Toon posts:

Op zoek naar een 50" HDTV om op te gamen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben groot fan van Smash (Wii U) en speel vaak met vrienden op mijn huidige 37" Samsung HDTV van een jaar of vijf oud. In het begin was het bijna niet merkbaar, maar toch voelde ik dat het allemaal nét niet lekker speelde. Later kwam ik er achter dat deze TV aanzienlijke inputlag heeft, genoeg om het te merken bij een snelle game als Smash in ieder geval.

Daarom ben ik nu op zoek naar een TV die wat beter geschikt is om op te gamen. Ik wil, als ik dan toch moet upgraden, gelijk wel een wat grotere, maar de inputlag blijft het belangrijkste.

Zoals ik al schreef zal ik hem dus voornamelijk gebruiken om op te gamen (Wii U, PS3), maar ik zal er ook films/series op kijken, al dan niet via een harde schijf, HDMI of Microsoft Wireless Display Adapter.

Een goede vriend, collega en actief Tweaker, die dit dus ongetwijfeld ook zal lezen, geeft me zo nu en dan wat advies en vertelde me (ik hoop dat ik het goed verwoord) dat ik sowieso een refresh rate van 100hz moet hebben, omdat de TV anders de 60 FPS (van onder andere Smash en Mario Kart) niet goed weer zou geven. Het laatste wat ik te horen kreeg was dat zelfs 120hz gewenst is, omdat veel games in Game Mode terugschakelen naar 50hz.

Enfin, ik heb dus wat extra advies nodig van mensen die hier nog meer verstand van hebben. Ik vind het wel vet om een flink grote TV aan te schaffen (50"), maar ik hoef echt niet een state-of-the-art model. Bovendien heb ik daar geen geld voor. 700 euro is toch wel een beetje m'n limiet (tenzij er echt een perfect model is wat daar een klein beetje boven zit uiteraard).

Samenvattend:

Mijn eisen:
- Weinig input lag (<50 ms)
- HD (4k mag, geen vereiste)
- Minimaal 3x HDMI
- Smart TV boeit me niet zo veel
- Rond de 50"
- >100hz
- Geen voorkeur voor merk
- Liever niet meer dan € 700,-

Hoop dat jullie me nog wat goed advies kunnen geven, alvast bedankt!

Beste antwoord (via Verwijderd op 13-02-2016 21:05)

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:13
Tussen de Samsung en Sony zit 2" verschil, dit is 5cm in de diagonaal. In de hoogte scheelt dat 2cm en in de breedte 4cm. Geen enorm verschil dus, mocht je twijfelen aan het formaat :) Ik zal de keuze af laten hangen van de prijs (Sony is ietsjes duurder), voorkeur voor besturingssysteem (Android TV vs Samsung Tizen) en het uiterlijk. Ik vind persoonlijk de Sony erg mooi om te zien, maar ben voor de Samsung gegaan vanwege de prijs (kon de Duitse J6200 (J6250) kopen voor iets meer dan 400 euro).

De wijzen komen uit het Oosten!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
En welk model heb je zelf al gevonden?

Het topic krijgt een verhuizing naar CEA. Daar staan vele soortgelijke topics om inspiratie en ideeën op te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Dan neig ik gauw naar een sony w8 of w7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• test_slang_776
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-11-2023
Met 3D:
pricewatch: Sony Bravia KDL-50W805C Zwart

Zonder 3D:
pricewatch: Sony Bravia KDL-50W755C Zwart
pricewatch: Sony Bravia KDL-43W755C Zwart

Input lag ligt rond de ~30ms volgens mij, fullHD, 100Hz paneeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
S1NN3D schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 16:48:
En welk model heb je zelf al gevonden?

