Ik zit met een probleem. Een idioot van een huisgenoot heeft een doos weggegooid met daarin de software code van mijn legaal aangeschafte Windows 8 sleutel. Nu zit ik op Windows 10 en wilde ik een herinstallatie gaan uitvoeren. Maar zoals je al begrijpt zal het systeem waarschijnlijk om een activatie code gaan vragen op het moment dat de installatie volbracht is. Kan ik nog ergens de code achterhalen of zal het een nieuwe licentiecode gaan kosten?
Als je niets aan je hardware veranderd kan je gewoon een clean install van windows10 doen zonder dat je een code invoert. Je moet dat veld waarin je je code in moet vullen gewoon skippen, na het eind van de installatie activeert win10 dan via microsoft en heb je een verse legale windows 10.
Als je b.v. een nieuw moederbord installeert heb je die oude code nog wel nodig (om weer een legale win10 te krijgen)
Als je b.v. een nieuw moederbord installeert heb je die oude code nog wel nodig (om weer een legale win10 te krijgen)
Niet nodig volgens mij, maar je kunt met ProduKey wel je Windows product code uitlezen voor het geval je dat toch graag wilt.
http://www.nirsoft.net/utils/product_cd_key_viewer.html
Heb je Windows 10 toentertijd kaal geïnstalleerd met behulp van puur de Windows 8-key als geldigheid? Of heb je hem vanuit Windows 8 toentertijd geüpgrade?
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Klopt inderdaad, heb deze week een nieuwe laptop opnieuw geïnstalleerd om een schone install te krijgen. Tot mijn verbazing was W10 inderdaad gelijk geregistreerd.BMW_Gizzmo schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 15:14:
Als je niets aan je hardware veranderd kan je gewoon een clean install van windows10 doen zonder dat je een code invoert. Je moet dat veld waarin je je code in moet vullen gewoon skippen, na het eind van de installatie activeert win10 dan via microsoft en heb je een verse legale windows 10.
Het gaat om een upgrade van Windows 8.1 naar 10. Dus geen kale installatie.MsG schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 15:16:
Heb je Windows 10 toentertijd kaal geïnstalleerd met behulp van puur de Windows 8-key als geldigheid? Of heb je hem vanuit Windows 8 toentertijd geüpgrade?
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 146055 op 04-02-2016 15:23 ]
Gewoon clean install doen. En hij activeert.
Je hebt inprinciepe geen code meer nodig voor w10. Na activatie is je systeem bekend bij MS.
En zal hij automatisch activeren als je al een x geactiveerd bent geweest met je systeem
Je hebt inprinciepe geen code meer nodig voor w10. Na activatie is je systeem bekend bij MS.
En zal hij automatisch activeren als je al een x geactiveerd bent geweest met je systeem
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Dat hangt er helemaal van af. Bij laptops zit al een paar jaar de Windows-key in het BIOS. Die leest de installatie ook uit. Bij de TS is dat niet zo omdat de licentie los staat van het systeem. Ik vraag me dus af of hij zonder key wel verder komt.geonosys schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 15:17:
[...]
Klopt inderdaad, heb deze week een nieuwe laptop opnieuw geïnstalleerd om een schone install te krijgen. Tot mijn verbazing was W10 inderdaad gelijk geregistreerd.
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Weet je zeker dat dit ook geldt voor een opmaat gemaakte pc (met losse onderdelen)? Dus geen laptop met een OEM licentie vanuit de fabrikant.BMW_Gizzmo schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 15:14:
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 146055 op 04-02-2016 15:31 ]
Ja werkt ook met losse onderdelen. MS maakt een hash van je onderdelen en genereert dan een code.
De volgende x dat je een clean install doet zal er dezelfde hash uitkomen en zal het systeem zien dat je reeds geinstalleerd en geactiveerd was. En zal hij automatisch activeren.
Er is hier een maar aan. Je upgrade licentie is geen retail licentie. Je kan met een upgrade licentie niet zomaar onderdelen vervangen. Geheugen gaat prima. Extra hdd ook. Maar moederbord vervangen zal MS zien als nieuwe PC. En dat mag officieel niet binnen het licentie voorwaarde.
