hd of DVD error? linux op oude laptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o_f_course
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-06 16:27
Ik heb een oude paradigit laptop liggen met WinXP en OpenSUSE (paar jaar geleden geinstalleerd) erop. Ik was niet tevreden over de installatie van OpenSuse en heb het ding een tijdje laten liggen.

Nu toch maar weer eens naar gekeken. WinXP wil ik niet meer, dus ik wipe hd was gewoon een optie.

Bij installatie van Mint kreeg ik een foutmelding met lezen of schrijven (melding was onduidelijk) en liep vast. :(
Dacht: kan aan dvd liggen, dus ik heb nieuwe DVD gebrand met Ubuntu Mate, met ander programma, laagste snelheid, met verificatie: verificatie gaf fouten |:( ... maar goed, her-verificatie van dvd leek goed... :? en als Live cd werkte hij wel.

Booten van ubuntu cd gaf volgende foutmeldingen:

ata1.00: exception Emask 0x0 SAct 0x0 SErr 0x0 action 0x6 frozen
ata1.00: failed command: READ DMA
ata1.00: cmd c8/00:08:80:f7:50/00:00:00:00:00/e9 tag 0 dma 4096 in
res 40/00:02:00:08:00/00:00:00:00:00/b0 Emask 0x4 (timeout)
ata1.00: status: { DRDY }

en dat x3 met iets andere adressen(?) met steeds een tijdje er voor. (zal met timeout te maken hebben).

en installatie ubuntu blijft op gegeven moment hangen, net als Mint.

SMART test van HD geeft geen foutmeldingen (vanuit live cd, weet niet meer welke).

Mijn vragen:
Kan dit nog een DVD issue zijn?
Is de HD (ondanks SMART) kapot?
Iets aan te doen, andere tool om te formatten oid?

[ Voor 2% gewijzigd door o_f_course op 04-02-2016 20:33 . Reden: toelichting en verhaal iets beter lopend gemaakt ]

facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:14

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Neem eens een netwerkinstaller, zoals Debian die bied. Ubuntu heeft alle installatiebestanden op z'n media staan, maar een netinstall heeft alleen de installer zelf en hetgeen wat nodig is voor een netwerk aanwezig, de daadwerkelijke packages die het installeert wordt van het internet gehaald.

Wil je optische media helemaal uitsluiten kan je nog een netwerk boot proberen, als de laptop dat ondersteunt.

Het branden van de DVD is met een ander systeem gedaan neem ik aan? Het schijfje is ook helemaal in orde als je 't bekijkt?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o_f_course
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-06 16:27
De schijven zien er prima uit, alleen een rare luchtbel oid bij het gat, in het doorzichtige stuk.
netwerk boot is denk ik geen optie... boot van USB is ook uitgesloten.
memtest was ook prima...

kan proberen om een schijf nog op (weer) een andere machine te branden...

facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:14

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Er was bij laptops vaak al vroeg mogelijk om via PXE te starten, dus check het even in het BIOS. Maar wat krijg je nou als je een netinstall doet, dus opstarten van cd die vervolgens de rest van het internet haalt?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-07 06:25
Memtest86 laten lopen om het geheugen te testen.
Via ubuntu livecd opstarten, dan disks(of schijven) installeren, dan smart uitlezen van je hd, dan ook de hd test uitvoeren, om te testen of je hd goed werkt.

Heb je al geprobeerd via een usb stick te installeren?
Zoek op je hardware of er meer personen met problemen zijn.