Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PCIe 16x M2 SSD adapter?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• poor Leno
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
(overleden)
Beste medetweakers,

Ik draai nu in volle tevredenheid mijn Samsung SM951 512GB M2 PCie SSD via een PCIe adapter op een Mac pro in een PCIe2.0 - 4x Adapter van Addonics :)

Ik zou echter graag een adapter met een 16x lane hebben.. Dus waar ik 4 van deze SSDs aan zou kunnen hangen..

Ik kan ze nergens vinden! Zijn ze er uberhaupt? Of gaan ze nog komen? Tot nu toe kan ik alleen max 4x vinden.. Iemand een idee?

Thnx!

Beste antwoord (via poor Leno op 06-02-2016 08:24)

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

klopt. elke m.2 krijgt zijn eigen 4x lanes.

Afbeeldingslocatie: http://www.storagereview.com/images/StorageReview-HP-ZTurbo-Quad-Pro.jpg

echter kan je om te booten er maar eentje gebruiken (voor OS) omdat NVME geen raid ondersteunt en de overige 3 kan je in (windows) raid plempen en zo een slordige 6GB/s aan data kan wegpompen.

echter is dat compleet zinloos aangezien een enkele SM951 of intel 750 ruimshoots een regulier systeem compleet verzadigd.

of je pakt deze: pricewatch: HP Z Turbo Drive Quad Pro PCIe SSD 2x512GB

die heeft al 2 512GB erin zitten.

[ Voor 33% gewijzigd door flippy op 05-02-2016 22:36 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Alle reacties

• flippy
  • Niet online

flippy

hp z turbo drive quad is wat je zoekt.

pricewatch: HP Z Turbo Drive Quad Pro PCIe SSD 2x256GB

[ Voor 90% gewijzigd door flippy op 05-02-2016 20:10 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Thnx maar juist niet dus..

Ik zooek een adapter waar ik mn 4x SM951 512GB (dus 2TB) in kan drukken die over de 16x bus gaat.. Nu heb ik er maar 1 op een 4x adapter kaart -O-

EDIT:

Hm wacht.. dat ding heeft 4 slots? En er zitten dus al 2x 256 GB in? Dus nog 2 slots over?

[ Voor 9% gewijzigd door poor Leno op 05-02-2016 21:31 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• flippy
  • Niet online

flippy

Afbeeldingslocatie: http://www.storagereview.com/images/StorageReview-HP-ZTurbo-Quad-Pro.jpg

echter kan je om te booten er maar eentje gebruiken (voor OS) omdat NVME geen raid ondersteunt en de overige 3 kan je in (windows) raid plempen en zo een slordige 6GB/s aan data kan wegpompen.

echter is dat compleet zinloos aangezien een enkele SM951 of intel 750 ruimshoots een regulier systeem compleet verzadigd.

[ Voor 33% gewijzigd door flippy op 05-02-2016 22:36 ]

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
flippy.nl schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 22:32:

[afbeelding]

Toevallig een idee welke M2 erin zitten? Van HP zelf? Zou je er andere merken in kunnen gooien?

T jammere is dat respectievelijk ongeveer 900 en 1350 euro voor 512 of 1 TB wel heel veel is, aangezien ik er dan nog zelf 2 moet bij prikken.. Dat maakt de kaart (leeg) ongeveer 700,-.. Terwijl een single 4x slechts 28,- was -O-

4x sm951 of 4x 950 Pro's van 512GB is ongeveer 1200..

Ik zou eigenlijk alleen de kaart los willen, zonder de al bijgevoegde kaartjes..

Booten hoeft er niet van trouwens, dit zouden puur werk/media schijven zijn :)

• flippy
  • Niet online

flippy

er zitten 2 samsung 950's in. dus dat is al 350 eurie in het stuk. volgens mij kan je hem op de site van hp ook leeg krijgen.

hoewel het leuk spul is blijf ik er van overtuigd dat 1 950 of 951 al meer is wat een bovengemiddeld systeem aankan. testen met een stapel intel 750's in 1 systeem laten dat ook zien. je kan de data wel overpompen naar ram maar daar stopt het ook, er is geen enkel ding in een systeem die een nvme drive aankan, zelfs 1 core van een cpu heeft daar al moeite mee. dus 4 van die dingen en je bent al 4 cores kwijt alleen maar met datatransmissie, laat staan het verwerken ervan.

waar zou je zoiets voor gebruiken?

