Dell XPS 15 aankoopadvies alsjeblieft :)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cait
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09-04 09:20
Hallo Tweakers Forum,

Ik wil een nieuwe laptop gaan kopen en ik ben een beetje verlieft geworden op de Dell XPS 15 serie, nu ben ik alleen nog aan het twijfelen welk model ik moet halen om de beste prijs/pret- verhouding te krijgen :)

Ik zit te twijfelen tussen deze twee versies:
1) http://www.dell.com/nl/p/...del_id=xps-15-9550-laptop
2) http://www.dell.com/nl/p/...del_id=xps-15-9550-laptop

Het zijn allebei modellen met een i7 quad core, nVidia grafische kaart en een FHD scherm (ik ben niet geïnteresseerd in de 450 euro extra voor het 4K touchscreen)

Er is echter een prijsverschil van 200 euro, of 8GB RAM en 256 GB SSD (1600 euro), of 16 GB RAM en 512 GB SSD (1800 euro).
Nu is mijn vraag, is dit de 200 euro extra waard of kan ik beter een paar TB in een externe harde schijf kopen?
En zou ik dan later in het leven van de laptop er nieuwe/sterkere RAM in kunnen plaatsen?

Wat ga je met je laptop doen?
Ik zal voornamelijk grafische programma's draaien met de laptop, zoals Photoshop, InDesign, Illustrator en ik wil mijzelf Blender en SolidWorks gaan aanleren. Ik ben wel een type dat ongeveer 10 tab bladen in chrome en 4 verschillende programma's tegelijk draai :')

Wat is je budget?
Mensen zeggen altijd dat je voor design maar gewoon een Apple moet kopen maar het gaat me voor een groot deel om het scherm en die retina schermen (in de Pro volgensmij) zijn mij écht te duur. Mijn max ligt eiggenlijk wel rond die 1600 euro maar als het een hele goede investering is ben ik berijd even door te sparen voor het 1800 euro model

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Absoluut, ik moet deze laptop veel kunnen verslepen aangezien ik nog een buitenlandse stage ga lopen voor mijn opleiding. Hij moet dus een beetje stevi zijn en niet al te mega zwaar. Hoewel deze Dell minder dan 2 kg weegt volgensmij.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik ben helemaal weg van het design van de Del XPS, maar als iemand een andere, betere optie heeft sta ik open voor suggesties ;)

Als iemand trouwens weet hoe ik aan kortingen zou kunnen komen zou dat echt super tof zijn :D
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 15:37
Je kan natuurlijk zelf RAM en de SSD vervangen :) Maar ik zou is opzoek gaan naar de kosten van een 512 GB SSD + extra ram. Ik zie dat er 2 reepjes geheugen in zitten, dus je hebt ook 2 keer 8 nodig om dat te upgraden naar 16gb.

SSD's van 512gb of meer

Reepjes geheugen

Zoals je ziet is de SSD alleen al meer dan 200 euro, je kan natuurlijk je oude SSD die er in zat verkopen. Alleen heb je dan gedoe als je ooit garantie nodig hebt ...

Ik zou als ik jou was die 200 E extra betalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:35
Gezien de programmas die je gebruikt zou ik wel voor 16GB ram gaan.
Blijft de vraag over of je met 256GB genoeg hebt. Zo ja, dan kan je zelf het geheugen vervangen voor 16GB en ben je iig goedkoper uit dan de 512GB variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cait
Bedankt voor jullie antwoord :)
Volgens mij weet ik nu voor welk model ik zal gaan ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipswix
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-09 20:46
In de specificaties lijkt het goedkoopste model ook een 56wh accu te hebben terwijl het model van 1800 euro een 84wh accu heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teddy270us
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-05 08:52
gezien wat je ermee gaat doen is de 16 gig ram zeker wel handig, en ik durf te stellen dat de extra 256 gig SSD ook erg handig is. Je kan uiteraard zelf die dingen later gaan vervangen, maar je moet 2x 8 gig ram kopen (omdat de 8 gig ram versie van de XPS met 2x 4 gig ram geleverd wordt) en ook een compleet nieuw 512 gig SSD (omdat je bij de versies die je gekozen hebt niet een extra SSD erbij kan doen, maar enkel je m.2 slot hebt). Zoals hier eerder al gemeld, kan je niet voor 200 euro die dingen halen, dus je kan beter de 200 euro nu investeren.

nog 2 punten mocht je er mee zitten:

1. Als je de SSD in de XPS door wilt verkopen kom je niet in de knel met je garantie. die mag je nl gewoon vervangen (geldt ook voor je RAM)

2. En betreft wat "Flipswix" hier boven zei: helaas kloppen de beschrijvingen bij Dell niet altijd en het duur even voordat ze alles in orde hebben. Bij de XPS 15 is het zo dat je de kleine accu krijgt als er 2 schijven in zitten een ssd + HDD. Als je laptop enkel een SSD moet hebben krijg je de grote accu mee. Dus in jou geval, de 2 versies die je gepost hebt hebben de grote accu.

succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipswix
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-09 20:46
@teddy;

Heb ze even naast elkaar gezet, een andere tweaker had me er in een andere thread al op geattendeerd toen ik zelf voor de duurdere versie ging. Maar zie hier;

