Wifi onstabiel en tergend langzaam

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kroepoekoe
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-11-2024
Probleem
Wij beschikken over Ziggo 200/20Mbit/s. De modem, gesitueerd in de woonkamer, is de door Ziggo geleverde Technicolor TC7200. Bedraad (PC) haal ik makkelijk 150Mbit, vaak zelfs de volle 200Mbit. Draadloos internet is echter één grote drama. Snelheden zijn over het algemeen zeer teleurstellend en de signaalsterkte in alle overige ruimtes is behoorlijk zwak (1 streepje van de 4). Ik zou bijna denken dat ik verbonden ben met het netwerk van de buren aan de overkant.

Ik wil graag te weten komen of er iets te doen valt om mijn snelheden te verbeteren, of dat ik gewoon dikke pech heb wegens omgevingsfactoren (drukke buurt, heel veel routers) of om wat voor andere reden dan ook. Zo ziet het er ongeveer uit thuis, hoop dat het een redelijk beeld geeft van apparatuur, afstanden, snelheden etc.

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/mVQx6/d1820a2dec.png

Setup
Software
Speedtest.net.
Speedtest app.
inSSIDer.

Hardware
Desktop (haalt tussen 140-200Mbps).
Laptop #1: Inspiron 15R SE (ondersteunt geen 5Ghz) (haalt tussen 4-20Mbps).
Laptop #2: MacBook Air 2013 (haalt tussen 10-30Mbps).
Smartphone: HTC One M8 (haalt tussen 0.25-4Mbps).

Modem: Technicolor TC7200 - 2.4Ghz Settings alles default:
Basic: 802.11 Mixed (802.11b, 802.11g, 802.11n) / Channel: Auto (alle kanalen geprobeerd) / Bandwidth: 20 MHz.
Security: Authentication: WPA/WPA2 / Encryption: TKIP/AES / Key Interval: 3600 seconds .
Advanced: Beacon Interval: 100 / DTIM Interval: 1 / Fragment Threshold: 2346 / RTS Threshold: 2347.

Wat ik heb geprobeerd/gevonden
Ik woon in een klein appartement (<40 m²). Dit leek mij relevant omdat veel informatie die ik vind over het verbeteren van je Wifi-signaal betrekking hebben tot huizen (ergo meerdere verdiepingen), schuren, kelders, zolders etc. In mijn geval gaat het om afstanden van 0.5m tot (max) 10m, en allemaal op één verdieping. Hierdoor lijken veel oplossingen - zoals het plaatsen van een extra Access Point - mij niet geheel logisch. Maar ik kan het uiteraard mis hebben, dan hoor ik dat ook graag.

Eerste stap was Ziggo hierover contacteren. Het enige wat zij mij konden vertellen was dat ik kanalen kan proberen te veranderen, en van 2.4Ghz naar 5Ghz te switchen. Wifi is voor de rest 'extra' service, dus willen ze niks garanderen. Wanneer ik naar 5Ghz switch, merk ik een lichte verbetering. Licht betekent van 4Mb down naar 8Mb down in de PC-kamer. Dit vind ik een zeer matige verbetering, en nog belangrijker: mijn laptop heeft hier niks aan omdat diens netwerkkaart geen 5Ghz ondersteunt.

Vervolgens geprobeerd kanalen te switchen, nadat ik een analyse heb uitgevoerd met inSSIDer. Het netwerk in mijn buurt is superdruk, logisch want ik woon in een drukke buurt in Amsterdam. Het viel mij gelijk op dat de 'typische' kanalen die automatisch gekozen worden door mijn modem (1, 6 en 11) superdruk zijn. Wanneer ik switch naar veel minder drukke kanalen (2, 4 en 5), merk ik behoorlijke verbeteringen. In de woonkamer ging mijn down-snelheid van 10mb naar 20, soms zelfs 30/40/50. In de PC-kamer ging mijn down-snelheid van 1mb naar 4mb. Echter zijn geen van deze verbeterde snelheden stabiel. De snelheden variëren aanzienlijk per test, hierdoor is dit voor mij geen functionele workaround. Bij de 'automatische kanalen' zijn de snelheden en de internetverbinding veel stabieler, maar dus ook veel slechter.

