Nieuwe gaming build €1100

Pagina: 1
Acties:

• Stefan44
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-04 20:44
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen op 1080p en allerdaags gebruik

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik had eerst een build in gedachten die zo'n €1600 zou kosten zonder randapparatuur. Werd uiteindelijk een beetje te veel van het goede, daarom een goedkopere build met de bedoeling dat dit rond de €1000 gaat kosten. €100 eroverheen is geen probleem.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voornamelijk: redelijke processor die geen bottleneck vormt, goede videokaart, moederbord met goede audio, SSD en HDD

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
CPU: Intel
GPU: eigenlijk nvidia, maar de 390 is iets goedkoper dan de 970 en aantrekkelijker door de extra vram (ja ik weet dat 8gb te veel is, maar 3,5gb lijkt mij tegenwoordig te weinig)
Mobo: Dit moederbord spreekt mij meer aan in tegenstelling tot een Gigabyte B150 i.v.m. betere audio. Daarnaast is er €25 cashback hierop.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stabiele 60fps op high tot ultra settings

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Aangezien dit mijn eerste build wordt, heb ik weinig verstand van hardware. Dit lijkt mij een goede build, maar als iemand verbeterpunten heeft hoor ik het graag.
Verder heb ik een redelijke gaming muis nodig. Ik heb erg grote handen dus een grote muis is gewenst. Als iemand tips hiervoor heeft hoor ik het graag. Ik neigde eerst naar een RAT 5 maar deze voelde toch te klein aan.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 218,95€ 218,95
1MSI H170 GAMING M3€ 117,-€ 117,-
1MSI Radeon R9 390 8GB Gaming€ 359,50€ 359,50
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 47,95€ 47,95
1Fractal Design Define S€ 81,-€ 81,-
1Scythe Mugen 4€ 36,95€ 36,95
1Kingston HyperX Fury black HX424C15FBK2/8€ 49,95€ 49,95
1Corsair RM550x€ 92,95€ 92,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 84,91€ 84,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.089,16

Verwijderd

Waarom heb je 8GB vram nodig als je op 1080 gamed?

• Rens_E
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-07-2021
Ziet er goed uit! Lijkt erg op de build die ik dit weekend gemaakt heb. Check wel even of de RAM op de compatibility list van je mobo staat. Mijn build wilde niet booten met dat RAM.

• ErwinJ
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-12 10:17
Verwijderd schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 07:18:
Betere koop t.o.v. de 970.
TS heeft nu nog altijd de mogelijkheid om hoger dan 1080P goed te kunnen spelen.

Ik zou wel voor een 16GB intern setje gaan. En waarom...omdat het kan en het niet veel extra kost.

[ Voor 15% gewijzigd door ErwinJ op 04-02-2016 07:26 ]

• Stefan44
Verwijderd schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 07:18:
Omdat je tegenwoordig toch al vaker boven de 3.5 GB gaat.
Rens_E schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 07:19:
Ziet er goed uit! Lijkt erg op de build die ik dit weekend gemaakt heb. Check wel even of de RAM op de compatibility list van je mobo staat. Mijn build wilde niet booten met dat RAM.
Heb je m ondertussen wel aan de praat gekregen met een ander setje RAM? Hoe loopt ie?
Ik heb hier inderdaad op gelet, bij compatibility op de pagina van het mobo staan veel varianten van deze ram, alleen de laatste 2 cijfers die de hoeveelheid sticks en ram per stick aangeven zijn anders. Zal dit alsnog een probleem vormen?
ErwinJ schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 07:25:

Ik zou wel voor een 16GB intern setje gaan. En waarom...omdat het kan en het niet veel extra kost.
Is dit nodig en ga ik hier veel profijt van zien? Scheelt toch zo'n €40 a € 50

Verwijderd

Dat ligt eraan of je echt alleen maar games gaat spelen(en welke) of dat je ook gaat photoshoppen en adnere RAM intensieve programma's gaat gebruiken (chrome:P)

• Stefan44
Verwijderd schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 08:17:
Dat ligt eraan of je echt alleen maar games gaat spelen(en welke) of dat je ook gaat photoshoppen en adnere RAM intensieve programma's gaat gebruiken (chrome:P)
Photoshoppen ga ik zeker niet doen. In principe halen geen ram intensieve programma's, zal alleen gebruikt worden voor gamen, websurfen, downloaden en opslag, Microsoft Office etc. Naast het gamen dus gewoon allerdaags gebruik.
Wel gebruik ik altijd Chrome. Heeft dit zoveel ram nodig dan?