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 06-02-2016 11:17 ]

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
flippy.nl schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 11:16:

waar zou je zoiets voor gebruiken?
Enorm grote film/videobestanden bewerken, dit zouden de werk/media schijven worden :)

Maar zo te zien is deze niet compatible met OSX.. En volgens internet zelfs HP bios locked..

[ Voor 16% gewijzigd door poor Leno op 06-02-2016 15:46 ]

• flippy
  • Niet online

flippy

meer van deze jongens heeft ook geen zin. je krijgt de 950/951 niet gemaxt met zulke workloads, laat staan 4 van die dingen.

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
flippy.nl schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 23:03:
meer van deze jongens heeft ook geen zin. je krijgt de 950/951 niet gemaxt met zulke workloads, laat staan 4 van die dingen.
Ik werk voor editing en colorgrading regelmatig met materiaal van Red camera's en Sony, meer dan 1 Gb/s bitrate, 600GB per uur of meer.. De projecten worden zo groot en worden realtime gelinked/bewerkt :) Daarom heb ik die doorvoer en ruimte nodig :)

Heb trouwens ook 2x 6-core Xeons die regelmatig gemaxxed worden :/

• flippy
  • Niet online

flippy

Een doorsnee nvme drive doet 24Gb/s per seconde dus dat is geen enkele bottleneck.
Doorgerekend is dat een slordige 8.5 petabyte (!) per uur.

Dus om realistisch te blijven: is staat leuk aan de bartafel maar in de praktijk ga je het niet merken.

Persoonlijk zou ik wel overstappen naar de intel 750 aangezien die veel stabieler is en geen last heeft van thermal throttling of dat de write speed na een paar minuten crashed door de hitte. Dat zou een veel verstandigere upgrade zijn in jou situatie.

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
flippy.nl schreef op zondag 07 februari 2016 @ 11:35:
Een doorsnee nvme drive doet 24Gb/s per seconde dus dat is geen enkele bottleneck.
Doorgerekend is dat een slordige 8.5 petabyte (!) per uur.

Dus om realistisch te blijven: is staat leuk aan de bartafel maar in de praktijk ga je het niet merken.

Persoonlijk zou ik wel overstappen naar de intel 750 aangezien die veel stabieler is en geen last heeft van thermal throttling of dat de write speed na een paar minuten crashed door de hitte. Dat zou een veel verstandigere upgrade zijn in jou situatie.
Eh.. hoe kom je aan die data? De read/write speeds liggen op ong 2GB/s.. Aangezien ik een oude Mac Pro heb omgebouwd, zit ik voorlopig vast aan PCIe 2.0 waar de max read/write op ong 1,5GB/s zit..

De SM951 die ik heb is AHCi btw, geen NVME.. (toen had OSX nog geen ondersteuning voor 3rd party NVME schijfjes, dat is pas sinds kort..)

Als ik bijvoorbeeld met 8 videolagen tegelijk werk en die realtime wil bewerken, dan zit die doorvoer gelijk vol..

• flippy
  • Niet online

flippy

je haalt gigabit en gigabyte door elkaar.

videostreams worden gemeten (net als je internetsnelheid ivm marketing) in mega/gigabit.
hardeschijf doorvoer word doorgaans gemeten in mega/gigabyte.

120MB/s (megabyte) staat grofweg gelijk aan 1Gb/s (gigabit)

een nvme schijf als de 951 en 750 kunnen 2.4GB/s (gigabyte) halen.

op 1080p prores (24fps, tv) zit je dan op een 225Mb/s (dat is slechts 25MB/s)
dan kan je dus practisch gezien 100 videostreams gelijk kunnen draaien voordat je een enkele nvme drive zou overbelasten. ik twijfel er erg aan dat een macje (zelfs zo'n dure dual xeon) dat niet gaat trekken.

de 250MB/s die jij stelt dat je voltrekt met een enkele stream (2.4GB/s / 8 ) zou dus stellen dat je 4k@60fps op prores422 met cinema instellingen werkt.

zelfs je gestelde 1Gb/s is een slordige 100MB/s, daar lust een NVME er 20+ van voordat je hem uitmaxt. ik denk eerder dat je xeon's het opgeven dan je opslag.