Na zoeken met Google kwam ik meer verhalen tegen van mensen die zeggen dat zij slecht presteren met de TC7200. Voor sommigen werd het beter nadat ze de TC7200 in bridge-mode hadden gezet en een aparte router hadden gekocht. Dit wil ik op zich best proberen, maar voordat ik geld uitgeef voor een 'test' wil ik weten of het realistisch is om een grote verbetering te verwachten op deze manier. Ik kan mij namelijk moeilijk voorstellen dat ik door het gebruiken van een andere router opeens van 1Mbps naar 20Mbps kan gaan. Of van 10Mbps naar 50Mbps. Als dit wel de oplossing blijkt te zijn, dan wil ik het gelijk doen. Maar waar moet ik dan opletten bij het aanschaffen van een nieuwe router? Dit vraag ik omdat de specs van de TC7200 er voor mij (toegegeven een newbie) uitstekend uitzien.

De website van Ziggo, en enkele 'do it yourself' tutorials, raden aan om een extra Access Point te kopen en deze te plaatsen op de locatie waar het probleem zich voordoet. Mijn probleem hiermee is dat ik dit logisch vind wanneer je een extra Access Point voor een geheel andere verdieping plaatst, of een geheel andere locatie zoals een schuur. Maar als het om één verdieping gaat, waarbij het om niet meer dan 10m afstand gaat, klinkt dit voor mij helemaal niet logisch. Zelfs wanneer ik letterlijk naast de modem op de bank ga zitten haal ik snelheden die zwaar onder de maat zijn. Daarom denk ik niet dat het probleem opgelost kan worden met enkel het plaatsen van een extra Access Point.

Ten slotte las ik wat over extenders/repeaters, en dan vooral dat die dingen geen nut hebben :P Maar als iemand hier vindt van wel, gaat dat dan wel helpen bij max 10 meter afstand? En dat verklaart dan nog steeds niet waarom ik zelfs vlak naast de modem veel te lage snelheden haal toch?

Ik hoop dat iemand ideeën/tips heeft. Alvast bedankt :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-07 22:27
Die Technicolor modems zijn afschuwelijk slecht wat Wifi betreft. Ik heb hier eentje en die haalt het nog niet eens tot in de slaapkamer, letterlijk 1 betonvloertje boven de router. Ik heb als test een simpele Airport Express wireless-n op 2,4GHz erachter gehangen en dat netwerk is veel beter. Je kunt even met InSSIDer kijken of je toevallig op hetzelfde kanaal zit als je buurman, maar uiteindelijk zegt dat niet zoveel over de performance. Als je op hetzelfde kanaal zit als de buurman maar die gebruikt z'n netwerk nooit, dan heb je er geen last van. Maar als je verhuist naar een ander kanaal, waar ook een netwerk zit maar veel zwakker, maar wel veel verkeer overheen gepompt wordt, dan heb je daar alsnog last van. Of je buurman kiest op een dag een ander kanaal en dan kun je opnieuw beginnen met uitzoeken.

Simpel advies, koop een fatsoenlijke router. Ik heb een Asus RT-AC68U gekocht, maar een goedkopere gaat je beslist ook helpen. Het is wel aan te bevelen om een router met de AC-band te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroepoekoe
PhilipsFan schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 21:28:
Die Technicolor modems zijn afschuwelijk slecht wat Wifi betreft. Ik heb hier eentje en die haalt het nog niet eens tot in de slaapkamer, letterlijk 1 betonvloertje boven de router. Ik heb als test een simpele Airport Express wireless-n op 2,4GHz erachter gehangen en dat netwerk is veel beter. Je kunt even met InSSIDer kijken of je toevallig op hetzelfde kanaal zit als je buurman, maar uiteindelijk zegt dat niet zoveel over de performance. Als je op hetzelfde kanaal zit als de buurman maar die gebruikt z'n netwerk nooit, dan heb je er geen last van. Maar als je verhuist naar een ander kanaal, waar ook een netwerk zit maar veel zwakker, maar wel veel verkeer overheen gepompt wordt, dan heb je daar alsnog last van. Of je buurman kiest op een dag een ander kanaal en dan kun je opnieuw beginnen met uitzoeken.

