Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rxr1991
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-06 22:02
Nu heb ik net gezocht maar kon alleen een paar oude topics vinden die naar kant en klare oplossingen zochten. Nu heb ik het in mijn hoofd gehaald om zelf een curved projectiescherm te maken om lekker films op te kijken. De reden waarom ik graag een gebogen scherm wil is omdat ik denk dat ik het makkelijk kan realiseren en dat het natuurlijk wel een gave uitstraling heeft. Over het nut valt natuurlijk te discussiëren maar het gaat me dit geval een beetje omdat het kan.

Ik zit alleen een beetje met de vraag, hoeveel laat ik het scherm buigen. Daar hoop ik een beetje input van jullie kant te kunnen krijgen. Ik heb er zelf nu een tijdje over nagedacht en kom er namelijk niet uit. Hopelijk hebben jullie dus wat leuke inzichten.

Ik kijk vooral veel films en daarvoor zou het scherm dan ook veelvuldig voor worden gebruikt, de opties voor simulator games zijn wel leuk. Heb vroeger veelvuldig simulator gespeeld dus dat zit nog wel een beetje bij de overweging in maar hoofdzakelijk is film kijken het belangrijkste. Vandaar dat ik dan ook graag de verhouding van 21:9 wil aanhouden voor een optimale filmervaring.

De kamer is 2,4 breed en 4 meter lang. Het idee was dan ook om een dun plaat mdf of hardbord te pakken en deze onderspanning tussen we beugels klemmen tussen de beide muren. Zodoende heb ik een mooie strakke ophanging waar weinig mee kan gebeuren. Nu heb ik even gekeken naar grote platen hout en kan ik een plaat bemachtigen van 310x155. Als ik dit dus naar mijn aspect ratio van 2:33:1 (21:9) wil maken dan kan ik de plaat afzagen tot 310x133. Tot zover geen probleem. De hamvraag is nu, hoe wil ik hem plaatsen. Gegeven dat mijn kamer 2.4M breed is zou ik een perfect rondscherm van 180 graden kunnen maken met een plaat van 3,77M. Nu heb ik die niet en is een dergelijk scherm ook niet wenselijk. Ik wil dus een kleinere buiging alleen ik kom er niet uit welke buiging ik wel zou willen. Enig advies hierin wat ideaal is voor film kijken en welke lengte ik de plaat dus zou moeten maken?

Ook ben ik wel nieuwgierig wat jullie zouden doen qua formaat. Precies op die 2:33:1 of toch nog wel wat extra ruimte overhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Dit gaat volgens mij niet, je zit namelijk met je lens (die hiervoor ook geschikt moet zijn). Wat je nu gaat krijgen is dat de curved delen onscherp worden

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-07 01:29
Wat is de afstand van de lens van je beamer tot het scherm? En hoe breed is dat scherm dan? Als je dat weet kun je de radius uitrekenen en die radius (buiging) wil je hebben voor je scherm. In theorie is dan ieder punt op je scherm even ver van de lens