Je zult dan officieel een nieuwe licentie moeten nemen.
De volgende x dat je een clean install doet zal er dezelfde hash uitkomen en zal het systeem zien dat je reeds geinstalleerd en geactiveerd was. En zal hij automatisch activeren.
Er is hier een maar aan. Je upgrade licentie is geen retail licentie. Je kan met een upgrade licentie niet zomaar onderdelen vervangen. Geheugen gaat prima. Extra hdd ook. Maar moederbord vervangen zal MS zien als nieuwe PC. En dat mag officieel niet binnen het licentie voorwaarde.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Helaas geeft dit alleen de default code van Windows 10 aan.rookie no. 1 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 15:15:
Niet nodig volgens mij, maar je kunt met ProduKey wel je Windows product code uitlezen voor het geval je dat toch graag wilt.
Ik stel om de 6 jaar een volledig nieuwe pc samen, dus voor de hardware veranderingen ben ik niet bang voor. Het ging mij puur om het feit dat ik een schone installatie in de toekomst zou willen laten uitvoeren. Maar als ik dit nu lees zou dit geen probleem moeten zijn.DarkSide schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 15:35:
Ja werkt ook met losse onderdelen. MS maakt een hash van je onderdelen en genereert dan een code.
Je kunt trouwens tegenwoordig ook je windows resetten zoals dit ook bij telefoons kan via de instellingen, dan is ie ook sowieso geactiveerd.
Resetting lets you choose whether to keep your files or remove them, and then reinstalls Windows. To get started, go to Settings > Update & security > Reset this PC > Get started and choose an option.
Bron. Onder het kopje "reset your pc"
Resetting lets you choose whether to keep your files or remove them, and then reinstalls Windows. To get started, go to Settings > Update & security > Reset this PC > Get started and choose an option.
Bron. Onder het kopje "reset your pc"
Als je vrij recent(30 dagen) nog de win10 upgrade hebt gedaan, kun nog het systeem terugdraaien naar Windows 8. Dan kun je de code uitlezen met de welbekende programma's.
Windows 10 doet zelf niks meer met die code, en slaat het dus niet op. (als je het uitleest krijg je alleen de win10 default key inderdaad)
Dat gezegd hebbende, het zou inderdaad gewoon moeten werken als je nu een clean install doet.
Windows 10 doet zelf niks meer met die code, en slaat het dus niet op. (als je het uitleest krijg je alleen de win10 default key inderdaad)
Dat gezegd hebbende, het zou inderdaad gewoon moeten werken als je nu een clean install doet.
Ja.Anoniem: 146055 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 15:39:
[...]
Ik stel om de 6 jaar een volledig nieuwe pc samen, dus voor de hardware veranderingen ben ik niet bang voor. Het ging mij puur om het feit dat ik een schone installatie in de toekomst zou willen laten uitvoeren. Maar als ik dit nu lees zou dit geen probleem moeten zijn.
Het gaat er om als over 2 jaar je mobo stuk is. Je misschien een nieuwe aanschaft je met de OEM/upgrade licentie geen W10 meer mag installeren. En als je een retail versie hebt wel.
Microsoft medewerkster aan de lijn gehad en die geeft het volgende aan: nee meneer u heeft uw licentie code nodig bij een schone Windows installatie. Vreemd, maar goed. Ik ga er vanuit dat zij het mis heeft en jullie het bij het rechte eind hebben.
[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 146055 op 04-02-2016 15:53 ]
Als je Windows 10 nu geactiveerd is kan je een schone installatie doen (wel zelfde versie natuurlijk). Tijdens de installatie kan je het invoeren van de key overslaan, zoals eerder hier al gemeld is, en wordt Windows weer geactiveerd als je online gaat.Anoniem: 146055 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 15:52:
Microsoft medewerkster aan de lijn gehad en die geeft het volgende aan: nee meneer u heeft uw licentie code nodig bij een schone Windows installatie. Vreemd, maar goed. Ik ga er vanuit dat zij het mis heeft en jullie het bij het rechte eind hebben.
