Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterO
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-07 18:04
Beste Tweakers,

Vorige week heb ik een nieuwe tv aangeschaft maar ik ben nog aan het rommelen om deze aangesloten te krijgen op mijn audio systeem. Hierover had ik wat vragen waar ik niet helemaal uit kom. Misschien dat iemand hier hetzelfde probleem heeft gehad of weet hoe dit op te lossen.

Onderdelen:
Sony KDL-43W755C
Harman Kardon AVR-1550 (oude receiver)
Canton surround speakertjes en Jamo SUB 210.
Vodafone-thuis TV boxje

Wat wil ik van de combinatie:
TV-kijken via de TV-box en ook internetten, youtube of films vanaf NAS (nog aan te schaffen) en dergelijken op de tv waarvan de audio dus over de surround moet.
Nu is er voor zover het mij lukt 1 oplossing: SPDIF-Toslink kabel.
Echter is het zo dat ik niet in de gelegenheid ben deze kabel aan te leggen zonder hem ontzettend te moeten buigen wat dus eigenlijk niet mogelijk is.

Voor zover ik het nu zou kunnen aansluiten zou het zo zijn dat er een HDMI van de TV-box naar de TV gaat en dan vervolgens het Audio signaal van de TV naar de receiver (toch?)

Andere oplossing die ik kan bedenken (met nieuwe receiver):
TV – HDMIReceiver aangesloten met een HDMI ARC kabel (zodat audio terug naar de receiver kan in geval van het kijken van content die niet via de receiver binnen komt).
TV-box – Receiver met een HDMI kabel.
Zou dit werken?

Mijn vraag:
Is er een andere oplossing voor het aansluiten van de TV op de receiver of is een upgrade naar een HDMI ondersteunende receiver een must om dit goed voor elkaar te krijgen. Het liefste blijf ik even bij de huidige spullen, heb net een TV gekocht en nu ook de receiver upgraden zit even niet in het budget. :S

In het geval van een HDMI receiver (met HDMI ARC) zou dit werken of begrijp ik de ARC-functie verkeerd. Ik wil dus content die niet via de receiver binnen komt op de TV ook kunnen afspelen met audio via de surround set.

Beste antwoord (via PieterO op 05-02-2016 23:05)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:57

FeaR

In GoT we trust

PieterO schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 09:53:
In het geval van een HDMI receiver (met HDMI ARC) zou dit werken of begrijp ik de ARC-functie verkeerd.
Je begrijpt het idee achter HDMI ARC goed. Over één pin van de HDMI-kabel gaat de audio waar je anders een Optische dan wel Digitale Coax vanaf de Digital Audio Out van de TV zou trekken. Let alleen wel dat HDMI ARC niet zaligmakend is. Soms werkt het perfect, maar veelal zitten er toch haken en ogen aan waardoor men toch op de extra kabel terug komt. Ik heb hier ook apparatuur staan die HDMI ARC aan kunnen, maar ook hier zit gewoon de optische kabel er tussen. Dus als je voor een nieuwe receiver gaat (wat mij erg ver lijkt te gaan voor alleen een optische kabel minder) neem hem dan vooraf op proef om te zien of ARC binnen je set met die specifieke receiver werkt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

In het geval van een HDMI receiver (met HDMI ARC) zou dit werken of begrijp ik de ARC-functie verkeerd.
Je begrijpt het idee achter HDMI ARC goed. Over één pin van de HDMI-kabel gaat de audio waar je anders een Optische dan wel Digitale Coax vanaf de Digital Audio Out van de TV zou trekken. Let alleen wel dat HDMI ARC niet zaligmakend is. Soms werkt het perfect, maar veelal zitten er toch haken en ogen aan waardoor men toch op de extra kabel terug komt. Ik heb hier ook apparatuur staan die HDMI ARC aan kunnen, maar ook hier zit gewoon de optische kabel er tussen. Dus als je voor een nieuwe receiver gaat (wat mij erg ver lijkt te gaan voor alleen een optische kabel minder) neem hem dan vooraf op proef om te zien of ARC binnen je set met die specifieke receiver werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterO
Dank je voor je antwoord op de vraag.
Inmiddels heb ik de gok genomen om een optische kabel toch maar aan te schaffen en naar de receiver te leggen. Ik was bang dat dit fout zou gaan omdat de kabel door een vrij strakke bocht moet. Maar ik heb dit uiteindelijk toch maar ogpevangen door een extra groot gat in mijn kast te maken.... tegen mijn wil in maar toch.
het werkt inmiddels. wel denk ik dat het geluid een stuk(je) mist in de hoge tonen maar of dat aan de kabel, de instelling of de speakers of speakerkabels zou moeten liggen, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Aan de kabel zal het niet liggen, digitale kabel dus als die kapot zou zijn dan zou je alles missen en niet alleen de hoge tonen. Al zijn kabels en of daar verschillen in zitten een gevoelig onderwerp waar je nooit uit gaat komen. Dus betreffende de speakerkabels: test het met andere bronnen dan de TV, is het daar niet mee dan ligt het niet aan de kabel maar aan of de output van de TV dan wel een setting in de receiver. Idem met de speakers, klinkt het vanaf een andere bron wel goed dan ligt het ook niet aan de speakers. Ik gok zelf op één van de twee laatste, setting in de receiver dan wel instelling van de TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Echter is het zo dat ik niet in de gelegenheid ben deze kabel aan te leggen zonder hem ontzettend te moeten buigen wat dus eigenlijk niet mogelijk is.
Zo'n kabel koop je voor 1,50 bij de action. Wat let je? gewoon proberen!

