Films/series streamen NAS oplossing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victoryo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-07 17:04
Beste,

Momenteel ben ik een beetje aan het uitzoeken hoe ik het beste mijn netwerk kan uitbreiden met een
media center systeempje.
Momenteel gebruik ik mijn laptop icm Plex. Op de laptop staan alle films/series en die stream ik naar mijn Samsung Smart TV.

Echter wil ik van de volgende configuratie af dat mijn laptop hier voor gebruikt moet worden.
Het liefst hang ik dus een klein (compact) systeem aan mijn netwerk waarop ik de films/series store en vervolgens door middel van Plex naar de TV kan streamen.

Ik heb begrepen dat dit soort oplossingen zwaar kunnen zijn ivm het encoden van de stream. Met mijn huidige TV en laptop heb ik getest of dat directplay goed werkt. Dit gaat prima zonder hapering en ook subtitles werken perfect.

Persoonlijk denk ik dus dat het geen zwaar systeem hoeft te zijn die de encoding op zich neemt aangezien de TV directplay prima ondersteund.

Nu is mijn vraag, wat kan ik het beste nemen?

Tot nu toe heb ik me nog nooit echt goed verdiept in NAS/Media server oplossingen, vandaar mijn vragen.

Overigens ben ik geen leek op IT gebied dus zelf een systeem samenstellen om deze config te bereiken is geen probleem.

Ik hoor graag jullie ervaring en wat goede oplossingen zijn :)
Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-07 21:50

DarkSide

theres no place like ::1

Als je huidge laptop het goed doet. Kan je dus kijken naar een vergelijkbare CPU in een HTPC.
Voor kleine behuizingen kan je kijken naar een intel NUC. Daar kan je in de H versies.
Een m2 SSD kwijt voor het OS en een 2.5" SSD/HD voor bv je Data.

Ook kan je kijken naar een NAS (synology bv) evt icm met een NUC.
Op deze manier zou je niet alleen op je TV, maar ook meteen kunnen streamen naar andere apparaten in huis omdat je NAS centraal staat.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
victoryo schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 10:39:
Echter wil ik van de volgende configuratie af dat mijn laptop hier voor gebruikt moet worden.
Het liefst hang ik dus een klein (compact) systeem aan mijn netwerk waarop ik de films/series store en vervolgens door middel van Plex naar de TV kan streamen.
Is dit misschien wat voor je?
Afbeeldingslocatie: http://www.techpowerup.com/img/15-12-02/8a.jpg

Het is verkrijgbaar in 1 bay of 2 bay ondersteunt ook Plex zoals jij wilt en het ondersteunt ook Netflix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victoryo
Bedankt voor jullie reactie.

Een config maken met de specs van mijn huidige laptop wordt mij iets te duur
en is denk ik overkill (i7 6th gen en 2x 8GB ddr4 + ssd om kort de specs te beschrijven)

Die TAS-168/268 oplossing lijkt me ook wel wat.
Ook qua prijs nog prima.
Echter vraag ik me bij zo'n oplossing af of je misschien met zelf samenstellen een betere config
kan creëren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-07 21:50

DarkSide

theres no place like ::1

victoryo schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 11:04:
Bedankt voor jullie reactie.

Een config maken met de specs van mijn huidige laptop wordt mij iets te duur
en is denk ik overkill (i7 6th gen en 2x 8GB ddr4 + ssd om kort de specs te beschrijven)

Die TAS-168/268 oplossing lijkt me ook wel wat.
Ook qua prijs nog prima.
Echter vraag ik me bij zo'n oplossing af of je misschien met zelf samenstellen een betere config
kan creëren?
Je gaf geen specs aan van je laptop. Je gaf aan dat je getest had en dat het werkte.
Ik ging er vanuit dat je dus een "oud" bakkie had. En dat dat werkte. Dan kon je dus een vergelijjkbaar systeempje samenstellen.
Verder is het misschien ook handig om een max budget aan te geven.
Een i3 nuc is volgens mij prima voor transcoderen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victoryo
Klopt, was ik vergeten te vermelden.
Budget +- 300€ (komt niet op een paar euro als daardoor de config een stuk beter kan worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-05 09:24
Ik heb thuis een NAS staan van Synology 210+ (al wat ouder maar draait nog steeds meer dan prima) in combinatie met een raspberry2 die onder andere zorgt voor de encoding. Works like a charm en raspberry kost niet veel geld (minder dan 50euro als je hem helemaal gconfigureerd aanschaft via sos solutions ofzo).