persoonlijk zou ik eerder je workflow licht aanpassen als je met zulke bestanden werkt en het van tevoren even (geautomatiseerd) transcoderen naar een schappelijker formaat (jpg2000 of mpeg2) voordat je eraan begint te werken. dan blijven de orginelen ook weg van je workflow en zit je niet met idioot grote bestanden te klooien. een verschil in beeldkwalitiet gaat je toch nergens vinden als je dat doet en het is voor jezelf veiliger (geen grote bestande dubbel opslaan) en voor de machine een stuk minder werk.

en een AHCI schijfje kan echt niet op tegen de NVME versie ervan. ;)

als je zo serieus bezig bent zou ik eerder een flinke workstation in elkaar zetten (kijk even naar de asus WS serie moederborden), de mac verkopen en voor minder geld een nog zwaardere "echte" workstation erneer zetten die wel deftig om kan gaan met nvme en ook 10gbit NIC's heeft zodat je beetje rap naar je NAS kan backuppen.

ik denk dat je dan sneller kan werken en ook een stuk veiliger dan zitten doormodderen op een systeem die het net-niet is.

[ Voor 20% gewijzigd door flippy op 07-02-2016 14:29 ]

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
flippy.nl schreef op zondag 07 februari 2016 @ 14:16:
je haalt gigabit en gigabyte door elkaar.

videostreams worden gemeten (net als je internetsnelheid ivm marketing) in mega/gigabit.
hardeschijf doorvoer word doorgaans gemeten in mega/gigabyte.

120MB/s (megabyte) staat grofweg gelijk aan 1Gb/s (gigabit)

een nvme schijf als de 951 en 750 kunnen 2.4GB/s (gigabyte) halen.

op 1080p prores (24fps, tv) zit je dan op een 225Mb/s (dat is slechts 25MB/s)
dan kan je dus practisch gezien 100 videostreams gelijk kunnen draaien voordat je een enkele nvme drive zou overbelasten. ik twijfel er erg aan dat een macje (zelfs zo'n dure dual xeon) dat niet gaat trekken.

de 250MB/s die jij stelt dat je voltrekt met een enkele stream (2.4GB/s / 8 ) zou dus stellen dat je 4k@60fps op prores422 met cinema instellingen werkt.

zelfs je gestelde 1Gb/s is een slordige 100MB/s, daar lust een NVME er 20+ van voordat je hem uitmaxt. ik denk eerder dat je xeon's het opgeven dan je opslag.

persoonlijk zou ik eerder je workflow licht aanpassen als je met zulke bestanden werkt en het van tevoren even (geautomatiseerd) transcoderen naar een schappelijker formaat (jpg2000 of mpeg2) voordat je eraan begint te werken. dan blijven de orginelen ook weg van je workflow en zit je niet met idioot grote bestanden te klooien. een verschil in beeldkwalitiet gaat je toch nergens vinden als je dat doet en het is voor jezelf veiliger (geen grote bestande dubbel opslaan) en voor de machine een stuk minder werk.

en een AHCI schijfje kan echt niet op tegen de NVME versie ervan. ;)

als je zo serieus bezig bent zou ik eerder een flinke workstation in elkaar zetten (kijk even naar de asus WS serie moederborden), de mac verkopen en voor minder geld een nog zwaardere "echte" workstation erneer zetten die wel deftig om kan gaan met nvme en ook 10gbit NIC's heeft zodat je beetje rap naar je NAS kan backuppen.

ik denk dat je dan sneller kan werken en ook een stuk veiliger dan zitten doormodderen op een systeem die het net-niet is.
Zo te lezen heb je er iig verstand van, gelukkig :)

Maar nee ik haal het niet door elkaar, alleen las ik jou kleine b als een grote B..
Ik ben me volledig bewust van t verschil hoor haha ;)

Mijn workflow is als volgt:

Ik krijg ruw materiaal (soms zelfs Sony F65 raw) dat wordt tegelijkertijd auto gekopieerd naar mijn werkschijf, backupschijven intern en extern. Als project klaar is, wordt de werkschijf weer geleegd.

Ik werk het liefst met de originele bestanden en daarom juist deze build. Ik werd helemaal gek van t transcoderen en met proxies werken, om vervolgens weer te relinken.

Ik roundtrip namelijk van AVID (edit) naar Resolve (professioneel grading op originele bestanden is een must) naar AVID voor evt correcties en weer naar Resolve voor evt. correcties en finishen.
Als hier proxywerk tussen zit is het een chaos. (Als je een beter idee hebt, dan hoor ik dat graag!)