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterO
Probleem met de kabel is inmiddels opgelost. TV is aangesloten op de receiver.
Nu nog rommelen met de instelling maar ik krijg het niet voor elkaar. Ben hierin ook een leek.

Heb nu dus de TV-box via HDMI naar de TV en dan vanaf de TV de audio terug naar de Receiver met Toslink kabel.
Maar wanneer ik Youtube doe op de TV, gewoon TV of de radio of een film, het geluid is steeds anders. Zonder de instellingen van de receiver te wijzigen krijg ik hele andere soorten geluid. Bij de TV valt bijna al het geluid weg en hoor ik alleen maar voice.
Bij muziek en films lijk ik een heel stuk in de hoge tonen te missen.
Lang niet altijd doen de achterste 2 speakers ook mee.

Weten jullie tips om dit goed in te stellen? Ik heb al een hele hoop menutjes doorgespit maar wordt er niet heel veel wijzer van tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PieterO schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 13:23:
Weten jullie tips om dit goed in te stellen? Ik heb al een hele hoop menutjes doorgespit maar wordt er niet heel veel wijzer van tot nu toe.
Het vereist voor de meeste mannen een bikkelharde discipline om de bijgevoegde gebruiksaanwijzing integraal in chronologische volgorde te lezen. ;)

Zou het kunnen dat je op de een of andere manier de toonregeling (bewust of onbewust) per source hebt ingesteld??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterO
Heb flink zitten rommelen met de instelling en uiteindelijk toch maar eens de handleiding van de receiver volledig doorgespit.
Conclusie: De reciever ontvangt slechts een 2.0 signaal van de TV en doet daar, in verschillende settings, verschillende dingen mee.

Iemand een tip over hoe ik 5.1 audio over SPDIF naar mijn receiver kan krijgen vanaf de TV. Ik kan hierover niks vinden in de instelling van de tv en ook mijn internet zoektochten hebben mij nog niet verder geholpen. Behalve 1 forum waar iemand eenzelfde probleem omschrijft, maar daar kwam geen oplossing op :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hier ben ik ook terug gegaan van HDMI-ARC naar gewoon spdif voor TV audio (interne DVB-C tuner) naar de receiver.. omdat als HDMI-ARC aanstaat de TV met regelmaat reageert.. en er soms wel 10 minuten over deed om te bedenken dat audio via hdmi-arc naar de receiver moest.. via spdif is het gewoon instant.

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterO
Hm.. ok, HDMI-ARC is dus niet de manier om te gaan.
Nu zit ik dus enkel nog met het probleem dat mijn TV het audio signaal omzet naar een stereo signaal ipv surround.
Ik heb gelezen dat dit bij meer mensen het geval was maar nog geen antwoord gevonden op de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik kan geeneens een fatsoenlijke manual vinden bij sony :N

maareuh
Android TV does't support 5.1/DTS passthru.

it's an OS limitation at the moment.
Hoewel .... https://forums.plex.tv/di...5/plex-for-android/p7%29:

[ Voor 14% gewijzigd door Fish op 10-02-2016 17:43 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterO
Even gelezen, maar kom er nog niet helemaal uit.
Dat Plex zou dus wel 5.1 moeten kunnen doorgeven? Maar dan ben ik nog niet van het probleem af dat de tv wanneer ik gewoon tv kijk via de vodafone-tv-box geen 5.1 kan zijn.
Ook heb ik momenteel nog geen NAS of iets voor mijn film collectie zie ik ook het echte nut van plex nog niet.

Maar Android TV zou dus in zijn totaalheid niet in staat zijn om 5.1 audio weer te geven?! Dat zou toch bizar zijn? Wat moet ik dan met mijn TV of home-cinema-set..
Gaan ze er vanuit dat iedereen enkel stereo geluid gebruikt? Wat is dat voor raars?
Of is er een manier om toch digital audio te krijgen? Want als ik dus films zou willen afspelen op de tv kan ik daar dus nooit een surround ervaring bij krijgen.

[ Voor 28% gewijzigd door PieterO op 10-02-2016 19:15 ]

Pagina: 1