Simpel advies, koop een fatsoenlijke router. Ik heb een Asus RT-AC68U gekocht, maar een goedkopere gaat je beslist ook helpen. Het is wel aan te bevelen om een router met de AC-band te nemen.
Dank je wel voor je reactie :)

Als je kijkt bij wat ik heb geprobeerd, dan staat er in de derde alinea dat ik het veranderen van kanalen zelf ook heb gedaan. Ik zag duidelijke verbetering in snelheid op kanalen met weinig verkeer, maar het was dan nog steeds slecht. En inderdaad wat je zegt, om dan ieder uur weer te checken of er een beter kanaal beschikbaar is gaat mij er bij mij niet in. Ieder uur omdat er veel bijkomt en weggaat; tijdens een korte scan om 15:00 zag ik al letterlijk 10 apparaten die erbij kwamen of juist weggingen.

Kun je mij vertellen hoeveel jij er ongeveer op vooruit ging door het wisselen van modems? Of had je met de (oude) TC letterlijk geen connectie?

Zijn mijn zorgen in de citaat hieronder volgens jou onnodig? Kan ik echt een grote verbetering verwachten? Ik weet natuurlijk niet precies hoe het bij jou is gegaan: ging je bijvoorbeeld van geen connectie naar een 1Mbps-connectie, of was het een veel indrukwekkender verschil dan dat? Ik wil mezelf namelijk niet op de kosten jagen en achteraf erachter komen dat het amper verschil uitmaakt.
Dit wil ik op zich best proberen, maar voordat ik geld uitgeef voor een 'test' wil ik weten of het realistisch is om een grote verbetering te verwachten op deze manier. Ik kan mij namelijk moeilijk voorstellen dat ik door het gebruiken van een andere router opeens van 1Mbps naar 20Mbps kan gaan. Of van 10Mbps naar 50Mbps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:52
Hang een goed AP in de hal en sluit die bedraad aan op je modem. Ik verwacht dan stukken betere resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alcx
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14-07 08:31
Het feit dat van kanaal wisselen een snelheidswinst oplevert (en helaas gratis daarbij een minder stabiele verbinding) lijkt mij een aanwijzing dat je te maken hebt met interferentie van je buren. De enige strategie om dan een zo stabiel mogelijke wifiverbinding te krijgen, is het wegblazen van je buren. Een router met een flink vermogen klaart dat klusje wel ;).

Ik kan me niet voorstellen dat je ooit in de buurt zult komen van je bedrade performance, zelfs niet met een eigen router. Toch zou ik het proberen als ik jou was, om te zien wat het je oplevert. Wie weet ga je naar een 100Mb verbinding, prima toch? Koop gewoon een router met een relatief hoog vermogen (kan je niet adviseren welke), en maak gebruik van je retourrecht van 14 dagen als ie niet bevalt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroepoekoe
Bedankt voor jullie reacties :)
Gadgeteer schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 10:18:
Hang een goed AP in de hal en sluit die bedraad aan op je modem. Ik verwacht dan stukken betere resultaten.
Maar dan negeer je het feit dat letterlijk naast de modem zitten nog steeds een teleurstellende verbinding oplevert? Het enige wat dit mij oplevert (gok ik) zijn iets snellere snelheden in de overige kamers? :?
alcx schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 11:36:
Het feit dat van kanaal wisselen een snelheidswinst oplevert (en helaas gratis daarbij een minder stabiele verbinding) lijkt mij een aanwijzing dat je te maken hebt met interferentie van je buren. De enige strategie om dan een zo stabiel mogelijke wifiverbinding te krijgen, is het wegblazen van je buren. Een router met een flink vermogen klaart dat klusje wel ;).