Ik heb deze Mac gebouwd omdat ik juist niet meer het gekloot met Windows wil en tegen klanten moet vertellen dat er iets mis is gegaan omdat Windows de boel weer niet snapt omdat je een driver van iets hebt geupdated, waardoor je hele systeem ontregeld is.. Te vaak gehad helaas..

OSX is voor dit werk betrouwbaarder en stabieler.

Daarom dus de originele Mac. De trashcan is me veel te duur voor wat je krijgt en te beperkt. EN AMD :( (Nu een EVGA TitanX erin :) )

Mn 2x 6-core processoren zijn 3,5 GHz per core.. Dus niet single core Turbo.
Als jij mij voor een redelijke prijs een 2x6 of 12core 3,5 GHz (non turbo) kan tonen, dan ben ik zeker geinteresseerd! ;)

Deze build is slechts een fractie van de prijs die ik zou moeten betalen om het nieuwste van het nieuwste te hebben, en draait nu net zo hard mee ookal is het wat ouder, trust me, deze workstation is het juist net wel ;)

Uiteindelijk ging mijn vraag dan ook echter niet over de doorvoer van de SSD (of ie dat wel haalt of niet)
De 1,5 GB read/write die ik nu heb volstaat prima.
Het probleem is echter de grootte..

Daarom wil ik 4x512 op 1 kaart hangen aangezien ik slechts nog maar een 16x bus nog over heb..
Als er 2-3-4TB NVME M2 stickies zouden zijn, dan is er geen probleem en kon ik de 4x slot/pcie adapter blijven gebruiken :)

Dat NVME beter is dan AHCi dat is zeker. Daarom ben ik blij dat OSX het nu ook sinds kort voor 3rd parties ondersteunt.

Maar superbedankt voor je insight iig :)
(ik zal je nog PMmen over nog wat vraagjes)

• flippy
  • Niet online

flippy

in jou geval en gezien de snelheden zou ik eerder opten voor bijvoorbeeld een 2e hands raidcontroller van ebay en er een stapel goedkope SSD's aan hangen. goedkoper per gigabyte dan zitten te mieren met relatief dure nvme drives in jou geval.

zelfs een oude areca met sata2 doet 1.2GB/s op zijn sloffen met een paar ssd's. een viertal 512gb ssd's uit de pricewatch (geen triple level!) en een oude areca voor weinig en je hebt bijna net zo snelle opslag en je kan het meeverhuizen naar een nieuw systeem en het is met een paar muisklikken te upgraden met extra ssd's.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Helemaal gemist dit product, nice. Zou hij moeilijk doen in niet HP pc's en met niet HP ssd's? Ik kan niet zo snel vinden of je hem ook leeg kunt kopen? Ik lees over "bios lock" etc.

Al kan ik me voorstellen dat je op een gegeven moment ook wel andere fabrikanten krijgt met een degelijke pci-e 3.0 16 lane oplossing.. Of zijn die er al?

Oh DELL heeft ook al wat:

http://www.servethehome.c...-the-hp-z-turbo-quad-pro/

Wat ze daar aanhalen is dat de dell geen plx chip er op heeft zitten.. (en dat hij dus in een systeem met een plx chip moet). Zou die HP dat wel hebben? Hij past in de HP z440, het lijkt er op dat die dat iig niet intern heeft.. En de HP kaart is wel erg lang..

"bios locked"??

[ Voor 29% gewijzigd door maratropa op 05-03-2016 10:45 ]

specs

• flippy
  • Niet online

flippy

"vrije" adapters komen er wel aan. er is op diverse storage flora redelijk wat stennis over deze dingen en de vendor locking die erin zit. mensen zijn ook al bezig om de vendor locking van de HP af te krijgen. de dell is lastiger aangezien die gewoon hardware mist.
geef fabrikanten een paar maanden om een normale uit te brengen, de vraag is er immers.

het zal helemaal rap gaan als ze de vendor locking van de HP afkrijgen. dan zal HP ze niet meer aan kunnen slepen en zullen zo snel mogelijk andere fabrikanten erin willen springen om de boot niet te missen.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 05-03-2016 11:24 ]

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Is een Intel DC P3608 niets voor je?

gaat tot 4TB en sluit je direct via PCI-e aan. Wel prijzig..maar erg snel.

