thuis netwerk met terminal server met thin clients

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleiadian
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-10 18:02
Dag tweakers,

Dit is mijn eerste post op het forum. Hopelijk is dit het meest geschikte forum voor mijn vraag.

Ik zit met de volgende situatie. In mijn huishouden hebben we 5 pc's. Ze zijn eigenlijk allemaal aan vernieuwing toe. Mijn kinderen (4x) hebben allemaal een eigen computer, dit zijn simpele nettopjes met een intel atom processor.

Ik zou graag willen upgraden, maar 5 nieuwe computers kopen gaat een flinke investering zijn. Dus zat ik te denken over een andere opzet. Volgens mij moet het mogelijk zijn om één krachtige server in de meterkast te zetten en de huidige computers te blijven gebruiken als thin clients en via remote desktop server op de server te werken. Het netwerk is volledig 1Gbit.

Zijn er tweakers die zoiets al hebben gedaan?
Waar moet ik rekening mee houden?
Wat zijn de eventuele nadelen van zo'n opzet?
Zijn de intel atom/2gb/32gb ssd/win7 32bits computers bruikbaar als thin client?
Mijn kinderen willen uiteraard ook (bescheiden) gamen. Is dit mogelijk over rdc?

Alvast hartelijk dank!
Rop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn verschillende methodes daarvoor. RDP is er één van. Citrix is er ook eentje, die het best wel goed doet

[ Voor 30% gewijzigd door Koffie op 05-02-2016 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-10 12:53
Ik denk dat je met "Bescheiden gamen" al tegen beperkingen aan gaat lopen. Een flink aantal spellen valt namelijk niet te spelen via RDP.
Daarnaast zit je al aan minstens €900 euro aan kosten voor Windows alleen (Windows Server 2012 Standard + 5x CAL) en hebben we het nog niet gehad over de hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Volgens mij kun je dan beter een paar cheap ass vpsjes afnemen.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Is het niet goedkoper gewoon een paar i3 NUCs te kopen? Een server voor 'bescheiden gamen' is ook niet goedkoop, en dan heb je ook nog compatibiliteitsproblemen en een flink single point of failure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Hoewel dit niet mijn specialitatie is, maar er zijn wel methodes om multiple remote desktop sessies te starten op een 'gewone' windows 7 versie (ze bevelen hier wel de pro editie aan)
https://forum.sambapos.co...-ipad-galaxy-tablet/769/2

gamen over Rdc gaat lastig worden (browser games zijn geen probleem), mischien kan dat via steam om ze te streamen, maar geen idee of dat ook naar meerdere clients tegelijk kan ...

maar hoe stabiel het allemaal werkt en blijft werken dan durf ik niet te zeggen.

Afhankelijk van hoeveel je kan hergebruiken zou je ook kunnen upgraden. een coreI3 cpu + moederbord heb je voor zo'n 160 euro. DDR3 geheugen zo'n 20 euro (2gb) - 30 euro (4 gb). Als je de behuizingen, SSD's, voedingen en software kan hergebruiken valt het mischien nog mee. (zou dan ca 200 euro / pc worden, aannemende dat je ze deels kan herbruiken en zelf in elkaar zet).

Eventueel kun je dan ook nog wat combineren door 2x een 32 gb ssd in te bouwen in de helft en voor de andere een nieuwe 64 gb ssd te kopen zodat je wat meer opslag ruimte op de systemen zelf krijgt (mocht dat nodig zijn).

Als ik de prijzen voor correcte software zo lees dan kan dat op zich prima uit en dan kan iedereen ook nog redelijk gamen ook (die ingebouwde IGP's op die CoreI3 cpu,s zijn op zich wel ok voor simple gamen (verwacht geen settings maar ik denk dat het daar ook niet om gaat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-10 13:24

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik zit op het werk met zo'n virtuele desktop. Hoe het serverside geregeld is weet ik niet, maar ik zou de beschikking hebben over een dual-proc CPU met 4 GB geheugen. Volgens CPU-Z is het een Intel Xeon E7 2830 op 2.2 GHz. Verbinding gaat met Citrix en de hardware op mijn bureau is een Atrust T63.

Dit is vooral traag en de audio is ruk. Voor gaming is het absoluut niet geschikt.