Ik kan me niet voorstellen dat je ooit in de buurt zult komen van je bedrade performance, zelfs niet met een eigen router. Toch zou ik het proberen als ik jou was, om te zien wat het je oplevert. Wie weet ga je naar een 100Mb verbinding, prima toch? Koop gewoon een router met een relatief hoog vermogen (kan je niet adviseren welke), en maak gebruik van je retourrecht van 14 dagen als ie niet bevalt :).
Dit is al de tweede stem voor een eigen router. Wanneer je zegt "flink vermogen", waar moet ik dan precies opletten bij de specificaties? En dat ik retourrecht van 14 dagen heb nadat ik het al gebruikt heb wist ik helemaal niet, dat is dan beter :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alcx
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14-07 08:31
Kroepoekoe schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 11:45:
Dit is al de tweede stem voor een eigen router. Wanneer je zegt "flink vermogen", waar moet ik dan precies opletten bij de specificaties? En dat ik retourrecht van 14 dagen heb nadat ik het al gebruikt heb wist ik helemaal niet, dat is dan beter :P
Een flink vermogen betekent iig meer vermogen dan je buren :p. Meestal wordt zendvermogen in de specs niet genoemd, maar in Nederland mag je tot maximaal 100mw zenden. Op sommige routers kun je door de landinstellingen te veranderen, het zendvermogen tot meer dan 400mw instellen. Nou is dit eigenlijk slecht advies, als iedereen dat gaat doen ontstaat er een wifi-wapenwedloop en dan zijn we met z'n allen nog verder van huis.

Ik zou je adviseren om gewoon eens een wat professionelere router uit te proberen, bijvoorbeeld deze. Bij de reviews zie je ook dat men positief is over het bereik (dus: de router beschikt over een relatief hoog vermogen). Als je hem netjes houdt en weer reset voordat je hem eventueel terugstuurt, zal geen winkel daar moeilijk over doen.

[ Voor 5% gewijzigd door alcx op 05-02-2016 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-07 11:06
Ik weet dat de Cisco modem van Ziggo prima is, maar van alle geleverde WLAN combi's werd ik verre van vrolijk.

Laat staan van het gedrocht Samsung Horizon..

Een Wlan router zoals een AC66U of een oud beestje zoals een WRT-160N gaat je veel verbetering opleveren.
De AC66U heb ik 1x geplaatst in een flat (12 etages hoog, +/- 125 woningen. installatie op de 4e, 70 % snelheid hebben in de uithoeken.)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:01
We hebben hier ook ziggo en wat hier al meer gezegd is, de router functie in de modem is bagger. Onstabiel( uitval WiFi ) en langzaam. Neem een goede router en je bent van het probleem af.

De hierboven voorgestelde Netgear is top trouwens, als je het geld er voor over hebt, zeker een aanrader. Deze router heb ik nu alweer bijna een jaar maar heeft een sterk bereik , stabiel en is snel.

pricewatch: Netgear Nighthawk AC1900 Smart WiFi Router (R7000)

[ Voor 50% gewijzigd door freaky35 op 05-02-2016 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:52
Kroepoekoe schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 11:45:
Bedankt voor jullie reacties :)

[...]

Maar dan negeer je het feit dat letterlijk naast de modem zitten nog steeds een teleurstellende verbinding oplevert? Het enige wat dit mij oplevert (gok ik) zijn iets snellere snelheden in de overige kamers? :?

[...]

Vervang het woord AP voor router als je dat liever doet? Blijft feit dat de wifi van je modem dan slecht blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gezien het feit dat het om een appartement gaat zou ik er voor kiezen om een extra AP in de PC kamer te zetten, Waarom gewoon afstand verkorten waardoor je verstoring van buitenaf minimaliseert. Met een andere router kan je wel wat signaal verbetering krijgen maar de afstand blijft gelijk en dus het risico.
Vraag me alleen af in hoeverre je in het gebruik echt problemen hebt, maar goed ben waarschijnlijk en vindt alles boven modem snelheid 33k6 al vlot.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lastpak
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-07 21:25
Als je beslist om een extra wifi punt te nemen zou je ook eens kunnen kijken naar deze link:

https://www.ziggo.nl/internet/wifi-punt/

Ziggo levert namelijk sinds kort ook zelf AP's tegen een redelijk aantrekkelijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa3fap
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-07 08:15
je kan proberen om de ssid een aparte naam te geven voor 2,4ghz en 5ghz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Mijn persoonlijke ervaring met de standard geleverde routers van Ziggo (zeker het model wat jij hebt) is dat ze erg slecht wifi bereik hebben. Helaas iets waar providers op bezuinigen.

