Muziek door lightning poort

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-09 15:02

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Topicstarter
Knutselproject:

Zelfbouw mobiele speaker. Van een losse speaker een systeem gemaakt door een oude radio erin te bouwen. Op batterijen, netstroom, radio (FM en AM) en via aux werkt het allemaal perfect. Lekker makkelijk bij het kampvuur, of in de klusplaats.

Wat ik nu eigenlijk zou willen is mijn iphone via de lightning poort muziek af laten spelen. Opladen mag, hoeft niet.
Ik heb een kabel. En ik weet dat een usb kabel vier draadjes heeft.

Maar, ik kan op internet eigenlijk niets vinden over het afspelen via usb/lightning.
Je ziet het veel in auto's, en in speakerdocks. Inpluggen en spelen. Maar iets zegt me dat dat niet altijd zo werkt. Immers, de iphone herkent het of hij aan een speakerdock zit of gewoon aan de oplader.

Wie weet het truukje hiertoe?

Relevante software en hardware die ik gebruik
IPhone 6
Zelfbouw speaker

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Een uur zoekwerk in alle termen, geen bevredigend resultaat.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevogel0
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 17:13
Ik denk dat je hier wel wat aan zal hebben:
http://www.musicservertip...one-digital-audio-output/

De lightning ondersteunt namelijk alleen maar digitaal audio signaal uit. Je zult dus nog een chip nodig hebben die dit om kan zetten naar een 'gewoon' audio signaal. een DAC dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Topicstarter
Dave, bedankt voor je reply.

Ik zag dat een losse DAC erg duur is. Te duur voor dit project.

Ik ben verder gaan zoeken en zie dat de chip wel in een lightning naar 30pins adapter zit.
Er staat dan ook expliciet bij dat het analoge audio uit ondersteunt. http://www.apple.com/nl/s...ning-naar-30-pens-adapter

Als ik deze adapter aan de iphone koppel, en een usb female connector aan de speaker op 5V poort en audio poort soldeer, zou zoiets dan werken?
Dan zou je zelfs ook oudere modellen ondersteunen en zal bij kabelbreuk makkelijk alleen de kabel kunnen worden vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:18

Rmg

Sjoerdfoto schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 23:01:
Dave, bedankt voor je reply.

Ik zag dat een losse DAC erg duur is. Te duur voor dit project.

Ik ben verder gaan zoeken en zie dat de chip wel in een lightning naar 30pins adapter zit.
Er staat dan ook expliciet bij dat het analoge audio uit ondersteunt. http://www.apple.com/nl/s...ning-naar-30-pens-adapter

Als ik deze adapter aan de iphone koppel, en een usb female connector aan de speaker op 5V poort en audio poort soldeer, zou zoiets dan werken?
Dan zou je zelfs ook oudere modellen ondersteunen en zal bij kabelbreuk makkelijk alleen de kabel kunnen worden vervangen.
Hoe ga je dan Analoog audio van je USB poort halen? Op USB zit geen analoog audio

Je zal een lightning dock naar 3.5mm jack nodig hebben.

Dat zou via je lightning connector naar 30 pins connector (met DAC) kunnen doen en dan deze daarop Zoiets: http://www.ebay.com/itm/I...mm-1-8-male-/260801170899

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Topicstarter
Rmg schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 11:19:
[...]

Hoe ga je dan Analoog audio van je USB poort halen? Op USB zit geen analoog audio

Je zal een lightning dock naar 3.5mm jack nodig hebben.

Dat zou via je lightning connector naar 30 pins connector (met DAC) kunnen doen en dan deze daarop Zoiets: http://www.ebay.com/itm/I...mm-1-8-male-/260801170899
Ja dat was een beetje mijn vraag. Eerste gedachte was om de + en - van de USB kabel 5 volt te geven, en dan de groene en witte datakabels op L en R te zetten. Maar vrees dat dat niet gaat werken 8)7

Op het moment aan het kijken om een airport express eraan te knopen, te voeden via de 5V batterijvoeding, en dan via airplay af te laten spelen. Dat ding heeft een analoog audio uit namelijk :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:24

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Maar waarom al die moeite als het via de AUX ingang (dus met minijack in je iphone neem ik aan) al prima werkt?

De meerwaarde van een draadloze oplossing kan ik nog wel inzien (dat kan evt. ook met een simpel bluetooth->minijack apparaatje), maar wat is de meerwaarde van een knutseloplossing via Lightning boven het gebruiken van de minijack uitgang?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Topicstarter
Orion84 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 12:54:
Maar waarom al die moeite als het via de AUX ingang (dus met minijack in je iphone neem ik aan) al prima werkt?

De meerwaarde van een draadloze oplossing kan ik nog wel inzien (dat kan evt. ook met een simpel bluetooth->minijack apparaatje), maar wat is de meerwaarde van een knutseloplossing via Lightning boven het gebruiken van de minijack uitgang?
Tja, is ook zo. Maar oplaadfunctie lijkt me tof, en om dan weer twee draadjes erin te hangen.

Bluetooth draadloos is een beetje ruk. Airplay functionaliteit is wel baas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:24

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Voor wat betreft opladen: zorg wel dat je die circuits een beetje gescheiden houdt van het audiogedeelte. Wellicht dat dat wel snor zit doordat je een oude radio gebruikt hebt, maar ik heb ook wel eens wat simpels geknutseld met een auto accu, een of ander simpel versterkertje en een paar speakers weggewerkt in een bankstel en daar betekende laden+audio via dezelfde telefoon standaard een bak storing in de audio.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05:42
Misschien heb je hier iets aan. Een audio adapter voor de iPhone 6.
http://www.kabel-mania.nl...plus-lengte-1m-zwart.html

Volgens mij kan je dan zowel laden als audio afspelen.

Persoonlijk zou ik echter voor een goedkope Bluetooth 4.x ontvanger gaan. Dat is minder kwetsbaar en werkt net zo goed. Ook weer je dan zeker dat je met je volgende telefoon ook nog audio af kan spelen.

[ Voor 62% gewijzigd door Sepio op 06-02-2016 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Topicstarter
Sepio schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 07:59:
Misschien heb je hier iets aan. Een audio adapter voor de iPhone 6.
http://www.kabel-mania.nl...plus-lengte-1m-zwart.html

Volgens mij kan je dan zowel laden als audio afspelen.

Persoonlijk zou ik echter voor een goedkope Bluetooth 4.x ontvanger gaan. Dat is minder kwetsbaar en werkt net zo goed. Ook weer je dan zeker dat je met je volgende telefoon ook nog audio af kan spelen.
Bedankt voor je reactie. Maar dan speelt hij de muziek alsnog af via de 3,5mm jack..

Ik ga opzoek naar een goedkope airport express om daar eens wat mee te experimenteren.

Pagina: 1