Als je Windows 8.1 wil installeren heb je uiteraard wel een key nodig.
Waar een wil is, is een stopcontact....
Tja.Anoniem: 146055 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 15:52:
Overigens kan je als je de 1511 update meteen installeert wel je oude win7/8 code opgeven.
ook als je hem voor het eerst installeert als clean install. Het upgrade pad -> activeren is niet meer nodig.
FCC schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 15:56:
[...]
Als je Windows 10 nu geactiveerd is kan je een schone installatie doen (wel zelfde versie natuurlijk). Tijdens de installatie kan je het invoeren van de key overslaan, zoals eerder hier al gemeld is, en wordt Windows weer geactiveerd als je online gaat.
Als je Windows 8.1 wil installeren heb je uiteraard wel een key nodig.
Duidelijk, bedankt mannen.DarkSide schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 15:56:
[...]
Tja.
Overigens kan je als je de 1511 update meteen installeert wel je oude win7/8 code opgeven.
ook als je hem voor het eerst installeert als clean install. Het upgrade pad -> activeren is niet meer nodig.
Klopt. Alleen is die oude key kwijtDarkSide schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 15:56:
[...]
Tja.
yes. Was ik even vergeten
Nooit gebeurd, zal ook nooit gebeuren. Ik ben zuinig op mijn spullenDarkSide schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 15:47:
[...]
Ja.
Het gaat er om als over 2 jaar je mobo stuk is. Je misschien een nieuwe aanschaft je met de OEM/upgrade licentie geen W10 meer mag installeren. En als je een retail versie hebt wel.
[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 146055 op 04-02-2016 16:06 ]
Dat beleid sluit volgens mij moederbord en processor uit (weet ik niet zeker). Harde schijven en ram kan wel verwisseld/vervangen worden voor zover ik weet.Anoniem: 146055 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 16:02:
[...]
Nooit gebeurd, zal ook nooit gebeuren. Ik ben zuinig op mijn spullen. Tevens heb ik van de webshop (waar ik de spullen ingekocht heb) ten horen gekregen, dat Microsoft een 3 hardware gedoogbeleid hanteert, waarin je 3 upgrades kunt uitvoeren, zonder dat je hierdoor tegen een licentie probleem aanloopt. Het gaat overigens om een OEM versie.
Klopt. Maar moederbord valt hier officieel buiten. (al kan je waarschijnlijk wel bellen met ms en activeren. Maar dat is meer geluk dan dat het officieel kan).Anoniem: 146055 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 16:02:
[...]
Nooit gebeurd, zal ook nooit gebeuren. Ik ben zuinig op mijn spullen. Tevens heb ik van de webshop (waar ik de spullen ingekocht heb) ten horen gekregen, dat Microsoft een 3 hardware gedoogbeleid hanteert, waarin je 3 upgrades kunt uitvoeren, zonder dat je hierdoor tegen een licentie probleem aanloopt. Het ging overigens om deze versie pricewatch: Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64bit
Verder zeg nooit nooit. Een bios flash kan fout gaan. Of blikseminslag. Of gewoon een moederbord met slechte condensatoren. Heeft niets te maken met hoe netjes jij met je spullen omgaat.
Maar daar is deze discussie niet voor.
Je kunt het natuurlijk niet voor de volle 100% procent uitsluiten, maar de kans dat dit eventueel zou kunnen gebeuren, is nagenoeg nihil. Tegen die tijd is de hardware zo verouderd, dat ik opnieuw een nieuwe pc ga samenstellen. Maar daar was dit topic ook niet voor bedoeldDarkSide schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 16:10:
[...]
Klopt. Maar moederbord valt hier officieel buiten. (al kan je waarschijnlijk wel bellen met ms en activeren. Maar dat is meer geluk dan dat het officieel kan).