5000 MB/s read, 3000 write.
850000 iops

[ Voor 22% gewijzigd door Navi op 05-03-2016 15:50 ]

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:55
Volgens mij is de Amfeltec hetzelfde als de HP alleen dan zinder bios-lock.

http://amfeltec.com/produ...oard-for-m-2-ssd-modules/

En op MacRumors-forum zijn er meerdere die hiervan gebruik maken.

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
rippiedoos schreef op zondag 06 maart 2016 @ 08:46:

Oh wow, nou, zoiets bedoelde ik dus :D

• maratropa
  • Niet online
rippiedoos schreef op zondag 06 maart 2016 @ 08:46:

Nice en hier zie je ook duidelijk de PLX chip zitten.

"request a quote" maakt me wel wat huiverig voor de prijs... :P

Benchmarks

[ Voor 5% gewijzigd door maratropa op 06-03-2016 10:53 ]

specs

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
maratropa schreef op zondag 06 maart 2016 @ 10:51:
[...]

Nice en hier zie je ook duidelijk de PLX chip zitten.

"request a quote" maakt me wel wat huiverig voor de prijs... :P

Benchmarks
Haha ja heel duidelijk 8)7

Maar ik heb iig net een prijsopgave aangevraagd :)

• maratropa
  • Niet online
poor Leno schreef op zondag 06 maart 2016 @ 10:55:
[...]

Haha ja heel duidelijk 8)7

Maar ik heb iig net een prijsopgave aangevraagd :)
Less than $75 per drive port - that seems to be very reasonable.
zegt iemand hier

275 euro ofzo?..

Hier 400+ euro

[ Voor 12% gewijzigd door maratropa op 06-03-2016 11:02 ]

specs

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Zullen zien :D

Wel apart dat je voor een single 4x adapter 28,- betaalt en dan voor zo'n samengezet bordje plots 400? |:(

[ Voor 12% gewijzigd door poor Leno op 06-03-2016 11:04 ]

• maratropa
  • Niet online
Heb je er bij vermeld of je full height of half wilt, en of je een 16, 8 of 4x adapter wilt?

specs

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
maratropa schreef op zondag 06 maart 2016 @ 11:04:
[...]

Heb je er bij vermeld of je full height of half wilt, en of je een 16, 8 of 4x adapter wilt?
Oh nee.. ik dacht dat alles zelf te moduleren was? Als je de PDF bekijkt..

Dit heb ik van:
http://barefeats.com/hard210.html

"When it comes to the Mac Pro tower, the NVMe blades won't run any fastet than AHCI blades since the PCIe 2.0 x4 slots top out at 1500MB/s. Even in the case of the Squid card in the PCIe 2.0 x16 slot 2, each individual blade is limited to 1500MB/s. The 5900MB/s is achieved through multiplication via the PCIe switch.

Armed with the Amfeltec Squid PCI Express Carrier board with four Samsung M.2 SM951 AHCI flash blades and the ASUS GeForce GTX 980 Ti overclocked GPU, our 2010 Mac Pro tower has been transformed into a 'beastly hot rod.' All that's missing are the flames and exhaust pipes."

Dit gaat dus voor mij op. 1500 is genoeg. Alleen heb ik er ook nog een TitanX inhangen O-)

Maar hoe werkt die multiplication dan? Is dat een soort Raid-0?

[ Voor 61% gewijzigd door poor Leno op 06-03-2016 11:11 ]

• maratropa
  • Niet online
poor Leno schreef op zondag 06 maart 2016 @ 11:05:
[...]

Ik las op macrumors:
From my Amfeltec quote:

Please specify the size of the PCIe upstream adapter: x16, x8 or x4
Please specify the size of the PCIe bracket: full size or low profile
uit de specs (ze hebben het over "or")
PCIe Carrier board for M.2 SSD modules (M.2 key M)
x16, x8 or x4 PCI Express Adapter
full or half-height PCIe bracket

[ Voor 18% gewijzigd door maratropa op 06-03-2016 11:08 ]

specs

• maratropa
  • Niet online
poor Leno schreef op zondag 06 maart 2016 @ 11:05:
[...]

Dit heb ik van:
http://barefeats.com/hard210.html

"When it comes to the Mac Pro tower, the NVMe blades won't run any fastet than AHCI blades since the PCIe 2.0 x4 slots top out at 1500MB/s. Even in the case of the Squid card in the PCIe 2.0 x16 slot 2, each individual blade is limited to 1500MB/s. The 5900MB/s is achieved through multiplication via the PCIe switch.