Nog een andere vraag voor mensen die ervaring hebben met de behuizing: zijn de meegeleverde fans voldoende voor airflow zonder OC? Of moet ik toch 1 a 2 extra fans erbij kopen?

[ Voor 13% gewijzigd door Stefan44 op 04-02-2016 08:25 ]

Verwijderd

Nee dan heb je aan 8 voorlopig genoeg. Ook heb je nog 2 ram slots vrij dus upgraden kan altijd.
Stock fans zijn wel goed alleen nooit stil.
pricewatch: Noctua NF-F12 PWM, 120mm hier een van de beste fans op het moment. Ik weet niet of je een echt stille pc nodig hebt.

• Stefan44
Oké bedankt. Ik houd het dan voorlopig even bij 8gb ram.
Qua fans; het hoeft niet mega stil, maar luid heb ik liever ook niet. Ik denk dat ik even de stockfans uitprobeer en ze vervang als het me niet bevalt.

• Stefan44
Verder zit ik toch nog te twijfelen om een 6600k met z170 mobo te pakken. Zou samen ongeveer €60 duurder zijn. Als ik dan ook overclock, is het het waard? Ook i.v.m. futureproofing.

• Rens_E
@Stefan. Pc met ander geheugen gewoon aan de praat gekregen. Ik speel vooral Battlefield en dat runt fantastisch. Ik gebruik twee schermen en ik heb vaak battlelog (een map die constant word geupdate) open en soms kijk ik ook naar Streams. Ik denk dat ik er nog 4GB RAM bij ga prikken.

De fans, die hoor je bijna niet. In idle is mijn hdd luider dan de rest van de pc. Under load hoor je de videokaart en misschien de front fan, ligt er aan waar je pc staat. Fan vervangen heeft weinig tot geen zin aangezien je dan je videokaart toch nog hoort. De pc is niet storend luid en met een headset (HyperX Cloud II) hoor ik de pc helemaal niet.

Overclock merk je in games niet super veel van. Je zou een Z170 mobo kunnen pakken (ik heb de Z170a PC MATE van MSI, nu 25€ cashback). Dan kan je daarmee de 6500 kunnen overklokken (lees je hierover wel in, is wat lastiger dan overklokken met K processoren).

Als je specifiek vragen hebt over een van de producten hebt uit mijn systeem, mag je me een PM sturen!

(Ik link mijn systeem vanmiddag, wil met telefoon niet lukken.)

[ Voor 8% gewijzigd door Rens_E op 04-02-2016 10:02 ]

• Stefan44
Bedankt voor je hulp Rens. Ik zal eerst eens even naar je lijstje kijken, als ik dan vragen heb hoor je van me! (:

Ik heb me nog even meer ingelezen qua 6500 vs 6600k en neig toch meer naar de 6500 zonder OC, maar ben er nog niet zeker over.

• Rens_E
Stefan44 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 10:27:
Bedankt voor je hulp Rens. Ik zal eerst eens even naar je lijstje kijken, als ik dan vragen heb hoor je van me! (:
Het lijstje kan je op mijn profiel vinden bij het kopje inventaris.

Welke spellen speel je vooral?

• Stefan44
Dat komt heel erg overeen inderdaad.
Waarom heb je gekozen voor een z170 mobo? Ga je de 6500 OC'en?
Verder: past de mugen 4 goed op dat mobo? Bij de reviews van het mobo zegt iemand dat de mugen 4 lastig past ivm de "stroomtrekkers"?

