Beste optie voor wifi netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marsattack26
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-12-2022
Hallo allen,

Ik zit met het volgende probleem.
De wifi die mijn modem uitzend is onstabiel en komt niet tot de zolder.

Dit probleem wil ik graag verhelpen. Maar de beste manier hiervoor ben ik nog naar opzoek.

ik vraag me de volgende dingen af:
- Hoef ik alleen een acces point aan te schaffen en deze op de eerste verdieping plaatsen?
- Meerdere acces points, op de eerste en op zolder?
- Moet ik nog een router aanschaffen om achter mijn modem te zetten. Dit omdat deze slechte wifi uitzend.
Het probleem daarbij is misschien wel dat ik mijn wifihotspot aan moet laten staan dit omdat ik deze nodig heb voor bij kennissen zodat daar geïnternet kan worden. En een acces point erbij voor ergens boven.
- Of eventueel een andere oplossing?

Hieronder een afbeelding van hoe het huis eruit ziet en waar de aansluitingen zitten. Bij aansluiting 1 in de woonkamer zit in plaats van 2 utp kabels 1 utp kabel en een telefoon kabel.

huisnetwerk
huis aansluitingen

#ProductPrijsSubtotaal
1HP Procurve V1410-8G (J9559A)€ 49,73€ 49,73
1Cisco EPC3925€ 0,-€ 0,-
1Digitus 10" CAT 5e Patch Panel€ 22,07€ 22,07
1Hirschmann GHV41MX CAI Versterker€ 124,95€ 124,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 196,75

Hier thuis heb ik de cisco epc3928 ipv de 3925 uit de lijst.

Als mogelijke acces points heb ik naar de volgende gekeken.

#ProductPrijsSubtotaal
1D-Link Wireless AC1200 Simultaneous Dual Band PoE Access Point€ 149,-€ 149,-
1Linksys LAPAC1200 AC1200 Dual Band Access Point€ 189,-€ 189,-
1Netgear Prosafe WNDAP360€ 276,09€ 276,09
1Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)€ 96,70€ 96,70
1Ubiquiti UniFi AP Pro - 802.11 a/b/g/n - Dual-Band€ 223,59€ 223,59
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 934,38

Zoals je ziet zie ik door de bomen het bos niet meer. Prijs maakt me opzich niet zo heel veel uit zolang ik maar een stabiel wifi netwerk door heel me huis heb. Maar goedkoper is altijd beter.
En ik las ergens dat als je meerdere acces points plaatst dat een Ubiquite dan beter is.

Graag zou ik zowel 2,4 en 5 ghz tegelijk uitzenden. Dit omdat mijn buren geen gebruik maken van de 5 ghz en hier dus niemand op zit.

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Alvast bedankt!

Micha

Beste antwoord (via marsattack26 op 06-02-2016 17:18)

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:36
marsattack26 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 08:31:Ook ergens gelezen dat de dedicated acces points krachtiger zijn als routers omgezet naar acces point
De sterkte van het uitzendvermogen is (normaal) geregulariseerd. Tenzij een fabrikant kiest om minder krachtig uit te zenden, zou het, naar mijn weten, geen verschil mogen geven.
En als je een router omzet naar accespoint zijn de lan poorten dan nog steeds te gebruiken? Dat zou een router misschien nog wel interessanter maken omdat je dan geen poorten verliest.
Lan poorten zijn nog steeds beschikbaar, maar je moet er eentje afgeven om de verbinding te maken tussen je huidige modem/router en je nieuwe router/accespoint (draad moet dus in LAN-poort ipv WAN-poort).

Mijn persoonlijke mening : als je op één van de verdiepingen nog LAN-poorten nodig hebt, kies dan voor een router. Een verbinding met draad is nog altijd sneller en stabieler dan een wireless verbinding. Heb je echter geen poorten meer nodig, en heb je enkel wireless nodig om bijvoorbeeld met smartphone of tablet een verbinding te maken op je verdieping, ga dan voor een accespoint. Ik heb zelf een Ubiquiti, en vind die goed werken, en handig te configureren. Zijn wel niet de goedkoopste.
Ik zou trouwens beginnen met 1 stuk, te installeren op de verdieping naar keuze, en kijken hoe het loopt. Mocht het nog nodig zijn, kan er later nog altijd eentje bij.

[ Voor 6% gewijzigd door Arator op 05-02-2016 13:53 ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:52
Allereerst: je modem heeft ook een ingebouwde router, en zo te zien gebruik je die functie ook (bij gebrek aan een router ij je huidige hardware). Laten we 'm dus voor het gemak even modemrouter noemen. Volgens mij moet het mogelijk zijn je "eigen" Wifi daarop uit te schakelen, maar wel de hotspot aan te houden. Pin me daar echter niet op vast.