Armed with the Amfeltec Squid PCI Express Carrier board with four Samsung M.2 SM951 AHCI flash blades and the ASUS GeForce GTX 980 Ti overclocked GPU, our 2010 Mac Pro tower has been transformed into a 'beastly hot rod.' All that's missing are the flames and exhaust pipes."

Dit gaat dus voor mij op. 1500 is genoeg. Alleen heb ik er ook nog een TitanX inhangen O-)

Maar hoe werkt die multiplication dan? Is dat een soort Raid-0?
om aan 1 pci-e slot 4 devices te hangen heb je een PLX chip nodig, dat grijze ding. Een soort port multiplier die zorgt dat je op deze manier alle pci-e devices kunt aanspreken. Ze worden ook gebruikt op pro of quad sli moederborden om meer lanes vrij te maken,. (het probleem met de DELL kaart is dus dat je die alleen op pro moederborden met een plx chip kunt gebruiken.)

Als jij deze kaart in een 16x slot stopt zorgt de PLX chip er voor dat elke ssd 4 lanes krijgt en dat je ze allemaal los in je OS ziet. Als je die 4 ssd's in software raid 0 zet haal je dus max doorvoer van 5GB ofzo.

Ik zie nu wel dat de kaart maar pci-e 2 is, geen 3.0 zoals de HP, das jammer. Als er dan ssd's komen die sneller zijn dan 2GB per sec is de kaart een bottleneck..

zoek je nog x5690's?

[ Voor 4% gewijzigd door maratropa op 06-03-2016 11:22 ]

specs

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
maratropa schreef op zondag 06 maart 2016 @ 11:18:
[...]

om aan 1 pci-e slot 4 devices te hangen heb je een PLX chip nodig, dat grijze ding. Een soort port multiplier die zorgt dat je op deze manier alle pci-e devices kunt aanspreken. Ze worden ook gebruikt op pro of quad sli moederborden om meer lanes vrij te maken,. (het probleem met de DELL kaart is dus dat je die alleen op pro moederborden met een plx chip kunt gebruiken.)

Als jij deze kaart in een 16x slot stopt zorgt de PLX chip er voor dat elke ssd 4 lanes krijgt en dat je ze allemaal los in je OS ziet. Als je die 4 ssd's in software raid 0 zet haal je dus max doorvoer van 5GB ofzo.

Ik zie nu wel dat de kaart maar pci-e 2 is, geen 3.0 zoals de HP, das jammer. Als er dan ssd's komen die sneller zijn dan 2GB per sec is de kaart een bottleneck..

zoek je nog x5690's?
Haha nee ik heb er twee x5690's inhangen al >:)
Heb je die nog liggen dan?

Het is echt een (werkende!) monster Franken mac :D

Maar de PCI 2.0 is voor mij dus geen probleem.

Wat de specs betreft, ik zal het ze doorgeven ALS ze me terug mailen..
het is iig 16x, Full height.

• maratropa
  • Niet online
poor Leno schreef op zondag 06 maart 2016 @ 11:25:
[...]
Haha nee ik heb er twee x5690's inhangen al >:)
Heb je die nog liggen dan?

Het is echt een (werkende!) monster Franken mac :D

Maar de PCI 2.0 is voor mij dus geen probleem.

Wat de specs betreft, ik zal het ze doorgeven ALS ze me terug mailen..
het is iig 16x, Full height.
Nice, en terrecht, apple heeft in mijn ogen maar een faalbakkie neergezet met de nieuwe dustbin.

Pci-e 2.0 is ook niet zoooooo'n issue, 5000+ gb/s is nou niet echt traag.. :)

Hier verkopen ze ze ook gevuld met ssd's

specs

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
maratropa schreef op zondag 06 maart 2016 @ 11:29:
[...]

Nice, en terrecht, apple heeft in mijn ogen maar een faalbakkie neergezet met de nieuwe dustbin.

Pci-e 2.0 is ook niet zoooooo'n issue, 5000+ gb/s is nou niet echt traag.. :)

Hier verkopen ze ze ook gevuld met ssd's
Dat was voor mij dan ook de reden om zelf deze Mac te bouwen :)

De Dustbin is niet uitbreidbaar genoeg (en in verhouding te duur voor wat ik wilde) en een Hackintosh was ook geen optie.
Ik wilde wel perse op OSX blijven.. Dus kon ik alleen maar deze weg bewandelen..