Ik zie echter niet de noodzaak voor de upgrade. Ze willen bescheiden gamen, FPS en andere grafische zaken gaat niet lukken via een remote desktop setup. Er is geen meerwaarde daarvan boven Windows/Linux op de huidige hardware.
Als het er om gaat dat ze beginnen met computergaming zou ik één fatsoenlijke desktop of laptop erbij kopen en die laten delen. Dan leren ze ook wat delen en rekening houden met elkaar is. Voor hun chatten en simpele spelletjes hebben ze altijd de eigen computer nog.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-10 12:11
Je zou naar TSPlus kunnen kijken. Kosten daarvan vallen erg mee. Daarna zou je verbinding kunnen maken naar je terminal servers, op bv Windows 10. Oude machines icm Windows en de TSPlus RDP client werkt vrij goed. Je "Servers" zou dan een gewoon goede machine kunnen zijn. i5 met volgende geheugen en een SSD moet voldoende zijn.

Gamen zal niet werken. Daar is dit niet geschikt voor. Kosten technisch ook niet realistisch niet haalbaar, als het zelfs al gaat werken.

[note: Hoe dit product exact licentie technisch zit, laat ik even in het midden.]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 09:29

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Hoewel we op tweakers zitten dus wel eens een andere oplossing willen verzinnen, is het voor gamen niet geschikt zoals anderen ook al zeggen.

Je vervanging hoeft natuurlijk niet 5x dezelfde hardware te zijn. Is het niet mogelijk om 4 simpele NUCjes (of Zotacjes) te kopen en 1 wat snellere PC voor games? Dan wisselen ze maar even wie wanneer een spelletje speelt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-10 12:10
ik zou ook het RDS verhaal laten varen. Koop elk jaar een nieuw nettopje en zet thuis 1 goede gamebak neer.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-10 14:08
Kwa kosten ga je niet besparen ten opzichte van een aantal losse pc's.
1) je moet een degelijke server hebben het liefst met ondersteuning voor vmware of hyper-v.
2) je hebt eigenlijk een minimum 2 tal vm's nodig om de boel netjes op te zetten
- 1 Domain controller/file server
- 1 RDS server
3) licentie kosten:
1x pricewatch: Microsoft Windows Server Standard 2012 R2 x64 (met hyper-v mag je hier 2vm's mee maken)
5x pricewatch: Microsoft Windows Server 2012 Remote Desktop Services, OLP-NL, UC...
(licenties kan wss iets aan geschaafd worden (ik ben niet de juiste persoon om in de licentie warboel van microsoft te pluizen) maar in deze orde van grote moet je dus wel denken.
alleen al kosten aan licenties: €2068

Verder kwa (lichte) games zou je kunnen proberen een redelijke grafische kaart in de server te zetten en deze via passthrough mee te geven aan de vm waar terminal server op staat. Ik heb hier geen ervaring mee maar het is het onderzoeken waard.
Hou er rekening mee dat je over rdp nooit fijn zal kunnen gamen ivm latency en compressie.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
RDP gebruikt een eigen video driver welke niet veel meer dan hele simpele programma's aan kan, licenties hiervoor zijn verder *nogal* prijzig zoals eerder opgemerkt...
Steam heeft wel een ingebouwde optie om te streamen, maar ook met de kabel direct aan de 'server' heb je een gigantische lag en zijn singleplayer games eigenlijk al niet te spelen, niet soepel iig.
Laat staan vijf pc's tegelijk, de hardware op de server zou gigantisch sterk moeten zijn en absurd duur, of je aan het eind iets bespaard lijkt me niet, zou eerder denken minimaal drie-vier keer duurder dan vijf losse game pc's...
Enige werkende versie die ik hiervan heb gezien is 1 server, met daaraan een aantal USB kaartjes en videokaarten door gegeven aan individuele VM's en dan aan die server dus een aantal schermen en keyboard/mouse setups die elk aan 1 VM zitten en je dus op 1 server meerdere games kan doen, die LinusTechTips heeft zoiets gedaan en voor maar $30.000...
(https://www.youtube.com/watch?v=LXOaCkbt4lI)
Nou lijkt het me dat je voor $30.000 heel wat gaming pc's in elkaar kan zetten en dan nog $25.000 over kan houden ;)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123lodewijk
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
RGAT schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 09:36:
RDP gebruikt een eigen video driver welke niet veel meer dan hele simpele programma's aan kan, licenties hiervoor zijn verder *nogal* prijzig zoals eerder opgemerkt...
Steam heeft wel een ingebouwde optie om te streamen, maar ook met de kabel direct aan de 'server' heb je een gigantische lag en zijn singleplayer games eigenlijk al niet te spelen, niet soepel iig.
Laat staan vijf pc's tegelijk, de hardware op de server zou gigantisch sterk moeten zijn en absurd duur, of je aan het eind iets bespaard lijkt me niet, zou eerder denken minimaal drie-vier keer duurder dan vijf losse game pc's...
Enige werkende versie die ik hiervan heb gezien is 1 server, met daaraan een aantal USB kaartjes en videokaarten door gegeven aan individuele VM's en dan aan die server dus een aantal schermen en keyboard/mouse setups die elk aan 1 VM zitten en je dus op 1 server meerdere games kan doen, die LinusTechTips heeft zoiets gedaan en voor maar $30.000...
(https://www.youtube.com/watch?v=LXOaCkbt4lI)
Nou lijkt het me dat je voor $30.000 heel wat gaming pc's in elkaar kan zetten en dan nog $25.000 over kan houden ;)
maar dat zijn ook met amd nano`s watercooled dual xeon 1600 watt voeding etc voor 5 mensen kan het vast goedkoper

