VLC via Macbook Pro op Samsung UE48JU6000W stottert

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• KennethNL
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 04-02-2016
Hi! Ik heb gisteren mijn nieuwe Samsung UE48JU6000W 4K-televisie aangesloten, maar merk stotterend beeld (af en toe lijkt het alsof frames overgeslagen worden) bij het afspelen van HD-video's via VLC. Ik gebruik deze Macbook (waarmee het volgens mij moet kunnen):

Macbook Pro 15" retina
2,5-GHz quad-core Intel Core i7
Turbo Boost tot 3,7 GHz
16 GB 1600-MHz geheugen
512 GB PCIe-flashopslag 1
Intel Iris Pro Graphics
NVIDIA GeForce GT 750M met 2 GB GDDR5-geheugen
Ingebouwde batterij (8 uur)

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Is het een tv-instelling? Of een Macbook-setting? Opvallend genoeg vertonen Blu-rays die via de PlayStation 4 afgespeeld worden geen stotter in het beeld.

Alle reacties

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Het is goed mogelijk dat een fatsoenlijke mediaspeler het probleem grotendeels zal oplossen. Qua ontwikkeling loopt VLC ver achter op de concurrentie en het argument dat VLC alles afspeelt, is ook al jaren achterhaald. Zo beschikt VLC niet over goede Hardware Accelerated Decoding wat vermoedelijk het probleem veroorzaakt van frame drops.

Een mediaspeler als Kodi of MPlayerX gaat hier beter mee overweg.

Volledig vrij van motion judder zal het niet worden, aangezien het toestel slechts over een 50Hz/60Hz paneel beschikt. De content van Blu-Ray's beschikt over 24 frames (24p) en dit kan niet goed verdeeld worden over 60Hz. Hierdoor dient 3:2 toegepast worden wat motion judder veroorzaakt. Goede 100Hz/120Hz televisies hebben hier geen last van doordat de 24 frames 5 keer in 120Hz past (5:5 pulldown).

http://www.rtings.com/tv/learn/judder

• KennethNL
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 04-02-2016
Bedankt voor de duidelijke uitleg. De tv in kwestie heeft een geoptimaliseerde refresh rate van 800Hz en een refresh rate van 50Hz, lees ik in de specificaties. Begrijp ik het goed dat een Ultra HD-tv met een hogere refresh rate (van 100Hz of 120Hz, zoals je voorstelt) geen last moet hebben van dit judder-probleem?
Dimens schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 11:49:
Het is goed mogelijk dat een fatsoenlijke mediaspeler het probleem grotendeels zal oplossen. Qua ontwikkeling loopt VLC ver achter op de concurrentie en het argument dat VLC alles afspeelt, is ook al jaren achterhaald. Zo beschikt VLC niet over goede Hardware Accelerated Decoding wat vermoedelijk het probleem veroorzaakt van frame drops.

Een mediaspeler als Kodi of MPlayerX gaat hier beter mee overweg.

Volledig vrij van motion judder zal het niet worden, aangezien het toestel slechts over een 50Hz/60Hz paneel beschikt. De content van Blu-Ray's beschikt over 24 frames (24p) en dit kan niet goed verdeeld worden over 60Hz. Hierdoor dient 3:2 toegepast worden wat motion judder veroorzaakt. Goede 100Hz/120Hz televisies hebben hier geen last van doordat de 24 frames 5 keer in 120Hz past (5:5 pulldown).

http://www.rtings.com/tv/learn/judder

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
KennethNL schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 12:10:
Bedankt voor de duidelijke uitleg. De tv in kwestie heeft een geoptimaliseerde refresh rate van 800Hz en een refresh rate van 50Hz, lees ik in de specificaties. Begrijp ik het goed dat een Ultra HD-tv met een hogere refresh rate (van 100Hz of 120Hz, zoals je voorstelt) geen last moet hebben van dit judder-probleem?

[...]
De geoptimaliseerde refresh rate is helaas alleen maar marketing waar je niet aan hebt. De paneelfrequentie is belangrijk in deze - op Tweakers refresh rate genoemd.

De motion judder die je momenteel ervaart, zal grotendeels door VLC op de MacBook veroorzaakt worden. Zoals je zelf aangeeft heeft de Playstation geen last van de motion judder zoals je dit op de MacBook wel hebt. Terwijl ook deze op 60Hz werkt, net zoals de MacBook (mag ik aannemen).

Helemaal vrij van motion judder zal het echter niet worden door het 50Hz/60Hz paneel. Met een 100Hz/120Hz paneel heb je dit inderdaad niet. Echter is het ook dan nog afhankelijk van hoe de bron aangesloten staat, aangezien een 100Hz/120Hz televisie waar een extern medium op 60Hz aangesloten staat nog steeds hetzelfde probleem heeft. Die dien je dan dus op 24Hz te zetten voor een juiste verwerking van frame rate.

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:11

swv

Ik heb dezelfde MacBook en onlangs een paar weken de UE43JU6000 gehad. Juist vanwege die refreshrates toch de duurdere UE48JU7000 genomen, maar dat terzijde. Op beide tv's heb ik mijn MacBook aan kunnen sluiten over hdmi. Helaas hebben MacBooks nog geen hdmi 2.0. Daardoor blijft het 4k signaal steken op 30Hz. Waarschijnlijk zit daar je probleem. De PS4 stuurt geen 4k maar 1080p door waardoor 60Hz wel mogelijk is en zodoende een vloeiende ervaring geeft.

Ik heb in december een actieve displayport naar hdmi 2.0 adapter geprobeerd om 4k @ 60Hz te krijgen van mijn MacBook naar mijn tv. Die adapter werkte echter niet bij mij helaas. nieuws: Club 3D introduceert displayport 1.2 naar hdmi 2.0-adapters