• Reconhell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-10-2018
Ik wil vooral model fotografie gaan doen, en zo nu en dan natuurfotografie. Fullbody, portret/macro vooral.
Nu heb ik de SONY A58 SPIEGELREFLEX CAMERA
MET SONY KIT LENS DT 3.5-5.6/18-55 SAM II die erbij zit op het oog.

Een vriend van mij heeft die heeft hem en is er erg tevreden over, en volgens mij was hij vorig jaar of het jaar daarvoor in een tweakers spiegelreflexcamera test.
De Nikon D3100 viel ook op, maar iets duurder, en niet beschikbaar op pricewatch.

Ik heb niet zoveel te besteden, en wil met max 400 klaar zijn.
Heb al een Sony A58 2de hands voor 240 euro bij used products of 375 euro nieuw op ebay

Nu hoorde ik van een vriend dat een andere lens mogelijk beter is een wijdelens had hij het over ofzo.

Kunnen jullie mij vertellen of de sony met de bijgeleverde lens zal voldoen voor het gene wat ik wil, of dat ik ergens anders beter naar kan kijken?

Verwijderd

Met dit budget heb je beperkte keus.

Een pricewatch: Nikon D3200 Kit + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II Zwart is nieuw iets goedkoper te koop en 2de hands mogelijk ook wel meer te vinden. Deze D3200 heeft een betere sensor en mist de SLT spiegel van de Sony waardoor je daarmee ook al wel voordelen hebt in foto kwaliteit.

Voor fotografie zou ik niet zo snel voor de Sony kiezen en eerder de pricewatch: Nikon D3200 Kit + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II Zwart Begin dan met de kitlens en kijk daarna verder. Met de kitlens kom je al best een eind en daarna kan je altijd nog kijken wat je mist en of je daar nog budget voor hebt.

• Reconhell
Oke.. dat is mooi dat je een eind komt met de kitlens.
Studioverlichting wat kan iemand me daar over aanbevelen, hoe nodig is dat?

Als ik een 2de hands zie voor een goede prijs doe ik dat.

[ Voor 11% gewijzigd door Reconhell op 04-02-2016 17:19 ]

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:12

SomerenV

It's something!

Hoeveel ervaring met fotografie heb je? Studioverlichting is namelijk niet een kwestie van lampjes/flitsers klaar zetten en gaan met die banaan. Daarbij kun je beter investeren in goede verlichting, en dan heb je het over een stuk of 2 á 3 flitsers, diffusers, van die paraplu dingen, etc. (Ik heb er ook niet gek veel verstand van). Als je er dan vanuit gaat dat een redelijke (dus niet eens een héle goede) flitser al snel 100+ euro kost dan krijg je een idee van wat je voor fatsoenlijke studioverlichting kwijt gaat zijn. Met je budget van 400 euro ga je het in ieder geval niet redden, en al helemaal niet als er met dat budget ook een camera gekocht moet worden.

Als je nog nauwelijks ervaring hebt met fotografie zelf blijf dan voorlopig even weg van zaken als externe belichting. Eerst in het wereldje van fotografie zelf duiken, experimenteren, proberen en wat cursussen/tutorials volgen.

[ Voor 22% gewijzigd door SomerenV op 04-02-2016 19:22 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• Reconhell
Heb de Nikon 3200 zojuist gekocht op marktplaats.
Koste mij 215 euro.

Dus heb iets meer speling daardoor.

En ja daar ga ik zowiezo wel mee aan de gang. Maar toch wil ik alvast benodigheden weten en of mogelijk aanschaffen.

De bedoeling is een goedkoop start.. later kan ik altijd beter en of uitbreiden..

Heb niet veel ervaring met fotografie. Heb 1x een testshoot gehad met een Fuji buiten.. in een bos. En deed het handmatig. foto's kwamen onderbelicht, overbelicht en wazig uit. Automatische modus werkte beter voor mij.

[ Voor 8% gewijzigd door Reconhell op 04-02-2016 20:00 ]

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:12

SomerenV

It's something!

Reconhell schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 19:53:
Heb de Nikon 3200 zojuist gekocht op marktplaats.
Koste mij 215 euro.

Dus heb iets meer speling daardoor.
Alsnog niet voldoende speling voor fatsoenlijke belichting ;)
En ja daar ga ik zowiezo wel mee aan de gang. Maar toch wil ik alvast benodigheden weten en of mogelijk aanschaffen.

De bedoeling is een goedkoop start.. later kan ik altijd beter en of uitbreiden..
Goedkoop is duurkoop, zeker qua fotografie. Ik ben zelf ook van de meeste bang for buck, maar ik heb zelf regelmatig gemerkt dat je dan spul hebt dat het net niet is zeg maar. Zeker qua belichting moet je niet besparen, da's gewoon zonde van je geld. Daarbij kan ik dit vergelijken met het leren van bijvoorbeeld videobewerking. Je hebt enorm veel opties, effecten, kleurcorrectie en ga zo maar door. Allemaal leuk en aardig maar eerst de basis goed krijgen, dán pas over gaan naar overige zaken die niet van essentieel belang zijn, maar wel een leuke aanvulling op je basis kunnen vormen.
Heb niet veel ervaring met fotografie. Heb 1x een testshoot gehad met een Fuji buiten.. in een bos. En deed het handmatig. foto's kwamen onderbelicht, overbelicht en wazig uit. Automatische modus werkte beter voor mij.
Oké, nogmaals: wacht met studioverlichting. Krijg eerst je camera onder de knie zónder allerlei poespas eromheen. Leer te kaderen, leer te werken met het licht dat er al is, experimenteer, vraag onbekenden (hier op 't forum bijvoorbeeld) om feedback. Niet vrienden en familie vragen want die liegen 9 van de 10 keer. En leer te schieten op alles behalve automatisch zodat je weet wat alle instellingen doen. En als ik dan toch iets aan mag raden: koop een statief van een paar tientjes. Is niet te gebruiken in zware wind, maar je kunt dan in ieder geval prima foto's schieten, ook als het wat donkerder is.

En als het kan een paar keer meelopen met een ervaren fotograaf om kennis op te doen.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• Reconhell
Bedankt voor je advies.
Ik ben koppig en wil gewoon alle spullen alvast in huis hebben of tenminste weten wat ik moet kopen. Uiteindelijk zal ik het toch nodig hebben. Ik hou van voorbereiding qua dat.
Ik snap je punt heel goed, en daar zit een correctheid in. Zodat je duidelijk het verschil voelt.
Ik denk ook wat jij zegt, dat het het net niet is.. ik dat geen eens zal opmerken.. of tegen die tijd kan ik de boel wel weer verkopen en alles upgraden..
Ik heb gewoon een beperkt budget. Daar moet prima te fotograferen mee zijn.
Maar als je iets meer budget heb is je commentaar begrijpbaar.

Enig advies omtrent een statief? Zal dat uitmaken?
Bijv deze
www..mediamarkt.nl/nl/product/_hama-statief-star-5-1122977.html

Zit nu een macro lens te kijken.. 2de hands ebay bijv.
Kom ik uit op deze?
Tamron SP AF 90mm f/2.8 Di Macro (Nikon)

Is dit een goede lens voor macro met mijn camera?

[ Voor 24% gewijzigd door Reconhell op 14-02-2016 14:03 ]

Pagina: 1