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

1 goede machine thuis met een octacore Xeon, 32GB RAM en een GRID K1 / GRID K520, kan voor 5 mensen meer dan voldoende performance leveren. Kosten zullen "heel snel gerekend" onder de 12K komen voor een mooie server, bijbehorende thinclients en alle bekabelingen etc. Je loopt desondanks leeg op je licenties; als je op Windows wil blijven, is een 2012R2 Datacenter licentie het handigste maar die is al 5K op zichzelf.

Heb relatief goede ervaringen met de K1 en K2 kaarten; worden onder andere ingezet voor AutoCAD over WAN-verbindingen over Citrix HDX; heb er geen klachten over gehoord anders dan als de QoS van de WAN wegvalt. Op een thuisnetwerk (B-keuze apparatuur, Gbit switched) zou je hier geen last van moeten hebben. Maar Windows RemoteFX zou een vergelijkbare ervaring moeten kunnen opleveren.

Linksom of rechtsom (en gezien de reakties van anderen hier); als de kosten het probleem niet zijn, zal inrichting, beheer en optimalisatie voor een dergelijke situatie de bottleneck gaan vormen en (helaas) vertrouw ik weinig mensen op GoT deze taken toe.

[ Voor 4% gewijzigd door MAX3400 op 05-02-2016 13:25 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
123lodewijk schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 10:20:
[...]

maar dat zijn ook met amd nano`s watercooled dual xeon 1600 watt voeding etc voor 5 mensen kan het vast goedkoper
Het kan vast goedkoper, maar niet goedkoop ;)
Vziw kan je niet 1 GPU opsplitsen naar VM's met als gevolg dat je er minimaal 5 moet hebben, en dus ook een duur moederbord wat dat aan kan, met flinke koeling. Ook vijf GPU's naast elkaar gaat met luchtkoelers eigenlijk al niet meer waardoor je vast zit aan custom waterkoeling...
Verder een flinke CPU, en 1 CPU is eigenlijk al veel te krap hiervoor waardoor je een nog duurder dual socket moederbord nodig hebt...
Verder heb je sowieso een dure zware voeding nodig.
$30.000 zal het niet kosten, maar als je voor 5000 euro vijf prima game pc's kan bouwen, waarom dan meer uit geven om geld te besparen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-10 13:20

|sWORDs|

vSphere/ESXi

MAX3400 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 13:22:
1 goede machine thuis met een octacore Xeon, 32GB RAM en een GRID K1 / GRID K520, kan voor 5 mensen meer dan voldoende performance leveren. Kosten zullen "heel snel gerekend" onder de 12K komen voor een mooie server, bijbehorende thinclients en alle bekabelingen etc. Je loopt desondanks leeg op je licenties; als je op Windows wil blijven, is een 2012R2 Datacenter licentie het handigste maar die is al 5K op zichzelf.

