m.2 SSD PCIe kaart die niet werkt...

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jackioo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-12-2024
Helleu, of beter gezegd: hellup.....

Als ik mijn vandaag geleverde PCIe x4 dual NGFF / M.2 controllers installeer werkt deze alleen met de SSDs die direct op de controllers zijn geplaatst, niet als ik ze op de door een SATA kabel aangestuurde plek prik. SATA kabel is gewoon in orde, werkt wel op andere schijven. Ook de SATA controller werkt gewoon als ik er een andere schijf aan hang. Ter verduidelijking: per controller kan ik 2 M.2 SSDs aansturen, waarvan 1 via een aparte SATA controller (in mijn geval van mijn moederbord) wordt aangestuurd.

Zie ik iets over het hoofd?

Volgens de fabrikant en enkele reviews zou dit (eenvoudige) kaartje gewoon goed moeten werken. Echter, ik geen schijf in zowel Windows als in de BIOS.. Ook niet via schijf- of partitiebeheer. De SSD's werken gewoon. Als ik ze verwissel op de insteekplaatsen werken ze ook.

In eerste instantie ging het fout toen ik ze in een PCIe x16 slot stak. Na enig gehobby kwam ik erachter dat er een conflict was met mijn videokaart. Het display dat de POST meldingen weergeeft op mijn moederbord gaf als laatste de volgende melding wanneer het bleef hangen: d6
"No console output devices are found." Dit is dus een fout mbt de videokaart die niet gevonden kan worden. Dat heb ik opgelost door mijn videokaart fysiek te verwijderen, waarna ik mijn systeem gewoon via de GPU van mijn processor op kon starten en ik nieuwe partities aan kon maken op de SSDs. Hierna heb ik mijn videokaart terug geplaatst en werkte alles gewoon weer naar behoren (en SNEL, SNEL!!! :) Een 4,3 GB DVD ISO bestand van de ene naar de andere SSD kopiëren in minder dan 6 sec. 8) )
Dit probleem kwam nog een keer voor nadat ik de SSDs op de controllers had verwisseld.

Ik heb het volgende systeem:
case: CM Storm Stryker
mobo: MSI Gaming 5
CPU: Intel i5 4690K
mem: Corsair Vengeance CL8 @1600MHz (standaard XMP profiel)
SSD: Samsung 850EVO 250GB removable / hot swappable via X-Dock van Coolermaster
graka: MSI GTX760TF OC gaming

Wat dus niet werkt:
SSD: 4x 512GB Hynix M.2, waarvan 1 direct op het moederbord, 2 op de eerder genoemde PCIe kaartjes geplaatst die direct door de PCIe controller worden aangestuurd en 1 die via de SATA controller zou moeten werken.

Dit zijn de gebruikte controllers:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2N8hBU4GDQHz8cAjjZCzsU3h/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/UeTdEoS2phILgeZ1hY3FXcZR/full.jpg

Mijn 1e systeem.. '-' Mijn 2e systeem.. '-' Mijn 3e systeem..

Alle reacties

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Als ik zo naar de lanes kijk lijkt het eerder alsof het 'Key B' slot op de Sata poort is aangesloten zodat je een M.2 SSD met een Sata kabel op een Sata poort kan aansluiten? (Kan het mis hebben, niet echt bekend met M.2) Maar er lopen een stuk of twee lanes van de PCIe stroom naar de M.2 poort en de rest loopt naar de Sata connector...
Lijkt me dat je dan 3 SSD's tegelijk kan aansluiten, 1 op je moederbord, 1 op de PCIe kaart en 1 op de PCIe kaart met een sata kabel naar een sata poort, waar die vierde dan zit?...

Edit: opnieuw gelezen en lijkt erop dat je twee van die PCIe kaartjes hebt?
Mogelijk niet genoeg PCIe lanes?

[ Voor 9% gewijzigd door RGAT op 05-02-2016 05:24 ]

Fixing things to the breaking point...