Een tweedehands Synology + incl de rasp zou je onder je budget moeten kunnen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-07 14:10
Zo'n beetje alle courante Synology NAS systemen kunnen direct naar je tv streamen via DLNA.

Mocht je tv niet alle bestanden lekker kunnen transcoden, raad ik je een Synology play series aan; die doet al het coderen uit zichzelf. Heb zelf de pricewatch: DS214play, werkt fantastisch simpel.

[ Voor 3% gewijzigd door Viccers op 04-02-2016 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victoryo
Dus jij zegt eigenlijk dat als ik bijvoorbeeld de Synology DS214Play (Of nieuwer) type neem ik eigenlijk al klaar ben? Want dat is wat ik wil. Streamen naar mijn TV vanaf de NAS.

En Plex wordt ook ondersteund door Synology? En stel dat er toch gecodeerd moet worden gaat dit niet voor hapering zorgen omdat het systeem te zwak is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-05 09:24
Klopt.. Het merendeel van de bestanden moet de play zonder al te veel problemen kunnen encoden en kunnen streamen. wat betreft Plex, hrt werkt wel, maar ik meen mij te herinneren dat mensen spraken over performance issues. Zou je kunnen na-checken in het specifieke forum voor Synology.

Ik vraag me alleen wel af of je dat redt binnen je budget. Met alleen de synology zelf ben je er nog niet. Er moeten nog schijven in en die zijn ook niet gratis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victoryo
Bedankt voor je antwoord. Binnen budget moet wel ongeveer lukken.
Ik denk dat het dan de ds216 play wordt met 2x 1TB hardeschijf in raid 0.

Voor mij is op dit moment 2 TB zat. Mocht ik in de toekomst meer nodig hebben zal het ooit geupgrade worden. Maar voor nu is dit prima, en anders even opschonen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-07 14:41

MM99

That is the way I am!

Plex is best zwaar. Als je Smart Tv kan decoderen, zoals je aangeeft, zou ik eerder Kodi op je TV installeren. Dan heb je aan een simpele NAS meer dan zat. Je kan dan voor de J serie van synology kijken. Maar QNAP heeft ook erg mooie toestellen. Die toestel die hierboven wordt aangeraden met Android is erg handig. Het ondersteund alle android apps (zoals netflix etc.)
Qnap heeft ook HDMI aansluiting, mocht je willen.

Maar plex icm met NAS werkt nog niet heel erg fijn. Vooral als je een toestel het met ARM processor. Je kan beter dan kijken met iets voor x86 processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
RAID 0 wordt niet aanbevolen (meerdere topic voorbij zien komen..) kun je beter de schijven individueel laten draaien (raid 0 = 1 schijf defect andere schijf niet meer leesbaar..)
mocht je smart tv geen plex app hebben dan is een rasberry pi met Rasplex ook leuk.
en qua NAS, zolang er niet getranscodeerd wordt voldoet bijna elke nas.
In meerdere Plex/htpc bouw topic hier staan ook mooie zelfbouw systemen (bijv. een Intel Pentium / i3)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victoryo
Oké dus als ik het goed begrijp kan ik beter een HTPC/NAS zelfbouwen.

Mijn doel is gewoon één systeem voor de opslag en voor de Plex media server die ik dan ergens aan mijn netwerk hang. Daarnaast moet het systeem sterk genoeg zijn om eventuele transcoding aan te kunnen.