Het topic krijgt een verhuizing naar CEA. Daar staan vele soortgelijke topics om inspiratie en ideeën op te doen.
Ah, excuus. Op het potentielijstje stonden de pricewatch: Sony Bravia KDL-50W755C Zwart en de pricewatch: Samsung UE48J6200AW Zwart

Is hier de 100Hz-wordt-50Hz-in-Game-Mode-kwestie van toepassing? En wat is verder het verschil tussen deze twee televisies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
En waarom zou 120Hz gewenst zijn als game mode 'terugschakeld' naar 50Hz? Logischerwijs zou je dan denken dat je juist geen 120Hz nodig hebt en aan '50' genoeg?

100 en 120Hz kunnen tv's allebei overigens, net als 50 en 60Hz dus dat onderscheid hoef je al niet te maken (tussen 100 of 120).
Voor 60p heb je aan 60Hz genoeg. 60p past niet eens in 100 dus hoe die dat 'goed' zou moeten weergeven?
Verder nog wel interessant om ook te melden wat je huidige tv precies is en welk input lag cijfer je gevonden hebt ...

[ Voor 54% gewijzigd door apis29 op 04-02-2016 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Excuus, het ging inderdaad om 60Hz of 120Hz, als het maar een veelvoud van 60 was in plaats van 50. Althans, dat is wat ik hoorde en las op wat fora: dat veel 100hz tv's terugschakelen naar 50hz en dat het advies was om een tv met 60hz of 120hz te kopen als je in 60 FPS wil gamen. Als jullie me vertellen dat dit gebakken lucht is geloof ik dat graag ;)

Mijn oude TV is een pricewatch: Samsung UE37C6000

Ik heb gisteren nog even een Wii U-gamepad-input lag-test gedaan en kwam uit op een lag van ongeveer 70 tot 90 ms. Gecombineerd met de (op zichzelf nihile) lag van een Wii U Pro Controller zal het toch wel boven de 100 ms zitten.

De pricewatch: Sony Bravia KDL-50W755C Zwart ziet er uit alsof hij precies aan mijn wensen voldoet, mits de 100hz geen 50hz wordt in game mode, maar ik heb geen idee hoe ik daar achter kom.

Enorm bedankt voor de hulp al trouwens! <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Vlgns mij blijft een 120Hz met 60p content in standaard game mode gewoon op 120Hz refreshen maar in plaats van tussenliggende beelden creëren herhaalt ie gewoon een beeldje (het creëren van tussenliggende beelden zorgt voor een verhoogde input lag al valt het bij de Sony's zeer mee. Had iets van 50ms gelezen ipv 36 zonder; bij andere merken neemt het véél meer toe)
In feite biedt het zo geen meerwaarde over een 60Hz tv al wordt wel eens gezegd dat het rustiger voor je ogen zou zijn (lijkt me een overblijfsel uit de CRT tijd?).
Maar elke tv in Europa is zowel een 100 en 120Hz (of 50 en 60) dus of het een 100 of 120Hz is hoef je niet op te letten. Bij een 50Hz signaal zoals tv zou ie op 100Hz moeten verversen (cmiiw).

En idd die (huidige) Samsung heeft zo te zien iets van 90ms input lag in Game Mode (~70ms oude stijl).

[ Voor 21% gewijzigd door apis29 op 08-02-2016 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
De Samsung heeft een input lag van ongeveer 45ms (als je de HDMI poort hernoemt naar PC). Het is wel zo als je de beeldverbeteraars en interpolatie aan laat staan dat de input lag omhoog schiet. Dit is ook niet raar omdat de TV bij het weergeven van het tussenbeeld tussen beeld 1 en 2 moet wachten tot ie beeld 2 heeft binnen gekregen, vervolgens moet er een tussenbeeld van 1 en 2 worden gegenereerd en die eerst worden weergegeven.
http://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/j6300
(de J6300 USA = J6200 Europa)