Heb relatief goede ervaringen met de K1 en K2 kaarten; worden onder andere ingezet voor AutoCAD over WAN-verbindingen over Citrix HDX; heb er geen klachten over gehoord anders dan als de QoS van de WAN wegvalt. Op een thuisnetwerk (B-keuze apparatuur, Gbit switched) zou je hier geen last van moeten hebben. Maar Windows RemoteFX zou een vergelijkbare ervaring moeten kunnen opleveren.

Linksom of rechtsom (en gezien de reakties van anderen hier); als de kosten het probleem niet zijn, zal inrichting, beheer en optimalisatie voor een dergelijke situatie de bottleneck gaan vormen en (helaas) vertrouw ik weinig mensen op GoT deze taken toe.
Ik heb een machine met een K2 staan, maar je kunt iemand voor thuisgebruik dit toch niet serieus aanraden? Vijf game PC's zijn een stuk goedkoper en op een K1 hoef je echt geen spelletje te spelen. (Op een K2 worden de meeste games al lastig.)

De prestaties van de K2 per GPU zit tussen een GTX660 en GTX660Ti in. Als je er vanuit gaat dat alleen de kinderen een spelletje spelen en je gebruikt VDI (bij RDSH is het nog een stuk minder) dan zou je K260Q's uit kunnen delen, die zitten op ongeveer een GTX660 als er maar 1 iemand tegelijk op de GPU speelt, anders mag je dat halveren.

De kaarten zijn ook niet gemaakt om mee te gamen, bij games zit je vaak met een hoge GPU belasting waar je bij CAD vaak ziet dat de limiet een single CPU core of IO is, GPU usage van 20-30% is niet ongewoon, dan heeft delen een stuk meer zin.

Edit:
Een GTX950 maakt gehakt van een K260Q en kost 150-160 euro per stuk, een K2 begint bij zo'n 3800 euro. Lang verhaal kort, je hebt het over meer dan 8000 euro terwijl je voor minder dan 5000 wel 5 flinke PC's neer kan zetten die beter presteren en ook nog eens niet aan hoeven te blijven staan.

[ Voor 24% gewijzigd door |sWORDs| op 05-02-2016 14:32 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-10 15:36
Maasluip schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 07:47:
Ik zit op het werk met zo'n virtuele desktop. Hoe het serverside geregeld is weet ik niet, maar ik zou de beschikking hebben over een dual-proc CPU met 4 GB geheugen. Volgens CPU-Z is het een Intel Xeon E7 2830 op 2.2 GHz. Verbinding gaat met Citrix en de hardware op mijn bureau is een Atrust T63.

Dit is vooral traag en de audio is ruk. Voor gaming is het absoluut niet geschikt.
Linux thin clients zijn sowieso ruk icm met Citrix. Je hebt echt een goede Windows thin client nodig maar die zitten weer in dezelfde prijsklasse als een aardige desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_huxley
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-10 14:41
Ik heb zelf laatst zoiets aangeschaft voor op kantoor:
http://configure.euro.del...=nl&l=nl&s=bsd&cs=nlbsdt1

Dit is server Foundation Edition 2012 en is gewoon geschikt als standalone server i.c.m. RDP.

Als je daar 1 5-cal RDP bijneemt zit je op 1125 ex BTW
Let op dit is de vanaf prijs. Je kunt een veel snellere CPU nemen en extra RAM nemen en eventueel ssd

Maar het valt dus best mee met de kosten.

Ik heb echter geen enkel idee wat de game resultaten zijn.

Waar je eerder tegen aanloopt is dat je geen standaard office meer mag installeren.
Je moet speciale licenties hebben icm met RDP server tenzij je libre of openoffice gebruikt

Wij gebruiken onze oude pc's als thin clients. Met een custom rdp client on top

[ Voor 5% gewijzigd door sir_huxley op 05-02-2016 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Laatst online: 21:39

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

m3gA schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 14:08:
[...]

Linux thin clients zijn sowieso ruk icm met Citrix. Je hebt echt een goede Windows thin client nodig maar die zitten weer in dezelfde prijsklasse als een aardige desktop.
Lekker onderbouwd.... Alle Linux thin clients en builds die er zijn op één hoop gooien en zonder verdere argumentatie zeggen dat het ruk is....