Dit betekent dus dat je in principe geen router hoeft te kopen, en je inderdaad met 1 of 2 access points klaar bent. Met een kabel in je huidige netwerk hangen, configureren, klaar.
Dan is vervolgens de vraag hoeveel je er nodig gaat hebben. Ik denk persoonlijk dat dit heel erg af gaat hangen hoeveel devices je op de 5.0GHz band kan gebruiken en waar deze zich bevinden. Hiervan is de zendafstand (bereik) in het algemeen een stuk minder.

En dan komen we op de prijs uit, en nu wordt het grappig. Die dedicated accespoints zijn leuk, maar ze kosten wel wat. Aan de andere kant zijn er ook routers te koop die te zijn configureren als AP. Zie daarvoor eens [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

'k Hoop dat je hiermee wat kunt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660294

Op elke verdieping van ons huis en in de schuur zit een powerline in het stopcontact. Werkt uitstekend. http://tweakers.net/categ...WyMjQwAHKLMpNTfTPzlKwMagE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Laatst online: 20:52
Powerline lijkt me echter heel erg zonde als de rest van het netwerk eigenlijk best in orde is: op de 1e verdieping al 2x UTP aansluiting aanwezig en op de zolder ook nog. En powerlines met 5GHz zijn ook zeldzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Laatst online: 11-07 15:25
Ik zou voorstellen een lan kabel naar je nieuwe versterker/access point op de 1ste verdieping en dan is het waarschijnlijk voldoende. Zoals je zelf voorstelt.

Zou het mogelijk zijn deze setup te testen?

Wat is verder je vraag? Toegegeven, ik heb geen ervaring met de verschillende merken.

Ps. Heel vaak hebben mensen tegenwoordig enkele 'oude' routers rondliggen. Dit zijn ook prima doorgeefkanalen!
(alleen zorgen dat ie in de juiste modus komt).

[ Voor 21% gewijzigd door Harm_H op 05-02-2016 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marsattack26
Als eerste bedankt voor de reacties.

Powerline zou ik inderdaad niet willen, dit omdat er al een bedraad netwerk door het huis ligt.
Jammer genoeg heb ik geen oude hardware liggen. Dus zou niet kunnen testen.

En mijn voornaamste vraag is eigenlijk.

Waar zouden jullie voor gaan.
2x Acces point (of omgezette router) en welke dan? zoals ik al vermelde las ik ergens dat het merk Ubiquite dan de beste optie is ivm goed samenwerken. klopt dit?

of 1 krachtige acces point op de eerste etage. En zo ja voor welke dan? Ook ergens gelezen dat de dedicated acces points krachtiger zijn als routers omgezet naar acces point.

En als je een router omzet naar acces point zijn de lan poorten dan nog steeds te gebruiken? Dat zou een router misschien nog wel interessanter maken omdat je dan geen poorten verliest.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:36
marsattack26 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 08:31:Ook ergens gelezen dat de dedicated acces points krachtiger zijn als routers omgezet naar acces point
De sterkte van het uitzendvermogen is (normaal) geregulariseerd. Tenzij een fabrikant kiest om minder krachtig uit te zenden, zou het, naar mijn weten, geen verschil mogen geven.
En als je een router omzet naar accespoint zijn de lan poorten dan nog steeds te gebruiken? Dat zou een router misschien nog wel interessanter maken omdat je dan geen poorten verliest.
Lan poorten zijn nog steeds beschikbaar, maar je moet er eentje afgeven om de verbinding te maken tussen je huidige modem/router en je nieuwe router/accespoint (draad moet dus in LAN-poort ipv WAN-poort).

Mijn persoonlijke mening : als je op één van de verdiepingen nog LAN-poorten nodig hebt, kies dan voor een router. Een verbinding met draad is nog altijd sneller en stabieler dan een wireless verbinding. Heb je echter geen poorten meer nodig, en heb je enkel wireless nodig om bijvoorbeeld met smartphone of tablet een verbinding te maken op je verdieping, ga dan voor een accespoint. Ik heb zelf een Ubiquiti, en vind die goed werken, en handig te configureren. Zijn wel niet de goedkoopste.
Ik zou trouwens beginnen met 1 stuk, te installeren op de verdieping naar keuze, en kijken hoe het loopt. Mocht het nog nodig zijn, kan er later nog altijd eentje bij.

[ Voor 6% gewijzigd door Arator op 05-02-2016 13:53 ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marsattack26
Bedankt voor je antwoord.
Ik heb nu gewoon de Ubiquite lite besteld en zal deze eerst op de eerste plaatsen. Mocht ik dan nog steeds slecht internet beneden en boven hebben haal ik er een router (maak er dan een AP van met de extra lan poorten) bij zodat ik deze beneden kan plaatsen en de Ubiquite op zolder.

Bedankt voor het meedenken allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick0294
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-07 22:43
kijk een naar openmesh hiermee maak je een mooi en stabiel roaming netwerk, werkt bij ons op het kantoor perfect!
web interface waarin je alles mooi kan instellen
Pagina: 1