In principe doe je je met zowel de Sony W755/W805 als de Samsung J6200 weinig te kort, zijn beide degelijke mid range full HD (high end is allemaal UHD tegenwoordig) tv's waar je je geen buil aan valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Top, thanks :) Misschien dat ik de Sony KDL-50W755C maar eens een kans geef dan. Ik fiets zo langs de Scheer & Foppen, hopelijk staat hij daar toevallig in de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
NoepZor schreef op maandag 08 februari 2016 @ 13:43:
De Samsung heeft een input lag van ongeveer 45ms (als je de HDMI poort hernoemt naar PC). Het is wel zo als je de beeldverbeteraars en interpolatie aan laat staan dat de input lag omhoog schiet. Dit is ook niet raar omdat de TV bij het weergeven van het tussenbeeld tussen beeld 1 en 2 moet wachten tot ie beeld 2 heeft binnen gekregen, vervolgens moet er een tussenbeeld van 1 en 2 worden gegenereerd en die eerst worden weergegeven.
http://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/j6300
(de J6300 USA = J6200 Europa)

In principe doe je je met zowel de Sony W755/W805 als de Samsung J6200 weinig te kort, zijn beide degelijke mid range full HD (high end is allemaal UHD tegenwoordig) tv's waar je je geen buil aan valt.
C6000 ;) B) . Je hebt het over die J6200 natuurlijk O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
apis29 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 13:24:
In feite biedt het zo geen meerwaarde over een 60Hz tv al wordt wel eens gezegd dat het rustiger voor je ogen zou zijn (lijkt me een overblijfsel uit de CRT tijd?).
Een CRT heeft een elektronenkanon die van boven naar beneden de beeldpuntjes "beschiet" met elektronen. Dat zorgt er voor dat de beeldpunten licht geven en je dus beeld ziet. Hoe vaker het scherm dit doet, hoe minder het knippert en hoe rustiger het dus oogt.

Een LCD daarentegen is een constante lichtbron (CCFL bij oude TV's, LED bij nieuwe) met daarvoor eigenlijk een paneel wat de lichtdoorgifte reguleert (zwart = licht blokkeren, wit = licht volledig doorlaten), met daaroverheen een kleurenfilter voor RGB. Niet elk paneel is even goed in het tegenhouden van licht, vandaar dat zwart op een minder goed LCD paneel grijzig oogt ipv pikzwart. Het onderdeel wat wordt ververst is dit LCD paneel, dit gaat niet gepaard met geknipper (blijft continu in dezelfde staat staan), maar wel met iets overgangsvertraging (de responstijd).
apis29 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 13:49:
[...]

C6000 ;) B) . Je hebt het over die J6200 natuurlijk O-)
Precies :)

[ Voor 7% gewijzigd door NoepZor op 08-02-2016 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Haha, nu dacht ik mijn keuze gemaakt te hebben, ga ik toch weer twijfelen tussen de pricewatch: Samsung UE48J6200AW Zwart en pricewatch: Sony Bravia KDL-50W755C Zwart. Vooral omdat het prijsverschil zo klein is.

Even (vooral voor mezel), op een rijtje:

Sony:
+ Minder input lag
+ 50" is GROOT
- ...té groot?
- Duurder

Samsung:
+ Wint de "Best mid-range 1080p TV" op http://www.rtings.com/tv/reviews/by-type/1080p-full-hd/best
+ Iets goedkoper
- Iets kleiner (maar is dat erg?)
- Klein beetje tragere responsetijd (maar ga ik dat merken?)

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddie02
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 17:16
Verwijderd schreef op maandag 08 februari 2016 @ 14:26:
Haha, nu dacht ik mijn keuze gemaakt te hebben, ga ik toch weer twijfelen tussen de pricewatch: Samsung UE48J6200AW Zwart en pricewatch: Sony Bravia KDL-50W755C Zwart. Vooral omdat het prijsverschil zo klein is.

Even (vooral voor mezel), op een rijtje:

Sony:
+ Minder input lag
+ 50" is GROOT
- ...té groot?
- Duurder

Samsung:
+ Wint de "Best mid-range 1080p TV" op http://www.rtings.com/tv/reviews/by-type/1080p-full-hd/best
+ Iets goedkoper
- Iets kleiner (maar is dat erg?)
- Klein beetje tragere responsetijd (maar ga ik dat merken?)