Verder zeg nooit nooit. Een bios flash kan fout gaan. Of blikseminslag. Of gewoon een moederbord met slechte condensatoren. Heeft niets te maken met hoe netjes jij met je spullen omgaat.
Maar daar is deze discussie niet voor.
Ik gebruik Belarc advisor (gratis versie) en dan krijg je de licentiecode te zien.
Ook als je geen internet hebt vindt Belarc de licentiecode.
1) Ergens in de PC (niet in de HDD) staat dus de licentiecode OF
2) Met de ID van het moederbord wordt via een "formule" een (altijd dezelfde) unieke W10 licentiecode genereert.
Volgens MS houden ze de licentiecode op de MS-server.
Maar er moet iets in de PC staan of er vanaf geleid kunnen worden om de licentiecode te vinden (Belarc vindt de licentiecode zonder internet!) .
Ik heb een kapotte HDD vervangen in de W10 PC van mijn zus (12-4-2018) .
Ik heb gewoon op mijn eigen PC met mediaCreationTool (van MS site) een W10 op een bootable USB-stick gezet voor een "andere computer".
Vervolgens een nieuwe 'blanco" HDD in de PC van mijn zus gezet en opgestart met de bootable USB-stick ( aangesloten op het internet !!). W10 installeert gewoon en vraag NIET om een licentie-key. (Moederbord en CPU zijn onveranderd!)
Vorige versies vroegen wel om een licentiecode maar gaven de optie "later invullen/niet nu" en ook dan ging het goed.
Ook als je geen internet hebt vindt Belarc de licentiecode.
1) Ergens in de PC (niet in de HDD) staat dus de licentiecode OF
2) Met de ID van het moederbord wordt via een "formule" een (altijd dezelfde) unieke W10 licentiecode genereert.
Volgens MS houden ze de licentiecode op de MS-server.
Maar er moet iets in de PC staan of er vanaf geleid kunnen worden om de licentiecode te vinden (Belarc vindt de licentiecode zonder internet!) .
Ik heb een kapotte HDD vervangen in de W10 PC van mijn zus (12-4-2018) .
Ik heb gewoon op mijn eigen PC met mediaCreationTool (van MS site) een W10 op een bootable USB-stick gezet voor een "andere computer".
Vervolgens een nieuwe 'blanco" HDD in de PC van mijn zus gezet en opgestart met de bootable USB-stick ( aangesloten op het internet !!). W10 installeert gewoon en vraag NIET om een licentie-key. (Moederbord en CPU zijn onveranderd!)
Vorige versies vroegen wel om een licentiecode maar gaven de optie "later invullen/niet nu" en ook dan ging het goed.
@a.vandenhoeven Lees jezelf nog even in
Want Windows 8 genereerde een hardware id en koppelt die aan je key en zet dat in je bios (evt)
Zo kon je later Windows herinstalleren
Windows 10 doet het zelfde en zodra je internet hebt, activeerde hij je Windows 10
Je moet dan wel de upgrade naar 10 hebben gedaan ooit, want nu krijg je hem niet meer gratis op een nieuwe mbord en CPU
Wat soms nog wel wil is ‘insider’ worden met een outlook mail adres @hotmail, @live, of @outlook.
Als je nooit Windows 8 of hoger op je pc had
Dan kon je met je Windows 7key een upgrade maken naar 10
Die optie is er niet meer.
En met belarc haal je een key eruit die niet de key is die je nodig hebt.
En dan je hdd verhaal.
Je kan alles vervangen, maar vervang je mbord en CPU, Dan kan het zijn dat je Windows niet meer wordt geactiveerd
Je kan dan bellen naar MS
Ps. je kon ook de ‘toegankelijkheids opties’ aanzetten, en Windows 10 nog via die weg gratis upgraden.
(Ik heb een win 8 pro key ooit gekocht, en kon paar maand geleden nog naar win 10 (met mediacreationtool) als ik win 8 installeerde.
Dus er zijn nog opties.
Maar dat wat jij zegt is niet waar.
Dus let daar op.