Afhankelijk van wat de klant wil, zijn er best situaties te verzinnen waarin het prima werkt.

Het grootste issue wat er kan zijn is dat de multimedia experience wat lastiger werkt (of niet). Voor een "information worker" die dit toch niet nodig heeft, is dit echter geen enkel probleem.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
Question Mark schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 14:13:
[...]

Lekker onderbouwd.... Alle Linux thin clients en builds die er zijn op één hoop gooien en zonder verdere argumentatie zeggen dat het ruk is....

Afhankelijk van wat de klant wil, zijn er best situaties te verzinnen waarin het prima werkt.

Het grootste issue wat er kan zijn is dat de multimedia experience wat lastiger werkt (of niet). Voor een "information worker" die dit toch niet nodig heeft, is dit echter geen enkel probleem.
Ik heb de nodige Citrix omgevingen geimplementeerd en geen enkele klant heeft om een omgeving gevraagd zonder multimedia. Iedereen wil toch 'youtube' kunnen gebruiken. En ik ben nog geen enkele linux client tegengekomen die client side rendering aankan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

|sWORDs| schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 13:59:
[...]...Lang verhaal kort, je hebt het over meer dan 8000 euro terwijl je voor minder dan 5000 wel 5 flinke PC's neer kan zetten die beter presteren en ook nog eens niet aan hoeven te blijven staan.
Tja, maar de vraag is toch: "thuis netwerk met terminal server met thin clients". Dat jouw oplossing mogelijk efficienter / goedkoper / sneller is, is dan niet geheel terzake doende?

Desondanks; de topicstart is erg summier (geen budget, kennis, zelf uitgezocht) dus al met al is het lastig om een 95% dichtgetimmerde oplossing voor te stellen :)
m3gA schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 14:46:
[...]

Ik heb de nodige Citrix omgevingen geimplementeerd en geen enkele klant heeft om een omgeving gevraagd zonder multimedia. Iedereen wil toch 'youtube' kunnen gebruiken. En ik ben nog geen enkele linux client tegengekomen die client side rendering aankan.
Dat klopt maar veel Linux-clients zijn hiervoor ook (nog) niet voor geoptimaliseerd; daarnaast ben je ook verplicht om de correcte/recente Receiver te gebruiken en op de client nog een aantal aanpassingen door te voeren waaronder libcurl en libflashplayer. HDX naar Linux is zeker mogelijk maar werkt absoluuut minder goed out of the box dan een recente Windows-installatie.

[ Voor 36% gewijzigd door MAX3400 op 05-02-2016 14:50 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
MAX3400 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 14:47:
[...]

Tja, maar de vraag is toch: "thuis netwerk met terminal server met thin clients". Dat jouw oplossing mogelijk efficienter / goedkoper / sneller is, is dan niet geheel terzake doende?

Desondanks; de topicstart is erg summier (geen budget, kennis, zelf uitgezocht) dus al met al is het lastig om een 95% dichtgetimmerde oplossing voor te stellen :)

[...]

Dat klopt maar veel Linux-clients zijn hiervoor ook (nog) niet voor geoptimaliseerd; daarnaast ben je ook verplicht om de correcte/recente Receiver te gebruiken en op de client nog een aantal aanpassingen door te voeren waaronder libcurl en libflashplayer. HDX naar Linux is zeker mogelijk maar werkt absoluuut minder goed out of the box dan een recente Windows-installatie.
Ik heb het in ieder geval nog niet werkend gezien. Maar je moet dus een aantal 'custom' zaken regelen om het werkend te krijgen? Ik begreep dat Adobe sowieso gestopt is met de linux variant van flash (op wat security patches na)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:28
RGAT schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 09:36:
Als dat jouw ervaring is met Steam in home streaming, of een kabel aan de machine op afstand. Dan ligt er echt iets niet goed in jouw huis.
Ik gebruik SihS thuis op een 1Gbit netwerk en qua latency en lag merk ik eigenlijk niets. Niet dat een online FPS überhaupt lekker speelt op afstand, maar alles wat ik er tegenaan gooi, geeft niet het gevoel dat je "achter de feiten" aan het aan lopen bent.

Maar je laatste punt is uiteraard gewoon correct. Streaming met 5 pc's aan het gamen tegelijk. Niet willen doen.