Wat zouden jullie doen?
De sony heb ik nu dik een week, en 50" ben je zo aan gewend. Niet dat je t verschil zal merken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Tussen de Samsung en Sony zit 2" verschil, dit is 5cm in de diagonaal. In de hoogte scheelt dat 2cm en in de breedte 4cm. Geen enorm verschil dus, mocht je twijfelen aan het formaat :) Ik zal de keuze af laten hangen van de prijs (Sony is ietsjes duurder), voorkeur voor besturingssysteem (Android TV vs Samsung Tizen) en het uiterlijk. Ik vind persoonlijk de Sony erg mooi om te zien, maar ben voor de Samsung gegaan vanwege de prijs (kon de Duitse J6200 (J6250) kopen voor iets meer dan 400 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
NoepZor schreef op maandag 08 februari 2016 @ 13:56:
[...]

Een CRT heeft een elektronenkanon die van boven naar beneden de beeldpuntjes "beschiet" met elektronen. Dat zorgt er voor dat de beeldpunten licht geven en je dus beeld ziet. Hoe vaker het scherm dit doet, hoe minder het knippert en hoe rustiger het dus oogt.

Een LCD daarentegen is een constante lichtbron (CCFL bij oude TV's, LED bij nieuwe) met daarvoor eigenlijk een paneel wat de lichtdoorgifte reguleert (zwart = licht blokkeren, wit = licht volledig doorlaten), met daaroverheen een kleurenfilter voor RGB. Niet elk paneel is even goed in het tegenhouden van licht, vandaar dat zwart op een minder goed LCD paneel grijzig oogt ipv pikzwart. Het onderdeel wat wordt ververst is dit LCD paneel, dit gaat niet gepaard met geknipper (blijft continu in dezelfde staat staan), maar wel met iets overgangsvertraging (de responstijd).

[...]

Precies :)
Ja dat idee had ik ook maar zag dat het nog regelmatig als argument werd aangevoerd om een 100Hz te adviseren. Flickr op een LCD (tv) kan dus komen door PWM of BFI. PWM, pulse-width modulation om de helderheid te reguleren (de LEDs gaan heel snel aan en uit waardoor de helderheid afneemt bij minder dan 100% backlight) en BFI, black frame insertion, om blur te verminderen (wat standaard niet aan staat).
http://www.flatpanelshd.c...on=showfull&id=1362457985
http://www.flatpanelshd.c.../viewtopic.php?f=2&t=5036

Een pluspuntje voor de Sony nog is dat ze volgens die thread 'flickr free' zijn (geen PWM gebruiken in tegenstelling tot bijv. Samsung). De helderheid wordt dus aangepast door daadwerkelijke dimming van de LEDjes bij Sony (dat leidt ik ervan af iig).
Maar van de twee zou ik zelf toch ook al voor de Sony zijn gegaan, deze ziet er echt strak uit in mat zwart en ditto voet B-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ze gisteren even bekeken in de Scheer & Foppen. De Sony is inderdaad wel érg slick. Het feit dat hij zo is afgeprijsd bij Buybestshop heeft mijn keuze wel vastgelegd.

Maar voor de lol: het grootste hekelpunt is en blijft de input lag/response time. Een leuke test is de audio van de Wii U Gamepad: als ik daar het volume van aanzet hoor ik duidelijk een "echo": de Gamepad is eerst, de TV later. Op andere TV's kan ik geen verschil horen en lijkt de audio precies synchroon te lopen. Denken jullie dat ik met de 36 ms van de Sony dat effect nog zal merken? Of in ieder geval minder dan met de 47 ms van de Samsung?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:17
NoepZor schreef op maandag 08 februari 2016 @ 14:58:
(Sony is ietsjes duurder), (kon de Duitse J6200 (J6250) kopen voor iets meer dan 400 euro).
Nette prijs, is helemaal niks voor zo een tv. Maar met die prijs is de Sony toch wel even een STUK duurder, dan je Samsung 48 inch. ;)
Pagina: 1