Zelf ook ziggo hier (gelukkig nog een 'ouderwetse' modem, dus moet zowieso mijn eigen router gebruiken (ziggo stuurde wel eens een nieuwe op, maar die staat mooi boven). Dit levert enorme verbetering op in de WiFi dekking, en zou ik je dan ook van harte aanbevelen. zelf heb ik hier een Asus RT-N66U welke ik centraal in de meterkast heb hangen en deze geeft mij op zowel begane grond als eerste etage prima bereik (ondanks dat we een nieuwbouw huis hebben met gewapende betonnen (binnen) muren. deze ondersteund ook 5 ghz, wat kan schelen omdat deze frequentie meer kanalen heeft en minder snel verstoort wordt. Een nadeel is dat het mindergoed door muren gaat, dus als je dit optimaal wil gebruiken is het zeker aan te raden je accespoint in de hal te plaatsen. Voor je laptop welke het nu niet ondersteund zou je een wifi usb stick met 5ghz ondersteuning kunnen aanschaffen.

Dat je ook in de woonkamer niet een hoge snelheid haalt ligt er aan dat je zoveel netwerken om je heen hebt, en omdat de zender en antennes in jou modem niet de beste zijn wordt je dus gestoord door andere netwerken wat je snelheid verlaagt.

Een nieuwe router heeft een veel betere draadloos ondersteuning en vooral veel betere antennes dan het huidige ziggo modem. een hogere zend sterkte (boven de legaal toegestane 100 mw) heeft niet zo veel zin omdat je apparaten ook verbinding moeten maken met je accespoint en deze niet extra sterk kunnen zenden.

Je kunt je nieuwe router/accespoint op 2 mannieren gebruiken.
1 ziggo modem in bridge, 1 lan kabel van poort 1,2,3 of 4, aansluiten op je nieuwe router/accespoint en die alles laten afhandelen.

2, je huidige ziggo modem als router houden (en evt extra wifi zender, al kun je wifi waarschijnlijk beter uitzetten gezien de resultaten zelfs in de woonkamer al zo slecht zijn) en je nieuwe router/ap als Accespoint gebruiken. (sommige routers hebben een accespoint setting, als hij dat niet heeft dan moet je hem zelf zo instellen door hem een vast ip adres te geven + de DHCP server uit te zetten en hem te verbinden met je ziggo moden met een lan kabel aangesloten op poort 1,2,3 of 4 (NIET op Wan), zie ook het topic over "oude router als accespoint gebruiken" voor meer info

De genoemde Asus heeft overigens een accespoint modus.

Voor het allerbeste resultaat kun je de accespoint het beste een centrale plek in huis geven (wat in jou geval de hal is). Echter is dit niet altijd mogelijk of handig omdat er dan een lan kabel moet komen tussen het accespoint en de modem (al kun je ook een powerline oplossing gebruiken, maar dat is niet altijd zo stabiel als een kabel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroepoekoe
Nogmaals bedankt voor alle reacties, superbehulpzaam allemaal!

En VVV-007 heel erg bedankt voor jouw uitgebreide reactie. Dit is eigenlijk precies het soort reactie die ik hoopte te krijgen: Soortgelijke situatie, die tevens verholpen is. Soortgelijk materiaal, en (zeer) gedetailleerd advies wat te doen :)

Alles zo bekeken lijkt het erop dat ik het beste als eerste optie een nieuwe modem kan proberen. Als ik een extra AP in de gang ga zetten, dan zit ik nog steeds met het probleem dat de initial access point in de woonkamer bedroevende snelheden geeft. Het liefst verbeter ik dus het signaal in de woonkamer, en geef ik dat dan door. Desnoods dan een betere router + extra AP in de gang als dat moet.

Als optie kijk ik nu naar de volgende producten: Asus RT-AC68U is nu al meerdere malen genoemd, en ik neem aan dat de Asus RT-N66U hier op zal lijken. En anders de Netgear Nighthawk AC1900 Smart WiFi Router (R7000). Als iemand specifieke webwinkels kent die niet moeilijk doen over het retourneren van producten nadat ze uitgeprobeerd zijn dan hoor ik dat uiteraard ook graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:26

Tazzios

..

