Vraag: nieuwe monitor, hoge Hz of 1440p?

Pagina: 1
Acties:

• Elightos
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-11-2022
Ik zoek een?
Nieuwe monitor, deze zal worden gebruikt als casual gamer (geen shooters) en voor werk.
Recent is mijn oude tweede scherm, een 22" kapot gegaan en nu wil ik mijn huidige (ook vrij oude) samsung syncmaster van 24" als tweede scherm gaan gebruiken en vervangen voor een scherm van betere kwaliteit. Deze 24" is een 16:9, 1920:1080 TN paneel met 2-4 ms input lagg.

Wat is je budget?
~300 euro, minder mag uiteraard, maar daar ga ik niet vanuit.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet erg veel verstand van, het zou wel een grote pro zijn als de monitor beschikt over freesynq.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik ben een casual gamer in de zin dat ik niet veel tijd meer heb om te gamen, maar het nog wel erg graag doe. Ik ben een groot fan van indie games, maar dat betekend niet dat ik geen demanding of grafische mooie games speel. Zo ben ik op dit moment ook rustig bezig met mijn Witcher 3 play-through en Talos principle.
Het liefst zou ik een scherm hebben die echt een mooier beeld geeft dat wat mijn huidge scherm geeft (dus TFT en niet TN!). Ik weet echter niet genoeg van de hoge frequencie schermen om te kunnen beoordelen of het beter is om te zoeken naar een 120-144 Hz scherm of een 1440p scherm.

Mijn systeem is:

CPU: Intel I7-920
MOBO: ASUS Rampage II Extreme Republic of Gamers
RAM: 12 GB G.Skill F3-12800CL8T
GPU: Sapphire Nitro R9 380 4Gb
HDD: Samsung 840 Pro 120 Gb SSD

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Lekker voor een hoge resolutie gaan. Die 144hz is leuk bij actiegames maar een hogere resolutie is fijner bij rustigere games. Idealiter combineer je ze natuurlijk beiden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• deepvreezo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:09

deepvreezo

Redacteur
Ik zou ook gaan voor een 60Hz 1440p-scherm. De U2515H bijvoorbeeld past goed bij het budget, geeft mooier beeld dan je huidige TN-paneel en voor casual gamen is 60Hz ruim voldoende. Voor werk lijkt me 1440p ten opzichte van 1080p ook wel handig. Dat gezegd hebbende, ik heb zelf geen ervaring met 144Hz-schermen (wel met 1440p :)). Misschien zijn er anderen die juist een hoge refreshrate meer op prijs stellen.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:52
systeem is wel aan de krappe kant voor 1440p,
vooral de cpu is wel een bottleneck,zekers als deze nog standaard draait.

• Elightos
deepvreezo schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 16:02:
Ik zou ook gaan voor een 60Hz 1440p-scherm. De U2515H bijvoorbeeld past goed bij het budget, geeft mooier beeld dan je huidige TN-paneel en voor casual gamen is 60Hz ruim voldoende. Voor werk lijkt me 1440p ten opzichte van 1080p ook wel handig. Dat gezegd hebbende, ik heb zelf geen ervaring met 144Hz-schermen (wel met 1440p :)). Misschien zijn er anderen die juist een hoge refreshrate meer op prijs stellen.
Ziet er zeker mooi uit als scherm. Is er op 25" al echt een grote meerwaarde van 1440p t.o.v. 1080p? Had ergens een overzicht gezien met pixel density waardes waaruit de conclusie was dat je met 24" en 1440p nauwelijks meerwaarde behaald. Ervaring mee?
freaky35 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 16:03:
systeem is wel aan de krappe kant voor 1440p,
vooral de cpu is wel een bottleneck,zekers als deze nog standaard draait.
De GPU zou het als het goed is bij de meeste games nog wel moeten redden, hoewel het bij iets als Witcher 3 idd moeilijk wordt. Ik heb van veel mensen ervaringen gelezen dat de I7-920 nog mee komt in de huidige generatie GPUs (inc. de GTX 970 & 980), zeker met een overclock. Mijn draaid op dit moment op standaard, aangezien ik de CPU-cooler al een hele tijd niet meer heb schoongemaakt. Echter heb ik 'm wel weer zo overgeclocked naar ~4Ghz, waarna de bottleneck op de CPU toch echt zou moeten verdwijnen.
(mijn eigen ervaring met Witcher 3 is trouwens dat ik nooit boven de 50% CPU belasting zie, en ik t speel op high settings rond 50-60 FPS)

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:52
Echter voor 1440p is het systeem echt te langzaam,als je nu al een de 50 a 60 fps zit,dan zakt dat nog veel verder met 1440p.

Een 144hz scherm heeft ook alleen echt nut als je die 144fps kan halen,dat red dit systeem niet,ook niet op 1080p.

Maar dat heeft natuurlijk ook te maken,met welke games je speelt.

Vooral dus niet met the witcher 3 .
Als ik de benchnmarks zo zie is deze 380 een stukje trager als b.v een 970 en die is al aan de krappe kant voor 1440p b.v.