Is dit mogelijk met een budget van +-300€?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:42
als je toch een htpc in elkaar zet, waarom hang je die dan niet gewoon direct aan je TV? Dan kan je gewoon bv Kodi op je HTPC zetten, en hoef je uberhaupt niet te transcoden (want dat leidt alleen maar tot kwaliteitsverlies)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:43
Het is natuurlijk niet altijd wenselijk om een PC in de buurt van je TV te hebben, bijvoorbeeld om het geluid of de grootte van de pc.. Los van het feit dat je met de bediening kan zitten.

Ik heb een kleine PC gebouwd die dient als server en staat in mijn meterkast.. Hierop heb ik Plex geïnstalleerd en zowel mijn TV als de Xbox One hebben een Plex applicatie, werkt voor mij helemaal perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victoryo
@borft. Umm ja dat is ook een optie :).

Zoals ik al zei is dit de eerste keer dat ik mij er in verdiep maar dat is ook zeker een optie.
Alle aansluitingen voor het netwerk zitten in de buurt dus het kan....

Maar wat voor systeem raad je dan aan? En zit dat dan via een HDMI aangesloten op de TV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victoryo
@rschepper. Dat is precies wat ik ook wilde doen.
Gewoon ergens in het netwerk zet ik een kleine PC die als server dient voor Plex.

Op mijn samsung smart tv draaid de Plex software al en getest met mijn laptop werkt dat prima. Dus dat zal goed moeten gaan zolang het systeempje sterk genoeg is.

Welke software draai je eigenlijk op zo'n zelf gemaakte HTPC? Windows of een Linux?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Waarom geen eenvoudiger oplossing (welke ik zelf thuis heb en makkelijk in gebruikt):

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate NAS Desktop 4TB HDD RTL, 4TB€ 162,50€ 162,50
1Mede8er MED400X2S€ 99,-€ 99,-
1Synology DiskStation DS115j€ 87,95€ 87,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 349,45

Mocht die 50 euro boven het budget bezwaarlijk zijn dan zou je kunnen overwegen om deze samenstelling tweedehands via V&A aan te schaffen. Dan ben je met een 210 euro (ex. verzendkosten) klaar:

Mede8er MED400X2S voor 50 euro
Synology Diskstation DS115j voor 60 euro
oshiba MD04ACA400 4TB voor 100 euro

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victoryo
@Han. Omdat ik dan nog met twee systemen zit.Één NAS en een Mede8er (Geen idee wat dat voor ding is).
Dan vind ik het persoonlijk leuker en éénvoudiger om één systeem te hebben en deze zelf in te kunnen richten en eventueel bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
Ik heb op mijn PC/Server gewoon Windows 10 Pro (voor remote desktop) met Plex Media Server, maar je hebt natuurlijk keuze zat qua besturingssystemen waar Plex op draait.. (denk ik?).. Ik heb alleen kennis van Windows, ook qua downloaden, foto's en back-up vind ik Windows gewoon fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victoryo
Zoiets zou ik dus kunnen samenstellen als HTPC voor opslag en Plex server? :)

Ik heb de passmark score van de CPU gecheckt en deze zou voldoende moeten zijn voor transcoding.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/vhpxtv.png

[ Voor 5% gewijzigd door victoryo op 04-02-2016 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
Zeker! Ik heb er zelf een i3 in zitten, maar als je op 3200 punten zit zou dit voor Plex moeten voldoen.. Verder heb ik zelf ook 8GB er in zitten.. Maar qua voeding of moederbord heb ik niet de juiste kennis, daar durf ik dan ook niets over te zeggen..

Wel zou ik voor een server geen raid 0 doen, mogelijk raid 1 of anders gewoon 1 schijf met een backup op USB of het internet.. Ik maak van mijn films en series überhaupt geen backup, alleen van de foto's.

Denk dat raid-0 geen snelheidswinst is voor Plex, mijn tragere 2,5" schijf van HGST doet het voor Plex net zo goed, gezien dit vooral CPU gerelateerd is.

Persoonlijk zou ik er ook geen Seagate in gooien, maar een Western Digital of een HGST (Hitachi), maar dat zou voor de performance niet uit moeten maken.