• jackioo
Goedemorgen!
Ik heb inderdaad 2 van deze kaartjes. En het is de bedoeling dat per kaartje de ene via PCIe aan wordt gestuurd en de andere via een SATA poort. De data gaat dan via de kabel en de stroom komt dan via het PCIe slot, is het idee.

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-12-2025
cpu en moederbord ondersteunen max 16 pci-e lanes jij probeert er 32 aan te sturen met 2 van deze kaarten + gtx970

• jackioo
Bedankt voor je reply, maar die derde werkt dus ook niet zonder de videokaart en wordt bovendien aangestuurd door de SATA controller van het moederbord en staat, op de voeding na, los van de PCIe lane.

Maar je hebt een goed punt, de verdeling van de lanes is ook aangepast naar 8x - 4x - 4x.

• jackioo
Nou, ik was iets te voorbarig met zeggen dat het werkt...... :? ;(

Ik ben niet van plan om iedere keer dat ik m'n PC opnieuw opstart eerst de videokaart eruit te halen en dat hele trucje opnieuw te doen. Het werkt dus niet (normaal)...

Als iemand suggesties heeft dan hoor ik ze graag!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:04
Heb je wel de nieuwste bios erop staan?

[ Voor 19% gewijzigd door freaky35 op 05-02-2016 13:11 ]

• jackioo
Ja, BIOS en al het andere is helemaal up-to-date...

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-12-2025

Vidra

Vragen?

De CPU heeft 16 PCIe lanes tot haar beschikking;

De videokaart gebruikt er 8x
De M2 slot op je moederbord gebruikt 2x
De PCIe 4x slot met controller kaart #1 gebruikt er 4x
De PCIe 4x slot met controller kaart #2 gebruikt er 4x

Dat is samen 18 lanes, waarvan je er maar 16 daadwerkelijk hebt en dus twee lanes tekort...

Werkt het samen als je controller kaart #2 uit je systeem verwijderd?

[ Voor 8% gewijzigd door Vidra op 05-02-2016 13:16 ]

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• jackioo
Thx voor de verheldering, ik had even niet gedacht aan de lanes die de onboard M.2 controller zou gebruiken. Maar is dat wel zo? Het gebruik van de M.2 gaat ten koste van 2 SATA poorten.

Anyway, m'n systeem blijft op code d6 hangen zodra er ook maar 1 of 2 controllers inzitten. 1 of 2 SSDs maakt dan ook geen verschil. Als er GEEN SSD op zit, dan start 'ie wel op.

Ik denk wel dat ik het in het moederbord of de BIOS moet zoeken. Als ik de controller in m'n oude P5B Deluxe steek, dan wordt de SSD wel gezien door Windows setup. Ik kan er verder momenteel niks mee omdat er geen besturingssysteem op staat, maar dat terzijde. Kan het een conflict zijn met mijn videokaart? En hoe kom ik daar achter? Iets met IRQ kanalen toewijzen ofzo?

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-12-2025
Wow ik bedenk me net iets omdat we vandaag data recovery op zo'n ding doen, wat voor type exact ssd probeer je te gebruiken? het kan zijn dat de M2 SSD óf geen sata ondersteunt (zoals sommige van samsung) óf geen pci-e.

edit, ik denk deze:

pricewatch: Hynix SC300 M.2 512GB

dat zijn dus sata only ssd's, ondersteunen geen directe interface op de pci-e lane

deze:

pricewatch: Samsung 950 Pro 512GB

ondersteunen alleen de pci-e interface en kunnen dan weer niet met een sata kabeltje worden aangesloten.

edit2. kijk ook naar de silkscreen op jou pcb, je ziet hier de key (klein gaatje tussen de lanes) afgebeeld, deze komen overeen met hoe de ssd eruit ziet

[ Voor 61% gewijzigd door Uncle Mel op 05-02-2016 16:14 ]

• jackioo
Hey, thx voor je meedenken!