Mijn keuze zou zijn om net als de rest zo'n beetje zegt, 5x een NUC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Arunia schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 14:55:
[...]

Als dat jouw ervaring is met Steam in home streaming, of een kabel aan de machine op afstand. Dan ligt er echt iets niet goed in jouw huis.
Ik gebruik SihS thuis op een 1Gbit netwerk en qua latency en lag merk ik eigenlijk niets. Niet dat een online FPS überhaupt lekker speelt op afstand, maar alles wat ik er tegenaan gooi, geeft niet het gevoel dat je "achter de feiten" aan het aan lopen bent.

Maar je laatste punt is uiteraard gewoon correct. Streaming met 5 pc's aan het gamen tegelijk. Niet willen doen.

Mijn keuze zou zijn om net als de rest zo'n beetje zegt, 5x een NUC.
Niet heel veel dat mis kan gaan met een CAT6 kabel van server naar laptop, het werkt gewoon niet erg goed. Kwaliteit is erg laag en tuurlijk het is geen 100ms lag maar wel merkbaar trager en daarmee erg onprettig. Maar misschien dat RemoteFX/een Citrix variant wel vloeiend beeld kan geven, maar om dat inderdaad voor vijf tegelijk te doen betekent een groot prijskaartje :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

m3gA schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 14:46:
[...]

Ik heb de nodige Citrix omgevingen geimplementeerd en geen enkele klant heeft om een omgeving gevraagd zonder multimedia. Iedereen wil toch 'youtube' kunnen gebruiken.
Ik heb het wel eens meegemaakt hoor. Een klant met een groot callcenter, met alleen maar mensen die data verwerken. In zo'n opzet voldoet een Liniux thin client prima.

Hoe meer "geavanceerde" features een gebruiker nodig heeft, hoe duurder en uitgebreider het apparaat moet worden. Dat is waar, maar zomaar roepen dat Linux thin clients ruk zijn is veel te kort door de bocht.

Dan kan ik ook wel gaan roepen dat Windows based thin clients ruk zijn omdat ze wat lastiger te onderhouden zijn dan een Linux thin client. ;)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

MAX3400 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 14:47:
[...]

[...]
pleiadian schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 23:41:
[...]

Ik zou graag willen upgraden, maar 5 nieuwe computers kopen gaat een flinke investering zijn. Dus zat ik te denken over een andere opzet.
[...]
Met andere woorden hij doet het om goedkoper uit te zijn dan 5 PC's.

Topicstarter: Ga gewoon voor PC's, elk alternatief gaat duurder zijn en minder goed werken of niet aan de gestelde eisen voldoen.

[ Voor 14% gewijzigd door |sWORDs| op 05-02-2016 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
Question Mark schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 15:02:
[...]

Dan kan ik ook wel gaan roepen dat Windows based thin clients ruk zijn omdat ze wat lastiger te onderhouden zijn dan een Linux thin client. ;)
Daar ben ik het wel mee eens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
pleiadian schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 23:41:
Ik zou graag willen upgraden, maar 5 nieuwe computers kopen gaat een flinke investering zijn. Dus zat ik te denken over een andere opzet. Volgens mij moet het mogelijk zijn om één krachtige server in de meterkast te zetten en de huidige computers te blijven gebruiken als thin clients en via remote desktop server op de server te werken. Het netwerk is volledig 1Gbit.
Wat denk je dat een Server licenties en een aantal cals kost ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Om heel eerlijk te zijn heb ik ThinClients nooit begrepen, ik snap de keuze voor Windows based clients (ook nog op kunnen werken/MMR, ik snap de keuze voor full Linux/Mac based clients (ook nog andere dingen op kunnen doen), ik snap de keuze voor ZeroClients (vrijwel geen onderhoud), maar alles er tussen in is mij een raadsel, zeker als het nieuw aangeschaft wordt (niets willen uitgeven en niet Win7 compatible hardware hergebruiken snap ik dan nog een beetje).