Want Windows 8 genereerde een hardware id en koppelt die aan je key en zet dat in je bios (evt)
Zo kon je later Windows herinstalleren
Windows 10 doet het zelfde en zodra je internet hebt, activeerde hij je Windows 10
Je moet dan wel de upgrade naar 10 hebben gedaan ooit, want nu krijg je hem niet meer gratis op een nieuwe mbord en CPU
Wat soms nog wel wil is ‘insider’ worden met een outlook mail adres @hotmail, @live, of @outlook.
Als je nooit Windows 8 of hoger op je pc had
Dan kon je met je Windows 7key een upgrade maken naar 10
Die optie is er niet meer.
En met belarc haal je een key eruit die niet de key is die je nodig hebt.
En dan je hdd verhaal.
Je kan alles vervangen, maar vervang je mbord en CPU, Dan kan het zijn dat je Windows niet meer wordt geactiveerd
Je kan dan bellen naar MS
Ps. je kon ook de ‘toegankelijkheids opties’ aanzetten, en Windows 10 nog via die weg gratis upgraden.
(Ik heb een win 8 pro key ooit gekocht, en kon paar maand geleden nog naar win 10 (met mediacreationtool) als ik win 8 installeerde.
Dus er zijn nog opties.
Maar dat wat jij zegt is niet waar.
Dus let daar op.
Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd
Belarc geeft dezelfde licentiecode als die gekocht is als "Microsoft Windows 10 Pro NL 32/64bit OEM (digitaal) (x1)" bij Game-Card.net (ze noemen het een digitale licentie, ik noem hem nu even A) .
Is de digitale licentie van MS dan iets anders dan A.
Op de MS-site staat dat de licentiecode op die sticker of gegevens is per e-mail (zoals bij mij met A) .
Is die code A dan alleen nodig bij de "eerste keer" dat je een (zelfbouw)-PC installeert?
Is de digitale licentie van MS dan iets anders dan A.
Op de MS-site staat dat de licentiecode op die sticker of gegevens is per e-mail (zoals bij mij met A) .
Is die code A dan alleen nodig bij de "eerste keer" dat je een (zelfbouw)-PC installeert?
Oké als de gekochte key hetzelfde is als wat belarc uitleest? dan is belarc wel oké
Kzal morgen eens kijken of het bij mij ook klopt.
Digitale key is het zelfde als je key
Alleen gegenereerd en dan een digitale licentie aan jou pc gegeven
Windows is een service nu en geen os meer.
Dus je key geeft een digitale licentie aan je hardware om het te mogen gebruiken.
Kzal morgen eens kijken of het bij mij ook klopt.
Digitale key is het zelfde als je key
Alleen gegenereerd en dan een digitale licentie aan jou pc gegeven
Windows is een service nu en geen os meer.
Dus je key geeft een digitale licentie aan je hardware om het te mogen gebruiken.
[ Voor 47% gewijzigd door Mel33 op 14-04-2018 20:14 ]
Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd
Ok. Bedankt zover voor je snelle reactie en uitleg. Ik wacht even af wat het resultaat morgen is.
Ja die winkels gebruiken woorden als digitale key
Ik denk dat ze dan een mail bedoelen met een Windows key (nummer) erin.
Ik heb het over je Windows key en dan een digitale licentie die je krijgt als je key geldig is bevonden.
Dan word een licentie verleend aan je hardware om win10 te gebruiken als service.
Ik denk dat ze dan een mail bedoelen met een Windows key (nummer) erin.
Ik heb het over je Windows key en dan een digitale licentie die je krijgt als je key geldig is bevonden.
Dan word een licentie verleend aan je hardware om win10 te gebruiken als service.
[ Voor 18% gewijzigd door Mel33 op 14-04-2018 20:19 ]
Eh..is het nodig om hier een 2 jaar oud topic voor te kicken? Nee, dat dacht ik ala.vandenhoeven schreef op Saturday 14 April 2018 @ 19:31:
Ik gebruik Belarc advisor (gratis versie) en dan krijg je de licentiecode te zien.
[...]
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.