Ik heb inderdaad de Hynix. Maar..... Hij werkt dus wel perfect als ik mijn videokaart eruit haal en met de interne GPU van de processor werk. Of 'ie ook met een SATA kabel werkt dat kan ik dus niet testen. Ik heb wel zo'n M.2 naar SATA adapter besteld.

Wat precies bedoel je met de silkscreen bekijken van m'n SSD? Wat moet ik daar aan afleiden? Er staat Libra_2280S_Rev40BM

• jackioo
Na flink te hebben gezocht ben ik er achter dat ik niet de SC300 heb, maar de:

HFS512GA9MND-4210A - 512GB - Tech 1xnm - M.2 2280 Single - PCIe Gen2x2

en dit is dus ook meteen de enige informatie die er over te vinden is.

Ik zal de fabrikant maar eens een mailtje sturen denk ik.... De software (SK Drive Manager) ziet 'm wel gewoon.

kleine edit....

Ik heb een firmware update gevonden van de SSD. Hij is nu van 20002B00 geflasht naar 20003B00. Dit is alleen nog mijn systeemschijf, ik ga zo die anderen ook even flashen en kijken of het wat uithaalt... Eerst m'n videokaart maar eens verwijderen dan 8)7

Grote edit:

SSDs zijn geflasht. Geen effect.
Ik heb de BIOS van de videokaart geflasht naar de nieuwste versie. Ook dit had, je voelt 'm al aankomen, geen effect.... :-(

Vervolgens heb ik de videokaart eruit gehaald, en een oude Sapphire Toxic HD5850 erin gezet.... Je raadt het vast al..... Alles werkt....... Niet om aan te zien, maar het werkt.

Het viel me op dat mijn videokaart vol zat van de Hynix chips. Dit zal toch geen conflict geven?

Mijn vermoeden is, dat de GTX teveel bandbreedte nodig heeft door zijn PCI-e 3.0 x16 of iets dergelijks, en de zwakkere HD5850 met z'n PCI-e 2.0 x16 een stuk minder, of denk ik te moeilijk??

Het irriteert me in ieder geval mateloos dat het niet werkt zoals ik wil....

[ Voor 64% gewijzigd door jackioo op 05-02-2016 21:56 ]

• jackioo
Inmiddels ook mijn videokaart verplaatst naar het middelste PCIe slot. Nu werkt alles dus ook, alleen draait m'n videokaart op x4 ipv x16..... Bovendien zit het controllerkaartje nu zowat tegen de fans aan van m'n videokaart en kan ik m'n display niet meer aflezen...

Terwijl ik dit schreef nog eens gereset om in de BIOS te komen en wat PCIe snelheden aan te passen. Start 'ie dus niet meer op. Weer alles terug gezet zoals het was en hij doet het weer; zonder controllers....

• jackioo
Inmiddels heb ik ook een M.2 naar SATA kaartje binnen en die werkt ook niet... Dat strookt met het verhaal van Uncle Mel, ware het niet andersom, maar goed. Het zou dus kunnen dat ze via SATA nooit zullen werken. Misschien als er een controller card op de adapter zit geïntegreerd?
Zou het nut hebben om een andere fabrikant controller te proberen? Mijzelf lijkt het zinloos omdat er in feite een directe verbinding is naar de PCIe lane...

Help.... 😕

• marcop82
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
M.2 ssd's zijn altijd ofwel PCIe ofwel SATA, maar zijn niet beide. Om het van PCIe naar SATA te veranderen op een PCIe kaart zou er een SATA controller chip op die PCIe kaart moeten zitten die dat doet. De kleine componenten die erop zitten gaan dit niet doen, dus het vermoeden is dat de bovenste plek op die rode kaart enkel voor SATA is en de onderste enkel voor PCIe M.2 SSD.
Pagina: 1