[ Voor 8% gewijzigd door freaky35 op 04-02-2016 16:43 ]

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Als je een casual gamer bent heeft het eigenlijk weinig zin om te investeren in een 120/144 Hz monitor. Zeker met een R9 380 gaat dat krap worden, al helemaal op 1440p, je moet wel de 120/144 fps zien te halen.
Zelf heb ik laatst een monitor aangeschaft met een hoge refreshrate. Ik wil niet meer terug naar 60/75 Hz, maar dat komt vooral omdat ik snelle shooters speel zoals BF/CoD. :+

60/75 Hz is dan gewoon een prima keuze. Combineer dat met een fraai 1440p IPS paneel en je boekt een flinke vooruitgang!

Informaticus of vakkundig Googler?

• Elightos
freaky35 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 16:41:
Echter voor 1440p is het systeem echt te langzaam,als je nu al een de 50 a 60 fps zit,dan zakt dat nog veel verder met 1440p.

Een 144hz scherm heeft ook alleen echt nut als je die 144fps kan halen,dat red dit systeem niet,ook niet op 1080p.

Maar dat heeft natuurlijk ook te maken,met welke games je speelt.

Vooral dus niet met the witcher 3 .
Als ik de benchnmarks zo zie is deze 380 een stukje trager als b.v een 970 en die is al aan de krappe kant voor 1440p b.v.
Hmm daar heb je wel een goed punt ja. Zou jij dan adviseren om nu een tweede 1080p te kopen en te wachten tot ik weer een complete system upgrade doe (zeg 3 jaar) voordat ik geld investeer in hogere resolutie monitors?

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Elightos schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 16:56:
[...]

Hmm daar heb je wel een goed punt ja. Zou jij dan adviseren om nu een tweede 1080p te kopen en te wachten tot ik weer een complete system upgrade doe (zeg 3 jaar) voordat ik geld investeer in hogere resolutie monitors?
Liever 1 goed scherm dan 2 schermen van verschillende leeftijden en schermtechnieken. Op een 2560x1440 (16:9) kan je ook spellen spelen op FullHD, dit is dan een prima tijdelijke fix totdat je een nieuwe grafische kaart hebt.

Een scherm gaat over het algemeen een stuk langer mee dan een videokaart dus bespaar alsjeblieft niet teveel op een goed scherm.

• deepvreezo
  • Laatst online: 20:09

deepvreezo

Redacteur
Elightos schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 16:24:
[...]

Ziet er zeker mooi uit als scherm. Is er op 25" al echt een grote meerwaarde van 1440p t.o.v. 1080p? Had ergens een overzicht gezien met pixel density waardes waaruit de conclusie was dat je met 24" en 1440p nauwelijks meerwaarde behaald. Ervaring mee?
Volgens de reviews is die meerwaarde er inderdaad. De pixeldichtheid van een 25" 1440p-scherm komt neer op 117ppi versus 109ppi voor een 27"-model, dus de twee maten lopen niet enorm veel uiteen qua pixeldichtheid, al blijft het een stuk scherper dan wat je nu hebt (1080p op 24" = 92ppi). Het ligt er natuurlijk ook aan wat je zelf prettig vindt. De prijs speelt ook een rol: voor een fatsoenlijk 27" 1440p-scherm zou ik eerder 400 euro uittrekken dan 300.

Zie voor beide vragen trouwens ook deze post in een eerder topic over de U2515H. Ik zou gewoon nu al een 1440p-scherm kopen. Volgens bovenstaande post is het fps-verlies zo'n 30%, wat kan worden overbrugd door AA uit te zetten (geen probleem, want hoge ppi) of de instellingen omlaag. En in het uiterste geval kan een 1440p-scherm natuurlijk ook gewoon spellen in 1080p weergeven. Niet ideaal, maar met een nieuw systeem kan het alleen maar beter worden ;).

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Misschien nog even een belangrijke mededeling, 144hz (fps) ga je wellicht niet halen, maar freesync of G-sync heeft echt een voordeel ten aanzien van smooth beeld ook op lagere frequenties en fps. Screen tearing krijg je dan niet meer, wat je normaal gesproken alleen kwijtraak met dat verrekte vsync inschakelen. En vsync inschakelen levert echt rottige mouselag op in veel of wellicht alle games.

• Elightos
ToFast schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 17:12:
Misschien nog even een belangrijke mededeling, 144hz (fps) ga je wellicht niet halen, maar freesync of G-sync heeft echt een voordeel ten aanzien van smooth beeld ook op lagere frequenties en fps. Screen tearing krijg je dan niet meer, wat je normaal gesproken alleen kwijtraak met dat verrekte vsync inschakelen. En vsync inschakelen levert echt rottige mouselag op in veel of wellicht alle games.
Zeker een goed punt ja, ik denk dat ik ga zoeken naar iets met freesync erin, jammer genoeg is de optie in de pricewatch niet geweldig aangezien er maar "enkele" schermen zijn die freesynq zouden hebben terwijl er in genoeg review van schermen wel bij staat dat dit ondersteund wordt...

Bedankt voor de adviezen! Ik ga denk ik inderdaad een 1440p scherm zoeken, ik denk dat ik op medium graphics het merendeel van de spellen nog best op deze resolutie kan spelen. Als ik geen mooi scherm met freesynq kan vinden wordt het dat 25" dell scherm.

Bedankt allemaal!
Pagina: 1