[ Voor 33% gewijzigd door |sWORDs| op 05-02-2016 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

|sWORDs| schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 15:07:
Om heel eerlijk te zijn heb ik ThinClients nooit begrepen
Mits goed geimplementeerd en ontworpen kan het voordelen opleveren in verband met het centraal kunnen beheren en opslaan van de gebruikersomgeving en data:
  • Geen datacenters meer op sublokaties (denk aan ruimte, ups en airco)
  • Fysieke beveiliging van data is eenvoudiger (staat immers nog maar op één lokatie)
  • Geen maandelijkse onderhoudsronde aan de werkplekken, maar alleen nog maar op de centrale systemen
  • Geen noodzaak meer voor een Domain Controller op elke sublokatie
  • Etc.
RDS is zeker niet voor elk vraagstuk de juiste oplossing. Zoals m3Ga al aangaf is zeker multimedia een aandachtspunt. Het is zeker wel werkend te krijgen, maar je kunt je afvragen of die investeringen dan nog het gebruik van RDS rechtvaardigt.

Dat soort zaken zullen vooraf in een business case meegenomen moeten worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Question Mark schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 15:16:
[...]

Mits goed geimplementeerd en ontworpen kan het voordelen opleveren in verband met het centraal kunnen beheren en opslaan van de gebruikersomgeving en data:

[...]
Ik denk dat je me niet begrepen hebt, aangezien ik het niet over virtualiseren of RDS heb, maar over Thin vs Zero/Software client op full OS. Ik doe niet anders dan RDSH/Desktops virtualiseren, inclusief 3D (CAD).

[ Voor 48% gewijzigd door |sWORDs| op 05-02-2016 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleiadian
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-10 18:02
Wow... bedankt voor de vele antwoorden! Mijn belangrijkste overweging was dus de kosten. Ik dacht goedkoper af te kunnen zijn met één server. Nou daar heb ik me dan behoorlijk in vergist :)
Ik ben voornamelijk verrast dat de licentiekosten zo hoog uitvallen.

Het leek me een leuk project voor thuis, maar niet met deze kosten...Het worden waarschijnlijk i3 of i5 nuc's. Ik heb geen haast, het was voor nu vooral ter oriëntatie.

Rop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:15
Goedkoop met oude hardware kun je LTSP gebruiken (www.ltsp.org), maar gamen is dan niet echt een optie. Voor de rest wel erg fijn beheren: boot via PXE, geen lokale configuratie of opslag.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
|sWORDs| schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 15:07:
Om heel eerlijk te zijn heb ik ThinClients nooit begrepen
Ik zie niet wat er mis is met de Thinclient, ook al draait deze een eigen OS-je als Windows Embedded of een Linux variant, dan zijn ze nog behoorlijk onderhoudsarm. Zowel qua hardware als het OS zelf. Centraal beheer kan je doen (vaak) met tooling van de OEM. Qua kosten zijn ze goedkoper in aanschaf, stroomverbruik en onderhoud. De performance in RDP/Citrix sessies ligt vaak toch ietsje beter dan die van de zero clients.

Het feit dat ze nog een eigen OS-je hebben maakt ze ook geschikt om in te zetten als Kiosk PC.

Voor de TS, afhankelijk van wat die bescheiden games zijn kan het ook op een Intel NUC. Oudere games of van die Facebook spelletjes werken soms nog best aardig op de IGP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het allemaal eens een beetje zitten lezen! Maar er is wel een oplossing voor je probleem en het leuke is dat het alleen moeite kost meer niet! Iedereen zit gelijk aan een windows server te denken, maar als er 1 ding log en veel kost is het een windows server! Ik heb jaren een windows server gehad, maar ik ben zo blij dat ik daar vanaf ben! Maar goed nu dan mijn oplossing: zorg dat je een oude 64 machine hebt staan met meer als 2 gig het liefste 4 en meer als 1 hd en een snelle stik. Download opensuse leap 15.0 dit is een compleet pakket om zelfs van je oude laptop nog een server te maken! Het is van linux server die het super goed doet met alles wat je maar wenst! Ga er eens wat over lezen! Ik weet wel dat ik alles er op draai zonder problemen zelfs mn windows programmas draaien heel goed remote het is echt super. Tot voor een half jaar terug wilde ik er niets van weten maar daar denk ik nu wel anders over. Bij mij draait alles er op zelfs mn tv, telefoon, mail, website, cloud, en mn applicatie van windows! En alles draait probleemloos en snel!
Pagina: 1