zenbook UX3055 serie een paar tientjes boven je budget uit komt, maar wellicht zijn er goedkopere uitvoeringen.

• Liselotte111
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-05 19:08
aufbakanleitung schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 14:36:
De XPS 15 heeft sowieso een USB-C en kan daar ook door of dat (veel) langzamer is dan via de daarvoor bestemde plug weet ik niet.
De xps15 kan via usb-c opladen tot maximaal 90W, dit in tegenstelling tot de meegeleverde lader van 130W

[ Voor 3% gewijzigd door Liselotte111 op 13-02-2016 10:05 ]

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:24

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Een handig artikel hierover staat op hardware.info: Achtergrond: alles over USB 3.1, Type-C en Thunderbolt 3
Alle onderstaande informatie is afkomstig uit dit artikel. Als ik het goed begrepen heb, is het als volgt:

USB 3.1 is niet perse USB 3.1

USB 3.1 gen. 1 = USB 3.0
USB 3.1 gen. 2 = echte USB 3.1

USB Type-C kan zowel USB 3.0 (oftewel 3.1 gen. 1) zijn, als ook 3.1 (oftewel 3.1 gen. 2)
In de toekomst zullen we ook steeds meer Displayport- en Thunderboltaansluitingen zien die gebruik maken van de Type-C-aansluiting

Wat voor de TS van belang is:
USB Power Delivery zet de deur open voor diverse nieuwe gebruiksmodellen. Zo kun je dus je laptop opladen via USB, een toepassing die Apple al heeft ingebouwd in de genoemde MacBook. Samen met de verderop beschreven functionaliteit om naast USB ook Thunderbolt en DisplayPort over één Type-C kabel te loodsen, betekent dit dat je je laptop met één kabel op een docking station kunt aansluiten om alle vereiste verbindingen te maken. Intel demonstreerde dit al op haar meest recente Intel Developer Forum. Power Delivery maakt het ook mogelijk om je tablet veel sneller op te laden via je desktop en laptop. Bovendien kan dat twee kanten op werken: je kunt je tablet opladen vanaf je laptop, maar omgekeerd kan je indien nodig ook je tablet gebruiken om je laptop van extra stroom te voorzien.
Thunderbolt heeft een aantal voordelen die USB niet kan bieden. Allereerst zeer hoge snelheden: de Thunderbolt 2 standaard biedt tot 20 gigabit/s full-duplex, het dubbele van wat USB pas sinds kort met 3.1 mogelijk maakt. Daarnaast maakt de combinatie van data (PCI-Express) en beeld (DisplayPort) het mogelijk om een laptop met één kabel aan te sluiten op een dockingstation (al dan niet geïntegreerd in een monitor), van waaruit je alle verdere aansluitingen als netwerk, USB, etc. kunt bewerkstelligen. Het nadeel van Thunderbolt was (en is) dat de controllerchips en de kabels redelijk prijzig zijn. Geen wonder dat de standaard in de Apple-wereld, waar klanten niet op een euro meer of minder letten, een groot succes is, terwijl deze in de PC wereld in ieder geval tot nu toe weinig voet aan de grond heeft gekregen.
Thunderbolt 3 maakt ook gebruik van de Type-C aansluiting en dat is in dat geval ook daadwerkelijk een USB 3.1 gen. 2.

Apple en andere fabrikanten zetten vaak 3.1 in hun specs neer, omdat 3.0 zo genoemd mag worden. Met alleen een enkele aanduiding weet je dus eigenlijk niks. Pas als een fabrikant aangeeft dat de USB 3.1 aansluiting ook Thunderbolt ondersteunt, weet je dat je het over gen. 2 oftewel echte USB 3.1 hebt. Zo'n poort ondersteunt dan dus al die protocollen over 1 aansluiting. Op mijn Acer laptop beschik ik over 1 zo'n poort.

Wil je dus weten of een laptop of tablet al deze protocollen ondersteunt, dan voldoet het dus niet om naar de specs list te kijken. Vraag in dat geval de fabrikant, of check de handleiding.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Misschien niet helemaal waar TS om vraagt, welke andere oplossingen zouden eventueel nog kunnen? Bijvoorbeeld extra adapters die in elk lokaal liggen? Die adapters zou je, zeker als je er meerdere besteld, goedkoper kunnen krijgen. Je hebt dan ook meer keuze uit laptops (gewicht, etc.) en bent waarschijnlijk ook wat goedkoper uit.

Het probleem is dat USB-C nog niet helemaal klaar lijkt, tenminste in mijn ogen is het nog allemaal aan het veranderen. Zie o.a. de posts hierboven.

Nv.m.: lees dat ook andere dingen gevraagd worden dan enkel stroom. :/
Anyway, een DS lijkt mij gewoon de betere oplossing voor de komende jaren.

[ Voor 18% gewijzigd door HollowGamer op 13-02-2016 12:20 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je de optie van stroom laat vallen (welke nog niet veel voorkomend en dus proprietair en extra duur is) kun je met een aantal universele dockingstations ook uit te voeten. Sluit je op aan wat je wilt, doet keyboard, video, muis en usb via 1 kabeltje. Enige wat je nog nodig hebt is een stekker voor de voeding van het dock (dat heb je sowieso) en die van de laptop. In laptop heb je vervolgens de vrije keuze.

Bedenk trouwens ook even dat techneik vrij snel gaat. Proprietaire connector die geen succes worden worden vrij snel weer gedropt door de fabrikant wegens te duur om te maken. Sta je dan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik druk mijn Dell gewoon op zn dock, en op het dock zit LAN, USB, Displayport, VGA, DVI, en Power..?

of ik er nou bv 1 kabel in moet steken of hem op zn dock zetten waar de rest aan hangt?
en zo groot hoeft een dock niet te zijn :?

[ Voor 10% gewijzigd door SMSfreakie op 13-02-2016 13:02 ]

404 Signature not found

Pagina: 1