Bestaat er zoiets als een fan control pci-e insteekkaart?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-09 02:27
Ik wil mijn oude Q6700 quad core icm een Asus P5Q deluxe moederbord gaan gebruiken als htpc.

Voor dit setje heb ik de Cooltek G3 van Jonsbo op het oog.

In deze case kunnen 3 fans van 120mm en 2 fans van 80m.

Het moederbord heeft maar 2 extra fan aansluitingen. Allemaal 3 pins. Nu kan ik op zich een Molex naar 3 x 3 pins adapter gebruiken om de overige fans van stroom te voorzien, maar dit betekend wel dat ze altijd op 100% draaien. Niet ideaal voor een htpc.

Omdat de enige 5,25" plek bezet zal worden door een optische drive is mijn vraag of er zoiets bestaat als een pci-e insteekkaart waar je fans op aan kunt sluiten en met software de snelheid kunt regelen?

Mijn YouTube Channel

Beste antwoord (via Snowwie op 04-02-2016 13:46)

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-09 14:18
er is wel zoiets als een draaiknop in een pci-e (of andere uitbreidingskaart!) slot - pricewatch: Lian Li PT-FN03 bijvoorbeeld.
Zoek je dat wellicht? Als je temp afhankelijke sturing wil moet je gewoon zo'n fan hub pakken - of wat ik eerder linkte, of dit: pricewatch: Phanteks PWM Fan Hub en dan doet deze dat op basis van wat je moederbord ook doet.

Dit geniet de voorkeur omdat je dan geen software nodig hebt om het te regelen - dat kan alleen maar fout gaan/niet werken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
Voor zo ver ik weet bestaat dàt niet nee. waarom echter niet gewoon dit? pricewatch: DeepCool PWM Fan HUB

Of for that matter een zalman fan mate tussen je 12v en je fan oid.

Overigens zou ik gewoon aan beide kanten een enkele 120mm fan installeren en op je mobo aansluiten; méér dan genoeg airflow (echt! het hoeft geen windtunnel te zijn om een beetje oké te koelen :+ ) en alles netjes via mobo geregeld.

HTPC zal ook geen superdikke graka gebruiken dus dan is 2x120mm al bijna overkill te noemen. Neem een beetje stille fans en dat zal een heerlijk stil systeempje zijn; nergens meer dan twee fans voor nodig.

[ Voor 58% gewijzigd door iceheart op 04-02-2016 02:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Nee, dat zou ook niet rendabel zijn gezien je voor veel minder geld temperatuur-geregelde fans kan kopen die op een vooraf ingestelde temperatuur proberen te reageren. Je kan ook gewoon hele grote langzame fans gebruiken die je toch niet kan horen.

Los van het verhaal: de Q6600 gebruikt veel stroom. Als je voor 150 euro nieuwe hardware koopt heb je het er in een of twee jaar al weer uit qua verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Bij de Cooltek G3 wordt standaard 1 120mm fan geleverd. Ik heb hier zelf nog twee 120mm fans liggen, te weten:

- Scythe SY1225SL12SH (0.53A)
- DC Brushless D12SL-12 (0.30A)

@johnkeates. De htpc zal niet zo heel veel gebruikt worden en ik heb die hardware hier toch liggen. Het is trouwens een Q6700, niet een Q6600. :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
Dat valt vies tegen. Als hij die HTPC 12 uur per week gebruikt (en vaak blijkt het met HTPC's zelfs minder te zijn) en het scheelt 50-60W (een Q6700 gaat ook redelijk wat idlen en zo idioot veel slurpen ze niet eens) scheelt het misschien 50W. Dat is, op een (te hoog gekozen) prijs/kW van €0,25 een euro besparing elke zeven weken. da's nog geen tientje per jaar.

sterker nog, zelfs als je elke week 20 uur kijkt, op een 50W onzuiniger systeem, is dat 1kW/week. dat is iets meer dan een euro per maand. En je moet het in een klap neerleggen voor een systeem waarvan je nog moet zien of je het ook echt zo veel gebruikt.

edit: oh he, TS was me een fractie van een seconde voor :+

edit 2 om dan maar meteen op de ninja te reageren: ga nou alstjeblieft niet zo idioot veel fans installeren; die twee die je hebt liggen lijken me lekker stil, gewoon de meegeleverde er uit halen en met die twee werken.
Zelfs op lage toeren maken fans nog altijd een beetje herrie, en je hebt gewoon al niet meer dan één enkele fan nodig in die bak!

[ Voor 24% gewijzigd door iceheart op 04-02-2016 02:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Als je je HTPC inderdaad vooral uit hebt staan maakt het natuurlijk niet heel veel uit nee :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
...En daarnaast is de terugverdientijd zelfs als je hem veel gebruikt veel te hoog, maar doe vooral alsof je niet maar iets riep zonder het doorgerekend te hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Laat ie gemiddeld 2 tot 4 uurtjes per dag aanstaan.

Maar in elk geval er bestaat dus niet zoiets als een pci-e fan control insteekkaart.

Dat is jammer, want de meeste htpc cases hebben geen ruimte voor een 5,25" fan controller, meestal omdat de kasten zo geconstrueerd zijn dat er enkel een optische drive geplaatst kan worden. De Cooltek G3 is helaas niet anders.

Of je moet al de pricewatch: Compucase 7106 nemen, maar die kast is zo verschrikkelijk lelijk. :N

[ Voor 18% gewijzigd door Snowwie op 04-02-2016 03:02 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• iceheart
er is wel zoiets als een draaiknop in een pci-e (of andere uitbreidingskaart!) slot - pricewatch: Lian Li PT-FN03 bijvoorbeeld.
Zoek je dat wellicht? Als je temp afhankelijke sturing wil moet je gewoon zo'n fan hub pakken - of wat ik eerder linkte, of dit: pricewatch: Phanteks PWM Fan Hub en dan doet deze dat op basis van wat je moederbord ook doet.

Dit geniet de voorkeur omdat je dan geen software nodig hebt om het te regelen - dat kan alleen maar fout gaan/niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
iceheart schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 03:41:
Zoek je dat wellicht?
Op zich is dat het idee, alleen is het niet praktisch om zoiets aan de achterkant van je htpc te hebben.
Als je temp afhankelijke sturing wil moet je gewoon zo'n fan hub pakken - of wat ik eerder linkte, of dit: pricewatch: Phanteks PWM Fan Hub en dan doet deze dat op basis van wat je moederbord ook doet.

Dat is inderdaad een goed voorbeeld. Die hou ik even achter de hand.

Voorlopig probeer ik eerst even hoe het gaat met 2 120mm fans, als de htpc niet al te heet word dan is de aanschaf van bovenstaande ook niet nodig. Maar in elk geval bedankt voor de suggestie. :)

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1