[ Voor 63% gewijzigd door rscheper op 04-02-2016 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

Ik zou de PC als NAS inzetten en er een losse RPIB2 bij scoren met RasPlex.
Zo kan je de lawaaiige PC ergens weg stoppen en de PI aan je mediacenter of TV hangen. De PI2 ondersteund CEC zodat bediening "gewoon" via de AB van de TV gaat. (Als je de PI op een ARC poort hangt of aan een HDMI 1.4+ reciever die aan je ARC poort van je TV hangt).
Dit gaat sneller dan de Samsung app (is mijn ervaring) en als je op een andere TV ook wil Plexen, scoor je een extra RPIB2 met RasPlex en je bent zo klaar.

Je NAS/PC kan dan ook ingezet worden om sabnzbd, sonarr en andere handige tooling te draaien. Eventueel met een dropbox client erop om media index files te syncen van andere PC's naar een scan folder op de NAS :)

Als toevoeging voor de NAS: kijk of je er een kleine (32~64GB) SSD in kunt zetten voor je OS + apps/cache. Dat komt het browsen via de web client ook ten goede. Zeker bij Plex met z'n duizenden kleine files. En 8GB is meer dan genoeg. Vergroot daarmee voornamelijk je SABnzb cache (als je die gebruikt) zodat je disk i/o beperkt blijft.

[ Voor 19% gewijzigd door xAn52 op 04-02-2016 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victoryo
Ik ga toch liever voor een oplossing om via de Plex App op mijn samsung de server te benaderen en niks aan mijn TV te koppelen.

En daarbij gaat mijn voorkeur naar een NAS en media server in 1.
Over het lawaai maak ik mij niet zo druk. Desnoods kan ik hem op zolder zetten en heb ik er geen last van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
een HTPC is het zelfde als een rpi2 met Rasplex aan de tv ;)
een NAS kan het zelfde zijn als een mediaserver...

De build die je aangaf ziet er na mijn inzien prima uit voor taken als Plex en opslag.

En qua samsung app, wanneer je een model hebt van 2010/2011 deze wordt niet meer geüpdatet, en geen updates betekent ook geen nieuwe features / fixes...

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victoryo
Bedankt voor je antwoord. Ben momenteel een andere build aan het samenstellen rond de 300 euro en denk dat het een prima systeempje zal zijn om aan het netwerk te hangen en te gebruiken als plex/opslag server.

Daarnaast zal transcoding ook geen probleem moeten zijn.

Mijn samsung smart tv is een model van 2015 met het nieuwe tizen besturingssyteem.

Nu heb ik nog wel een vraagje. Welk OS kan ik het best nemen op mijn HTPC voor de plex server?
Gewoon een Windows OS (En welke?) of toch een Linux dis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
zoals ik al zei HTPC is als een RPI met raslex ;)

als je met htpc dus de Nas/server bedoelt, dan kun je kiezen uit Windows of een Linux variant. wat je zelf leuk vind om mee te gaan werken.
Ik zelf heb het niet zo op Windows dus ik ga dan ook voor de Ubuntu server variant (de huidige LTS wordt tot 2019 ondersteunt) min puntje is misschien het missen van een GUI. maar turorials om een linux server te bouwen met plex media server zijn er in overvloed...
en betreft de smart tv, ik heb hier geen ervaring mee dus of er getranscodeert moet worden weet ik niet, houd daar dus rekening mee (volgens Plex: een cpu met 2000 passmark voor 1080P)

[ Voor 17% gewijzigd door geenwindows op 05-02-2016 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-07 11:07
Ik heb diverse oplossingen die hetzelfde kunnen, een simpele nas met xpenology (freenas, Rockstar,omv kunnen ook) en deze download en bewaart mijn media. Werkt prima en je bent voor 100-200'euro klaar (zonder schijven)

Bij de tv staat een Intel nuc, goedkoop en er hangt een 1 Tb schijf aan en een 500 in. Kastje verbruikt paar watt en doet alles wat je wil..

De raspberry zou ik niet overwegen als je alles nu moet aanschaffen.
Pagina: 1