De spellen die ik op dit moment al heb (alvast gekocht in steam sale):
Bioshock trilogy
Alan wake
Portal
No Limits 2 (simulator)

Plannen qua spellen:
Just Cause
Fallout
Volgende Assassins Creed
Mafia 3
Rainbow Six Siege (of eventueel op PS4)
Rollercoaster tycoon / planet coaster
Ook zal mijn vriendin MMORPGs spelen

Shooters zal ik voornamelijk op console blijven spelen, eye candy spellen op pc

[ Voor 11% gewijzigd door Stefan44 op 04-02-2016 11:18 ]

• KappaRoss
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-03 06:14
Een Mugen 4 is overkill voor een non-K setje.
Nee dan heb je aan 8 voorlopig genoeg. Ook heb je nog 2 ram slots vrij dus upgraden kan altijd.
Stock fans zijn wel goed alleen nooit stil.
pricewatch: Noctua NF-F12 PWM, 120mm hier een van de beste fans op het moment. Ik weet niet of je een echt stille pc nodig hebt.
Beter koop je een stillere kast --> Define R4 & R5 ipv investeren in case fans.

• Rens_E
KappaRoss schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 12:37:
Maar wel lekker stil en prima als je toch wil gaan overklokken (met K of non-K). De Define S is nog steeds een hele stille kast.

• Stefan44
KappaRoss schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 12:37:

Beter koop je een stillere kast --> Define R4 & R5 ipv investeren in case fans.
Welke processorkoeling zou jij dan aanbevelen?

En qua case was ik nog rond aan het kijken, ik zal ze eens vergelijken

• Rens_E
Stefan44 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 13:39:
[...]

Welke processorkoeling zou jij dan aanbevelen?

En qua case was ik nog rond aan het kijken, ik zal ze eens vergelijken
Case is een kwestie van smaak. Ik vond de Define S het mooist, een ander vindt de R4 mooier. Verschil is dat de R4 geen "brushed aluminum" voorkant heeft en de R5 en S wel. De R series hebben ook geluiddemping aan de voorkant en de S niet, maar dat maakt geen verschil aangezien de beiden even stil zijn under idle en under load komt het geluid van de videokaart, dus helpt dat ook niet heel veel.

• duakor1
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-09 15:27
Als het goed is krijg ik morgen een nagenoeg gelijkwaardig systeem.

Ik heb alleen gekozen voor de scythe-mugen-4-pcgh-edition en een EVGA Gold 750W (geen idee hoe ik die mooie Pricewatch linkjes er in gooi |:(

Scythe schijnt qua geluid vrij stil te zijn en vwb de voeding, ik hoorde dat de R390 nog wel eens wil slurpen. De 750W is wel een overkill, maar ja... Voor het evrschil wil ik geen risico lopen

• Rens_E
duakor1 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 14:26:
Als het goed is krijg ik morgen een nagenoeg gelijkwaardig systeem.

Ik heb alleen gekozen voor de scythe-mugen-4-pcgh-edition en een EVGA Gold 750W (geen idee hoe ik die mooie Pricewatch linkjes er in gooi |:(

Scythe schijnt qua geluid vrij stil te zijn en vwb de voeding, ik hoorde dat de R390 nog wel eens wil slurpen. De 750W is wel een overkill, maar ja... Voor het evrschil wil ik geen risico lopen
500W zou al meer dan genoeg zijn geweest, hahaha.

Pricewatch linkjes zijn gewoon de linkjes van een productpagina op Tweakers. Wil je zo'n mooi lijstje maken? Check dit: Handleiding Pricewatch

• YoMajesty
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 28-11 14:14
Ik weet niet precies hoe groot jouw handen precies zijn ( bij mij zijn ze meestal niet blij als ik ' een handje' chips/m&ms pak :)

pricewatch: Corsair Gaming M65 RGB Wit

Aanrader!

• assn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-12 09:56
YoMajesty schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 16:18:
Ik weet niet precies hoe groot jouw handen precies zijn ( bij mij zijn ze meestal niet blij als ik ' een handje' chips/m&ms pak :)

pricewatch: Corsair Gaming M65 RGB Wit

Aanrader!
Bij mij hetzelfde, voor grotere handen ben ik tot deze muis gekomen:
pricewatch: Steelseries Rival

Deze muis kan je ook testen bij de MM. Verder over het systeem kan ik niet zoveel dingen zeggen >:)
Pagina: 1