Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkdude
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-05 20:08
Enkele maanden geleden heb ik een Dell ultrasharp u2515h gekocht, omdat het een van de meest populaire monitoren op Tweakers was. Ik heb echter de hele tijd moeite om in OS X de letters van het scherm te lezen. Door de hoge resolutie zijn ze te klein. Je kan in OS X wel per applicatie de lettergrootte wijzigingen, maar ik zit er aan te denken om de monitor in te ruilen voor een lagere resolutie. Iemand tips? Voor gamen zou zo'n monitor wel ideaal zijn, maar ik speel nooit games.

[ Voor 8% gewijzigd door Borkdude op 04-02-2016 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:35

BCC

Je kan toch ook gewoon de scale aanpassen?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkdude
@BCC: je kan inderdaad een lagere resolutie instellen, maar dit ziet er niet scherp uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Nee, zo werkt het niet in OSX. Als je een lagere scale pakt, blijft de resolutie hetzelfde, maar gebruikt hij meer pixels om spullen te tekenen: zo werkt Retina. Zie Settings => Display => Scaled => Larger text

Ik kan ook niets lezen als mijn 4k monitor op 'more space' staat :)

[ Voor 29% gewijzigd door BCC op 04-02-2016 21:52 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkdude
Ik zie die optie niet.

Zie screenshot:
https://www.dropbox.com/s...02-04%2021.50.50.png?dl=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Volgens mij pakt hij die optie ook alleen maar op ingebouwde retinaschermen, op losse schermen gaat 't volgens mij niet (althans, is mij nooit gelukt). De instellingen van OSX vind ik zelf behoorlijk beperkt als het aankomt op fontrendering, een andere optie dan je resolutie naar beneden gooien is er volgens mij niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dageeknerd
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-05 14:33
Osx laat het alleen maar zien als je een retina optie hebt op een ingebouwd of extern scherm. Wat je kan proberen is de option key indrukken en dan op scaled drukken, dan zie je meer resoluties (als het goed is ).

https://www.dropbox.com/s...%20at%2022.05.06.png?dl=0
https://www.dropbox.com/s...%20at%2022.02.06.png?dl=0

Ps. ik run trouwens OSX op een asus laptop :P

[ Voor 5% gewijzigd door dageeknerd op 04-02-2016 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Alle 4 4k schermen die ik er tot nu toe aan heb gehad kan ik instellen op die manier: HP, Sharp, Philips en geloof lg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkdude
@BCC: Volgens mij is dit geen echt 4K-scherm, maar iets wat er dichtbij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Ah, dan zal dat de issue zijn? Dat moet dan toch ook vast te truuken zijn?

[ Voor 42% gewijzigd door BCC op 04-02-2016 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkdude
@BCC: Of wellicht displayport vs. hdmi? Op mijn Macbook Air zit geen HDMI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Bij mij op displayport. Probeer dit anders eens? http://www.tekrevue.com/tip/hidpi-mode-os-x/

[ Voor 60% gewijzigd door BCC op 04-02-2016 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Borkdude schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 22:09:
@BCC: Volgens mij is dit geen echt 4K-scherm, maar iets wat er dichtbij komt.
Het is gewoon GEEN 4K scherm, ook niet iets dat er in de buurt komt, 4K is een flink stuk hoger dan 2560x1440.
Met 4K heb je nog veel meer pixels, en zou je probleem waarschijnlijk nog een stuk groter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkdude
Bedankt voor het meedenken. In Chrome standaard de zoom instellen op 125% is denk ik het enige waar ik echt voorlopig mee uit de voeten kan. Of toch maar omruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Of een dualboot maken met een OS dat wel in staat is om fonts te schalen, mocht 't voor specifieke dingen handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-05 18:29

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik dacht dat de UI scaling in OS/X juist erg goed was? In Windows is het erg kut, veel programma's gaan er dan blurry uitzien (wat je ook krijgt als je de resolutie verlaagt).

Maar 1440p op 25", zo extreem klein is dat toch niet? Ik heb hier ook 1080p op 15,6", dat is een veel hogere pixeldichtheid en dat vind ik nog niet echt heel klein met de default UI scaling settings (100%).

[ Voor 37% gewijzigd door Compizfox op 04-02-2016 23:06 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Ja, dus ik snap terw_dan ook niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkdude
Compizfox: het is niet extreem klein, maar wel net iets te klein naar mijn smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Compizfox schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 23:04:
Ik dacht dat de UI scaling in OS/X juist erg goed was? In Windows is het erg kut, veel programma's gaan er dan blurry uitzien (wat je ook krijgt als je de resolutie verlaagt).
Ik vind OSX juist verschrikkelijk, de scaling op een niet-retina monitor is niet echt fatsoenlijk in te stellen (misschien dat ik sowieso wat biassed ben omdat OSX niet in staat is om font-smoothing uit te zetten, waardoor het sowieso niet werkbaar is voor mij).
Onder Windows werkt het bij mij juist prima (al moet ik eerlijk zeggen dat ik eigenlijk alleen m'n media PC wat groter schaal, vanwege de afstand, en daar niet bijzonder veel progs op draaien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA
  • Laatst online: 10:41

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

kijk eens hier om de retinaopties te kunnen selecteren:
http://www.tekrevue.com/tip/hidpi-mode-os-x/

onderin staan ook linkjes naar apps

als je geluk hebt kun je 4k retina laten downscalen naar 1440, dat zou er redelijk strak uit moeten zien

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-05 18:29

Compizfox

Bait for wenchmarks

TERW_DAN schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 23:23:
[...]