"dan zit ik nog steeds met het probleem dat de initial access point in de woonkamer bedroevende snelheden geeft"
? Vanuit de woonkamer kun je ook verbinden met het accesspoint in de hal.

edit
Voor de zekerheid/duidelijkheid; Het access point moet je bekabelt aansluiten aan de router. (draadloos heet het een repeater)

[ Voor 26% gewijzigd door Tazzios op 06-02-2016 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroepoekoe
Tazzios schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 20:07:
"dan zit ik nog steeds met het probleem dat de initial access point in de woonkamer bedroevende snelheden geeft"
? Vanuit de woonkamer kun je ook verbinden met het accesspoint in de hal.

edit
Voor de zekerheid/duidelijkheid; Het access point moet je bekabelt aansluiten aan de router. (draadloos heet het een repeater)
Dat laatste had ik inderdaad meegekregen na VVV-007's reactie.

Maar ik begrijp iets anders niet helemaal kennelijk, dit is hoe ik dacht dat het werkt:
Als ik vanuit de woonkamer (waar ook de hoofdaansluiting is) verbindt met de AP in de gang, neemt de modem in de woonkamer het signaal binnen en geeft die dat dan vervolgens weer door aan de AP in de hal. Dus de, als voorbeeld, 20Mbit die ik in de woonkamer haal zou dan doorgegeven worden naar de AP in de gang waardoor de snelheid in de overige kamers nog steeds onder de 20Mbit blijft. Is dit dus verkeerd begrepen van mij?

Domme vraag waarschijnlijk, maar wel relevant als ik besluit wat te doen :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kroepoekoe schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 20:02:
[...]

Alles zo bekeken lijkt het erop dat ik het beste als eerste optie een nieuwe modem kan proberen. Als ik een extra AP in de gang ga zetten, dan zit ik nog steeds met het probleem dat de initial access point in de woonkamer bedroevende snelheden geeft. Het liefst verbeter ik dus het signaal in de woonkamer, en geef ik dat dan door. Desnoods dan een betere router + extra AP in de gang als dat moet.
Met zo'n klein appartement lijkt dat me nogal overbodig.

Je probleem met die TC7200 is bovenal dat het op de verkeerde plek staat. Dat ding in de gang zou alsnog alles dekken. Vooral de tegels van je badkamer (en keuken?) zijn boosdoeners. Met AP in de gang zou je alles moeten kunnen dekken zonder door tegels heen te moeten. Ik zie in deze situatie weinig meerwaarde in de AP van de TC7200 actief te laten.
Als optie kijk ik nu naar de volgende producten: Asus RT-AC68U is nu al meerdere malen genoemd, en ik neem aan dat de Asus RT-N66U hier op zal lijken. En anders de Netgear Nighthawk AC1900 Smart WiFi Router (R7000). Als iemand specifieke webwinkels kent die niet moeilijk doen over het retourneren van producten nadat ze uitgeprobeerd zijn dan hoor ik dat uiteraard ook graag.
Die twee zijn lood om oud ijzer, beide ontwerpen met Broadcom BCM4360 WiFi, beide ondertussen meerder jaren oud en daardoor gelukkig (nu wel) stabiel qua firmware. Helaas gezien leeftijd nog niet veel goedkoper geworden.

Voor veel minder geld heb je vergelijkbare prestaties met de AP's die KPN (Arcadyan-geval) en Ziggo (TP-Link Archer C7 met custom (AP only) firmware) leveren. Die van Ziggo kost EUR 60 en presteert nagenoeg gelijk aan de twee die jij noemt. Dat in gang en je bent klaar. De meerwaarde van de twee BCM4360 ontwerpen zit op papier in beam forming, maar in prakijk heb je er weinig aan, iig niet genoeg om dubbele prijs te rechtvaardigen tov een Qualcomm-Atheros 9880-ontwerp.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:26

Tazzios

..

Kroepoekoe schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 20:19:
[...]
Dat laatste had ik inderdaad meegekregen na VVV-007's reactie.

