Toon posts:

Wiskundig probleem... hoe zat dat ook alweer?

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Sinds de big crash zijn helaas een aantal topics verdwenen. Ook het topic waarin het probleem van de ladders stond. Je weet wel: 2 ladders van 4,00 en 5,00 meter staan tegenover elkaar in een steegje. Het punt waar ze elkaar kruisen, ligt precies 1,00 meter boven de grond.

Hoe breed is het steegje :?

Wie weet de oplossing nog?

• joepP
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik niet, maar ik weet wel dat het een enorm triest vraagstuk is. T'is gewoon stom rekenen, en uiteindelijk mag je een 4e graads functie oplossen. En dat kan niet met de hand, leuk hoor :(

Ik verwachtte toen dat het een 'slim' raadsel was..

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-01 15:33

FCA

Bedankt voor de waarschuwing. Ik zat al bij een 2e graads vergelijking, en het zag d'r naar uit dat ie nog ingewikkelder werd.

Aan de andere kant, ik heb hier Matemathica op deze PC staan >:)

Verandert z'n sig te weinig.

Verwijderd

stelling van pietappegas op los laten
schuine zijde in het kwadraat = zijde 1 in het kwadraat + zijde 2 in het kwadraat dus 16 = 1 + 15 en 25 = 1 + 24 je moet dus de wortle van 15 + 24 hebben dat is 6,244997 ongeveer dit bericht is alleen maar een gok

Verwijderd

edit:
beetje domme opmerking stond hier

maar de oplossing is wortel(15) + wortel(24) = 8,77

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-01 15:33

FCA

Dat is de oplossing als de ladders op elkaar leunen. Volgens mij was de vraag wat ingewikkelder, namelijk als de 1e laddder rechts onderin begint, en links tegen de muur leunt, en de andere ladder precies omgekeerd. Anders is het een volstrekt triviale en niet-interessante vraag.

Verandert z'n sig te weinig.

Verwijderd

wat voor hoek maken ze dan??

Het lijkt me niet dat ze precies met de bovenkanten tegen elkaar leunen. anders is hij een beetje te simpel. Ok als je de hoek weet wordt hij ook weer een beetje te simpel maarja, volgens mij heb je die toch echt nodig. Of is er nog andere info?

:+

Verwijderd

Topicstarter
Nadere info:

helaas geen schets, dus doe het hier maar mee:

de éne ladder staat met z'n poten tegen één zijde van het steegje en met de bovenkant tegen de andere zijde van het steegje. De andere ladder staat precies andersom. Dus beide staan ze schuin.

De hoeken zijn niet bekend; die volgen pas zodra je weet wat de breedte van het steegje is. En met pythagoras en afgeleide, zoals sinus, cosinus en tangens, kom je er in eerste instantie ook niet uit. De breedte van het steegje is iig kleiner dan 4,00 meter, anders betekent het, dat de ladder van 4,00 meter plat ligt, terwijl het kruispunt van de 2 ladders precies 1,00 meter boven de grond ligt.

Thats all, folks 8-)

Verwijderd

zat ik toch in de buurt

Verwijderd

Ik vind wiskunde alleen leuk als het wat abstacter is.
Van die real-life sommetjes vind ik maar niks !
Ik ga liever inductie bewijzen ofzo ;)

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Ik heb op afschuwelijke wijze met Sandalf samen 4de graads vergelijkingen zitten oplossen hier... brr... Het is geen leuk raadsel, en uit mededogen voor alle betrokkenen zal ik deze topic sluiten.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.