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/bMGhIvB.png

Dit lijkt er op dat er toch degelijk verschil in de accu zit. Deze speclist zou moeten kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teddy270us
Flipswix schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 22:20:
@teddy;

Heb ze even naast elkaar gezet, een andere tweaker had me er in een andere thread al op geattendeerd toen ik zelf voor de duurdere versie ging. Maar zie hier;

Dit lijkt er op dat er toch degelijk verschil in de accu zit. Deze speclist zou moeten kloppen.
krijg nou wat :/ I stand corrected then _/-\o_

Heel vaag dit, want dit was idd een issue voor velen met name in het begin in de VS, en toen kwamen ze dus met de mededeling dat de versies die ook een HDD hebben (1T) dat die met een kleinere accu komen omdat er natuurlijk geen ruimte zou zijn voor EN een HDD, EN een grote accu.

Maar goed, die screenshot van jou is duidelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cwookie
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-09 17:54
Het lijkt me erg sterk dat die specificaties correct zijn. Ik heb op de vele fora die ik volg nog werkelijk niemand gezien die een kleine accu heeft icm met enkel een SSD. Dat zou namelijk betekenen dat er simpelweg loze ruimte aanwezig zou zijn in de laptop. Bovendien heeft Dell om de havenklap verkeerde specificaties bij configuraties staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cait
De website is inderdaad echt zwaar onduidelijk. Ze geven bijvoorbeeld ook at random de prijs inclusief btw of exclusief btw. Ik helemaal blij omdat ik dacht een model te hebben gevonden met een geweldige prijs, blijkt daar nog even 200 euro btw bij te komen :( Helaas verkopen ze in nederland bij andere verkopers (zoals bol.com) alleen het aller duurste model dus moet ik wel bij Dell zelf bestellen en dus héél goed opletten dat ik het juiste aanklik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teddy270us
Cait schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 10:44:
De website is inderdaad echt zwaar onduidelijk. Ze geven bijvoorbeeld ook at random de prijs inclusief btw of exclusief btw. Ik helemaal blij omdat ik dacht een model te hebben gevonden met een geweldige prijs, blijkt daar nog even 200 euro btw bij te komen :( Helaas verkopen ze in nederland bij andere verkopers (zoals bol.com) alleen het aller duurste model dus moet ik wel bij Dell zelf bestellen en dus héél goed opletten dat ik het juiste aanklik.
Nou, het BTW gedeelte is iets wat ze meestal wel goed hebben. Het verschil wat je hier noemt...zou dat kunnen komen dat je op de pagina van "voor werk" gezien had? want daar laten ze idd de prijzen zonder btw zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cait
@teddy270us
Nee ik zat gewoon op de website voor persoonlijk gebruik, het was letterlijk als je de pagina ververste dat de prijs dan veranderde :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aufbakanleitung
  • Laatst online: 18-08 23:37
Ik ben ook erg geïnteresseerd in de Dell XPS 15. Ook vanwege de super handige USB-C docking station die je er op aan kunt sluiten.

Wat mij echter onduidelijk blijft is hoe het nu zit met de resolutie; deze kan namelijk op HD of 4x zo hoog naar 4K Ultra HD (3.840 x 2.160). Maar werkt dat dan net als bij Apple's retina; dat alles even groot blijft maar een stuk scherper, of wordt alles donders klein? En als het zoals retina is; hoe zichtbaar is dat verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cait
@aufbakanleitung
Wat volgens mij het belangrijkste verschil tussen het UHD en 4K scherm is dat het 4K scherm een speciaal touch screen is, terwijl het UHD scherm dat niet is.
Het 4K scherm kost ook ongeveer 450 euro meer.

Of alles mega klein wordt weet ik helaas ook niet, ik heb verder geen ervaring met 4k schermen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liselotte111
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-05 19:08
Alles wordt in principe niet mega klein, daar is de scaling functie van windows voor. Natuurlijk kan je deze op 100% zetten, heb je zeer veel ruimte (als je hele goede ogen hebt ;)
http://www.digitaltrends....-high-resolution-support/

Over het 4k/UHD verhaal, in principe worden deze twee termen door elkaar gebruikt, zie http://www.extremetech.co...hd-are-not-the-same-thing

Dell levert de laptop met een FHD scherm, deze heeft een matte afwerking, of met UHD (4k) scherm, dit is een touchscherm met bijbehorende glimmende afwerking

Wat betreft het verhaal over de kleinere accu, in de VS wordt de laptop wel degelijk geleverd met een "gat" op de plaats waar de HDD zou zitten.

[ Voor 48% gewijzigd door Liselotte111 op 10-02-2016 23:19 ]

• aufbakanleitung
  • Laatst online: 18-08 23:37
Ah super! Die link beantwoordt al mijn vragen. Niet dat ik serieus aan het overwegen was om voor de UHD te gaan; kost meer stroom, glanzend, duurder, en visuele voordeel is marginaal en het is vragen om gezeur met applicaties die er niet mee om kunnen gaan.

Eigenlijk wil ik graag dat mijn werkgever dit ding voor me koopt, maar dat ie uiteindelijk toch van mij wordt. Zoals ook kan bij een leaseauto. Heeft iemand wel eens zoiets gedaan?
Pagina: 1