Maar ik begrijp iets anders niet helemaal kennelijk, dit is hoe ik dacht dat het werkt:
Als ik vanuit de woonkamer (waar ook de hoofdaansluiting is) verbindt met de AP in de gang, neemt de modem in de woonkamer het signaal binnen en geeft die dat dan vervolgens weer door aan de AP in de hal. Dus de, als voorbeeld, 20Mbit die ik in de woonkamer haal zou dan doorgegeven worden naar de AP in de gang waardoor de snelheid in de overige kamers nog steeds onder de 20Mbit blijft. Is dit dus verkeerd begrepen van mij?

Domme vraag waarschijnlijk, maar wel relevant als ik besluit wat te doen :o
Die 20 die je nu als voorbeeld geef is draadloos. Het AP gaan we echter bedraad aansluiten.
en om jou zelf even te quote:
Bedraad (PC) haal ik makkelijk 150Mbit, vaak zelfs de volle 200Mbit
AP krijgt dus ook gewoon de volle snelheid via bedraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Bedankt voor je reactie, fijn dat het helpt.

Zoals inmiddels al genoemd, het AP zul je bedraad (met een netwerk kabel) op je huidige modem aansluiten. Je AP krijgt dan gewoon de volle snelheid (200/20) om uit te gaan zenden. De ziggo AP is inderdaad ook wel een goede optie. Deze is wat goedkoper en ik heb zelf ook wel goede ervaringen met TP link (zij het met de modellen zonder 5 ghz en gigabit lan... was namelijk voor mijn oude buren die op het platteland wonen en een overweldigende internet snelheid haalden van maarliefst.... 3 mbit (down) dus de duurdere modellen waren daar totaal overbodig. Echter na het aansluiten van de accespoint en het uitschakelen van de wifi op de modem(KPN), was het bereik ook hier vele malen groter.

Ik zou dan ook adviseren om de wifi in je huidige modem na het plaatsen van het accespoint uit te zetten. Deze is immers nu (zelfs in de woonkamer) al traag en als je hem aan laat staan, heb je er meer last van (omdat hij dan jou eigen accespiont gaat storen) dan gemak. Bovendien heb je dan soms er nog last van dat je computer (onbewust) op je modem zijn (trage) wifi gaat in plaats van je snellere accesspoint.

Je sluit je accespoint dus bedraad aan op je huidige modem. Je kunt je accespoint vervolgens plaatsen. Dit kan gewoon naast je huidge modem. Echter om de beste dekking in je hele appartement te krijgen is het beter om het wat centraler te plaatsen. Gezien je plattegrond (erg handig dat je die er bij hebt staan) is het misschien het handigste om een kabel van je huidige modem achter je beide banken langs te leggen de accespoint dan net naast de woonkamer deur te plaatsen. Voor het beste resultaat hang je hem iets hoger aan de muur, maar gewoon op de grond kan ook wel (dat staat waarschijnlijk wat mooier dan een accespoint midden op de muur (het oog wil ook wat natuurlijk), hij zit dan wel is waar achter de deur als die open staat, maar toch ;) ).

Op die manier zit je ook niet met het boren van gaten enzo. (die lan kabel kun je wel mooi langs de plint leggen of als je overzet plinten hebt kun je hem daar zo achter weg werken).

Nog een laatste tip, zorg ervoor dat van het accespoint (als je die aanschaft) je de antennes recht opzet (omhoog). Je kunt het kastje gewoon los op de grond laten staan of het accespoint (laag) aan de muur hangen

Ik zou je dan adviseren om de accespoint van ziggo (= een TP link met ziggo naam er op voor minder geld en gelijk voor jou doel goed ingesteld) te nemen, dan ben je voor 59 euro klaar en heb je gelijk een 30 dagen niet goed geld terug regeling. Bovendien zal ziggo meer ondersteuning geven omdat zij hem leveren. Tenslotte zit er gelijk 15 meter netwerk kabel bij, dus die hoef je dan ook niet meer zelf te kopen, kortom voor die 59 euro krijg je alles wat je nodig hebt.

Als je niet weet hoe je de wifi op je huidige modem uit moet zetten kan je daarvoor ook wel even naar ziggo bellen en aangeven dat je die graag uit wilt zetten omdat die je extra accespoint stoort.

https://www.ziggo.nl/internet/wifi-punt/via-internetkabel/

Succes
Pagina: 1