Mijn Ubuntu Desktop is naar ~5jr trouwe dienst aan vervanging toe. Opzich valt het mee; zou nog wel even kunnen, maar resolutie en beeldkwaliteit waarin de huidige generatie games gespeeld dient te worden is niet meer van deze tijd.
Dankzij de best-buy-guides nodige topics en artikeltjes op tomtweakers.net heb ik een aardig begin. De nieuwe Intel socket gaat voorlopig nog wel mee, en die CPU's blazen ook aardig. Maar op gebied van GPU en Power ben ik niet zeker van mijn zaak.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
• gamen (the division 'max' settings)
• photoshop
• streaming/twitch, of capturen van
Wat mag het systeem gaan kosten?
• 1000-1400~ beetje afhankelijk van uiteindelijke configuratie en of meerwaarde van monitor
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Huidige configuratie:
• en nog wat extra HDD opslag
• Nu 2 monitoren Lenovo L2251 en een Samsung Synmaster 2443nw beide voldoen aardig, de samsung begint nu wel wat te verkleuren. Dus een nieuw scherm is misschien niet overbodig: pricewatch: Iiyama ProLite XB2483HSU-B1 Zwart
• De Nvidia 660 kaart is ok~ish maar bij game-systeem gaat de voorkeur uit naar een Nvidia 970 maar [..
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
..] de volgende generatie ligt op de loer (mogelijk in maart aangekondigd - daar waar ik zelf op april/mei gegokt had ivm VM-brillen, maar zo te zien komt de Pascal(?) generatie later dit jaar) Dat maakt een investering van ~400 piek in een aflopende gpu-serie discutabel. Dus ik dacht; koop een 2e hands Geforce 660 en draai tijdje in SLI? tot de volgende serie er is. Of gooi er toch een 970 in, en zet er over paar jaar een 2e bij.
Voorlopige selectie mobo:
http://tweakers.net/pricewatch/compare/457373;457375;457377/
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
• Nvidia - game ook icm Linux
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
• Afgaande op de laatste 2 desktop Best-Buy-Guides lijkt een Intel 6600K een goede optie te zijn, icm Z170 chipset.
Ga je overklokken?
• wat is GoT
• Intresse in pricewatch: Raijintek Triton AIO Water Cooling Solution (nieuwe uitvoering, nog niet gevonden in de pricewatch) oog wil ook wat
maar ga het chipje niet overkoken; wel flinke shop geven, zolang het maar stabiel blijft voor de games.
Wat verwacht je van ons?[i]
Zit vooral met het dilemma;
Geforce 970 erin(??) of wachten op volgende generatie en nu dan tijdelijk SLI met de huidige Geforce 660 - (wat volgens mij aardig richting een 970 gaat qua prestatie)
Maar dat maakt een pricewatch: Cooler Master GM G650M of 750W(?) voeding nog wel toerijkend. Of toch die 970 erin?
Heb nu 2 schermen, een 3e is natuurlijk wel leuk zeker icm http://tweakers.net/merk/905/playseat/ en pricewatch: Logitech Driving Force GT die nu voor de tv staat. Maar gamen met 3 schermen is vram weer zeer wenselijk, en dan kom je weer bij een Ati of 980ti uit. (ati geen optie ivm linux, en 980ti gaat niet passen..)
Huidig plan:
Twijfel over het doordrukken van het bovenstaande boodschappenlijstje
indien je opmerkingen of suggesties etc. hebt hoor ik het graag :W

Dankzij de best-buy-guides nodige topics en artikeltjes op tomtweakers.net heb ik een aardig begin. De nieuwe Intel socket gaat voorlopig nog wel mee, en die CPU's blazen ook aardig. Maar op gebied van GPU en Power ben ik niet zeker van mijn zaak.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
• gamen (the division 'max' settings)
• photoshop
• streaming/twitch, of capturen van
Wat mag het systeem gaan kosten?
• 1000-1400~ beetje afhankelijk van uiteindelijke configuratie en of meerwaarde van monitor
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Huidige configuratie:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Phenom II X4 955 (Black Edition) | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Asus M4A87TD/USB3 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | ASUS GTX660-DC2 TOP | € 0,- | € 0,- |
| 1 | AOpen QF50H | € 0,- | € 0,- |
| 2 | Kingston HyperX KHX1333C7D3/2G | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Plextor M5 Pro 128GB | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 0,- | |
• en nog wat extra HDD opslag
• Nu 2 monitoren Lenovo L2251 en een Samsung Synmaster 2443nw beide voldoen aardig, de samsung begint nu wel wat te verkleuren. Dus een nieuw scherm is misschien niet overbodig: pricewatch: Iiyama ProLite XB2483HSU-B1 Zwart
• De Nvidia 660 kaart is ok~ish maar bij game-systeem gaat de voorkeur uit naar een Nvidia 970 maar [..
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
..] de volgende generatie ligt op de loer (mogelijk in maart aangekondigd - daar waar ik zelf op april/mei gegokt had ivm VM-brillen, maar zo te zien komt de Pascal(?) generatie later dit jaar) Dat maakt een investering van ~400 piek in een aflopende gpu-serie discutabel. Dus ik dacht; koop een 2e hands Geforce 660 en draai tijdje in SLI? tot de volgende serie er is. Of gooi er toch een 970 in, en zet er over paar jaar een 2e bij.
Voorlopige selectie mobo:
http://tweakers.net/pricewatch/compare/457373;457375;457377/
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
• Nvidia - game ook icm Linux
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
• Afgaande op de laatste 2 desktop Best-Buy-Guides lijkt een Intel 6600K een goede optie te zijn, icm Z170 chipset.
Ga je overklokken?
• wat is GoT
• Intresse in pricewatch: Raijintek Triton AIO Water Cooling Solution (nieuwe uitvoering, nog niet gevonden in de pricewatch) oog wil ook wat
Wat verwacht je van ons?[i]
Zit vooral met het dilemma;
Geforce 970 erin(??) of wachten op volgende generatie en nu dan tijdelijk SLI met de huidige Geforce 660 - (wat volgens mij aardig richting een 970 gaat qua prestatie)
Maar dat maakt een pricewatch: Cooler Master GM G650M of 750W(?) voeding nog wel toerijkend. Of toch die 970 erin?
Heb nu 2 schermen, een 3e is natuurlijk wel leuk zeker icm http://tweakers.net/merk/905/playseat/ en pricewatch: Logitech Driving Force GT die nu voor de tv staat. Maar gamen met 3 schermen is vram weer zeer wenselijk, en dan kom je weer bij een Ati of 980ti uit. (ati geen optie ivm linux, en 980ti gaat niet passen..)
Huidig plan:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-6600K Boxed | € 251,90 | € 251,90 |
| 1 | MSI Z170A-G45 GAMING | € 161,95 | € 161,95 |
| 1 | MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G | € 363,95 | € 363,95 |
| 1 | NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood | € 69,90 | € 69,90 |
| 1 | Raijintek Triton AIO Water Cooling Solution | € 78,- | € 78,- |
| 1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16R | € 107,65 | € 107,65 |
| 1 | Cooler Master GM G650M | € 69,95 | € 69,95 |
| 1 | Samsung 850 EVO M.2 250GB | € 92,90 | € 92,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.196,20 | |
Twijfel over het doordrukken van het bovenstaande boodschappenlijstje