En deze kan nog lang genoeg meekomen, en beter ook :)

• morgenavond
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-11 16:34
En zoiets dan? http://www.addonics.com/products/ad4mspx2-a.php kunnen er vier in en raid mogelijkheden.... en kost maar 55 dollar :)

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
morgenavond schreef op zondag 06 maart 2016 @ 14:27:
En zoiets dan? http://www.addonics.com/products/ad4mspx2-a.php kunnen er vier in en raid mogelijkheden.... en kost maar 55 dollar :)
Nee helaas.. Dat zijn kaartjes voor SATA kaartjes (micro sata).. en met die snelheden.. (ook al waren het M2 sata geweest)

Het ging mij juist om de M2 kaartjes met PCI-e bus/snelheden :)

Verschil:

m2 Pci-e
pricewatch: Samsung SM951 (AHCI) 512GB

m2 Sata
pricewatch: Samsung 850 EVO M.2 500GB

mSata
pricewatch: Samsung 850 EVO mSATA 500GB

de M2 pci-e zijn 4x zo snel :)

Dat je de mSata kaartes op een Pci-e kaart prikt maakt geen verschil, als de kaartjes zelf geen pci-e interface/bus/whatever hebben :)

[ Voor 41% gewijzigd door poor Leno op 06-03-2016 14:41 ]

• morgenavond
Je hebt helemaal gelijk 8)7

Maar zo'n kaart met 4 stuks in raid 0 lijkt me wel een leuke vervanger voor mijn huidige SSD :)
poor Leno schreef op zondag 06 maart 2016 @ 14:35:
[...]

Nee helaas.. Dat zijn kaartjes voor SATA kaartjes (micro sata).. en met die snelheden.. (ook al waren het M2 sata geweest)

Het ging mij juist om de M2 kaartjes met PCI-e bus/snelheden :)

Verschil:

m2 Pci-e
pricewatch: Samsung SM951 (AHCI) 512GB

m2 Sata
pricewatch: Samsung 850 EVO M.2 500GB

mSata
pricewatch: Samsung 850 EVO mSATA 500GB

de M2 pci-e zijn 4x zo snel :)

Dat je de mSata kaartes op een Pci-e kaart prikt maakt geen verschil, als de kaartjes zelf geen pci-e interface/bus/whatever hebben :)

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Dan zou ik misschien gewoon een 4x pci-adapter kopen voor een M2 pci-e kaartje :) (Er zullen grotere dan 512GB komen)

• morgenavond
Theoretisch ben ik toch sneller met 4 schijven in raid 0 op een pci-e x 2.0 dan 1 m.2 in een adapter? of kan 1 zo'n kaart de volle bandbreedte van 4 x 500mbs van de pci-e lane gebruiken? Of dan moet je er eentje hebben die weer raid kan draaien maar daar ging dit topic over toch? :) :)

• maratropa
  • Niet online
morgenavond schreef op zondag 06 maart 2016 @ 20:34:
Theoretisch ben ik toch sneller met 4 schijven in raid 0 op een pci-e x 2.0 dan 1 m.2 in een adapter? of kan 1 zo'n kaart de volle bandbreedte van 4 x 500mbs van de pci-e lane gebruiken? Of dan moet je er eentje hebben die weer raid kan draaien maar daar ging dit topic over toch? :) :)
1 m2 pci-e ssd in een adapter (of op het moederbord, is hetzelfde), zoals een 850 pro, heeft richting de 2GB p/s met 4 pci-e 2.0 lanes, en richting de 4GB p/s met 3.0 lanes beschikbaar.

Het enige wat de kaarten in dit topic doen is een 16x slot opdelen (met een plx chip) in 4 x 4 lanes en daar elk een ssd aan hangen. met pci-e 2.0 dus max grofweg 8 GB p/s en 3.0 16GB p/s beschikbaar als je hem vol hangt.

Om ze te combineren zet je ze in software raid. (dat gaat buiten de adapter om dus)

In de praktijk zit je dan met 1 850 pro op 1500/1200 MB/sec read write sequentieel en met 4 van deze in raid 0 dus dat maal 4, ongeveer.

Als je niet hele specifieke dingen doet is het heel leuk voor de nerdlolz, maar heb je er niks aan. Dat geld kun je dan beter in andere onderdelen stoppen..

specs

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
maratropa schreef op zondag 06 maart 2016 @ 20:49:
[...]