Ik vind OSX juist verschrikkelijk, de scaling op een niet-retina monitor is niet echt fatsoenlijk in te stellen (misschien dat ik sowieso wat biassed ben omdat OSX niet in staat is om font-smoothing uit te zetten, waardoor het sowieso niet werkbaar is voor mij).
Onder Windows werkt het bij mij juist prima (al moet ik eerlijk zeggen dat ik eigenlijk alleen m'n media PC wat groter schaal, vanwege de afstand, en daar niet bijzonder veel progs op draaien).
Ik heb OS/X nog nooit persoonlijk gebruikt, dus ik ging af op verhalen die ik van anderen heb gehoord. Ik wist ook niet dat er een verschil zat tussen een Retina- en niet-Retina-monitor. Begrijp ik het nou goed dat Apple dat opzettelijk uitzet voor niet-Retina-monitoren? :?

UI scaling onder Windows heb ik echter wel vaak genoeg met eigen ogen gezien en ik kan je vertellen dat dat (afhankelijk van het programma!) echt bagger is. Sommige programma's worden gewoon enorm blurry, het ziet er niet uit.

Onder KDE kan ik dan wel gewoon fatsoenlijk zonder blurry mess de UI scaling veranderen, maar ik heb het zelf niet echt nodig.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Compizfox schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 23:32:
Ik heb OS/X nog nooit persoonlijk gebruikt, dus ik ging af op verhalen die ik van anderen heb gehoord. Ik wist ook niet dat er een verschil zat tussen een Retina- en niet-Retina-monitor. Begrijp ik het nou goed dat Apple dat opzettelijk uitzet voor niet-Retina-monitoren? :?
Dat soort dingen doet Apple wel vaker. Zo zetten ze bijvoorbeeld opzettelijk andere poorten op harde schijven, zodat die niet meer pin-compatible zijn met gewone schijven. Gewoon, omdat het kan. En omdat je dan bij Apple moet aankloppen voor een nieuwe, uiteraard :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Compizfox schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 23:32:
[...]

Ik heb OS/X nog nooit persoonlijk gebruikt, dus ik ging af op verhalen die ik van anderen heb gehoord. Ik wist ook niet dat er een verschil zat tussen een Retina- en niet-Retina-monitor. Begrijp ik het nou goed dat Apple dat opzettelijk uitzet voor niet-Retina-monitoren?
De optie om hi dpi te draaien wordt alleen gegeven bij monitoren vanaf een bepaalde resolutie. Als je het toch wil moet je ff die setting Tweak toepassen in het gelinkte artikel. Convention over configuration.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkdude
Ik zet de monitor te koop.

V&A aangeboden: Dell Ultrasharp U2515H Zwart

[ Voor 4% gewijzigd door Borkdude op 20-02-2016 23:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borkdude
Inmiddels heb ik een Dell U2412M gekocht. Kwam vandaag binnen. Tot nu toe erg tevreden, kan alles prima lezen. Voortaan goed op de DPI/PPI letten :). Ik hou er zelf ook meer van dat er fysieke knoppen op zitten, i.p.v. aanrakingsgevoelige toetsen zoals bij de U2514H. Ook handig dat er USB-poorten aan de zijkant zitten.

[ Voor 47% gewijzigd door Borkdude op 13-07-2016 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Opgelost :D!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritssvt
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-05 16:54
Graag zou ik op dit onderwerp nog een aanvullende vraag willen stellen.

Ik heb ook interesse in de Dell U2515H, maar heb nog wat twijfels of over de leesbaarheid van het scherm (kan niet zo snel een winkel vinden waar ik even zou kunnen testen).

Ik wil deze monitor gaan gebruiken i.c.m. een MacBook Pro mid 2010 via mini Display Port. Deze ondersteunt tot een maximale resolutie van 2560 bij 1600 pixels.

Als ik het goed begrijp is de DPI essentieel voor de leesbaarheid:
- MacBook intern scherm 13,3" op 1280x800 pixels -> 113 DPI
- Dell U2515H scherm 25" op 2560x1440 pixels -> 117 DPI

Kan ik concluderen dat de leesbaarheid wel snor zit omdat de DPIs zeer vergelijkbaar zijn? (krijgt alleen meer werkruimte) Of maak ik een denk fout? :P

[overigens: deze MacBook stamt nog uit het pre-retina tijdperk]

[ Voor 4% gewijzigd door Mauritssvt op 27-02-2017 09:32 ]

Pagina: 1