Als je niet hele specifieke dingen doet is het heel leuk voor de nerdlolz, maar heb je er niks aan. Dat geld kun je dan beter in andere onderdelen stoppen..
morgenavond schreef op zondag 06 maart 2016 @ 14:27:
Nou, ik heb een mail terug... de Amfeltec m2 ssd pci-e adapter kost $367,37... En dit zal zonder belastingen enzo zijn..
En of je nou 4/8/16 kiest of full/half height, de prijs is hetzelfde..

Niet echt superduur zoals de Dell en HP, maar toch prijzig ;w

Hopelijk komen er binnenkort meer!

[ Voor 17% gewijzigd door poor Leno op 07-03-2016 08:39 ]

• morgenavond
Dat is fors aan de prijs... Misschien dat bedrijven zoals Addonics binnenkort met een Raid versie van deze komen : http://www.addonics.com/products/ad3m2spx4.php

• Rozz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-11 11:30

Rozz

I'm an Apogian!!

Even nieuw leven in deze thread gooien O-)

https://www.thedebugstore.com/ssd-carrier-boards/

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Thnx! Maar grrrrr nog zoo duur :(

Ik had verwacht dat er ondertussen wel talloze van dit soort bordjes zouden zijn.. maar nee hoor.

[ Voor 17% gewijzigd door poor Leno op 10-05-2017 17:54 ]

• Rozz

Rozz

I'm an Apogian!!

ja he...zit ook te twijfelen...heb een Asus Hero Vii (met M.2) maar gebruik de Asus PCIE adapter voor mn windows boot, zou eigenlijk een tweede NVME voor mn Hackintosh willen gebruiken, maar weet niet of mn mobo allebei tegelijk ondersteunt, vandaar mn zoektocht naar een dual NVME adapter...toen kwam ik jouw topic tegen...

Supermicro AOC-SLG3-2M2 Fabrikant Website

Verkoop in NL

[ Voor 29% gewijzigd door Rozz op 10-05-2017 18:03 . Reden: Linkjes erbij gezet... ]

• maratropa
  • Niet online
@Rozz 99% kans dat deze niet gaat werken op non supported sm bordjes (met bifurcation heet het geloof ik) of bordjes zonder PLX chip

@poor Leno voor algemene support moet er een plx chip op, en dat is duah helaas..

amfeltec squid gen 3 met plek voor 4 stuks kreeg ik een quote van 435 dollar direct van de fabrikant

specs

• Rozz

Rozz

I'm an Apogian!!

maratropa schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 09:59:
@Rozz 99% kans dat deze niet gaat werken op non supported sm bordjes (met bifurbication heet het geloof ik) of bordjes zonder PLX chip

@poor Leno voor algemene support moet er een plx chip op, en dat is duah helaas..

amfeltec squid gen 3 met plek voor 4 stuks kreeg ik een quote van 435 dollar direct van de fabrikant
aha...ok..thanks...had nog nooit van PLX chips gehoord, snap na het lezen via google dat het een "PCIE lane switch" voorstelt...en idd..mn Hero VII heeft deze chip niet...de duurdere verseis weer wel, weer wat geleerd!

EDIT:
@maratropa Deze heeft wel een PLX chip onboard....gaat dit wel werken?
AOC-SLG3-2E4

[ Voor 11% gewijzigd door Rozz op 11-05-2017 12:32 . Reden: linkje en vraag ]

• maratropa
  • Niet online
@Rozz waarom ben je eigenlijk op zoek want je hebt een nvme ssd in een asus adapter (in een pci-e x16 slot neem ik aan), dan kun je toch gewoon een nvme ssd in het m2 slot op je mobo duwen?

specs

• Rozz

Rozz

I'm an Apogian!!

maratropa schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 17:28:
@Rozz waarom ben je eigenlijk op zoek want je hebt een nvme ssd in een asus adapter (in een pci-e x16 slot neem ik aan), dan kun je toch gewoon een nvme ssd in het m2 slot op je mobo duwen?
Achteraf heb ik de manual goed gelezen, dacht eerst gelezen te hebben dat de ene het andere uitschakelt maar het is idd mogelijk om allebei te draaien RTFM |:(
Dan draait alles wel in x2 ipv x4 modes...en omdat ik toch een tweaker ben O-)
Zal het verschil waarschijnlijk niet eens merken in dagelijks gebruik maar gewoon het idee al O-)

Gaat mij nu vooral om de Hackintosh :P
Pagina: 1